De toekomst van Zelda onthuld...? Special | 09 januari 2009 03:03 | Auteur: Marcel

We schrijven 9 januari 2009, de dag waarop Shigeru Miyamoto de toekomst van Zelda lijkt te onthullen.

Het was een normale donderdagnacht. Een kleine ontdekking in het patentenarchief van de Verenigde Staten, maar een grootste onthulling. De Legend of OO. Nintendo probeert met een knipoog de ware aard van het patent te verhullen. Is dit de reden waarom we niets hebben gehoord van het aankomende Wii Zelda avontuur?

LegendofZeldaWii

Het patent biedt namelijk een unieke kijk op de ontwikkeling van games en de kloof tussen casual en hardcore spellen in het algemeen. Nintendo denkt nu de oplossing te hebben gevonden met een spel dat zichzelf speelt en een knop die op ieder gewenst moment een hint geeft over de spelvoortgang. Een uniek concept dat tevens een optie bevat om ieder gewenst onderdeel van het spel te spelen. We zetten de drie hoofdonderdelen op een rijtje: Game, Digest en Scene.

LegendofZeldaWii2

Game
Game is de eerste beschrijving in het patent. Een Zelda avontuur zoals ieder ander. We zien een simpel plaatje van hoe een Zelda avontuur oogt. Link in het midden van het scherm, om hem heen de grote spelwereld en naast hem de nieuwe 'hint' knop. De grootste verandering bevindt zich echter achter de schermen. Een mogelijkheid om filmpjes op te nemen, af te spelen en te delen met anderen. De eerste manier waarop een minder gevorderde speler een ingewikkelde puzzel of uitdaging kan behalen. Daarnaast een manier voor de hardcore spelers om hun kunsten te vertonen. De hintknop toont een kort filmpje van de situatie en de oplossing. Het is om te voorkomen dat spelers interesse verliezen in het spel. Het patent bevat echter ook een paragraaf waarin men spreekt over moeilijkere puzzels waarbij de hints niet toegankelijk zijn, maar de filmpjes van de spelers wel.

LegendofZeldaWii3

Het patent vermeldt ook de Wii MotionPlus. Men bespreekt met name hoe de data van de MotionPlus verwerkt dient te worden. De gameplay toepassingen van het nieuwe accessoire komen helaas niet aan bod.

Digest
Digest is het meest radicale idee. De game die Nintendo in het patent beschrijft heeft veel weg van een film. Met Digest kun je gewoonweg de game kijken. Shigeru Miyamoto, de auteur van dit patent vermeldt wel dat je niet vanaf de dag van aankoop direct het hele spel kunt bekijken. De inhoud wordt stapsgewijs vrijgegeven en het kan dagen of zelfs weken duren voor je het hele spel mag en kunt bekijken. Wederom is dit een methode om te voorkomen dat mensen hun interesse verliezen. Daarnaast is het om ervoor te zorgen dat de spelers niet grote gedeelten van het spel overslaan. Wanneer de speler genoeg gekeken heeft en zelf verder wil spelen, dan kan hij of zij vanaf ieder gewenst moment de controle overnemen.

Scene
Scene is het laatste belangrijke onderdeel van dit patent. Wanneer je de game hebt uitgespeeld kun je iedere scene opnieuw spelen. Met het menu kies je bijvoorbeeld een stoere boss battle of een leuke dungeon. Een perfecte manier om de game te spelen als je niet zoveel tijd hebt. Uiteraard is het tevens een goede methode om de eerder genoemde filmpjes op te nemen of acties van andere spelers uit te proberen.

LegendofZeldaWii4

Conclusie
Al met al complexe materie voor twee uur 's nachts. Een patent van een nieuw Zelda-avontuur zien we zelden. Daarnaast is het opvallend dat de Wii meerdere keren genoemd wordt. Normaal gesproken gebruikt men in patenten vooral cryptische benamingen. Een Zelda-spel dat zowel geschikt is voor de hardcore, casual als non-gamer. Het begrip moeilijkheidsgraad verdwijnt hiermee in de prullenmand. Een puzzel hoeft niet gemakkelijker gemaakt te worden voor een casual gamer; zij kunnen immers de hints bekijken! De hardcore gamer wordt niet verplicht om de hints te aanschouwen. Het klinkt als een droom en het kan met dit patent werkelijkheid worden. Een spectaculair begin van het nieuwe jaar, al is alles natuurlijk voorbehouden en nog niet 100% zeker. Bedenk namelijk dat een groot gedeelte van de aangevragen patenten niet eens een product wordt.
Next articleDragon Quest V screenshots Previous articleSimAnimals screenshots en releasedatum

Reacties van de crew

Avatar
Quint | 10 januari 2009 03:37 | #192185
Een zeer vreemd, maar vooral vernieuwend verhaal. Alles lijkt naar een nieuwe The Legend of Zelda te wijzen, maar het is een dusdanige vernieuwing dat het haast een te grote stap lijkt te zijn om het meteen bij The Legend of Zelda toe te passen. Het is gewoon moeilijk te bevatten, maar het lijkt realiteit. Ik ben erg benieuwd hoe dit uitpakt. Moeilijkere puzzels klinkt mij echter nu al goed in de oren. Ook het 'laat het spel voor je spelen'-concept kan erg handig zijn! Als je bijvoorbeeld getreiterd wordt met lange, saaie afstanden, zoals dat met het varen in The Wind Waker het geval was, dan kun je het spel gewoon voor je laten varen terwijl jij iets anders gaat doen. Op ieder gewenst moment spring je dan weer in. Ideaal!

Maar hey, hoeveel aangevraagde patenten zien nu uiteindelijk het daglicht in het product? Juist...

Reacties van gebruikers

Avatar
Zero | 09 januari 2009 05:45 | #170258
Het is zeker een leuk concept. Maar ik ben er niet zo zeker van of dit nu ook bij Zelda toegepast gaat worden. Want ik heb snel die tekst van de bron over gekeken en met firefox gezocht op 'legend of' en 'zelda' maar het gaf 0 hits. Op een of andere manier heb ik niet de juiste plugin om de plaatjes te bekijken, maar als het de hierboven genoemde plaatjes zijn dan vind ik het niet bepaald overtuigend dat het een zelda game is. Het kan ook een compleet nieuwe franchise zijn of het wordt een extra feature van de Wii die bij ieder Wii spel geïntegreerd kan worden.

Marcel om hier de conclusie uit te halen dat het om de toekomst van Zelda gaat, vind ik zelf te voorbarig, maar dat het om een nieuw concept voor spel beleving gaat ben ik wel met je eens.
Avatar
Pink Rabbit | 09 januari 2009 07:13 | #170259
een tof concept!
beter dan alle games makkelijker te maken.
Avatar
Hyrule_Hero | 09 januari 2009 08:03 | #170260
een tof concept!
beter dan alle games makkelijker te maken.



Ik heb zo mn twijfels hoor...
Avatar
Tom | 09 januari 2009 08:23 | #170261
Tom koopt spel, Tom is lui, Tom drukt alle lastige stukken door, Tom verveelt zicht tijdens de makkelijke stukken. Tom gooit het spel in de hoek.
Avatar
maikelsteneker | 09 januari 2009 09:07 | #170262
Dat klinkt heel goed! Meteen al een reden om de volgende Zelda te kopen!
Avatar
Timo | 09 januari 2009 09:46 | #170263
Scene... Doet me denken aan dat DVD-menu van Alone in The Dark.
Avatar
Kyle Hyde | 09 januari 2009 09:54 | #170264
Ik vind het wel leuk klinken, zolang het maar goed wordt uitgewerkt...
Avatar
shutny | 09 januari 2009 10:32 | #170265
hmm, als het net zo goed uitgewerkt word als ik nu in mijn hoofd heb, dan zou het wel eens een goede insteek kunnen zijn.

Er zou natuurlijk wel een uitgebreid verhaal in moeten zitten, en ook veel side quests.

We zullen wel zien wat er van waar is op de komende E3 denk ik.
Avatar
Masterswordish | 09 januari 2009 12:26 | #170267
Doe mij maar Valley of the Flood tbh.
Avatar
garet999 | 09 januari 2009 12:36 | #170268
ik snap het niet
als ik het goed begrijp is het een spel dat zich zelf speelt???
Avatar
zWiiper | 09 januari 2009 13:32 | #170269
Zelda is zelda, goed is goed. Maakt niet uit, ik koop hem en ben nu al fan.
Avatar
Dinalfos | 09 januari 2009 14:22 | #170270
Wat een idioot concept om als main feature te hebben. Dit klinkt meer als een kleine bonus feature nadat je het spel hebt uitgespeeld.

Avatar
garet999 | 09 januari 2009 14:32 | #170271
Wat een idioot concept om als main feature te hebben. Dit klinkt meer als een kleine bonus feature nadat je het spel hebt uitgespeeld.


ok thx
Avatar
wii-tard | 09 januari 2009 14:18 | #170272
om hier de conclusie uit te halen dat het om de toekomst van Zelda gaat, vind ik zelf te voorbarig, maar dat het om een nieuw concept voor spel beleving gaat ben ik wel met je eens.

helemaal mee eens! Zou best een heel algemeen systeem kunnen zijn dat toevallig zelda als voorbeeld gebruikt
Avatar
Tim the keeper | 09 januari 2009 15:26 | #170273
Weet iemand toevallig waarom de plaatjes het niet doen op die patenten-website Razz ?
Linksboven de afbeelding een rood vierkantje, groen rondje en een blauwe driehoek ^^ Alvast bedankt Smile

ON: Lijkt me opzich wel geinig.. voor erbij.
Avatar
Gebruiker 16826 | 09 januari 2009 16:31 | #170278
Intregerende handel omhulst met een ingewikkelt jasje. Toen ik de titel van het nieuwsstukje zag verwachte ik eerder dat het zou gaan over het verhaal of iets dergelijks, maar nu blijkt het ineens om patenten te gaan die vaag weggeven dat die misschien in een zelda game gebruikt gaan worden.

In ieder geval is het wel een feit dat je het voor jezelf zo moeilijk kan maken als je wilt, hoewel het me wel irritant lijkt als er de hele tijd een HINT-KNOP op het game-interface zit en dat die je daar maar aanstaart terwijl jij gefrustreert raakt door de FOCKING moeilijkste Zelda game ooit. Dat is juist waar je om gevraagd hebt en dat zit daar ineens die HINT-KNOP.....

Dat zijn vreemde dilemma's

Toch is zelda altijd geweldig hoe anders het ook wordt!
Avatar
peyj | 09 januari 2009 16:58 | #170280
Weird , hints?
Very Happy , scenes!

Maar waar het meer om gaat, hoe zit het verhaal in elkaar? Hoe is de gamplay en hoe gaan de graphics eruit zien?
Avatar
Tailsknux | 09 januari 2009 17:24 | #170281
Oftewel, het spel is meer op noobs gericht deze keer?
Avatar
Gebruiker 16826 | 09 januari 2009 17:54 | #170284
Alleen als jij dat toelaat Tailsknux....
Avatar
Sjakmachien | 09 januari 2009 17:55 | #170285
@Tailsknux: Het spel is op noobs gericht en blijkbaar ook voor ons vet.
Als alles wat er staat goed, echt goed, wordt uitgewerkt is het ideaal. Laat me uitleggen:
Game: zoals wij het willen, dus ook heel moeilijk. Alles erop en eraan.
Hint: Zeer vet idee, moet alleen niet een Hint-klikding in het beeld zitten. Moet wel dat je op elk moment uit het hintfilmpje kan stappen.
Scene: als in terug kunnen spelen wat je al hebt gespeeld, heel mooi bij bijvoorbeeld een Zelda game. Maar alleen wat je al hebt uitgespeeld.
Digest: Dat volg ik niet helemaal. Is dat wel toepasselijk op bijv een Zelda game? Blijkbaar is het een probleem dat je dingen zou overslaan. Wat nou als je voor de eerste keer 'film kijkt' dat je dan het gewoon moet volgen en je de volgende keer ergens kan selecteren ofzo.

Nou dat was het wel zo'n beetje. Dan zou het vet zijn.
Maar natuurlijk ook leuke gameplay, goeie graphics en die hele mikmak. Valley of the Flood anyone?
Avatar
Captain-Retardo | 09 januari 2009 18:47 | #170288
Ik hoop meer dat ze de hele Zelda franchise omgooien.Alle 3D Zelda's zijn in principe hetzelfde kwa gameplay en dat begint nu langzamerhand echt verouderd te worden.
Avatar
Theun | 09 januari 2009 18:47 | #170289
Al dit doet mij eerder aan denken om ook mensen die maar heel eventjes spelen de Zelda wereld in te sleuren ofzo.

Ik verwacht niet dat de moeilijkheidsgraad van de nieuwe Zelda drastisch omhoog gaat als dit wordt toegevoegd.

We zullen wel zien.
Avatar
Tailsknux | 09 januari 2009 18:55 | #170291
@ Fused King: Ik heb niet veel keus, zeker niet gezien Nintendo's richting tegenwoordig.

@ Sjakmachien: Ik verwacht niet een heel moeilijke Zelda game, Twilight Princess was nou ook niet bepaald moeilijk. En nu kan ik begrijpen dat bepaalde mensen niet altijd kunnen spelen, maar betekent dit dat als ze bij een puzzel komen maar meteen daarmee hulp nodig hebben? Dan zie ik niet waarom ze die game hebben gekocht, aangezien dat toch een interressant gedeelte van de game is. En ik hoef inderdaad niet de hele tijd zo een hint knop in het beeld. En Digest lijkt me echt uberlame, een game kijken om ernaar te kijken en als je zin hebt te spelen...
Avatar
SMS | 09 januari 2009 19:06 | #170293
Een.."film" game? ...dus we gaan nu films kopen in plaats van games?
Avatar
Gebruiker 16967 | 09 januari 2009 19:34 | #170295
ik vindt het wel een beetje kut dat nintendo nu ook al onze favoriete zelda in een soort van casual-game verandert. Nintendo gaat dingen nu anders aanpakken. Ik hoop niet dat het hele concept, verhaal en het hele Zelda gevoel ermee naar de klote gaat Mad
Avatar
dw4 | 09 januari 2009 20:55 | #170296
ik vrees dat nintendo geen echte top hardcore games meer zal ontwikkelen.
Avatar
dw4 | 09 januari 2009 20:56 | #170297
ik wil gewoon een traditionele nieuwe zelda!
Avatar
chrisss | 09 januari 2009 21:48 | #170298
er zit potenie in, maar als ze niet uitkijken verpesten ze er de hele game(s) mee.
vooral de hogere moeilijkheidsgraad spreekt mij aan...want super mario galaxy was steengoed, maar gewoon veel te gemakkelijk.
Avatar
dikkiedik | 09 januari 2009 22:17 | #170299
Laat het waar zijn,dan flikt nintendo het weer
Avatar
Richjuh | 09 januari 2009 22:49 | #170301
Ben ik blij dat de Virtual Console bestaat, terug naar betere tijden van Nintendo.
Avatar
Minato | 09 januari 2009 23:24 | #170302
Elke Zelda is vet dus ik zou niet zeuren Razz kijk hoe snel ze weer een top game gaan ontwikkelen als dit tenminste waar is.
Terwijl het spelen heb ik soms dus wel de nijging om alleen te kijken als je bijv geen zin hebt en of dat je zelf kiest in de opties of je die hint en scene features inschakeld ja of nee. O_O vettttt
Avatar
iLink | 10 januari 2009 01:53 | #170312
OMG plz fake?
Avatar
Arno | 10 januari 2009 03:06 | #170314
Lol wat voor bullshit heeft Nintendo nou weer bedacht? En dit noemt men geniaal/vernieuwend? Hints? Check internet, computer voor je laten spelen? GT of Forza en scenes uitkiezen? Wtf, bij welk spel kun je dat nou niet na het uitspelen. Serieus, Nintendo met hun wazige shit. En als ze dit voor een Zelda gaan gebruiken prima... heb toch geen Wii.
Avatar
Timo | 10 januari 2009 03:17 | #170315
Jongens, dit is toch mega-positief. Het laat Nintendo toe een moeilijke en uitdagende game te creëren, zoals OoT dat was, welke toch voor de casual gamer toegankelijk is vanwege die inventieve hulpmiddelen.

Dit is dus de oplossing die Nintendo nodig had, want we weten allemaal dat Twilight Princess té makkelijk was. Nuja, het is nog maar de vraag in hoeverre dat concept ook daadwerkelijk zal ingepast worden, maar ik heb er toch positieve hoop in.
Avatar
ikki | 10 januari 2009 14:27 | #170319
@ Timo: Nee.

Nintendo is niet meer wat het was.

Punt.
Avatar
zWiiper | 10 januari 2009 12:14 | #170328
@ikki: Dat is echt de manier om een inhoudelijke discussie te voeren.....

P.S. pas je avatar aan, die staat je niet...
Avatar
ikki | 10 januari 2009 13:27 | #170333
@zWiiper: Ik geef mijn mening, mag dat niet?
Ik heb helemaal geen zin in een discussie.

P.S: zWiiper, pas je avatar zelf aan, of vind je het stoer?
Avatar
NightHawk | 10 januari 2009 13:23 | #170334
klinkt best interresant Smile en het feit dat de puzzels moeilijker worden is ook goed om te horen Smile en ze moeten de boss battles ook niet te makkelijk maken Razz de hint knop doet me niet veel vreugde Mad als je eenmaal een legend of zelda fan bent dan kom je wel door de puzzels heen Smile
Avatar
Gebruiker 16826 | 10 januari 2009 14:11 | #170336
@ Tailsknux

Ik had het over de zelda-game, jij kan toch zelf bepalen of je filmpjes kijkt die puzzels ontrafelen en jij kan zelf bepalen of je op de hintknop drukt....
Je kan er toch niet omheen dat de franchises van NINTENDO gewoon prachtig zijn, maakt niet uit of ze nou moeilijk of makkelijk zijn....ZE ZIJN EPISCH!! en hebben hun eigen charme die microsoft of sony nooit zullen hebben met hun concoles en franchises
Avatar
Sjakmachien | 10 januari 2009 17:28 | #170346
@Arno: Check internet, Hints is sneller. Laat computer voor je spelen, oftewel Digest.
Wat is dus je probleem?
Avatar
Tailsknux | 10 januari 2009 19:55 | #170348
@ Fused King: Ik had het ook over Zelda, dus dat punt snap ik niet. Najah, als er een hint systeem nodig is, verwacht ik wel echt moeilijke puzzels, in Zack & Wiki zaten bijvoorbeeld best een paar pittige puzzels. En nee, Nintendo franchises zijn niet altijd epic. Kijk maar naar de laatste Donkey Kong game, alhoewel dit wel een spinoff was. Ik vond het eigenlijk meer epic om Mirror's Edge te spelen dan Zelda: Twilight Princess, wat eigenlijk meer van hetzelfde was en een port met wat wii controls eraan geplakt.
Avatar
Joost | 10 januari 2009 23:53 | #170362
Wat een debiel principe. Ik moest eigenlijk een beetje lachen toen ik het las. Maar ja, Nintendo heeft deze generatie al zoveel stomme dingen bedacht, dan kan dit er ook nog wel bij. Smile
Avatar
NAGILUM | 11 januari 2009 01:02 | #170363
Ik weet het niet, het komt geforceerd over...laten we hopen dat Miyamoto wel het licht heeft gezien.
Avatar
Gebruiker 16826 | 12 januari 2009 16:57 | #170411
@ Tailsknux

Ik respecteer je mening, ikzelf ben gewoon meer een NINTENDO kind-of-guy, maar het grappige is dat de beste game serie OOIT in mijn boekje, games zijn die ik nog nooit gespeelt heb Razz

METAL GEAR SOLID
(alle cut-scenes van MGS4 gezien en ik was maanden in shock en kon niet geloven dat mensen dit misliepen alleen maar omdat het een game is)
Avatar
juulooo | 13 januari 2009 17:01 | #170466
Er wordt nu gezegd dat het hint systeem een droom is voor hardcore gamers.
Het geeft de mogelijkheid mensen die een moeilijk spel niet goed kunnen hints kunnen ontvangen.
Mensen die wel het spel goed kunnen hebben dus nu een hogere moeilijkheidsgraad voor de kiezen.
Maar wie zegt dat de moeilijkheidsgraad omhoog gaat dan (bij nintendo games)?
Wie weet blijft de moeilijkheidsgraad wel gewoon zoals tegenwoordig laag en komt dat hintsysteem dr ook nog eens bij op?
Ik zie dit weer net als een mooi iets, wat uiteindelijk misschien weer tegenvalt.
Waarom na uitspelen de scenes kunnen selecteren?
Hoort het er niet gewoon bij als je een scene opnieuw wilt spelen, dat je gewoon weer een new game start en iets hebt om naar uit te kijken? Of vooraf de scene zich afspeelt eerst te saven?
Misschien pakt het ook goed uit.
In geval voor een nieuwe zelda ben ik denk ik wel in voor elke nieuwe verandering.
Tijd voor iets nieuws, want nog zo dezelfde opzet en ik de glans voor mij is er helemaal af.


Avatar
ardal | 22 januari 2009 18:28 | #170844
Love you Shigeru =]

xx www.CherryBubble.6x.to

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Platform: Wii
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 18 november 2011

Screenshots