World of Goo Review | 10 februari 2009 18:21 | Auteur: Duncan

Vraag een fanatieke Nintendo-aanhanger waarom je een Wii zou moeten kopen en hij zal deze vraag vast en zeker beantwoorden met voorbeelden als Zelda, Mario en Metroid. Opmerkelijk genoeg, hoor je dan nooit iets in de trant van WiiWare. Raar, want zonder deze service hadden Wii-bezitters waarschijnlijk niet mogen genieten van pareltjes als Toki Tori en Lost Winds. Voeg daar World of Goo aan toe, en je hebt nog een mooi voorbeeld om dit perfecte argument mee aan te vullen.

World of Goo is een unieke puzzelgame waarin levende balletjes van olie de hoofdrollen vervullen. Het spel is gemaakt door 2D Boy, een ontwikkelaar bestaande uit twee ex-medewerkers van EA die zich vooral bezig hielden met het maken van flashgames. Één van die flashspelletjes was gebaseerd op het maken van torentjes en werd even later omgetoverd tot een volwaardige game voor de PC en WiiWare. Voorheen was er een hoop heisa rond de Wii-versie. Zo was een Europese release lange tijd onzeker en deden geruchten de rondte dat de game hier alleen in retailvorm zou verschijnen , hetgeen dus ook een hoger prijskaartje met zich mee brengt. Gelukkig bleek niets van dit alles waar te zijn en verscheen het spel ook hier.

worldofgoo3S


Olie
Het concept van deze game is simpel. Elk level begin je met een klein bouwwerk. Dit bouwwerk dien je elk level verder uit te bouwen met Goo’s. Goo’s zijn kleine ronde wezens van olie, die als bouwstenen fungeren in het spel. Pak je één zo’n rond wezen met de Wii Remote beet en laat je het dichtbij los, dan hecht het zich automatisch vast aan de constructie. Het uiteindelijke doel in elk level is om je constructie naar een oliepijp te leiden, waar alle overige Goo-ballen worden afgevoerd. Dit lijkt allemaal zo simpel, maar er komt inderdaad meer bij kijken dan alleen simpele constructies maken

Easy to learn, hard to master
Natuurlijk gaat deze game verder dan alleen bruggen en torens bouwen. Zo krijg je in de latere levels andere soort Goo’s tot je beschikking, welke weer totaal verschillende puzzels met zich mee brengen. Vooral de level designs zijn heerlijk bizar van opzet en buitengewoon creatief bedacht. In één moet je bijvoorbeeld een groot hoofd laten balanceren op een brug van Goo’s, terwijl je in een ander level met licht ontvlambare Goo’s een muur tot ontploffing moet brengen. Iedere keer dien jij ook die grijze massa tot het uiterste te dwingen, al wordt de grens van uitdaging naar frustratie niet overtreden en zul je niet gauw de neiging krijgen om je Wii Remote naar het beeldscherm te smijten.

Fabuleus
Normaal gesproken belicht ik het audiovisuele aspect van een game in een paar zinnen . Echter bij World of Goo maak ik een uitzondering. Want wat er allemaal op je beeldscherm wordt geprojecteerd is werkelijk een lust voor het oog en dat voor een systeem dat geen HD ondersteunt. Vooral de sfeer die dit spel ademt is werkelijk fenomenaal en in mijn optiek ongekend. De semi-gotische en fantasierijke omgevingen deden mij denken aan animatiefilms als The Nightmare Before Christmas en Corpse Bride van Tim Burton, maar tegelijkertijd merk ik ook hier en daar een vleugje Nintendo. Tevens kent de game een fabelachtige soundtrack, dat regelrecht een productiewerk had kunnen zijn van bekende gamecomponisten als Koji Kondo of Nobuo Uematsu.

worldofgoo1S


De Bordjesschilder
Waar deze game ook een pluim verdient is de geheel eigenzinnige humor. Vooral de bordjes die je hier en daar tussen de levels vindt, zijn een genot om te lezen. In het begin dacht ik dat deze borden mij juist nuttige tips gaven om verder te komen in een level, maar grappig genoeg gaan deze teksten helemaal nergens over, wat juist bijdraagt aan de humor. Zo worden deze teksten altijd afgesloten met een grappig slotgroet, zoals “liefs, de mysterieuze Bordjesschilder'.

Valt er dan helemaal niets op aan te merken bij deze game? De singleplayer is ietwat magertjes, die je binnen 10 uur kan uitspelen en kunnen de wat later komende levels aardig pittig zijn voor de gemiddelde gamer. Ook kan ik het begrijpen dat mensen die de PC/MAC versie gespeeld hebben, die versie superieur vinden, omdat de muis nu eenmaal net iets sneller is. Hoe dan ook, dit zijn in mijn optiek eigenlijk kleine tekortkomingen en zou je als muggenzifterij kunnen beschouwen. Verder kent de game een co-op mode voor vier spelers en is er een online leaderboard aanwezig, waar bij wordt gehouden wie de hoogste toren bouwt.

Conclusie
Ontwikkelaar 2D Boy heeft de lat voor WiiWare games bijzonder hoog gelegd. En niet alleen voor WiiWare zelf, maar voor games in het algemeen. De gameplay is innovatief en verslavend tot op het bot, het level design briljant en de stijl is ongekend mooi en uniek. 2D Boy laat zien dat je ook zonder een miljoenenbudget en groot team een game van topkwaliteit kan neerzetten. Laten wij met zijn alle deze ontwikkelaar aanmoedigen en de game kopen. Voor vijftien euro krijg je absoluut veel waar voor je geld.
9,4
N1-score
Next articleNintendo gaat uitbreiden! Previous articleWalk With Me uitgesteld

Reacties van gebruikers

Avatar
Sitroentje | 10 februari 2009 18:41 | #171428
weet iemand hoe duur hij is??
Avatar
626b | 10 februari 2009 18:45 | #171429
Quote uit review:
Voor vijftien euro krijg je absoluut veel waar voor je geld.
Avatar
Duncan | 10 februari 2009 18:45 | #171430
weet iemand hoe duur hij is??

Lees de laatste zin Biertje?
Avatar
Zmaster2 | 10 februari 2009 18:53 | #171431
Top game idd!
Avatar
clandestine666 | 10 februari 2009 19:00 | #171432
Jup, 1500 Wiipoints... Maar dat is 'ie wel waard zo te lezen...
Avatar
phoenixriechie | 10 februari 2009 19:02 | #171433
moet je zien er hebben 88 leden een cijfer gegeven en het is wel 99.6 als cijfer lol
Avatar
phoenixriechie | 10 februari 2009 19:03 | #171434
ik koop hem nu
Avatar
Masterswordish | 10 februari 2009 19:25 | #171435
Toch mijn Wii maar is afstoffen dan Razz
Avatar
teunbijbal2 | 10 februari 2009 19:37 | #171436
moet je zien er hebben 88 leden een cijfer gegeven en het is wel 99.6 als cijfer lol


Hebben dan 85 mensen hem een 100 gegeven?
of 1 iemadn 85 keer een 100?
Avatar
Sitroentje | 10 februari 2009 20:06 | #171439
weet iemand hoe duur hij is??

Lees de laatste zin Biertje?


Blush
Avatar
Nickerd | 10 februari 2009 20:15 | #171440
Togg maar is hale als ik geld over hebt.
Avatar
Kyle Hyde | 10 februari 2009 20:50 | #171441
Klinkt vet, als ik zo zie wat anderen er van vinden... maar ik heb nog steeds geen Wii-points...
Avatar
dw4 | 10 februari 2009 21:59 | #171443
hij is erg vet heb hem net gedownload Smile
Avatar
Jonkheer | 10 februari 2009 22:43 | #171449
ik heb em al een aardig tijdje! geweldig spel
Avatar
Captain-Retardo | 10 februari 2009 23:38 | #171453
moet je zien er hebben 88 leden een cijfer gegeven en het is wel 99.6 als cijfer lol


Hebben dan 85 mensen hem een 100 gegeven?
of 1 iemadn 85 keer een 100?


Hoogstens 20 van die 85 mensen hebben het daadwerkelijk gespeeld.
Avatar
phoenixriechie | 11 februari 2009 07:52 | #171454
moet je zien er hebben 88 leden een cijfer gegeven en het is wel 99.6 als cijfer lol


Hebben dan 85 mensen hem een 100 gegeven?
of 1 iemadn 85 keer een 100?





ik denk het
Avatar
Vikman | 11 februari 2009 18:50 | #171464
Ik ga het spel deze week nog halen!
Avatar
dw4 | 12 februari 2009 14:42 | #171500
vergis je niet mense... zeer verslavend en echt leuk
Avatar
Zmaster2 | 04 juni 2009 20:29 | #175713
Cijfer mag wel wat hoger.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

World of Goo

Platform: WiiWare
Genre: Action
Ontwikkelaar: 2D Boys
Uitgever: 2D Boys
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: n.v.t.
Releasedatum: 19 december 2008

Screenshots