Mario & Luigi: Bowser's Inside Story Review | 29 oktober 2009 19:52 | Auteur: Quint

Mario & Luigi zijn van alle markten thuis, maar hun leukste zij-avontuurtjes zijn in mijn ogen toch díe titels die plaats vinden in een RPG-wereld. Ik sprong dan ook een gat in de lucht toen het derde deel in de Mario & Luigi-serie, Bowser’s Inside Story, werd geleverd aan de deur.

ML43


Oh, I am feeling the power! It high-fives Fawful’s face!
Na de basis te hebben gelegd op de GBA met SuperStar Saga en met het extraatje van Baby Mario en Baby Luigi in Partners in Time op de Nintendo DS, was het nu wat tijd voor iets anders. Alpha Dream vond de oplossing in Bowser: letterlijk en figuurlijk. Bowser’s Inside Story laat je grotendeels als Mario en Luigi in Bowsers lichaam spelen, maar verkijk je er niet op. Het meerendeel van het spel speel je namelijk als Bowser zelf! Als ik een ratio zou moeten geven, zou het ongeveer 60% Bowser en 40% Mario en Luigi zijn. Een aparte keuze, want wat voor gameplay hangt er vast aan het spelen met dat grote logge beest?

Welnu, een gameplay welke een glimlach op je gezicht tovert van genot. Op het bovenste scherm bestuur je Bowser vanuit een vogelvluchtperspectief en op het onderste scherm zie je Bowsers lichaam met daarin aparte gebieden. Deze gebieden zijn verspreid over zijn lichaam, zoals zijn armen, benen, darmen, maag, hersenen, etc. In deze gebieden kun je je vertoeven met Mario en Luigi. Dit gebeurt door een gebied aan te tikken waarna je met Mario en Luigi aan de haal kunt in een sidescrolling perspectief.

I HAVE CHORTLES!
Dat is de basis, maar hoe is dit rollenspel zo verdeeld geraakt? Welnu, Fawful is terug en wil Mushroom Kingdom veroveren. Om dit te bewerkstelligen wil hij zowel Bowser’s Castle als Peach’ Castle overnemen. Met bizarre omwegen zorgt hij er uiteindelijk voor dat er allerlei Toads opgeblazen worden tot grote ballonnen en dat Bowser, betoverd en hierdoor onbewust , onder andere Peach, ‘Chippy’ (een een Toadsworth, Mario en Luigi opzuigt. Het gevolg is dat Fawful vrij spel heeft en hierdoor rustig zijn plan in werking kan zetten. Bowser blijft verslagen achter in het Mushroom Kingdom met maar één doel voor ogen: zijn kasteel heroveren.

mario-luigi-bowsers-inside-story-20090602105303532 mario-luigi-bowsers-inside-story-20090602105308719_640w


Klinkt allemaal erg verwarrend en over de top en dat is het ook. Één ding staat hierdoor meteen garant: het is allemaal hilarisch in elkaar gezet. De humor is wederom de drijfveer en zet een dikke stempel van plezier op het spel. Fawful, de steeds terugkerende slechterik in de Mario & Luigi-games, staat bekend om zijn onzinnige derde persoon-quotes en Luigi wordt zoals gewoonlijk regelmatig als pispaaltje gepresenteerd. Ook Bowser bevestigt het cliché van een ‘lomp groot beest’ en dan heb ik het nog niet eens gehad over allerlei andere geniale en fantastische personages dat het spel rijk is met ieder hun eigen persoonlijkheid.

Fawful is on the cozy couch, sipping tea that laughs at you!
Maar om even terug te komen op de gameplay. Bowser loopt door Mushroom Kingdom en kent unieke krachten om verder te komen in zijn quest. Zo kan hij vuur spuwen om bijvoorbeeld bomen te verbranden en enorm hard stompen om zo onder andere rotsblokken tot pulp te slaan. Later komen hier nog andere krachten bij, maar de voorgaande twee kunnen ook gebruikt worden in gevechten.

Deze gevechten gaan als vanouds: zodra je een vijand aanraakt, verplaatst de actie zich naar een ‘arena’. Hier kun je om de beurt aanvallen, waarbij je timing cruciaal is voor zowel extra schade als je verdediging. Je kiest dus niet alleen je aanvallen; je blijft daadwerkelijk betrokken in het gevecht om die ene Goomba van je af te slaan of om je vuurstraal wat extra kracht bij te zetten. Het werkt zoals altijd heerlijk, met de Special Attacks als absoluut hoogtepunt, waarbij Bowsers minions (Goomba’s, Koopa’s, Bomb-Ombs, etc.) je een handje helpen. Hierbij moeten een hele hoop handelingen met de juiste timing worden uitgevoerd, waar negen van de tien keer het touch screen bij komt kijken.

/files/Bowsers_Inside_Story_-_dialog_screen.jpg border=0 height=408 width=272] mario-luigi-bowsers-inside-story-20090602105312406_640w


Beef? I am lacking in beef. Fawful is beefless.
Echter, ondanks het feit dat Bowser zichzelf doorgaans prima in zijn eentje kan redden, heeft hij af en toe toch nog wat hulp nodig van onze besnorde vrienden. Deze loodgieters komen vooral van pas in situaties waarbij Bowser net even wat extra kracht nodig heeft. Een voorbeeld: Bowser wil een trein van zich afduwen, maar redt het qua kracht nét niet. Aan Mario en Luigi de taak zijn armspieren te prikkelen. Met een druk op Bowsers arm zullen Mario en Luigi in dat gebied terecht komen. Vervolgens wordt een kleine mini-game gespeeld en indien succesvol; voilá! Bowser duwt zonder problemen de trein van zich af. Dit wisselen tussen de personages geldt altijd: op ieder gewenst moment kun je veranderen tussen Bowser en Mario & Luigi. Denk nu overigens niet dat Mario en Luigi alleen maar mini-games spelen. Af en toe treed je zelfs buiten Bowsers lichaam en loop je met de gebroeders alsnog in het Mushroom Kingdom rond. Hier kun je dan gebieden betreden waar Bowser niet bij kon. Mario en Luigi kunnen bijvoorbeeld springen; Bowser kan dat niet. Andere keren hebben Mario en Luigi hun eigen avontuurtje binnen Bowsers lichaam om iets cruciaals recht te zetten in hun aartsrivaal. De balans voelde goed en verveelde nooit. De omgevingen in Bowser zijn lichaam worden goed neergezet en kennen een unieke sfeer. Denk je net genoeg te hebben gekregen van al die aders en darmen, dan verplaatst de actie zich weer naar Bowser waarna je bijvoorbeeld onder een heerlijk zonnetje het strand verkent. Ideaal!

mario-luigi-bowsers-inside-story-20090602105339453_640w mario-luigi-rpg-3-20090210101841655_640w


Deze samenwerking wordt af en toe nog eens extra benadrukt in een gevecht. Bowser heeft namelijk de mogelijkheid vijanden op te zuigen, waarna Mario en Luigi er in zijn lichaam mee af rekenen. Dit is echter maar zelden het geval: normaliter zal het gevecht op zichzelf staand plaats vinden, waarbij enkel Bowser en/of enkel Mario en Luigi het de matpartij beginnen en ook eindigen.

All who resist will be beat like naughty little eggs!
Naast de gevechten kent Mario & Luigi: Bowser Inside Story nog veel meer. Zo zijn er talloze personages om mee te praten die bijna ieder een side-quest voor je klaar hebben staan. Je beloningen bestaan grotendeels uit items welke je kunt gebruiken om je sterker te maken. Zo kun je Mario en Luigi onder andere bekleden met schoenen, sokken en broeken en Bowser met onder andere schilden en ringen. Dit alles gebeurt in traditionele RPG-stijl, waarbij je Power, Defense, HP, SP en Luck (“Mustache” en “Horn” in dit geval) omhoog of omlaag gaan. Deze gaan ook omhoog indien Mario, Luigi en/of Bowser stijgen in level door de verkregen experience points aan het einde van een succesvol gevecht. Verder zijn er de items, welke je tijdens gevechten kunt gebruiken om je HP en/of SP te vullen, je partner tot leven te wekken, een automatische revival in te zetten, etc. Dit alles kun je eventueel ook aanschaffen in de winkeltjes die het spel rijk is met behulp van je welverdiende muntjes die je verkrijgt aan het eind van ieder gevecht.

mario-luigi-rpg-3-screens-20081002094611907_640w mario-luigi-rpg-3-screens-20081002094613626_640w


Maar dat is nog steeds niet alles. De mogelijkheden lijken wel eindeloos in Bowser’s Inside Story en doen je keer op keer verbazen indien ze langs komen. Het spel neemt zonder problemen afstand van het RPG-genre en verandert zo, zij het door middel van mini-games of het vasthouden van je Nintendo DS als boek, in een compleet pakket van zaligheid. Het is te veel om op te noemen en te lastig om vast te leggen op papier. Je zult het zelf mee moeten maken om de kracht achter Bowser’s Inside Story te begrijpen. Zelfs de vrolijke, kleurrijke graphics die eigenlijk niets hoogstaands presteren, zorgen toch voor de meerwaarde dat het geheel goed doet aanvoelen.

FAWFUL HAS FURY!
Is het nu allemaal koek en ei dan? Als ik met een knijpend kritisch oog de game bekijk, is het in het algemeen gezien nagenoeg perfect in elkaar gezet. Er zijn echter een paar kleine dingetjes die wellicht wat beter konden. Zo komt het spel een beetje langzaam op gang, wat je een vies nasmaakje meegeeft. Daarnaast is het geluid af en toe wat repititief, omdat je zo nu en dan een langere tijd in een zelfde gebied doorbrengt waarbij dezelfde sample in de achtergrond zichzelf blijft herhalen. Ook kent het spel hier en daar een schoonheidsfoutje, met één ding als hoogtepunt. Als je met Mario en Luigi buiten Bowser zijn lichaam treedt en vervolgens naar de plek loopt waar je met Bowser stil stond, dan is daar geen Bowser te bekennen. Dit komt nogal stom over en laat je even achter het hoofd krabben.

mariobowsereind


A WINNER IS YOU!
Ik heb nu al het één en ander gemeld, maar bij lange na nog niet alles. Bowser’s Inside Story is zonder twijfel het meest creatieve deel uit de hele Mario & Luigi serie. De gameplay verandert zonder pardon in iets wat je totaal niet verwacht had en houdt je hierdoor constant in zijn greep. De humor loopt hierbij als rode draad door het geheel heen, wat een enorm prettig sfeertje geeft. Als ik zo terugdenk aan de afgelopen 20 uur die ik nodig had om het spel te voltooien, dan kan ik niets anders dan lof hebben voor deze game. Het maakt je aan het lachen, het geeft je een hoop speelplezier en het werkt allemaal uitstekend. Op de paar kleine minpuntjes na is dit verplichte kost met iedereen die beschikt over een redelijke kennis van de Engelse taal. Zelfs zonder die kennis is het spel nog de moeite waard, want zonder de humor blijft er nog een zeer solide RPG over met nagenoeg perfecte gameplay.
9,6
N1-score
Next articleEpic Mickey screens, audio-tour en info Previous articleDSi LL naar Europa

Reacties van gebruikers

Avatar
SMS | 29 oktober 2009 20:04 | #178047
Een van Nintendo's echte pareltjes. =)
Avatar
Sitroentje | 29 oktober 2009 20:04 | #178048
quint geeft de beste spellen aan zichzelf _0_
Avatar
melv1995 | 29 oktober 2009 20:46 | #178049
dit is ook gewoon een geweldig spel ik heb hem uitgespeeld maar ik moet nog het verborgen rank halen
Avatar
Gebruiker 16826 | 29 oktober 2009 21:18 | #178051
Ik denk zelf dat ik hem bijna heb uitgespeeld, wat ik erg jammer vind.
Toch komt het spel bij lange na niet in de buurt van de meesterlijkheid dat Superstar Saga heet. Ten eerst had SS meer variatie qua omgevingen en avontuurtjes en was minder linear.
Bowser's Inside Story vind ik wel beter dan Partners in Time, maar de series heeft nu wel weer een nieuwe boost nodig. De humor is nog steeds prachtig en de muziek ook. Fawful is nog steeds een brute badass met meesterlijke grammatica en Luigi heeft nog steeds lollige animaties.

Ik denk dat SS vooral beter is in mijn ogen, omdat het zich in een totaal andere omgeving dan The Mushroom Kingdom afspeelt, namelijk The Bean Bean Kingdom. Ik vind dat DAT juist ook de kracht hoort te zijn van de mario RPG's, dat ze zich ergens anders afspelen dan in het brave wereldje van Peach. Daarom vind ik Paper Mario and The Thousand Year-Door ook zo brilliant, of Super Paper Mario. Maar ach, BiS blijft een prachtig spel al hoop ik op een vernieuwing van de serie in een vervolg
Avatar
Smash King | 29 oktober 2009 22:02 | #178054
sprak hij!

haha kmoet m nog spelen! SS en PiT waren egt dope (SS wel iets leuker) en als ik alles zo lees moet ik m maar eens gaan kopen!
Avatar
Dinalfos | 29 oktober 2009 22:14 | #178056
Dit spel is echt een meesterwerk. En, ondanks het beproefde recept, veel creatiever en inventiever dan andere recente Mario-spellen. Ja, inclusief Galaxy.
Avatar
Volvagia | 29 oktober 2009 23:11 | #178057
Ik denk zelf dat ik hem bijna heb uitgespeeld, wat ik erg jammer vind.
Toch komt het spel bij lange na niet in de buurt van de meesterlijkheid dat Superstar Saga heet. Ten eerst had SS meer variatie qua omgevingen en avontuurtjes en was minder linear.
Bowser's Inside Story vind ik wel beter dan Partners in Time, maar de series heeft nu wel weer een nieuwe boost nodig. De humor is nog steeds prachtig en de muziek ook. Fawful is nog steeds een brute badass met meesterlijke grammatica en Luigi heeft nog steeds lollige animaties.

Ik denk dat SS vooral beter is in mijn ogen, omdat het zich in een totaal andere omgeving dan The Mushroom Kingdom afspeelt, namelijk The Bean Bean Kingdom. Ik vind dat DAT juist ook de kracht hoort te zijn van de mario RPG's, dat ze zich ergens anders afspelen dan in het brave wereldje van Peach. Daarom vind ik Paper Mario and The Thousand Year-Door ook zo brilliant, of Super Paper Mario. Maar ach, BiS blijft een prachtig spel al hoop ik op een vernieuwing van de serie in een vervolg


dat ben ik het absoluut niet met je eens. superstar saga was dan misschien beter dan partners in time, maar om nu het argument 'omgevingen' te gebruiken is echt onzin. bowsers inside story heeft geweldige gameplay met een hele hoop creativiteit en variatie. dat wint het toch echt dik van omgevingen. daarnaast vond ik juist de wisseling van de setting erg sterk in deze nieuwe titel. volgens mij blijf je een beetje hangen in het verleden uit principe. het mushroom kingdom vond ik juist weer eens leuk en de graphics zijn er alleen maar op vooruit gegaan. hetzelfde geldt voor het gebruik van de twee schermen en de besturing.
Avatar
Gebruiker 16826 | 30 oktober 2009 12:08 | #178063
Haha, geloof me ik ben niet iemand die het verleden in stand probeert te houden. Weet wel dat in PiT ook al The Mushroom Kingdom werd gebruikt, alleen toen met andere omgevingen.

Ik weet niet, BiS evenaart voor mij toch echt niet SS. Okey, de omgevingen in BiS zijn dan vrij groot en kennen enige variatie, bij SS moest je meerdere keren terugkeren naar dezelfde plekken waar dan iets heel anders was gebeurd en ik weet wel zeker dat er MEER verschillende atmosferen waren.
Tussen twee haakjes, Luigi was daar ook ECHT groen en niet emerald Razz

Enfin, begrijp me niet verkeerd ik vind BiS een heerlijke nieuwe Mario RPG, maar SS had gewoon zoveel meer te bieden op gebied van verhaal. Het tempo zat er bij SS goed in en het leek geen einde te hebben.

Ik zal BiS binnenkort eens uitspelen, maar ik blijf bij mijn standpunt.

Avatar
Gebruiker 16232 | 30 oktober 2009 14:18 | #178074
Kopen!
Avatar
Coenronaldo7 | 30 oktober 2009 15:19 | #178077
een van de beste DS spellen ooit (vind ik zelf)
Avatar
626b | 30 oktober 2009 16:34 | #178082
Tofheid Smile
maar ik haat mensen die het spel op bol.com afzeiken...
Ik roep iedereen op dit spel 5 sterren te geven op bol.com Razz
Avatar
Captain-Retardo | 31 oktober 2009 16:14 | #178110
Leuk spel,alleen ik begin mezelf te ergeren aan de traagheid.Wil je spelen komt die gele kutbom ineens weer te voorschijn met teksten waar je weer 2 minuten dingen moet lezen die totaal niet boeiend zijn.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Mario & Luigi: Bowser's Inside Story

Platform: Nintendo DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: AlphaDream
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 27 november 2009

Screenshots