Anno: Create a New World Review | 30 juni 2009 15:04 | Auteur: Marcel

Het aantal simulatiespellen op de Wii is op één hand te tellen. Een opmerkelijk feit, aangezien de Wii Remote een prima substituut is voor de muisbesturing van PC games. Met SimCity Creator bewees EA dat het best mogelijk is om een leuke sim game te bouwen voor de Wii. Ubisoft probeert met Anno: Create a new World op eenzelfde manier een van oorsprong PC franchise over te brengen naar de console.

Anno: Create a New World is een spel dat met liefde is gemaakt en dat merk je aan alles. Ten eerste is de presentatie van de game ontzettend goed. Het verhaal wordt uitgebeeld met stripverhalen en de stemmen van de personages zijn goed gecast.

Koning George van Engeland heeft een probleem. Het eens zo vruchtbare land is getroffen door een droogte, duizenden inwoners sterven van de honger en met de kille winter voor de deur moet er snel iets gedaan worden. De koning roept zijn twee zoons bijeen. De eerste, William Riley is de good guy. Hij wil bevriend raken met andere volkeren om zijn eigen mensen te helpen. Edward Riley is daarentegen een jaloerse oorlogzuchtige prins. Hij wantrouwt iedereen en ziet zichzelf als de betere van de twee broers.

AnnoCNW_ss2

Long live the king!
De speler kruipt in de huid van William Riley. Hij gaat samen met een belastingadviseur genaamd Cornelius Devenport en een dame genaamd Evelyn Bellard op zoek naar nieuw vruchtbaar land om zijn volk te helpen. Het leuke aan de opzet van Anno zijn de constante machtspelletjes en gesprekken tussen de personages. De persoonlijkheden zijn uitgediept, zo draait het leven van Devenport alleen om efficiëntie en belastingen. Evelyn wil liever de zee afspeuren op zoek naar schatten en soms zul je uit de meerdere adviezen de juiste weg moeten kiezen. Edward zit je daarentegen constant dwars, maar eist wel meerdere keren je hulp.

De gameplay van Anno is zeer uitgebreid, maar wordt hapklaar gevoerd aan de speler. In principe is het een simulatie spel, waarbij je huizen bouwt voor je inwoners en zorgt dat ze tevreden blijven. Je begint met een exploratieschip, welke je ]b]verbouwt tot warenhuis op een onbewoond eiland. Je zorgt vervolgens dat een houthakker meer materialen levert om huizen te kunnen bouwen. Je legt wegen aan van het warenhuis naar de huizen, zodat alle inwoners aan voedsel kunnen komen. Je bouwt een vissershut voor een stabiele voedselvoorziening en een kapel om een geloof in te stampen. Naarmate je eilandje zich vult met pioniers en ontdekkingsreizigers krijg je nieuwe spullen tot je beschikking.

De belangrijkste opdracht die je op dat moment hebt is het tevreden houden van de inwoners. Ze hebben allerlei behoeften zoals voedsel en een dak boven hun hoofd. Een marktplaats moet in de buurt zijn van de woonwijken en daarnaast is het spel gebaseerd op een standen maatschappij. Wanneer je betere voorzieningen levert en voor luxe goederen zorgt, verbetert de levensstandaard. De vraag is natuurlijk waarom je zoveel geld en materiaal wilt spenderen om je mensen slimmer en gelukkiger te maken. Het antwoord is simpel: een hoger civilisatieniveau betekent meer inkomsten uit belastingen. Het valt echter niet mee om dit te bereiken, want het eiland waarmee je begint biedt weinig opties.

AnnoCNW_ss3

Vraag en aanbod
Een scheepswerf moet gebouwd worden om exploratieschepen te produceren. Je kunt hiermee de complete wereldkaart koloniseren en je rijkje uitbreiden. De inwoners willen kruiden, specerijen, graan, katoen en meer. Het is de bedoeling om de productie van al je grondstoffen nauwlettend in de gaten te houden om hongersnoden te voorkomen. Wanneer je bijvoorbeeld flink uitbreidt door een nieuw eiland te bebouwen met wegen en huizen kan het voedsel opraken. Je moet constant de juiste balans zien te vinden tussen de belastinginkomsten, productie en tevredenheid van je bewoners. Wanneer je teveel produceert zal je balans negatief zijn en kun je de overschotten verkopen. In principe beheer je de economie van een stukje van de wereld en dat is een lastige taak.

In de inleiding vertelde ik al dat de Wii Remote een prima vervanging is voor de muisbesturing. De besturing van Anno werkt voortreffelijk. Met de duidelijke cirkelmenu’s kun je gebouwen kiezen en neerzetten en het aanleggen van wegen is net zo simpel als een lijntje trekken. De game maakt gebruik van zo min mogelijk knoppen om het overzichtelijk te houden. De kaart bekijken is een kwestie van uitzoomen en je bestuurt een schip door deze de cursor te laten volgen. Met de analog stick op de Nunchuk verplaats je de camera over de spelwereld. Het aanklikken van een gebouw geeft je in één oogopslag alle informatie die je nodig hebt. De wensen van de bewoners worden duidelijk weergeven, maar ook het rendement van de productie van bijvoorbeeld een mijn of melkveehouderij.

AnnoCNW_ss1

De opdrachten in het spel zijn veelzijdig en je krijgt steeds nieuwe uitdagingen en technologieën tot je beschikking die je meeneemt naar het volgende hoofdstuk van het verhaal. In het begin beperkt het zich nog tot het verzenden van hulpgoederen naar Engeland, maar uiteindelijk zijn er ook rampen welke opgelost moeten worden. Het opbouwen van handelsrelaties en zelfs oorlog voeren komt om de hoek kijken. Je hebt natuurlijk al Devenport en Evelyn bij je voor de broodnodige hulp. Een aantal andere experts is ook te traceren, wanneer je hen inhuurt tegen betaling krijgt het eiland waar je ze stationeert een bonus. Een snellere graanproductie bijvoorbeeld. Een andere manier om succesvoller dan wel rijker te worden is schatten verzamelen. Het is mogelijk om schatkaarten te zoeken en op schattenjacht te gaan met je schepen. Het is een gevaarlijk karwei aangezien er overal piraten rondvaren.

"We need battleships!"
Een Engelse armada kan natuurlijk korte metten maken met een stel ongeorganiseerde piratenbendes. De Military Mode komt hierbij om de hoek kijken en dit is voor mij persoonlijk het minst interessante onderdeel van het spel. Het werkt nogal omslachtig en lang niet zo doeltreffend als de rest van de game. Ten eerste dien je een barak te bouwen. Je traint hier soldaten welke je stationeert in je marktplaatsen, warenhuizen en scheepswerven. Het is de enige manier om je eiland te verdedigen tegen aanvallen. Een eigen aanvalsactie opzetten vergt veel geld, tijd en planning. De eerste stap is hetzelfde: het trainen van soldaten en deze stationeren. Het is vervolgens de bedoeling om oorlogsschepen te produceren en deze bij de scheepswerf vol te laden met soldaten. Je zet vervolgens met deze schepen koers naar een vijandelijk eiland, alwaar je een voorpost op zet. Vanuit dit gebouw vallen je soldaatjes de militaire gebouwen van de vijand aan. Het is haast onmogelijk om een succesvol offensief te beginnen zonder grote verliezen. Een sterk eiland heeft wel vier of vijf militaire gebouwen, wat goed is voor maximaal vijfentwintig soldaten. Je kunt per schip slechts vijf soldaten meenemen en op sommige eilanden is er maar één plekje voor een voorpost. Het navigeren van meerdere schepen is eveneens problematisch en de gevechten op zee bestaan uit één tegen één gevechten.

AnnoCNW_ss5

Het is jammer dat de Military Mode niet helemaal goed uit de verf is gekomen. De rest van de game inclusief de techniek is ontzettend goed uitgewerkt. Het spel heeft een mooie cartooneske softe look. Je kunt ver inzoomen zodat je alle details van de gebouwtjes van dichtbij kunt bekijken. De handkarren en van de marktplaatsen transporteren de goederen en de wilde dieren grazen vrolijk in de wei. Je kunt daarnaast aan de grote van het graanveld zien hoe vruchtbaar de grond is. De menu’s, filmpjes, knoppen en alle andere onderdelen zijn eveneens prachtig vormgegeven in het scheepstijltje en het geluid is niet achtergebleven. De effecten zijn vrij standaard, met een zaaggeluidje voor de houthakker en klik en plok geluidjes voor het bouwen. De muziek is rustgevend en de instrumentale klanken passen goed bij de stijl van de game. De muziek en de stijl van de huizen veranderen wanneer je het volgende civilisatie niveau bereikt. De deuntjes, setting en stijl doen me op sommige momenten zelfs denken aan The Legend of Zelda: The Wind Waker en als dat geen compliment is dan weet ik het ook niet meer!

Als je het verhaal over Koning George en zijn zonen hebt afgerond dan is er nog een extra mode voorhanden. Je kunt hierbij zelf de spelregels instellen. Bijvoorbeeld de grootte van de eilanden of het aantal rampen dat plaatsvindt. Wanneer je een tweede Wii Remote hebt kun je het spel co-op spelen. De multiplayer mode is echter ietwat karig: de tweede speler kan je schepen versnellen, eilanden versieren met boompjes of branden blussen, maar daar blijft het ook bij. Het is duidelijk in het spel verwerkt om het geschikt te maken voor de vele families welke een Wii in de huiskamer hebben staan.

AnnoCNW_ss4

Conclusie
Anno: Create a New World is een kwaliteitsproduct. Het spel speelt heerlijk weg door de perfecte controls, ziet er mooi uit door de gekozen stijl en heeft een hoge replaywaarde. De gameplay is diepgaand en tegelijkertijd gemakkelijk te verteren. Daarnaast zal door de toevoeging van de minder geslaagde Military Mode, het leuke verhaaltje en het schat zoeken de verveling niet snel toeslaan. De eilandensetting is rustgevend en bovenal sfeerverhogend en met de toevoeging van de co-op mode is Anno: Create a new World de perfecte vakantiebestemming voor iedere Wii bezitter.
8,8
N1-score
Next articleTrackMania Wii aangekondigd Previous articleJapanse DSiWare line-up

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 6753 | 30 juni 2009 15:35 | #176834
Misschien toch eens proberen! Klinkt erg goed allemaal Smile
Avatar
Mink | 30 juni 2009 17:57 | #176839
ja klinkt goed Very Happy
Avatar
Masterswordish | 30 juni 2009 23:20 | #176846
De DS versie was ook superrelax. Misschien dat ik deze maar weer is een kans geef.
Avatar
Sitroentje | 01 juli 2009 11:39 | #176853
Is het erg moeilijk om je poppetjes blij te houden? Bij de vorige delen was dit namelijkl heel erg moeilijk Weird
Avatar
peyj | 01 juli 2009 17:14 | #176859
het leek mij eerst heel kinderachtig, maar misschien dat ik deze nog wel ga halen Smile

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Anno: Create a New World

Platform: Wii
Genre: Simulation
Ontwikkelaar: Ubisoft
Uitgever: Ubisoft
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 06 mei 2009

Screenshots