Metroid Prime Trilogy Review | 10 september 2009 20:27 | Auteur: Marcel

Metroid Prime
De Metroid Prime serie is met Metroid Prime 3: Corruption voorlopig ten einde. De geweldige game-ervaringen die de trilogie biedt zijn nu samengeperst op een enkele disk. Met een fraaie verpakking en een foldertje met artwork probeert Nintendo de Metroid fans te bereiken. Is het echter de moeite waard om nogmaals de avonturen van Samus te beleven?

Een disk tot de nok toe vullen met Metroid Prime spellen is geen gemakkelijke klus. De game bevat één menu voor ieder spel. Je kunt de gevoeligheid van de besturing aanpassen en verschillende audiovisuele opties instellen. Daarnaast zijn er verscheidene bonussen en extra’s. Je hebt de keuze uit Metroid Prime, Metroid Prime 2: Echoes, Metroid Prime 3: Corruption en Metroid Prime 2: Echoes Multiplayer. Alle spellen hebben aanvankelijk een normal en een veteran mode. De normal mode is eigenlijk een gemakkelijkere mode, terwijl de veteran mode de normal mode is uit de GameCube delen. De hard mode unlock je pas als je het spel hebt uitgespeeld. Wanneer je één van de games kiest krijg je een korte animatie en vervolgens een laadscherm dat je na enkele seconden in één van de Prime werelden achterlaat. Al met al een goed gestroomlijnd systeem en je hoeft niet eerst Metroid Prime te spelen om Metroid Prime 2 of 3 op te mogen starten. Het is wel erg jammer dat de menu’s van Metroid Prime en Metroid Prime 2 verloren zijn gegaan. De mogelijkheid om de muziek van beide menu’s te beluisteren is hierbij een schrale troost.

MetroidPrimeTrilogy_art4

Metroid Prime
De menu’s waren goddelijk, maar het gaat natuurlijk om de spellen zelf en deze zijn nagenoeg perfect overgezet. Het eerste wat direct opvalt is de soepelheid van de controls. We stappen even in een tijdmachine naar 2002, waarbij we met de L knop ons vizier vastzetten op vijanden en Samus haar arm met de R knop met moeite kan bewegen. Metroid Prime voelde zwaar. Het was net alsof je een tank bestuurde en niet een slanke lenige dame in een futuristisch harnas. Het richten met de Wii Remote voelt veel beter aan. Het tempo van de actie ligt hierdoor direct een stuk hoger. Het wisselen tussen vizieren en wapens werkt iets minder feilloos. Met de – en + knop krijg je een keuzemenu in beeld. Je richt vervolgens op de Beam of de Visor die je wilt gebruiken. Het systeem werkt, maar even de C-stick een tikje geven was toch gemakkelijker.

De structuur van het zeven jaar oude Metroid Prime staat nog steeds als een huis. Na een spectaculaire introductie strand je op een nagenoeg uitgestorven planeet. Je dient niet alleen de bekende Space Pirates, maar ook de flora en fauna te bevechten terwijl je de mysteries ontrafelt en power-ups voor je pak verzamelt. De game is opgedeeld in meerdere gebieden die op hun beurt weer uitgezet zijn in de vorm van kamers. De kamers zijn met elkaar verbonden via deuren. Metroid Prime heeft vrijwel geen laadtijden meer: schiet op een deur en hij gaat direct open! Een hele verbetering tegenover het origineel.

MPT_ss27

Nostalgie
Metroid Prime mag dan wel antiek zijn in gamebegrippen; het spel oogt nog steeds prachtig. De game wordt op de Wii tentoongesteld in breedbeeld en voor Europese gamers is er voor het eerst ondersteuning voor progressive scan. Men heeft daarnaast hier en daar texturen op muren verscherpt en enkele vervangen. De ontwerpers van Metroid Prime hebben destijds echter zoveel details aangebracht in de spelwereld dat het spel grafisch beter in elkaar steekt dan menig andere Wii titel. In Metroid Prime is geen enkele muur hetzelfde, iedere vierkante meter is op een andere manier afgebrokkeld of gehavend. In het eerste deel ging men nog uit van vrij standaard thema’s, bijvoorbeeld een Chozo ruïne, een vuurgebied en ijsvlakten. Het geeft het spel een ongekende sfeer. Aangezien je de game door de ogen van Samus beleeft voelt het net alsof je zelf op Tallon IV rondloopt.

De sfeer wordt extra versterkt door de goede soundtrack en geluidseffecten van het spel. Je kunt ieder insectenpootje horen trippelen en Space Pirates maken angstaanjagende geluiden. De muziek is door de bekende Metroid componist Kenji Yamamoto samengesteld. Je herkent soms klassieke Metroid nummers, maar het is vooral origineel materiaal dat de show steelt. Met name het nummer van de Phendrana Drifts en de muziek van de credits staan hoog aangeschreven op menig ranglijst van gamemuziek. De andere melodieën zijn eveneens van goede kwaliteit. Neem nu bijvoorbeeld het chorus van de Chozo of de techno beat van de Magmoor Caverns.

MPT_ss19

Sfeervol
Je vindt overal Chozo sculpturen of industriële machines terug. De Space Pirates hebben op de planeet hun onderzoekslaboratoria dermate goed verstopt dat je soms verrast wordt door de verandering van setting. De game vertelt tevens een uitgebreid verhaal dat je zelf dient te ontdekken. Met de scan visor kun je bijvoorbeeld computers van de Space Pirates onderzoeken, waardoor je erachter komt hoe men bepaalde monsters gecreëerd heeft. Daarnaast hebben de Chozo hun verleden en nalatenschap in de muren van de ruïnes gekerfd. De scan visor kan niet alleen gebruikt worden om de fictie van de game te ontrafelen, maar ook om geheime doorgangen te vinden. Metroid Prime is tot de nok toe gevuld met kleine gangetjes, kamertjes en geheime vertrekken waar je al dan niet de morphball doorheen kunt manoeuvreren. De meeste raketuitbreidingen en energiecapsules zijn vrij eenvoudig verstopt, maar wie werkelijk elke steen omkeert zal beloond worden met nog beter wapentuig.

De meeste power-ups worden beschermd door vijanden en eindbazen. De exploratie wordt constant afgewisseld met spannende gevechten. Je zult in Metroid Prime door de aanvalstactieken van de vijanden vaker je lock-on gebruiken dan in Metroid Prime 3: Corruption. Het spel was immers ontworpen voor de GameCube controls. Aan de andere kant merk je hier vrijwel niets van als je lekker aan het knallen bent op wespen, Space Pirates, parasieten en zelfs Metroids. De wapens die Samus tijdens haar avontuur vindt geven je nog meer manieren om je te ontdoen van belagers. Met de Ice Beam kun je vijanden bevriezen en met de Wave Beam schiet je een lading geconcentreerde elektriciteit. Het is jammer dat men enkele wapeneffecten achterwege heeft gelaten. De Ice Beam bevroor in het originele GameCube spel en de standaard Power Beam had een gele gloed. Het gemis van deze effecten zorgt ervoor dat het gebruik van de wapens er net iets minder spectaculair uitziet.

MPT_ss24

Uitdagend
De eindbazen in Metroid Prime zijn uitdagend. De wezens variëren van speciaal getrainde Space Pirates tot aan op hol geslagen machines en klassieke Metroid eindbazen. Een aantal van hen dien je zelfs met de verschillende visors te lijf te gaan. De heat visor maakt bijvoorbeeld een zwakke plek zichtbaar. Daarnaast is de morphball een uitstekend middel om te ontsnappen van torenhoge tegenstanders. Al met al zijn het vooral zenuwslopende aanvaringen. Het spel heeft in tegenstelling tot Metroid Prime 3: Corruption ook geen checkpoint systeem. Je bent altijd afhankelijk van de save rooms. Het is daarom raadzaam om af en toe terug te lopen om het spel op te slaan, anders raak je al je gevonden power-ups kwijt.

Het backtracken is niet alleen nodig om te saven, maar ook noodzakelijk om het spel uit te spelen. Je zult soms wel vijf keer hetzelfde gebied doorlopen op zoek naar die ene geheime deur of doorgang. Het kan op den duur best irritant zijn en met name tegen het einde van het spel ren je van hot naar her om zogeheten artefacten te vinden. Het kaartscherm, de diverse map stations en het daaraan gekoppelde hint systeem geven je enigszins houvast. Het grootste deel van de tijd ben je echter aangewezen op je eigen kunnen en navigatievermogen en aangezien niet alles zichtbaar is op de kaart kan het spel soms behoorlijk frustrerend worden.

MPT_ss25
Next articleKonami komt met vijf nieuwe games Previous articleTwee New Super Mario Bros. Wii filmpjes

Reacties van gebruikers

Avatar
Elm | 10 september 2009 20:55 | #181645
Je noemt wel erg veel minputen imo =p.
Ik wou hem zowieso al kopen maar hij ligt nog niet bij de Intertoys bij ons ;_;.

Mooie review en goed cijfer =).
Avatar
Appa | 10 september 2009 21:54 | #181646
ik ga 'em niet kopen,

hou niet echt van metroid prime spellen en heb 3 al.
Avatar
ShoDan | 10 september 2009 22:39 | #181647
Ik heb laatste alle 3 de games weer opnieuw uitgespeeld. En ik vind 2 nog steeds extreem goed. De dark world en light world en de sfeer het is allemaal zo mooi gedaan. De moeilijkheidsgraad is perfect en vooral op hard mode bied het echt wat voor de ervaren gamers onder ons. En de ammo vind ik juist zo vet want dan kan je alle guns tenminste gebruiken. In deel 1 kan je nog steeds alle 4 de wapens gebruiken maar dat is niet echt nodig want je gebruikt toch altijd de gene die je het nieuwst krijgt omdat die sterker is. En heel soms de ice gun. En ammo krijgen is niet moeilijk want je schiet op een krat met de dark gun en je krijgt light ammo en vice versa.

Ik vind alle delen heel goed en de minpunten die je noemt uit mp2 vind ik juist de pluspunten. Maar smaken verschillen.
Avatar
froggy12 | 11 september 2009 07:46 | #181648
net als pokemon beetje aanpassen mooie strik er omheen en weer voor de vollemep verkopen

ik had ze liever apart ik hep mp3 al
Avatar
TwilightPrince | 11 september 2009 08:57 | #181649
Heb deel één al, zit te twijfelen om dit te kopen. Smile
Avatar
dude16 | 11 september 2009 11:42 | #181652
@ Matthew B: in de intertoys bij ons hebben ze hem ook niet, maar daar zeggen ze dat ze die niet in de collectie hebben, dus die komt bij ons helmeeal niet in de intertoys, misschien wel in geen enkele intertoys!

OT: lijkt me vet spel, ik hoop dat de freerecordshop hem snel heeft bij ons Smile
Avatar
Elm | 11 september 2009 12:40 | #181654
@Dude16, ja ik had net nog even nagevraagd of Trilogy ook nog binnen kwam (ik was er toch om GH5 te halen) maar ze wisten van niks, maar een keer kijken bij de Gameshop dan.
Avatar
Marco | 11 september 2009 13:56 | #181656
Ik heb alle 3 de delen al maar ik denk toch dat ik deze ook maar ga kopen. Al is het alleen maar voor de mooie steelcase en de verbeterde uitgaven van deel 1 en 2 Razz
Avatar
Quint | 11 september 2009 14:03 | #181657
Hij is niet uitgegeven in een steelcase in Europa. De steelcase is enkel verkrijgbaar in Amerika al is dat ook niet bepaald een 'steelcase' te noemen; eerder wat verhard plastic.

Hier in Europa is het een kartonnen sleeve.
Avatar
Marco | 11 september 2009 14:51 | #181658
hmm... dat is wel een beetje lame dan!

Zit er dan wel iets van een artboekje bij zoals bij de amerikaanse? Of hebben ze dat ook maar weggelaten?
Avatar
Gebruiker 15586 | 11 september 2009 15:12 | #181662
Je noemt wel heel veel minpunten in je review!
Avatar
SMS | 12 september 2009 12:42 | #182223
Als je ook maar EEN Metroid Prime game niet hebt gekocht, is dit ding het 100% waard.

Helaas heb ik alle 3 all. Bah.
Avatar
Quint | 12 september 2009 13:31 | #182224
hmm... dat is wel een beetje lame dan!

Zit er dan wel iets van een artboekje bij zoals bij de amerikaanse? Of hebben ze dat ook maar weggelaten?
Het artboekje zit er wel bij ja en is exact hetzelfde als in de Amerikaanse versie. Het is overigens geen hardcover of iets dergelijks, eerder een uitgebreide pamflet.
Avatar
schredder | 17 september 2009 18:02 | #182311
gewoon een awesome game. het is soms inderdaad nogal irri om steeds op dezelfde plekken te komen. Razz
Avatar
JayKwon | 21 september 2009 19:59 | #182358
Apart, ik vond dan weer Metroid Prime 2: Echoes veruit vetst. Perfecte moeilijkheidsgraad (Metroid Prime 1 was te makkelijk), die donkere wereld was geweldig waar je niet graag vertoefde, en ik vond de Ing en Luminoth wezens die me erg aanspraken. Bovendien vond ik het gevoel van een oude beschaving en eenzaamheid nog groter dan bij 1.

Mss heeft het er dan ook mee te maken dat de meeste mensen eerst 1 hebben gespeeld en toen pas 2, daar ik het andersom heb gedaan. Prima review though.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Metroid Prime Trilogy

Platform: Wii
Genre: FPS
Ontwikkelaar: Retro Studio's
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 04 september 2009

Screenshots