F-Zero: Blue Falcon Preview | 29 december 2003 17:05 | Auteur: Michiel

Met F-Zero: Blue Falcon brengt Nintendo F-Zero weer terug naar de basis waar alles mee begon: Mode 7. Voor degene die niet weten waar ik het over heb zal ik het even kort toelichten.

Ten tijde van de SNES, toen games nog voor het grootste deel werden beoordeeld op gameplay, groeide de vraag naar mooie effecten en animaties op de consoles. Nintendo ging hier op in en kwam met Mode 7. Dit was een simpel chipje ín een SNES cartridge dat het mogelijk maakte een 3D effect te creëeren. Verschillende games waaronder Mario Kart en F-Zero maakte hier dankbaar gebruik van. De nieuwste telg uit de F-Zero familie maakt wederom gebruik van dit effect. Grafisch zit het dus wel snor, maar of de game voor de rest kan overtuigen?




Maximum Velocity.

showscreenIk weet het nog goed, 22 juni 2001, de dag waarop Nintendo’s nieuwste handheld uitkwam. Ik kocht er meteen 4 games bij, te weten Tony Hawk, Mario Advance, Kuru Kuru Kururin en F-Zero: Maximum Velocity. Bij thuiskomst stak ik meteen F-Zero in m’n GBA, en na de verschillende menu’s doorgelopen te zijn kon ik eindelijk gaan racen. Het zag er erg indrukwekkend uit, maar jammer genoeg bleek dit ook meteen het sterkste punt van het spel te zijn. Qua gameplay stelde deze futuristische racer mij een beetje teleur. Gelukkig lag de moeilijkheidsgraad erg hoog waardoor er nog iets van uitdaging in zat, maar voor de rest was het allemaal te eentonig.



Anime.
showscreenNintendo is Nintendo allang niet meer. Vroeger richtte de Japanse gigant zich voornamelijk op games en niks anders dan dat. Een lange periode ging voorbij, tot op een gegeven moment Nintendo een andere weg insloeg met de alom bekende show starring Mario. (Ron Jeremy iemand?) Ook vandaag de dag is Nintendo veel te zien op tv, en dan voornamelijk in Japan. Kirby heeft zijn eigen tekenfilmserie en ook F-Zero heeft er sinds kort aan moeten geloven. De serie is redelijk populair en Nintendo wil met behulp van dit succes Blue Falcon aan de bak brengen.

De Anime serie is eigenlijk vrij simpel in elkaar gezet. Het is het jaar 2201, een tijd waarin straat races erg populair zijn. Natuurlijk zijn het geen 2fast 2furious taferelen maar gaan de mannen van F-Zero voor het echte werk. Met snelheden die hoger liggen dan die van het geluid racen ze door de straten van futuristische steden met maar 1 doel: winnen! Er gaat een hoop geld in om en natuurlijk heb je een status hoog te houden.

Ryu Suzaku maakt zijn opwachting in Blue Legend als een soort rookie. Hij is 150 jaar geleden door een ongeluk ingevroren en heeft nog het een en ander te verrekenen met de veroorzakers. F-Zero: Blue Falcon is dagelijks te zien op de Japanse tv, maar over Europese mogelijkheden is nog niks bekend. Genoeg nu over de serie, terug naar de game.



Verandering?

showscreenLogischerwijs was het eerste wat ik mij afvroeg, na de aankondiging van een nieuwe F-Zero, of Nintendo wat aan die eentonige gameplay zou gaan doen. Gelukkig bleek dit zo te zijn. Nintendo stopt er een compleet nieuwe story line in, en wel die van de gelijknamige anime serie. In deze story mode bundelen Captain Falcon en Ryu hun krachten om een aantal enorme races te winnen. In het begin kun je alleen maar met Ryu racen, maar naarmate je vordert in het spel zal je de keuze voorgelegt krijgen om ook met andere characters te racen. Tussen de missies door krijg je verschillende FMV’s te zien die het verhaal onthullen.

Natuurlijk zit de grand prix mode er ook weer in. Je hebt aan het begin van het spel de beschikking over 3 cups. Ook heeft Nintendo het aantal auto’s per race iets opgeschroeft. Je zal nu met 30 auto’s de strijd aan moeten binden in plaats van de oude 12. Ook krijg je, in beperkte mate dat is, de mogelijkheid om je auto te tunen. Dit kan met snelheid en acceleratie, ietwat minder uitgebreid dan de cubeversie dus.



Grafisch hetzelfde?

Gezien het feit dat Nintendo nog steeds de oude engine gebruikt verwacht je niet al te veel vernieuwing op grafisch gebied. Dit is dan ook niet het geval, maar wel is het design van de auto’s beter in beeld gebracht. Ook zijn de effecten zoals de straling uit de motor en de boosts mooier weergegeven. Het is niet verpletterend, maar het was al goed. En je weet wat ze zeggen, don’t change a winning formula.



Conclusie.

showscreenTja, en dan nog een conclusie trekken. Het klinkt allemaal erg aantrekkelijk en ik denk dat, als je van het genre houdt, het dit ook zeer zeker is. Wel is F-Zero altijd al een game geweest waar je van moet houden. De races zijn vaak erg eentonig, en dit zag je ook duidelijk terug in Maximum Velocity. Gelukkig zit er nu een Story Mode in het spel verwerkt waardoor het ook voor de casual gamer aantrekkelijker is geworden. Een exacte datum voor Europa is nog niet vrijgegeven maar verwacht wordt dat de game rond Maart van het volgende jaar uitkomt.
Next articleJapanse Sales Previous articleJames Bond: Everything or Nothing

Reacties van de crew

Avatar
Hans | 29 december 2003 17:30 | #191391
Nijs preview Happy .

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 1965 | 29 december 2003 19:27 | #13732
Sweet....
Avatar
NielsvS2 | 29 december 2003 19:36 | #13737
voor mij toch iets te weinig veranderingen...
Avatar
Theun | 29 december 2003 22:31 | #13764
je kunt ALLE 30 wagens spelen, bij GP mode dan...
Gewoon de hele tijd naar RECHTS drukken bij het kiezen van de wagens Razz
Avatar
Michiel | 29 december 2003 22:46 | #13768
Nee maar je raced toch met 30 tegelijk? Weird
Avatar
Gebruiker 1698 | 30 december 2003 03:32 | #13827
Het is gewoon een superspel (ik heb hem al gespeelt), maar toch valt mij het een beetje tegen. De GFX is niet bepaald beter (en dan heb ik het niet over het technische vlak). De auto's (of hoe je ze ook wilt noemen) zijn gewoon lomp. Daarnaast is de moeilijkheidsgraad iets te makkelijk waarbij je veel makkelijker door de bochten komt (terwijl dat juist hetgeen was dat ik zo mooi vond).

Verder wel een leuk stukkie tekst.
Avatar
Theun | 30 december 2003 17:52 | #13881
Je racet met 30 tegelijk, maar er zullen waarschijnlijk niet meer dan 4 mensen je inhalen, en hoeveelste je ook wordt je begint altijd bij de start op plaats 1,2,3 of 4. Ik ga de rom ff opstarten en bij de start STIL STAAN, kijken hoe lang het duurt voordat ik door de laatste wordt ingehaald.

Edit: Ik begon op Plaats 1, en ik bleef stil staan, het duurde 90 sec voordat de laatste racer mij had ingehaald en dus begon aan z'n eerste lap.
Avatar
Michiel | 30 december 2003 17:52 | #13882
lol, als een Nintendo medewerker mij straks vraagt om jou gegevens... Devil

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

F-Zero: GP Legend

Platform: Game Boy Advance
Genre: Racer
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 04 juni 2004

Screenshots