Dead Space: Extraction Review | 01 oktober 2009 13:08 | Auteur: Marcel

Electronic Arts verraste eind vorig jaar vriend en vijand met de release van Dead Space. Een spannende third person shooter die in één adem werd genoemd met toppers als Resident Evil 4. De succesformule van Dead Space heeft men nu vertaald naar de Wii. De on-rails shooter of guided experience, zoals men het zelf noemt, moet een nieuw tijdperk inluiden voor EA’s Wii ondersteuning.

Dead Space Extraction is van een heel ander hout gesneden dan menig andere Wii titel. De game is ten eerste niet geschikt voor spelers jonger dan achttien jaar. De leeftijdskeuringen zijn normaal gesproken ver overdreven, maar in het geval van Dead Space is de 18+ rating zeker op zijn plaats. Het spel is een prequel op het originele Dead Space en speelt zich af op de ruimtekolonie Aegis VII, alwaar zelfmoord tot de orde van de dag behoort. De game grijpt je bij de lurven en sleept je mee door acht zenuwslopende uren van horror en actie. Aangezien een groot deel van de kracht van Dead Space Extraction in het verhaal schuilt is deze recensie nagenoeg spoiler vrij.

DeadSpaceExtraction_ss17

”Death comes for us all…”
Dead Space Extraction heeft twee modes. De story mode, bestaande uit meer dan acht hoofdstukken en een challenge mode. De challenge mode is niet veel meer dan enkele losstaande schietmomenten uit de story mode. De story mode heeft vier moeilijkheidsgraden, variërend van gemakkelijk tot aan onmogelijk. De game is zoals gezegd een on-rails shooter en dat brengt je dichterbij de actie. Daarnaast is het een goede methode om zogenoemde ‘mindfucks’ te verwezenlijken. Dead Space Extraction begint met de extractie van een reusachtig religieus artefact. De opgraving gaat gepaard met de vrijlating van een dodelijk alien ras dat zich verborgen hield en ook de steen zelf blijkt minder onschuldig dan het lijkt.

Je kruipt in de huid van diverse characters die allemaal erg goed uitgediept zijn. Je hebt een typische detective die de held uithangt genaamd Nate McNeil en een oude bekende van hem, sergeant Gabe Weller. Daarnaast ontmoeten de twee onder andere Lexine Murdoch en Warren Eckhardt. De characters worden allemaal vertolkt door goede acteurs. De emotie in hun stemmen komt geloofwaardig over en je raakt echt gehecht aan sommige personages. De verschillende karakters helpen hierbij enorm, waarbij Eckhardt vooral zichzelf wil redden en Gabe op vrijwel alles heel cynisch en sarcastisch reageert. Aangezien je alles door de ogen van je personage bekijkt valt het op hoe vaak de reacties van hen overeenkomen met je eigen reactie. Je zult vaak genoeg: “What the fuck!” horen, als er weer eens iemand voor je neus zijn keel doorsnijdt, uit een raam naar beneden springt of als je rottende lijken vindt in de claustrofobische gangen. Een goede Engelse kennis is wel een vereiste om alle dialoog te begrijpen.

DeadSpaceExtraction_ss13

Het vechten tegen de aliens, ondoden en bezetenen gaat in klassieke on-rails shooter stijl. De personages dragen diverse wapens bij zich welke allemaal andere eigenschappen hebben. Een Plasma Cutter bijvoorbeeld, waarmee je met een gericht schot je tegenstanders kunt ontdoen van hun lichaamsdelen of een standaard pistool, waarmee je razendsnel headshots kunt maken. Aangezien het een sci-fi game betreft vind je ook experimentele wapens. De secundaire mode van ieder wapen activeer je op een verrassend leuke manier. Je dient de Wii Remote een kwartslag te draaien, net zoals het wapen gedraaid moest worden in de originele Dead Space. De secundaire mode wordt niet alleen gebruikt voor de knalactie, maar ook om barricades vast te zetten. Je zult regelmatig met industrieel wapentuig aan de slag moeten om het gevaar buiten de deur te houden.

Het barricaderen van openingen is niet de enige extra vorm van gameplay die je aantreft. Je draagt een soort van elektrische grijphaak bij je, waarmee je onder het lopen allerlei wapens, upgrades en objecten op kunt pakken en verplaatsen. Daarnaast is er een Stasis Module, waarmee je objecten of vijanden tijdelijk kunt vertragen. Je bent in de game constant op zoek naar een uitweg om te ontkomen aan de horror, maar zo nu en dan krijg je kort de tijd om kamers leeg te halen. Daarnaast wordt de schietactie afgewisseld met puzzels, waarbij je bijvoorbeeld een deur moet hacken. De acties worden allemaal uitgevoerd met de Wii Remote, maar maken vooral gebruik van het richten en niet van de bewegingssensoren. Hierdoor raak je nooit gefrustreerd door niet werkende controls. Een andere leuke afwisseling is de toevoeging van Zero Gravity kamers, waarbij je gewichtsloos door de ruimte zweeft en je op het juiste moment moet springen om niet geraakt te worden door rondvliegend puin.

DeadSpaceExtraction_ss4

”We have to make it whole again…”
De game combineert vrijwel alle gameplay elementen naadloos om constant een spanning op te bouwen. Het spel is daarbij wonderbaarlijk genoeg niet voorspelbaar. Ondanks dat je constant opgejaagd wordt door hordes van afgrijselijke wezens die dood en verderf achterlaten is de game in staat om nog steeds verrassend uit de hoek te komen. Het ene moment staat de groep overlevenden rustig de opties door te nemen, het andere moment vechten ze voor hun leven. Dead Space Extraction is nog gruwelijker dan het originele spel. Je kan de opengereten lichamen, verpletterde hersenpannen, liters bloed en afgehakte lichaamsdelen haast proeven. Met name wanneer je character schreeuwt dat hij helemaal geen dood en verderf wil zaaien of wanneer je personage zich dingen inbeelt kan het voor ronduit griezelige situaties zorgen.

De graphics van de game helpen om de sfeer te versterken. Dead Space Extraction is met name door de lichteffecten en de animaties van de characters één van de mooiste Wii titels tot nu toe. Het spel oogt nagenoeg hetzelfde als Dead Space, maar dan in een lagere resolutie. Een aantal monsters uit Dead Space is zelfs direct overgenomen in Dead Space Extraction en ook de achtergrondeffecten zijn prima verzorgd. De game heeft vrijwel nergens ingeleverd op grafisch spektakel. Zelfs de vlammenwerper is overtuigend in beeld gebracht en laat vlammen achter in de omgeving. Het spel draait grotendeels op 60fps, maar de framerate kan hier en daar inzakken wanneer er meer dan twintig verschillende monsters op het scherm verschijnen. Het spel maakt perfect gebruik van de technische capaciteiten van de Wii, zowel van de grafische chip als de extra features van de Wii Remote worden benut. Je kunt diverse geluidsberichten vinden van minder fortuinlijke ruimtekolonisten die afgespeeld worden via de speaker van de Wii Remote. Dead Space Extraction is één van de weinige games waarbij je daadwerkelijk het gevoel hebt dat je in de dit geval bevende schoenen van iemand anders staat. Een gevoel dat je met anderen kunt delen dankzij de toegevoegde co-op mode: op elk gewenst moment kan een tweede speler een controller pakken en meedoen.

DeadSpaceExtraction_ss16

”You can’t stop it…”
De drop-in co-op mode is met name erg handig voor de uitdagende eindbazen. De schrikbarende wezens zijn zonder twijfel het hoogtepunt van de game en je dient al je kennis en wapentuig te gebruiken om ze om zeep te helpen. Het is soms best moeilijk om de juiste strategie te ontdekken en meer dan cryptische hints of algemene aanwijzingen worden er niet gegeven. De muziek in het spel past zich aan bij iedere situatie. De rustig dreigende tonen hoor je wanneer je alleen door een verlaten gangenstelsel wandelt, totdat er een wezen voor je neus springt en het met een klap verandert in bombastische muziek. De Zero Gravity kamers voegen hier nog een leuk effect aan toe. Je hoort vrijwel alleen doffe klanken en je eigen beademing.

Dead Space Extraction heeft me werkelijk overdonderd en Eletronic Arts en Visceral Games hebben het verhaal zo ver mogelijk uitgediept. De game duurt wel acht tot tien uur, ongeveer twee keer zolang als de gemiddelde on-rail shooter. Je kunt tijdens het spelen upgrades verzamelen voor je wapens en de eerder genoemde audio logs. Daarnaast zijn er tekst logs en video logs die meer inzicht geven in het verhaal en de achtergrond. De originele comic serie van Dead Space die uitgebracht werd met de eerste game is te beluisteren en te bekijken en vormt een leuke extra om te unlocken. De fans van Dead Space wacht zelfs nog enkele openbaringen en verrassingen, maar ook dit spel laat genoeg ruimte over voor een mogelijk vervolg.

DeadSpaceExtraction_ss14

Conclusie
Dead Space Extraction is een kwalitatief meesterwerk. Min of meer acht tot tien uur perfecte actie bijgestaan door een adembenemende presentatie en hoogstaande voice-acting. Het lukt game designers zelden om een verhaal zo goed tot leven te wekken, laat staan om een spel op een dergelijke manier dreigend en horrorachtig te maken. De gameplay is afwisselend en biedt veel meer dan een standaard schiettent. De ervaring, de co-op mode en de extra's zijn genoeg reden om Dead Space Extraction nog veel vaker te beleven. Je moet echter wel een sterke maag hebben en redelijk goed Engels begrijpen om optimaal te genieten en te griezelen.
9,2
N1-score
Next articleEuropese Nintendo DS en Wii Q4 releaselijst Previous articleKoji Kondo's live optreden

Reacties van gebruikers

Avatar
Dinalfos | 01 oktober 2009 14:37 | #182531
De succesformule van Dead Space heeft men nu vertaald naar de Wii


Ja, men heeft de gameplay voor 2/3 verwijderd.

De on-rails shooter of guided experience, zoals men het zelf noemt


Ja, een tokkiebuurt noemen we ook wel een prachtwijk :')

Avatar
Quint | 01 oktober 2009 14:40 | #182532
Heb je de game zelf gespeeld Dinalfos? Je Wii-haat begint een beetje vermoeiend te worden. Er komen ook goede games langs, zoals deze. Als je dat niet wilt zien, dan is dat een gemis voor jou, maar kat niet altijd alles af, want dat is simpelweg dom.
Avatar
maikelsteneker | 01 oktober 2009 14:56 | #182535
Ik heb de game zelf wel gespeeld en ik vond 'm tegenvallen. Ik had Dead Space nooit gespeeld, maar ik heb wel Resident Evil: Umbrella Chronicles en House of the Dead: Overkill gespeeld. Het zijn twee voorbeelden van erg goede games die de mogelijkheden van de Wii goed benutten.

Het probleem van Dead Space Extraction is naar mijn mening te besturing. Ik speelde de game met de Wii Zapper en dat werkte simpelweg niet. Voorbeeldje: als je reload kun je dat versnellen door naar je cursor te kijken. Er loopt als het ware een rond balkje voor en op een bepaald moment moet je op de vuurknop drukken. Om te herladen schud je de Nunchuk. Dat moet echter zo hard dat je cursor wel van het scherm _moet_ vliegen waardoor je nooit fatsoenlijk kunt herladen.

Maar goed, ik heb alleen het eerste level gespeeld. Waarschijnlijk speel ik de game nog wel een keer en kan ik 'm dan meer waarderen.
Avatar
Dinalfos | 01 oktober 2009 15:11 | #182536
Heb je de game zelf gespeeld Dinalfos? Je Wii-haat begint een beetje vermoeiend te worden. Er komen ook goede games langs, zoals deze. Als je dat niet wilt zien, dan is dat een gemis voor jou, maar kat niet altijd alles af, want dat is simpelweg dom.


Ik haat de Wii helemaal niet, ik haat de ontwikkelaars van developers.

Ik ga niet beweren dat een on-rails shooter als DSE helemaal niet leuk kan zijn, maar je moet toch toegeven dat het niet the real thing is?
Avatar
Dinalfos | 01 oktober 2009 15:11 | #182537
En nee, ik heb de game nog niet gespeeld Very Happy
Avatar
peyj | 01 oktober 2009 18:41 | #182542
Onrail moet je meer het arcade gevoel geven. Ik persoonlijk vind gewone shooters mooier, maar een goede onrail shooter vind ik ook wel vet.
Avatar
Captain-Retardo | 01 oktober 2009 19:17 | #182543
Goede review,krijg zelfs interesse om het te spelen.

Ik blijf alsnog wel zonde vinden dat dit geen Resident Evil 4 : Wii Edition achtig spel was geworden.
Avatar
JayKwon | 02 oktober 2009 20:34 | #182565
Nah dit is voor mij echt ideaal. Ben een fan van Dead Space, heb een beetje moeite met de graphics van de wii af en toe, en dan heb ik geen zin om zelf rond te gaan dwarrelen om lelijke omgevingen te gaan verkennen. Dus dan is on-rail echt perfect voor mij Smile , bovendien interesseert het verhaal me ook.
Avatar
VilleneuveJr | 02 oktober 2009 22:47 | #182567
Wel duur zeg, 50 piek voor 10 uurtjes spelen.
Avatar
robbertjanssen | 03 oktober 2009 12:58 | #182570
Wel duur zeg, 50 piek voor 10 uurtjes spelen.

Bij games van EA moet je gewoon een paar maandjes wachten, dan worden ze vanzelf €30,-
Avatar
Captain-Retardo | 03 oktober 2009 16:18 | #182571
Liever een spel van 10 uur met veel variatie dan een RPG van 30 uur wat ook 30 uur hetzelfde is.
Avatar
Wings_of_Gold | 04 oktober 2009 14:23 | #182577
Wel duur zeg, 50 piek voor 10 uurtjes spelen.


Hij is in Nederland voor 40 te krijgen, als je cc hebt dan heb je hem voor 34 euro :-) (budgetgaming.nl)

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Dead Space: Extraction

Platform: Wii
Genre: Action
Ontwikkelaar: Electronic Arts
Uitgever: Electronic Arts
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 29 september 2009

Screenshots