Chrono Trigger DS Review | 06 april 2009 22:15 | Auteur: Quint

Chrono Trigger DS
Vroeger was alles beter. De aardappels waren nog lekker en goedkoop, de banken hadden nog geld en de Super Nintendo kende nog hoogtij dagen met allerlei RPG’s. Één van die RPG’s was Chrono Trigger, welke in 1995 voor de SNES in zowel Japan als Amerika verscheen. Europa kon toekijken naar de smulpartij van deze continenten. In 1999 en 2001 werd de game geport naar de PlayStation, met onder andere extra cutscènes. Wederom werd Europa over geslagen. Nu, in 2009, krijgen we de game dan eindelijk en wel op de Nintendo DS. Mét extra cutscènes, met de dubbele scherm functionaliteit, met een touchscreen-besturing en met wat andere extra's!

/files/Chonoart.jpg


Het verhaal

Chrono Trigger vertelt het verhaal van Chrono, in mijn geval dat van Quint, wie net als Link uit The Legend of Zelda-series nooit praat. Dit tekent al meteen een aanpak van het spel: het daagt je uit je eigen character te ontwikkelen om zo zelf een beeld te vormen van wie je bent. De draaiende processor van het verhaal focust zich op tijdreizen. In het jaar 1000, het gebruikte heden in het spel, verdwijnt een meisje tijdens een festival in een tijdportaal. Jij als stoere held besluit haar te redden, gevolgd door een goede vriendin van je. Je zult het verloren meisje snel terugvinden, maar daar houdt het avontuur niet op. Je beseft je dat tijdreizen eigenlijk wel gaaf is en je merkt al gauw dat bepaalde acties in verschillende tijdperiodes invloed op elkaar hebben. Zo zul je na allerlei wikken en wegen belanden in de prehistorie (65.000.000 B.C.), in een tijdsperiode waarin de mens in de lucht leeft (12.000 B.C.), in de middeleeuwen (600 A.D.), in het heden (1000 A.D.), in de toekomst (2300 D.C.), op de dag dat de wereld vergaat en in het einde der tijd. Gezien je de ondergang van de wereld met eigen ogen hebt gezien, wordt het uiteindelijke doel deze te stoppen. Dit doe je door evenementen in de tijd dusdanig te manipuleren om zo uiteindelijk het wezen dat verantwoordelijk is voor de vernietiging te vermoorden.

Het uiterlijk
Chrono Trigger DS is een rasechte RPG. De camera bevindt zich bovenop je party in een 2D-wereld en volgt zo jouw poppetjes. Dit camerastandpunt verandert zodra je een gebied verlaat en de wereldmap betreedt. De wereldmap brengt alles overzichtelijk in kaart en kent in iedere tijdsperiode dezelfde grootte. Deze wereldmap bied je de mogelijkheid af te reizen naar dorpjes, grotten, bossen, bruggen en andere bereikbare plekken door er als klein pixel-poppetje over heen te lopen. Zodra je een gebied binnengaat, zal het ‘traditionele’ standpunt van een 2D RPG-avontuur weer worden ingenomen.

/files/Chrono1.jpg /files/Chrono2.jpg


De graphics en animaties van Chrono Trigger zijn exact hetzelfde gebleven, gecreëerd met hulp van Dragon Ball-tekenaar Akira Toriyama en kennen dus Super Nintendo sprites. De Nintendo DS kan mooiere beelden weergeven, maar in het geval van Chrono Trigger zou dat het aantasten van een klassieker zijn. Het oogt namelijk allemaal best divers, gedetailleerd en kleurrijk en daarom is het niet storend. Sommige animaties voelen echter wat verouderd aan en de special effects konden stukken beter, maar de Super Nintendo stijl zorgt tegelijkertijd wel voor een welkom gevoel van nostalgie. Voor de liefhebbers en de fans dus zeker geen negatief aspect, maar juist iets positiefs.

De besturing
De besturing in Chrono Trigger kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Zo kun je lopen of rennen met het touchscreen, maar ook met de knoppen. De knoppenbesturing werkt hiervoor aanzienlijk beter, omdat het met de touchscreen niet altijd gaat zoals je dat wilt. Het touchscreen is echter wel erg handig om door de menu’s te navigeren welke vrijwel altijd onderin beeld aanwezig zijn. Hier kun je onder andere je equipment aanpassen, items toedienen, je party veranderen en/of saven. Daarnaast toont het een zeer handige map van de omgeving waar in je je bevindt. Mocht je dit nu allemaal geen van allen aanstaan, dan biedt Chrono Trigger DS nog eens de klassieke SNES-besturing in zijn geheel. Voor ieder wat wils dus en een uitstekende oplossing.

/files/Chrono3.jpg /files/Chrono4.jpg


De gevechten
Wat Chrono Trigger vooral anders maakt dan andere RPG’s, is de manier waarop de gevechten plaatsvinden. Het spel kent geen random encounters, maar vijanden die rondlopen en geactiveerd worden (op de wereldmap zijn overigens geen vijanden aanwezig) bij aanraking of bij het overschrijden van een bepaalde grens. Het gevolg van zo’n activering is een automatische plaatsing van de characters in de omgeving. Deze plaatsen hebben een direct gevolg op de eventuele aanvallen: sommige aanvallen werken alleen binnen een bepaalde zone rondom het character dat de aanval uitvoert, of worden uitgevoerd binnen een horizontale dan wel verticale lijn.

Nadat de characters hun plaats hebben ingenomen, begint het gevecht op een time-turn-based manier. Time-turn-based gevechten zijn uniek en kenmerkend voor Chrono Trigger DS. De gevechten vinden niet om de beurt plaats, maar maken gebruik van een geïmplanteerde onzichtbare klok. Deze klok bepaalt hoe lang het duurt voordat je characters hersteld zijn van het uitvoeren van een aanval, voordat ze een nieuwe uit kunnen voeren. De klok wordt weergegeven in de vorm van een balkje dat je steeds vol zult zien lopen. De snelheid waarmee dit balkje vult is een skill die per character verschilt en een skill die je kunt laten groeien naar mate je stijgt in levels. Experience points komen immers ook terug in Chrono Trigger DS. De tijdsintervallen spelen een cruciale rol in de gevechten. Je tegenstanders kunnen blijven aanvallen terwijl jij aan het herstellen bent en gezien sommige gevechten uit drie tegen bijvoorbeeld zeven bestaan, brengt dat een hoop tactiek met zich mee. Zo laat je bijvoorbeeld Chrono een lightningaanval uitvoeren op een bepaalde vijand die daar een zwak voor heeft (het Pokémon-principe vind je hier enigszins terug), waarbij je weet dat je tegenstander een counterattack kent op je hele party. Hierdoor heb je alvast je healer geactiveerd die jouw hele party na de vijand zijn aanval zal healen, om daarna met je laatste character nog een magie-aanval uit te voeren die alle vijanden tegelijk aanvalt. Een manier van vechten die veel aandacht, tactisch inzicht en geduld vereist.

Het is allemaal gigantisch goed uitgewerkt en met de twee schermen van de Nintendo DS werkt het allemaal perfect en dankzij het touchscreen ook erg snel. Informatie over de status van je characters wordt zeer handig constant in beeld gebracht dankzij het gebruik van de twee schermen en het kiezen van acties gaat lekker snel door het gebruik van je stylus. Op het begin is de time-turn-based techniek allemaal even wennen en snap je niet goed hoe het systeem nu precies in elkaar zit, maar naar mate je verder komt in de game wordt het fantastisch. Je zult magie-aanvallen onder de knie krijgen, combo's maken met je party, items nodig hebben om te kunnen overleven, tactisch moeten wachten met aanvallen, etc. Het is simpelweg een genot en het doet je afvragen waarom we deze manier van vechten niet vaker tegen zijn gekomen in de afgelopen jaren.

/files/Chrono13.jpg /files/Chrono10.jpg


Kanttekening
Er moet echter een kanttekening geplaatst worden bij dit alles. Ondanks dat de gevechten enig tactisch inzicht vereisen, zijn ze voor de doorgewinterde RPG-speler vaak niet uitdagend genoeg. Iedere vijand kent een zwakke plek en naar mate je die gevonden hebt, zul je de tactiek die daarbij goed zal werken ook uitbuiten. Hierdoor kan Chrono Trigger DS soms haar charmes verliezen en met de overmaat aan ingame geld die je tegen het einde van de game krijgt wordt dat alleen maar erger. Items heb je hierdoor in overvloed en qua equipment zit je party aan het maximaal haalbare.
Next articleWinterse Mario & Sonic screenshots Previous articleDSi Feature Deel 3 : shoppen op/voor de DSi

Reacties van gebruikers

Avatar
dw4 | 06 april 2009 23:02 | #173193
goede recensie, alleen wederom een rpg en weer niks voor mij Mad achja.
Avatar
Kyle Hyde | 07 april 2009 08:07 | #173194
Leuke recensie en leuk spel, alleen ik vind het uiterlijk niks...
Avatar
-Shurikono- | 07 april 2009 09:30 | #173195
Deze komt in mijn collectie.
Avatar
Jonkheer | 07 april 2009 11:50 | #173196
hebben !
Avatar
ikki | 07 april 2009 14:02 | #173197
Leuke review, ga deze waarschijnlijk maar weer eens uitspelen Smile

Alleen dit keer op een stoffige DS Razz
Avatar
-=plus=- | 09 april 2009 11:52 | #173259
Deze is al Maanden in mijn Collectie. Hier in japan had ik de US versie al ergens in December op-ge-picked Razz !!
Avatar
Gebruiker 17566 | 22 april 2009 21:00 | #173670
Dit klopt niet, als je alle scores bij elkaar op telt en deelt door vier krijg je een score van 87. Lijkt me ook vrij onlogisch dat dit spel een 96 krijgt als het geluid maar 70 krijgt.
Avatar
Volvagia | 22 april 2009 23:19 | #173674
ik wist niet dat mongolen zo goed konden typen met grammatica en interpunctie?

jezus, robbert, ben je nu echt zo achterlijk dat je niet snapt dat het om een algeheel cijfer gaat en het helemaal geen gemiddelde is? jij bent zeker de slimste thuis? natuurlijk kan de game wel een 96 krijgen als het geluid niet denderend is, het gaat om het algemene gevoel. lees de review anders ofzo.

echt, wii-ds, hoe komt het dat jullie zoveel debielen aantrekken?
Avatar
Kyle Hyde | 23 april 2009 08:32 | #173676
ik wist niet dat mongolen zo goed konden typen met grammatica en interpunctie?

jezus, robbert, ben je nu echt zo achterlijk dat je niet snapt dat het om een algeheel cijfer gaat en het helemaal geen gemiddelde is? jij bent zeker de slimste thuis? natuurlijk kan de game wel een 96 krijgen als het geluid niet denderend is, het gaat om het algemene gevoel. lees de review anders ofzo.

echt, wii-ds, hoe komt het dat jullie zoveel debielen aantrekken?


Ik weet niet of dit de manier van reageren is waarvoor deze plaatsen bedoeld zijn. Plaats gewoon je reactie, maar ga niet anderen afzeiken omdat ze in jouw ogen iets fout doen.

En ga niet zeiken over grammatica en interpunctie, want je vergeet zelf de hoofdletters Clown .

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Chrono Trigger DS

Platform: Nintendo DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Square Enix
Uitgever: Square Enix
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: Onbekend

Screenshots