Tornado Outbreak Preview | 05 oktober 2009 19:31 | Auteur: Quint

Op een doodnormale lente-zaterdag zag ik tussen neus en lippen door de aankondiging van de kiddy uitziende game Zephyr: Rise of the Elements. Een game van een compleet nieuwe developer genaamd Loose Cannon Studios, uitgebracht door Konami voor zowel de Wii als de Xbox 360 als de PS3. Het doel van het spel was van een klein tornado-ventje te veranderen in een grote, reusachtige tornado. “Niet interessant.” is wat ik dacht toen ik klaar was met het posten van het nieuwsberichtje (hierzo) en ik heb er verder dan ook geen aandacht aan besteed.

Zeph3


Totdat ik hem voorgeschoteld kreeg bij Konami en wel voor de Wii. Kennelijk heet de game tegenwoordig Tornado Outbreak, maar anders dan dat was alles hetzelfde gebleven. Het spel kende nog steeds een kiddy look en bevatte hetzelfde doel: maak van jezelf een grote tornado. Zonder enige verwachting nam ik plaats in de zitzak, die welgeteld zo’n anderhalve meter onder de TV op de grond was geplaatst. Het gevolg was liggend naar boven kijken wat ervoor zorgde dat ik uitermate comfortabel deze game kon checken. Met een Fanta naast me op de grond was ik klaar om als een woest beest vernietiging aan te brengen.

Kippen en koeien
Het begon goed. Ik was een klein tornado’tje en mij werd verteld dat ik door zoveel mogelijk dingen te slopen zou groeien om zo uiteindelijk na genoeg destructie een epische held opnieuw tot leven zou wekken. Ik werd als kek torando’tje natuurlijk voor de gek gehouden; ik moest gewoon voor de slechteriken werken en schade toebrengen, maar dat besefte het beste ventje in Tornado Outbreak zich natuurlijk niet. Als hij dat wel wist, hadden we geen game. Logisch dus.

Zeph4


Maar goed, na deze korte introductie werd ik op een boerderij gedropt. Ik hoefde niets anders te gebruiken dan de Nunchuk en dit werkte behoorlijk aanstekelijk. Ik roetsjte met de analoge stick een beetje rond en mijn automatisch draaiende kolk deed al het werk. Na enkele seconden was ik al aan het schaterlachen. Ik kon nog niet zoveel kapot waaien, dus moest ik het voorlopig houden bij kippen. Het was simpelweg hilarisch om een stel kippen te doen ontdoen van hun veren waarna ze kakelend de lucht in werden gesleurd. “Potverdorie, dit spel is geniaal!” slaakte ik uit van blijdschap. Zo ging ik even door, totdat ik groeide. Ik kon nu ook hekken slopen en zo buiten het kleine gebiedje treden waar ik me eerder in bevond. Dit ging zo door totdat ik ook hooibergen, vogelverschrikkers, koeien, tractors, tuinhuisjes, watertorens en windmolens kon slopen. Hoe groter je wordt, hoe verder je beeld uitzoomt en hoe meer overzicht je krijgt. Zo kun je relatief gezien dingen veel gemakkelijker en sneller slopen naar mate je groeit. Om het level te voltooien moest ik groot genoeg zijn om de grote boerderij van de boer te slopen. Na enige minuten rondgezweefd te hebben was dit doel voltooid en kon ik doorgaan naar het volgende level.

Zoals gezegd heeft het spel een kiddy uiterlijk, maar dit werkt enorm op de lachspieren. Het spel neemt zichzelf namelijk op de hak door met lachwekkende animaties en geluiden de actie in beeld te brengen. Zo kun je er niet omheen een glimlach te ontplooien indien je een koe in een rechtopstaande houding in allerlei hoeken gesleurd ziet worden om zo uiteindelijk in jouw kolk te zien verdwijnen. Uiteraard gebeurt dit ook met het nodige hysterische gemoe. De details zijn hierbij ook aanwezig, al zijn ze behoorlijk simplistisch. Zo zul je een tuinhuisje in meerdere stukken los getrokken zien worden van de grond waarbij de planken je om de oren vliegen. Deze texturen kennen echter totaal geen details, maar ik stoorde mij hier niet aan. Ik vond het stijltje erg aanstekelijk en het paste ook wel bij het verhaal wat het spel wilde brengen.

Zeph2


Verveling?
Na de grote boerderij te hebben vernietigd ging ik door op de boerderij met als doel een ander groot gebouw op te slokken. Dit keer zat er echter een tijd aan verbonden en hier komt de grote uitdaging van Tornado Outbreak om de hoek kijken: zo snel mogelijk zoveel mogelijk vernietigen. Dit komt enkel neer op het ronddraaien met de analoge stick van de Nunchuk, maar het is wel leuk om te doen. Het probleem zit hem echter ook meteen daar in. Hoe lang blijft het leuk? Na de vijf minuten ging ik door naar een ander level en daar deed ik precies hetzelfde. Wederom gebruikte ik enkel de Nunchuk om dingen te vernietigen en de lol die ik er in het begin in had was er nu wel vanaf. Ik had het wel gezien en ik merkte aan mezelf dat ik me begon te vervelen. Het spel haakte echter op exact het juiste moment in door een nieuw gameplay-principe te introduceren. Ik kon iets doen met wat vlammetjes om zo nieuwe powers te bemachtigen. Hier hield echter mijn spelsessie op, want iemand anders wilde het spel ook graag proberen. Jammer, want ik kreeg stiekem weer zin om door te spelen.

Zeph1


Voorlopige conclusie
Tornado Outbreak stond vooralsnog niet in de spotlights, maar is zeker een titel om in de gaten te houden. In mijn speelsessie merkte ik dat de verveling snel kan toeslaan, maar het spel lijkt daarvoor foefjes te hebben verzonnen in de vorm van extra power-ups. Ik kon deze echter niet uitproberen, maar ze leken genoeg te bieden om nieuwe interesse aan te wakkeren. Voor die tijd heb ik echter meerdere malen hardop gelachen en dat is altijd goed. De simpliciteit van de besturing, het aantrekkelijke uiterlijk en de adviesprijs prijskaartje (€29,99) smaken zeker naar meer. Nog even wachten tot twaalf november!
Next articleWacky World of Sports Previous articleUbisoft koopt Nadeo

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Tornado Outbreak

Platform: Wii
Genre: Action
Ontwikkelaar: Loose Cannon
Uitgever: Konami
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 12 november 2009

Screenshots