Red Steel 2 Preview | 12 november 2009 18:49 | Auteur: Marcel

Terwijl wij onze spaarpot of bankrekening legen om de nieuwste games te kopen, kijken de uitgevers van het populaire entertainment naar de toekomst. Red Steel 2 is recentelijk uitgesteld naar 2010 en Wii-DS kreeg op het Ubisoft hoofdkantoor een voorproefje van de first-person action titel in de vorm van een speelbare E3 demo.

Leon, de Brand Manager van Ubisoft was duidelijk nerveus toen hij de Red Steel II demo tevoorschijn haalde. Het is best begrijpelijk dat Leon zijn bedenkingen had. Ten eerste is de demo niet representatief voor het eindproduct. Red Steel 2 is op het moment van schrijven nog steeds in ontwikkeling en de programmeurs zullen door de hoge verwachtingen en eisen van de gamers weinig daglicht zien de komende maanden. Daarnaast is de naam ‘Red Steel’ besmeurd door het eerste deel dat iets minder triomfantelijk ontvangen werd dan gehoopt. Het was duidelijk dat Red Steel nog wel een aantal maanden extra ontwikkeltijd kon gebruiken om de hype waar te maken. De laatste reden voor de terughoudendheid van Ubisoft is waarschijnlijk de kritische blik van de gamepers. Een game wordt al snel afgekraakt en met de Wii MotionPlus ondersteuning neemt Ubisoft een groot risico.

RedSteel2_ss11

Indrukwekkend
De eerste momenten van de game lieten al direct een goede indruk achter. Je wordt met je handen vastgebonden aan een motor en je overleeft ternauwernood een dodemansrit. De scene kan niet bestuurd worden, maar is wel volledig in-game. Ubisoft haalt alles uit de Wii console en Red Steel 2 is werkelijk prachtig. De stijl doet denken aan een animatiefilm met stijlvolle rookeffecten, explosies en een zeer dynamische look. Het is net of je rondloopt in een bewegend stripboek. De game heeft een eigen unieke setting. De mix tussen Japanse samurai zwaarden en een klassieke western in een uitgestorven wereld is werkelijk subliem. De game wint wat mij betreft nu al de originaliteitsprijs en dan is de gameplay nog niet eens aan bod gekomen!

De gameplay van Red Steel 2 is lastig te typeren. Het is niet zomaar een first-person shooter, maar een zeer dynamische speelervaring die meerdere genres aanroept. Je rent lineair door de western stad, op zoek naar wraak. Je kunt op vastgestelde locaties muren beklimmen of andere omgevingsgebonden acties uitvoeren. Daarnaast draag je een revolver en een katana bij je om korte metten te maken je tegenstanders. Het schieten voelt door de bekende richtfunctie van de Wii Remote erg goed aan. Je kunt in de game achter elkaar de trekker overhalen en vijanden op spectaculaire wijze neerknallen. De vijanden reageerden in deze vroege code nog niet optimaal op de headshots, maar het was duidelijk dat men bezig is om een combo systeem in het spel te verwerken.

RedSteel2_ss9

Onderhoudend
In de eerste Red Steel was mijn teleurstelling groot toen bleek dat je alleen op bepaalde locaties met je zwaard kon vechten. In Red Steel 2 kun je ten alle tijden een beroep doen op het Japanse ijzer. De katana maakt gebruik van MotionPlus functionaliteiten. De E3 versie van het spel had nog enige vertraging, maar de implementatie van de MotionPlus was al min of meer perfect. De game registreert zonder moeite horizontale, verticale en diagonale bewegingen. Tevens was het mogelijk om je zwaaien meer kracht mee te geven en vijandelijke aanvallen te blokkeren. Een erg leuk vechtsysteem die met de toevoeging van combo’s in het uiteindelijke spel nog uitgebreider zal worden.

Een minpuntje in de demo was het targeting systeem dat niet naar behoren werkte. Zo af en toe kwam de Z knop in beeld en dat gaf aan of er gevaar dreigde. Wanneer je de knop inhield maakte je een draai richting een andere vijand. Met vijf á zes belagers tegelijk leverde dit nog wel eens problemen op en mede door de toevoeging van meerdere moeilijkheidsgraden is Red Steel 2 beslist geen gemakkelijke game. Ubisoft heeft gelukkig nog genoeg tijd om het één en ander te verbeteren. Het zwaard moest zo nu en dan ook gebruikt worden om een deur te openen of een blokkade te slopen. De gameplay principes waren niet bijster origineel, maar toonden wederom de goede werking van de besturing aan.


Afwisselend
De gelimiteerde demo omvatte toch meer gameplay dan we vooraf verwacht hadden. Het E3 level bevatte al enkele geheime locaties en extra’s voor gevorderde spelers. Het was bijvoorbeeld mogelijk om een kluis open te breken door de Wii Remote te draaien. De microfoon van de Wii Remote liet een klik horen wanneer het slot op de juiste positie stond. Een element in het spel dat wat mij betreft in de volledige versie achterwege mag worden gelaten. Wederom een knap staaltje Wii MotionPlus precisie, maar buiten dat voegde het niet veel toe aan de ervaring. Het geluid van de demo was nog in erg prille staat. De schietgeluiden klonken overtuigend en ook de vijanden lieten de nodige kreten los, maar buiten dat waren er vooral statische geluiden van missende bestanden.

Na een minuut of acht schieten, klimmen en hakken bereikte ik de eindbaas. Een formidabele tegenstander met een grote hamer. De bruut snelde mijn richting op, waarna ik met een succesvolle ontwijkmanouvre zijn rug kon raken. De spannende confrontatie was van een heel ander niveau dan de rest van de gevechten in de demo. Het werd nu pas echt goed duidelijk dat Red Steel 2 een zeer uitdagende titel wordt met de nodige afwisseling op gameplay gebied. Met de combinatie van extra combo’s en nog mooiere beelden zal de game behoorlijk spectaculair uitpakken.

RedSteel2_ss1

Conclusie
Het voelde als een verademing om een third party game te spelen met goede Wii Remote en Wii MotionPlus integratie. Red Steel 2 is in deze vroege staat al ontzettend tof om te spelen en prachtig om naar te kijken. Men heeft een goede basis om een dijk van een titel neer te zetten. De Wii-DS leden en redactie die op bezoek waren bij Ubisoft en de game mochten spelen waren het er unaniem over eens dat Red Steel 2 een must-have wordt. Met kreten als: “Hier haal ik een Wii voor!” en “De beste Wii third party game tot nu toe!” in het achterhoofd, wachten wij met smart op de volledige versie.
Next articleResident Evil: The Darkside Chronicles trailer Previous articleZelda Spirit Tracks scans

Reacties van de crew

Avatar
Quint | 13 november 2009 00:25 | #192197
Ik heb ook erg veel zin in deze game Smile . Hij zag er inderdaad prachtig uit en speelde nu al lekker weg!

Reacties van gebruikers

Avatar
muchacho | 07 januari 2010 20:14 | #152408
geweldig, eindelijk begint de motion-plus revolutie! Very Happy
Avatar
Sitroentje | 12 november 2009 19:15 | #178368
nice Very Happy
Avatar
JayKwon | 12 november 2009 19:22 | #178369
Vet leuk in dat filmpje ben ik degene die aan het spelen is Razz , ik kwam er net achter, herkende het aan hoe ik de deur openmaakte. Ik ben vet goed Very Happy .
Avatar
Mathijs | 12 november 2009 19:31 | #178371
Ik weet het niet. Als Fransen spellen maken, komt er alleen maar troep uit. Om even een voorbeeld te geven:
- Quantum of Solace Wii
- Spider-Man 3 Wii
- Alone in the Dark Wii
- Red Steel Wii
- Iron Man Wii

Zoek maar op, stuk voor stuk gemaakt door Franse ontwikkelaars, en allemaal vreselijke lage scores van verschillende sites. Maar misschien dat Red Steel 2 anders wordt.
Avatar
dw4 | 12 november 2009 21:21 | #178382
vet!
Avatar
maikelsteneker | 12 november 2009 21:27 | #178385
@ Mathijs: Ubisoft komt uit Frankrijk. De maker van deze game specifiek heeft XIII ontwikkeld, zeker geen slechte game. Ubisoft Montpellier heeft games als Rayman en Beyond Good & Evil gemaakt.

De Fransen kunnen zeker goede en originele games maken. Red Steel 2 is volgens mij ook zeker niet slecht.
Avatar
mauwie86 | 12 november 2009 23:55 | #178391
ik ben benieuwd hoe dit gaat worden, maar wat ik al heb gezien ga ik er vanuit dat dit echt een super spel word Razz
Avatar
tennisboy | 14 november 2009 10:08 | #178410
Quantum of Solace vond ik een zeer leuk spel. Dus troep was dat spel echt niet.
Avatar
Wayne | 04 januari 2010 18:14 | #179518
nou de single player van Ouantum of Solace was echt wel troep... Die haperde gewoon echt soms zwaar, zo iets kan gewoon niet....

De multiplayer was wel fun... maar niet echt goed...

de single player zou van mij een 3 krijgen
de multiplayer een 6,5

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Red Steel 2

Platform: Wii
Genre: Action
Ontwikkelaar: Ubisoft
Uitgever: Ubisoft
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 25 maart 2010

Screenshots