New Super Mario Bros. Wii Review | 23 november 2009 01:04 | Auteur: Quint

New Super Mario Bros. Wii - Quint (Multiplayer)
Begin juni 2009 was daar de grote, onverwachte aankondiging van Nintendo op de E3 en nog geen half jaar later ligt New Super Mario Bros. Wii in de Europese winkels. Een tijdsbestek dat ik maar al te graag zie, zeker gezien ik vanaf het begin af aan al een idee had van wat voor vlees ik in de kuip had. Immers kon ik nog geen twee weken na de aankondiging van het spel, de game zelf uittesten op Nintendo’s hoofdkantoor en vanaf dat moment was ik verkocht. Niet zonder reden: Nintendo was al erg ver met de ontwikkeling en had een duidelijk doel voor ogen. Welk doel? Deze winter vier mensen tegelijkertijd een nieuwe, onvergetelijke klassieke Mario-ervaring meegeven.

Bij Nintendo op kantoor wist ik het al zeker: dit werd een topper. In mijn nieuwsberichten en forumreacties probeerde ik mensen al een beetje op te zwepen voor de release van New Super Mario Bros. Wii en met mij vele anderen die de charmes ook al hadden ontdekt. Nu de volledige versie achter me ligt kan ik met veel trots zeggen dat ik gelijk had. New Super Mario Bros. Wii is een topper. Het is dé hit voor deze kerst en wellicht dé hit van Nintendo sinds de release van de Wii. Dit is Mario op zijn best.

/files/i_20469.jpg width=540 border=0


De roots
New Super Mario Bros. Wii gaat terug naar de roots van de serie. Platformen tot je een ons weegt is de sleutel, maar dit keer met de grote toevoeging dat je het met vier mensen tegelijk kunt doen. Mario, Luigi, Yellow Toad en Blue Toad zijn de speelbare helden en moeten Princess Peach redden uit de klauwen van Bowser Jr. en de Koopa Kids. Een opgave die we onze loodgieter al vaak zat in zijn eentje hebben zien overkomen, dus met drie kameraden moet het helemaal lukken, niet waar? Dat klopt, mocht je dat met zijn allen als instelling hebben. Je kunt er echter ook voor kiezen elkaar te dwarsbomen en het leven zuur te maken. Dit laatste heb ik met eigen ogen ondervonden, maar daarover later meer.

Ik heb New Super Mario Bros. Wii, mede op persoonlijk aanraden van Nintendo, niet in mijn eentje gespeeld, maar met zijn vieren. Van begin tot eind. Niet zo heel boeiend zou je denken, ware het niet dat mijn drie medespelers bestonden uit mijn twee zusjes en mijn ma. Mijn ma heeft werkelijk waar nog nooit een game gespeeld en met Nintendo’s belofte dat het voor iedereen leuk is en ook te doen is, eiste ik dat ze dit keer de gok waagde. Mijn zusjes (elf jaar oud en zestien jaar oud) zijn fervent gamers, dus met hen verwachtte ik geen complicaties. De Wii Remotes werden zijwaarts in de hand gehouden en na een korte uitleg voor mijn ma (“met 1 ren je, met 2 spring je, met de vierpuntdruktoets loop je en met de A-knop neem je plaats in een luchtbel en kun je zweven”) konden we aan de slag. Het eerste wat me opviel was de onoverzichtelijke overworld. Á la Mario Party bevind je je in 3D op een groot ‘bord’ waarbij de rondjes fungeren als aansluitpunt naar een level. Deze aanpak mist echter de compactheid en overzichtelijkheid van de overworlds uit – pak hem beet – Super Mario World en Super Mario Bros. 3. Maar goed, om nu meteen met een negatief punt te beginnen is ook zo zuur. Over dus naar de orde van de dag: het plezier dat je beleeft aan de game.

/files/mario_bros_wii-1.jpg width=540 border=0


Liefde
Vanaf de eerste minuut is duidelijk dat deze game met veel liefde is gemaakt. De muziek op de achtergrond met ofwel nieuwe deuntjes ofwel oude, hernieuwde nummertjes, tovert een glimlach op je gezicht en laat zelfs de vijandjes uit het Mushroom Kingdom meedansen op de beat. Het loslaten van een Bullet Bill gaat zoals het hoort, gepaard met een dikke bass en de geluidjes die de personages uitkramen klinken helder en vertrouwd. Als je tijdens het spelen een leven verliest, komt je character terug in een luchtbel. Dit op zich is al aandoenlijk, maar het geschreeuw om hulp dat professioneel gedempt wordt maakt het geheel af. Ontpop je medespelers door een simpele tik en speel verder alsof er niets gebeurd is. Alles ziet er kleurrijk uit en loopt lekker vloeiend. Functioneel kiddy laten we maar zeggen. Het Mario-gevoel blijft er absoluut authentiek door en dat is ook de bedoeling bij deze titel. De special effects als bewegende achtergronden en dynamische platformen geven dat extraatje dat nodig is je duidelijk te maken dat je op een huidige generatie console speelt. Hier en daar een kartelrandje daargelaten is alles prima te pruimen met een zeer soepele framerate als het voornaamste gegeven. Met vier spelers die ieder hun individuele acties kennen, lopend in een bewegende wereld vol vijandjes, obstakels en platformen wil je dat ten aller tijden vasthouden.

Kort lontje
Want dat was ik aan het doen, om maar even terug te komen op mijn huiselijk scenario: spelen met zijn vieren. Het viel me op dat Mario een beetje zwaar aanvoelde en dat snelheid maken iets langer duurde dan dat ik gewend was. Dit mag echter de pret niet drukken, want eenmaal op snelheid kun je nog steeds door de levels razen als in andere Mario-delen. De vraag is echter of mede-spelers daar op zitten te wachten, want als je te ver vooruit loopt, kan dat resulteren in de dood van een ander. Het beeld wordt tot op zekere hoogte uitgezoomd, maar als je het echt te bont maakt, ‘verdwijnen’ je medespelers en verliezen ze een leven. Dit was uiteindelijk de reden dat mijn zestienjarig zusje na enige tijd de Wii Remote op de grond gooide met bijbehorende scheldwoorden. Gezegd moet worden dat daar andere voorvallen - haar oppakken en weggooien in een afgrond, ‘per ongeluk’ op haar hoofd springen waardoor ze haar sprong niet af kon maken en de verdoemenis in viel en schildjes tegen haar aan schoppen - aan vooraf gingen. Het moge duidelijk zijn dat het spel vele facetten kent, maar het uiteindelijke doel in ons huidige avontuur was om samen de finish te bereiken. Elkaar dwarsbomen kan in de andere speltypes waarbij het gaat om je individuele score die je omhoog krikt door vijandjes te verslaan en muntjes te verzamelen, maar dit was een potje van ultieme harmonie. Nederlanders hebben echter een kort lontje en de Wii Remote moest er voor boeten. Gelukkig zat het beschermhoesje eromheen waardoor mijn pa hem in alle kalmte op kon rapen om zo plaats te nemen als herboren vierde speler. Ideaal.

/files/mario_bros_wii-5.jpg width=540 border=0


Uitdagende plezier
Vanaf nu was het getier en gescheld verdwenen en kon er gelachen geworden. Mijn ma was de slome, achterstallige speler die constant de kat uit de boom keek wat vaak resulteerde in beslissingen die te laat waren, mijn pa deed zijn best maar had een verschrikkelijke timing in zijn sprongen, mijn zusje van elf was de ‘onopzettelijke’ egoïstische speler die ‘per ongeluk’ alle power-ups pakte en ‘per ongeluk’ mijn ma in het vuur gooide en ik was de gecontroleerde speler die de minste levens kwijt raakte, maar toch speelde met een respectabele snelheid; de geoefende speler. Deze verschillen kleuren het spelverloop en zorgen ongetwijfeld voor een hoop lol. Iedere speler is anders en dat vertaalt zich perfect in het spel. Het was voor mij dan ook meteen duidelijk dat New Super Mario Bros. Wii optimaal gebruik wist te maken van een nog nooit eerder ervaren magie. Ik had totaal niet de behoefte het spel in mijn eentje op te starten. Ik heb het één keer gedaan en vond het zelfs saai, terwijl ik in het verleden niets anders deed. De essentie van New Super Mario Bros. Wii is immers identiek aan vorige platformers met ‘Mario’ in de titel. Ik zou hem zelfs uitdagender durven noemen dan welke Mario-platformer dan ook en dat komt met name door de extra dimensie dat het spel meekrijgt. Het is niet langer enkel een timing-kwestie, maar een echt behendigheidsgeheel doordat je een hoop dynamische dingen moet ontwijken, inzicht moet hebben en daarmee eventueel rekening moet houden met anderen. Ondanks deze uitdagingen vond ik het in mijn eentje maar niks. Ik had een nieuw gevoel ervaren en wilde niet meer terug. Mocht jij het nu als geïnteresseerde speler niet voor elkaar krijgen andere mensen te strikken voor je avontuur, dan raad ik je aan Benjamins stukje te lezen. Hij speelde hem namelijk wel geheel door in zijn uppie en zijn bevindingen vind je op de volgende pagina.

/files/mario_bros_wii-13.jpg width=540 border=0


Spelervriendelijk voor iedereen
Zoals gezegd ben ik helemaal in mijn nopjes. Ik heb plezier met de hele familie en mijn ma vroeg zelfs de dag na haar eerste aanvaring met het spel of we niet verder konden spelen. ‘Ik wil hem nu ook uitspelen!’. Op zich is dit al hét bewijs dat het spel iedereen aanspreekt, maar dit moet beargumenteerd worden vanuit de kern, niet vanuit een praktisch voorbeeld. De kern zit hem in één ding: New Super Mario Bros. Wii is spelervriendelijk voor iedereen. De game is over het algemeen gezien erg uitdagend, dus de geoefende speler wordt al op zijn of haar wenken bediend. De minder toebedeelde spelers kunnen hier echter van meeprofiteren door op elk gewenst moment te ‘relaxen’ in een luchtbel. Dit is ideaal en wellicht de meest zinnige toevoeging in een videogame ooit. Zittend in een luchtbel kan er niets fout gaan. Je zweeft over alle afgronden en je bent onaantastbaar voor vijanden. Kunnen je medespelers een bepaald stuk niet overwinnen of willen ze dat simpelweg niet, dan kunnen ze met een druk op de A-knop achter je aan zweven zonder zorgen. Door met de Wii Remote te wiebelen komen ze ook nog eens met een acceptabele snelheid op je af gestruind. Soms is het voor jezelf ook handig; stort je richting de afgrond wegens een slecht getimede sprong of willekeurig ongelukkigheedje, dan doe je zonder problemen een last-minute-save á la Prince of Persia door snel op de A-knop te drukken. Vervolgens zweef je terug naar je medespelers et voilà: je doet weer volop mee.

Wiebelen, power-ups en Yoshi
Het wiebelen van de Wii Remote komt zoals gezegd bij het zweven in de luchtbel goed van pas, maar er zitten meer van dit soort gimmicks in New Super Mario Bros. Wii. Ik zal ze niet allemaal verklappen, maar denk aan zaken als het besturen van een lamp in een donkere grot of het kantelen van een brug indien je er bovenop staat. De meest cruciale toepassing vinden we bij de propeller-power-up. Deze power-up geeft je personage een vrolijk hoedje met een propeller waarna je door een lichte wiebel met je Wii Remote de lucht in zweeft. Ideaal om op geheime plekken te komen of om rustig wat muntjes bijeen te sprokkelen die in de lucht hangen. Een andere power-up, de pinguïn-power-up, maakt geen gebruik van de Wii Remote, maar is hierdoor niet minder leuk. Op ijzige vlaktes kun je buikschuivers maken als nooit te voren en bovendien beschik je als pinguïn-suit-bezitter over het schieten van ijsballen. Met deze ijsballen kun je vijandjes bevriezen waarna je ze kunt gebruiken als platform of als schietschijven. Eenzelfde power-up verkrijg je met de ijsbloem, al valt dan het buikschuiven weg. Ook de vuurbloem met de welbekende vuurballen is terug, net als de grote Mushroom en de Star. Een zeer enkele keer kom je ook de Mini Mushroom tegen en zelfs Yoshi komt af en toe de hoek om kijken! Helaas is de aanwezigheid van onze groene dino-vriend op één hand te tellen als het aankomt op verschijningen in levels, maar oh oh; wat is het leuk om ouderwets vijandjes op te eten en uit te spugen. Naast deze bijzonderheden zitten er nog wat andere voordelen aan het beestje. Zo kan hij langer de lucht in blijven bij een sprong en kun je hem gebruiken als lanceerplatform om zo moeilijk gelegen stukken te bereiken. Een minpunt is dat Yoshi geen stem heeft wat hem qua persoonlijkheid een stuk leger aan doet voelen. Een vreemde beslissing, want je zou zeggen dat hij sinds de Mario Party-games voldoende geëmancipeerd is om in een Mario-platformer af en toe iets uit te mogen kramen.

/files/mario_bros_wii-17.jpg width=540 border=0


Perfectie?
Is alles dan koek en ei aan New Super Mario Bros. Wii? Grotendeels wel ja. Er valt weinig aan te merken op een spel dat zo solide in elkaar zit. Het werkt allemaal goed, het is leuk voor jong, oud, ervaren en onervaren en de spelduur is behoorlijk lang. Afhankelijk van je medespelers doe je al gauw tien tot vijftien uur over het normale avontuur en dan kun je nog gaan voor de uitdagingen waarbij het gaat om de individuele score. De balans die je terugvindt in de gameplay is ongeëvenaard en laat iedereen plezier hebben. Echter, de power-ups hadden wat mij betreft wat uitgebreider mogen zijn. Ik had graag meer verschillende dingen gezien en Yoshi vaker terug zien komen. Ook snapte ik het principe van de levens niet helemaal. Als je een leven verliest, kom je als speler terug in een bel. Ben je al je levens kwijt, dan kom je niet meer terug en is het aan de andere spelers het level te voltooien. Kom je bij een succes of faal terug op de overworld, dan krijgt de speler die ‘game over’ was door middel van een continue weer vijf levens terug. Het aantal continues wordt geregistreerd, maar heeft verder geen functie. Dit brengt enige verwarring met zich mee: zo is het nadelig geworden een level in te stappen met minder dan vijf levens. Dan kun je immers beter afgaan, opnieuw vijf levens krijgen en het dan opnieuw proberen. Dit geldt zeker voor de minder gevorderden onder ons, want zo krijgen ze ingame meer kansen. Voor de gevorderde speler is het een uitdaging om zo min mogelijk continues te krijgen, maar principieel gezien verandert het niets. Een vreemde situatie die mij nog steeds niet duidelijk is.

Een ander puntje van kritiek is het ontbreken van een online-optie voor de singleplayer-spelers onder ons: je ontkomt niet aan dit punt. De magie van het samenspelen is onvergetelijk en onmisbaar in New Super Mario Bros. Wii. Online gaming op de PC, Xbox 360 en PS3 heeft al lang en breed bewezen dat de magie van het samenspel ook prima bereikt kan worden op afstand, mits er communicatie is. De makers van New Super Mario Bros. Wii gebruiken het argument dat je elkaar wilt zien als je de game speelt, en dat klopt absoluut en heeft ook zeker een meerwaarde, maar dat neemt niet weg dat de toevoeging van een online-functie niet nuttig was geweest. Je neemt er niets mee weg, je voegt er enkel iets mee toe. Het argument dat de processor van de Wii het niet aan zou kunnen is enorm discutabel en persoonlijk geloof ik het ook niet. Een misser dus, al is het alleen van toepassing op de mensen die niet zo gauw medespelers op kunnen of op willen trommelen.

/files/mario_bros_wii-22.jpg width=540 border=0


Conclusie
New Super Mario Bros. Wii is een must-have voor iedere Wii-bezitter. Jong, oud, ervaren of onervaren: dit spel is voor iedereen geschikt. Niet alleen omdat het zoveel plezier biedt, maar ook omdat het werkelijk rekening houdt met de gebreken van sommige spelers zonder dat de ervaren spelers daar last van hebben. De game zorgt voor een magie die ik nog nooit eerder heb gevoeld in een videogame. Het zorgde er voor mij in ieder geval voor dat ik het spel alleen nog maar met vier spelers op de bank wilde spelen en niet minder. Het ontbreken van een online-functie voor de singleplayer is daar één reden van, maar het zit hem vooral in de fantastische spelsensatie die je meekrijgt als je met meerdere mensen speelt. New Super Mario Bros. Wii is de reden waarom je een Wii hebt of broodnodig een Wii moet hebben.

/files/EindoordeelMarioBrosWii.bmp
Next articleRTL Boulevard interviewt Miyamoto Previous articleDriemaal multiplayer-fun in Zelda: ST

Reacties van de crew

Avatar
Theun | 23 november 2009 17:05 | #192199
Ondanks dat Quint en Benjamin het jammer vinden dat er geen online optie is, wil ik toch graag even zeggen dat ik die optie totaal niet mis. Multiplayer is leuk met vrienden op de bank, maar voor mijn gevoel zou een online optie hierbij nogal nietszeggend zijn en meer voelen als spelen met computer gestuurde figuurtjes.

Verder moet ik zeggen dat het een erg toffe game is, die wel degelijk wat minpunten heeft. Echter merk je daar weinig van, want deze 'Best of Super Mario' heeft genoeg klasse in huis.

Reacties van gebruikers

Avatar
Joshua101 | 23 november 2009 07:40 | #178745
Ik heb hem nou een dag en ben echt verliefd. Nice review!
Avatar
maikelsteneker | 23 november 2009 08:25 | #178746
Erg goede game inderdaad. Zeker één van de beste van het jaar. En het mooiste is nog wel dat ik denk dat titels als Super Mario Galaxy nóg beter worden Very Happy
Avatar
Coldman | 23 november 2009 09:39 | #178747
Ik ben het helemaal eens met de score, Mario is zoiezo al een van de beste spellen reeks ooit, maar wat dit spel zo geniaal maakt is de nog nooit eerder vertoonde co-op multiplayer in Mario. Ik heb me echt doodgelachen als ik 'perongeluk' op iemand's hoofd springt zodat hij z'n sprong niet kan afmaken Razz

Wat dat betreft het moeilijkheidsgraad; ik zit nu in wereld 5 en heb een stuk of 80 levens, maar ik lees al dat het hierna steeds moeilijker wordt? Ik kan niet wachten om het verder te spelen. Very Happy
Avatar
-Brands- | 23 november 2009 10:48 | #178748
Ik ben het niet eens met de score.

Het is een goede game maar er zijn niet zoveel memorabele momenten. De bossbattles zijn te makkelijk en altijd hetzelfde. Mario handelt niet zo lekker als pakweg super mario world... de 'nieuwe' powerups spreken me niet zo aan
(lees tanuki suit was epic) en Yoshi kan niet in elke level.

Zo is het spel niet eens zo moeilijk wat anderen ook mogen beweren. Multiplayer is wel leuk maar telkens als iemand eraan gaat dan komt er een slowdown wat irritant is,...

Veel te veel ergernissen om het spel een 97 te geven imo.
Avatar
dw4 | 23 november 2009 11:04 | #178750
ben het dik eens met de score,
topgame!
Avatar
Lu!gi | 23 november 2009 11:36 | #178751
Ben het helemaal eens met de review!

Ook het door Quint geschetste huiselijke-scenario komt me bekend voor. In mijn geval dan een broertje dat ervoor zorgt dat je weer 'per ongeluk' in een gat verdwijnt, en een treuzelende moeder die maar niet weet hoe je voorbij dat ene obstakel moet komen Razz Entertainment van de bovenste plank!

Misschien dat jonge gamertjes over zo'n 20 jaar hetzelfde verhaal kunnen vertellen als Benjamin Wink Mario op zun best!
Avatar
mauwie86 | 23 november 2009 12:47 | #178752
ik ben er helemaal mee eens. heb hem nou binnen en kan er gewoon niet van afblijven Very Happy

Avatar
626b | 23 november 2009 14:24 | #178755
De enige minpunten aan dit spel dat ik kan bedenken zijn
- Geen Wi-fi
- Yoshi kan niet in elk level
- 2 Toads WTF?

Ik zou het een 94 geven

En hoe zat het nou met die limited edition?
Avatar
Gebruiker 16232 | 23 november 2009 15:01 | #178757
Twee toads idd, beetje raar. Nice game wel. Multyplayer is tenslotte grotendeels waar gamen om draait.
Avatar
Volvagia | 23 november 2009 15:22 | #178759
En hoe zat het nou met die limited edition?


http://www.wiids.nl/article.php?id=31292

deze game is echt meesterlijk. quint beschrijft het gevoel enorm goed. bij mij thuis gaat het ook zo en het is echt fantastisch. nintendo is back! zeer toffe review trouwens jongens.
Avatar
(Prince) Shadow | 23 november 2009 15:30 | #178760
pff toad hoort rode stippen te hebben..
Avatar
626b | 23 november 2009 15:34 | #178761
En hoe zat het nou met die limited edition?


http://www.wiids.nl/article.php?id=31292


Daar is het niet meer verkrijgbaar, en in Nederland kan ik het nergens vinden
Avatar
Quint | 23 november 2009 15:37 | #178762
^Hij is ook in zijn totaliteit uitverkocht. Het was een Game.co.uk-exclusive en daar is hij niet meer verkrijgbaar inderdaad.
Avatar
dw4 | 23 november 2009 15:39 | #178763
pff toad hoort rode stippen te hebben..

Razz in super mario sunshine had je ook verschillende toch? als ik het goed heb Razz
Avatar
Gebruiker 17076 | 23 november 2009 16:21 | #178764
Dit is ZO gaaf Very Happy
Heb en morgen Very Happy
Avatar
MVG | 23 november 2009 16:59 | #178765
Ik heb m intussen ook Smile . Ik vindt m super! Grote stap terug naar Mario 1, Mario 3 en Mario World eigenlijk. Overal zie je referenties naar die titels. Ook komt een boel overgevlogen uit de DS versie (die ik niet spelen kon, als DS-loze). Dit zorgt voor een heleboel herkenning.

Dat er geen Wifi is, maakt helemaal niks uit. Het is leuker om gewoon met je medespelers in dezelfde ruimte te zitten. Spelen met all-over-the-world voegt gewoon weinig toe. Kun je net zo goed wat computergestuurde medespelers erin zetten. Da's toch gewoon saai? Ok, met vrienden online zou kunnen werken. Toch lijkt me dat ook niet hetzelfde.

Ok, Yoshi kan niet in ieder level. Soms jammer, maar het is ook niet Super Mario World. Veel opmerkingen laten haast denken dat het pas goed is, als ze Mario World of Mario 3 opnieuw maken, met andere levels. Ik denk dat je niet dichterbij zult komen dan New Super Mario Bros. Wii, dus wees blij dat Nintendo er überhaupt Yoshi in heeft gepropt (+ al die andere referenties naar eerdere titels).
Avatar
-Brands- | 23 november 2009 16:53 | #178767
Ik heb hem net uitgespeeld. Ik heb een 'meh' gevoel
Avatar
V-star | 23 november 2009 16:55 | #178768
Flinke score! Maar ach, ik ging hem sowieso wel halen.
Avatar
Hyrule_Hero | 23 november 2009 17:48 | #178770
Waarom zo hoog? Ik vind dat je de eer van Twillight princess en Super mario galaxy hier zwaar teniet doet. Dit is namelijk gewoon een DS spel met een wii engine en besturing IMO.
Avatar
Elm | 23 november 2009 19:23 | #178771
Heb je de review wel gelezen?
Avatar
MVG | 23 november 2009 20:58 | #178776
@ Hyrule Hero.
Tuurlijk, Mario Galaxy en Twilight Princess zijn TOPgames. Galaxy is nog altijd mijn favoriete Wii-game en ik denk niet dat het snel veranderen gaat. Maar dat wil niet zeggen dat New Super Mario Bros. Wii zomaar een geport simpel spelletje met wat multiplayeropties is.

In het kader van vooral de oudere Mario-games wachten vele fans al jaren op een terugkeer naar 2D, met nieuwe levels om te veroveren. Een stijl in Mario-games die ten tijde van Mario 64 ver verloren is gegaan op de "grote" consoles.

Ok, op de DS is het op soortgelijke manier al gedaan, maar nu is het op een thuisconsole, met nog meer verwijzingen naar de spellen van toen. Het is niet onmogelijk om deze game ook geweldig te vinden, zoals Galaxy en Twilight Princess dat op hun beurt ook zijn. Alleen natuurlijk wel op een totaal andere manier. Smile
Avatar
Volvagia | 24 november 2009 02:20 | #178784
@Hyrule_Hero & MVG

volgens mij vergeten jullie hier het grootste argument wat quint enorm vaak noemt in zijn recensie en ook terecht: multiplayer, multiplayer, multiplayer. new super mario bros wii is uniek door de multiplayer: samen een 'klassieke' mario spelen op de bank met 1 tv. dat kan bij voorbaat al niet op de nintendo ds.
Avatar
Masterswordish | 24 november 2009 02:19 | #178785
Kan je deze ook met Cube-controller spelen. En Hero, inderdaad, heb je hem wel gelezen danwel de game gespeeld?
Avatar
Quint | 24 november 2009 10:46 | #178786
Kan je deze ook met Cube-controller spelen. En Hero, inderdaad, heb je hem wel gelezen danwel de game gespeeld?
Je mag van mij proberen de propeller-suit te gebruiken, sneller te zweven in een bel en/of toepassingen als het besturen van een lamp op een boot, met de GameCube-controller, maar dat zal niet lukken.

Als dat überhaupt zou kunnen, zouden we het genoemd hebben, zoals je dat van ons gewend bent.
Avatar
Dinalfos | 24 november 2009 11:08 | #178787
97 vind ik zelf ook zwaar overdreven. Het is een vermakelijke game, zoals iedereen al had verwacht, maar tegelijkertijd ook veel te gemakzuchtig en veilig. Het is in ieder geval niet de stap vooruit die ik had gehoopt dat het zou zijn. En hoeveelheid extra content valt ook best wel tegen.

Er is natuurlijk niets mis met de ouderwetse Mario-gameplay, maar zonder noemenswaardige updates en uitbreidingen hoort het m.i niet thuis in het jaar 2009.
Avatar
Dinalfos | 24 november 2009 11:13 | #178789
Ik krijg bij het spelen ook heel sterk de indruk dat Nintendo zich alleen maar heeft bekommerd om de moeilijkheidsgraad en niet om de inhoud. Ja, de voornaamste kritiek op NSMB DS was dat het te makkeljk was, maar dat betekent niet dat al het andere geen verbetering meer nodig heeft!
Avatar
MVG | 24 november 2009 12:25 | #178790
Oo, ik liet in het eerdere stukje dat ik typte alleen ff merken dat New Super Mario Bros. Wii een goede game kan zijn, ook al bestaan er grootsere games als Mario Galaxy en Twilight Princess. Daarom heb ik niks gezegt over de multiplayer. Ik heb de game zelf ook en ik vind het weer erg leuk. Met meerdere is het wellicht nog leuker, maar in je eentje is het ook nog steeds een goede game. Maar Twilight Princess en Mario Galaxy zijn geen redenen waarom deze game niet goed zou kunnen zijn. Dat is ie wel, alleen op een andere manier.
Avatar
Hyrule_Hero | 24 november 2009 13:35 | #178793
Ok, Ieder zijn mening. Maar SMBWii Is nou nietrevolutionair te noemen. Ja, mischien de multiplayer. Maar daar is ook alles mee gezegd. De games die hierboven worden genoemd hadden veel meer vernieuwingen. Daarom mijn reden dus dat een bijna perfecte score een beetje overdreven. Het is een goed spel. Maar om zo'n spel zo'n hoog cijfer te geven, voor mij nee. Maar het is natuurlijk de mening van de schrijver. En die respecteer ik. No offense serieus Quint *Squeeze!*
Avatar
DragonKing | 24 november 2009 14:41 | #178795
"Hihi, I Got It"

Had de game ook al vrijdag binnen, zeker een pareltje om in je Wii te hebben. Een ware opvolger van de Super Mario Bros. serie. Natuurlijk ben ik het ook eens dat het uitgebreider kon zeker de power-ups en dat Yoshi gewoon meekomt na elke level. Waarschijnijk heeft het te maken met de nieuwe powers ups (propeller en pinguin) die je niet kunt gebruiken met Yoshi waardoor je het nieuwe ervaring mist. Iedergeval is dit de Retro game waarmee de meeste ooit met Nintendo verliefd zijn geworden.

Als Nintendo maar weer focust om deze serie op te pakken en een Masterpiece te maken als SMB3 of SMW. Dit is zeker een prachtige Blast from the Past!
Avatar
Djep | 24 november 2009 14:49 | #178796
Klinkt goed, misschien maar een keertje halen.
Avatar
Dry-Guy | 24 november 2009 18:23 | #178799
Het is een superspel, niet zo goed als SMG maar wel heel goed, alleen vind ik het heel jammer dat de besturing niet zoals SMB 1 en 3 is. Hiermee bedoel ik het lopen en springen het gaat niet zo vloeiend als bijvoorbeeld in de tekenfilm Wink jeweetwel zo een sprong met het bijbehorend geluidje en soepel als ie moet zijn.
Wat ik hiermee bedoel is dat ik wel naar de oude gameplay verlang.
Avatar
Masterswordish | 25 november 2009 02:30 | #178816
Ik heb m gekocht, wereld 1 gespeeld, en hij valt me tegen. De omgevingen zijn kaal, niet normaal gewoon. Misschien dat de rest beter wordt. Ik hoop het iig.
Avatar
The Kid | 25 november 2009 20:47 | #178844
Hij is masterlijk, en Yoshi is weer back zelfs de appels aan de boom die Yoshi kan opeten. Tock had ik ook wel online gewild maarja dat is dan voor de volgende Mario Game die deze kerst nog uit gaat komen Smile Smile Smile
Avatar
Johannes | 27 november 2009 03:56 | #178899
Blijft gaaf dat twee dee Mario
Avatar
Quint | 02 december 2009 18:58 | #179033
Hij is gewoon al sinds de release uitverkocht in de winkel waarin ik werk 8o!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

New Super Mario Bros. Wii

Platform: Wii
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 20 november 2009

Screenshots