The Lord of the Rings: Return of the King Review | 09 januari 2004 21:16 | Auteur: Randy

De film kraakt ondertussen kassen en de game maakt ook goud geld, maar maak jij jouw geld goud voor deze game? GameQube checkt het voor je.

''Randy, doe jij het effe''
Verklaar me voor gek, maar ik weet weinig tot niets van de hele Lord of the Rings hype. Ja, ik had weleens iets gehoord over Gandalf, Frodo en ook ik heb weleens iemand uitgescholden voor een ''gare Hobbit'', maar het verhaal, wat deze namen inhouden...ik heb nog steeds slechts mijn vermoedens...

Het was op een Woensdag dat RutgerK mij informeerde dat de game gebaseerd op de derde film, Return of the King, mijn kant op kwam. ''Randy, jij maakt de review.'' ''Uhm, oké, dan mag ik wel snel de films gaan bekijken!''. Leuk als je dan de volgende dag wakker wordt met een briefje van je moeder; ''Randy, er is een grote enveloppe voor je gebracht''...nice, mag ik dus een game gaan reviewen zonder te weten wat het onderwerp eigelijk inhoud...

viewerscreen
''Ik weet het meester Aragorn...geen bruine bonen meer voor mij...''


Dus met andere woorden, deze review komt van iemand zonder Lord of the Rings filmkennis. Ik weet het, ik weet niet wat ik mis. Kom echter niet aanzetten met ''Ulgh, hoe kun je een game reviewen waarvan je de afkomst niet kent''-commentaar op de review zelf, persoonlijk denk ik namelijk dat mijn cijfer een stuk meer telt dan die van menig andere reviewer...ik heb mijn kop namelijk niet in een filmhype-wolk, en mijn cijfer is dus 100% gericht op de game. Ben jij het niet met die gedachte eens, laat me dan in de waan...please.

Surprise!
Lord of the Rings: The Return of the Kings is niet als elke andere game. Hij begint namelijk met een surprise-start. Na de standaard ''made by EA Games''-style logo's komt er een filmpje die het verhaal van Lord of the Rings (3) een beetje uit de doeken doet, je krijgt te horen wat er allemaal is gebeurd, enzovoorts, enzovoorts. Het filmpje beweegt zich richting een slachtveld waar miljoenen Orcs het opnemen tegen iets minder mensen, Gandalf en een ton-tal andere paardrijdende ridders komen te hulp en als een vloedgolf veranderen de uit-de-film genomen beelden in in-game graphics en start je het begin van de game met Gandalf.

Pluspunt! Ik vind het knap. Een originele manier om de game te starten, want al rammend op de startknop omdat ik geen zin had het hele filmpje te kijken (vanwege spoilers), was ik aardig verrast door de plotselinge ''vergaming'' van de filmknipsels. Na dit introductie stukje, een stukje dat je supersnel een lesje geeft waarin alle acties die je kunt uitvoeren geshowt worden, krijg je een rapport om te tonen hoe goed of slecht je het level klaarde, en kom je vervolgens in het hoofdmenu.

viewerscreen
Iemand heeft m'n schoenen gejat.


Vanaf hier kun je zowat alle kanten uit. Je kunt naar het options menu om het geluid, de videosettings of de moeilijkheidsgraad aan te passen, je kunt artwork en interviews met de acteurs uit de film bekijken in de gallery (als je iets unlockt hebt natuurlijk), maar boven alles kun je verder gaan met het single player avontuur...dus laten we daar maar mee verder gaan.

Tsjakka!
Je kan na de introductie missie kanten op. Je kunt kiezen voor het ''pad van de koning'', wat zeg maar de rechte weg richting het doel is. Naast dit pad zijn er 2 zijpaadjes, ''pad van de Hobbits'' en ''pad van de tovenaar''. Alle 3 de paden bieden een andere weg richting de top, maar ook andere characters. Zo speel je, zoals je al snapt, Gandalf als je het tovenaarspad kiest en speel je de 3 krachtpatsers Aragorn, Legolas en Gimli als je voor het pad van de koning kiest. Je zult bij het kiezen van de character die jij bestuurd in het team zien dat er ook nog andere characters gekozen kunnen worden bij de paden, maar om de paden te kunnen spelen als een van deze characters zul je die eerst moeten unlocken.

Vervolgens kom je dan in een level. Alle levels hebben allemaal 1 ding met elkaar gemeen; Emile Ratelband. De uitroep ''Tsjakka!'' zal namelijk in alle levels supervaak voorkomen, want damn, ik heb nog nooit een game gezien waar je het tegen ZOVEEL tegenstanders tegelijkertijd opneemt als in deze Lord of the Rings game. Serieus, soms rennen er 100den orcs, undeads of andere gruwels op je af als varkens die niet kunnen wachten om aan het spit gespiest te worden. Gevarieerdheid onder deze wezens is ook erg groot, van wezens met schild, tot wezens zonder schild maar met 2 zwaarden, tot gigantische dikke orcs met hakbijlen, die je in één klap beroven van een kwart van je levensbalk.

viewerscreen
''DAMN! Dus dat was de technische fout in m'n stoma waar de dokter het over had!''


Dan mag je je afvragen hoe je deze massa's moet afmaken, nou, simpel. Je let op wie er achter je staat, en voor de rest ram je met alle kracht op de A, Y of X knoppen. De grootste groep tegenstanders, die als een kip-zonder-kop op je af rennen zullen simpelweg aan stukjes worden geslagen, klaar voor een pakje Cora Kipnuggets. Bepaalde tegenstanders met schilden hebben echter iets meer precisie en aandacht nodig, maar geen zorgen, meestal zijn er daar 2 van, en van de rest 98. Soms kom je wat boogschutters tegen, die irritant op je staan te knallen van een afstand. Een auto-targetend pijltje afvuren doormiddel van L + A is daar een simpele manier tot dood voor.

Wannabe-RPG
Zojuist heb ik beschreven hoe een level eruit ziet. Het is vooral hakke-tsjakke-boem-boem met hier en daar een switchje en een schakelaartje, iedere gamer met de beschikking over een klein beetje oplettendheid kan het wel. Soms heb je dan nog een eindbaas, die je adventure-style moet afzoeken naar zwakheden voordat je 'em de put in-ragt, maar verder heeft de gameplay weinig van de hand, het is meppen, opstaan, meppen, opstaan en weer doorgaan, de hele gameplay is als een Bassie en Adriaan song, simpel, maar tot het einde vermakelijk.

Als je een level tot een einde hebt gebracht kom je weer bij het hele rapport gebeuren, waar je cijfertjes krijgt. Tijdens het bashen en slashen in een level verdien je per neergehakte tegenstander een beetje experience. Experience laat, RPG-style, je level omhoog gaan en alhoewel het de krachtpoints (welke krachtpoints?) van je character niet doet stijgen, kun je met deze experience nieuwe moves kopen voor je character, waardoor ze toch sterker worden des te verder je vordert. Het geeft de game een snufje RPG, klein, maar voldoende om toch een anders-effect te plaatsen in level, en de game meer te laten zijn dan een naturel hack & slash game.

Sound
EA heeft altijd een voordeel in haar games; ze beschikken over genoeg geld om er gelicenseerde muziek in te proppen. Lord of the Rings: Return of the King is geen uitzondering op die regel en geeft je een officiele soundtrack met de muziek uit de film, en zoals we allemaal weten...of...nee wacht. En zoals iedereen behalve ik weet is die soundtrack in de film al een lust voor het oor...en in de game is dat ook zo.

viewerscreen
''Kom op Harry, we stelen Gandalf's nikeys...''


Qua soundeffects ben ik ook tevreden. EA weet, ondanks dat zwaarden en knotsen constant tegen van alles en nogwat aankletteren prachtig elk geluidje prachtig neer te zetten. Honderden kletters per minuut galmen van het scherm af. Als je een bloedende snee in iemands nek tatoeërd hoor je een licht ''cut!''-effect en explosies klinken ook erg goed. Wel jammer is dat de voice-acting erg vaag in elkaar zit. Characters mompelen als 50 Cent in veel van zijn raps binnenmonds en dat de monden van de characters niet bewegen terwijl ze praten helpt nou ook niet echt mee het cijfer voor sound omhoog te wippen. Je moet het volume van de muziek omlaag zetten, om zonder al teveel moeite de voice-acting te kunnen verstaan...en da's nogal gaar.

Co-Op Advance

Dan hebben we nog de creme-de-la-creme van de game, de C-Op mode waarin je met een vriend kan spelen in teamverband. Het is simpelweg de single player mode, maar dan met z'n tweetjes en een computer partner, maar het is een stuk leuker dan in je eentje...en dat terwijl het in je eentje ookal erg vermakelijk is.

Tot slot heb je nog de unlockables en de link-up met de GBA versie, twee features die samen zijn gesmolten als een klontje suiker in een kop koffie. Je kan door te linken met de GBA namelijk art en dergelijke extra's unlocken, leuk, maar niet noodzakelijk.

Graphics
Nu heb ik gehoord dat er ''veel discussie'' is rondom de graphics in Lord of the Rings: Return of the King. Ik snap dat niet. De game ziet er over het algemeen goed uit, al mogen de characters een stukje mooier in het vervolg en moeten wat van de kartels glad gestreken worden. Effecten zien er goed uit, veel tegenstanders zien er alleen erg ''wannabe-scary'' uit, dit kan VEEL en VEEL beter na een Resident Evil Zero zombie te hebben gezien.

viewerscreen
Mooi was de tijd, waarin Philips nog macht had.


Het discussiepunt is de frame-rate, die nogal dropt zodra er veel tegenstanders op het scherm lopen. Vooral in de Co-Op mode is dit het geval, maar om eerlijk te zijn is het niet speldodend of bederfend, het is alleen iets wat de goede looks van de game een stuk omlaag haalt.

King of the Ring Lords?
Lord of the Rings: Return of the King is een redelijk lang spel. Zo'n 10 a 11 uur gameplay in totaal, samengesmolten met een Co-Op mode die gewoon leuk blijft als je veel vrienden hebt die een keer willen spelen zorgen voor een game die je toch heel lang zult spelen, en belangrijker nog, zult terugpakken uit een stoffig hoekje. De gameplay zelf is best simpeltjes bedacht, hakke-tjakke-boem-boem, maar het verveelt niet.

Er zijn kleine min-en-pluspuntjes die ik niet gemeld heb, zoals de nutteloosheid van bepaalde kapot-geslagen-kunnen-worden items, maar wat maken die kleinigheden uit? Het is een goede, leuke game, zowel voor mensen die de films hebben gezien, als voor mensen die er helemaal niets van afweten. Zoals member NetworX als eens zei; ''tussen de Max Havelaar koffie zit ook weleens een rotte boon en Jennifer Lopez laat ook weleens een scheet''. Ik voeg daaraan toe dat sommige gouden ringen ook weleens minder karaats zijn dan andere...dat maakt ze nog niet zilver.
8
N1-score
Next articleP-Screens-O III Previous articleÉén Kirby screen

Reacties van de crew

Avatar
Randy | 09 januari 2004 21:30 | #191425
Thx aan Hansje voor de picca. En thnx aan EA voor het maken van een game waarbij je geen leuke ondertitels kunt verzinnen... Mad

Reacties van gebruikers

Avatar
tobiasje | 09 januari 2004 21:33 | #15289
Goeie review!
Avatar
Timo | 09 januari 2004 21:40 | #15290
mooi, maar heb geen zin om te lezen, ben een beetje ziekjes
Avatar
Zapp-x | 09 januari 2004 21:41 | #15291
Nice review Smile heb je snel gedaan Randy Worship
Avatar
Ricky | 09 januari 2004 21:42 | #15292
Ik vond de review goed en zeer duidelijk, way to go !
Avatar
Gary | 09 januari 2004 21:47 | #15293
Nice rev. Maare ligt het aan mij of is Randy de enigste die nog wat voor GQ doet..
Avatar
Zapp-x | 09 januari 2004 21:51 | #15294
Randy is ons uithangbord ja, maar vergeet niet er ook mensen achter de schermen werken Smile Sander heeft alles gescript, Paul R onderhoud alle contacten en zorgt dat Randy deze game heeft gekregen, Paul S heeft die enorme Naruto review gemaakt en script en designed veel. Jorg heeft het erg druk met school, same for Utto. Richard zijn pc is stuk, Bazzie post regelmatig nieuws, en RutgerK en Ik posten redelijk veel nieuws, maar houden zich ook veel bezig met het webmasteren en modden van de site Smile
Avatar
semper | 09 januari 2004 22:01 | #15295
graphics een 75? en sound een 70?! WTF?! heb je het wel gespeeld? wat maakt het nou uit of de lippen niet bewegen, dat hoort bij graphics niet sound, en dat je de characters niet kan verstaan heb ik nooit last van, en dat kan je toch aanpassen? ik snap dat echt niet. omdat je de stemmen niet goed kan verstaan zonder de muziek omlaag te doen, 30punten aftrek : Mad ( erg raar.
Avatar
Randy | 09 januari 2004 21:56 | #15296
Graphics kloppen niet...omdat?

Sound snap ik de verbazing over. Ik geef het een 7 omdat ik de soundtrack qua film licentie games van EA niet zo zwaar meer ga plussen, aangezien het netzo standaard is als dat je start moet drukken voor pauze...
Avatar
semper | 09 januari 2004 22:05 | #15298
ik heb wat uitleg over de sound erbij gestopt in die andere reactie, maar graphics...echt super mooie (bewegende) achtergronden en levels, een hele hoop monsters tegelijk op het beeldscherm, mooie textures, mooie effecten. modellen zijn echt super mooi nagemaakt uit de film, en hoe de filmpjes in graphics overlopen is ook echt mooi gedaan. en de enige keer dat de framerate dropte was in de grot met die mist. verder maar HEEL af en toe
en waarom zou je die muziek niet zo plussen? het is gewoon super mooie muziek, en daar gaat het om
Avatar
Kerdaben | 09 januari 2004 22:13 | #15299
mooi is een kwestie van smaak Academic
Avatar
Randy | 09 januari 2004 22:23 | #15300
Ik plus de muziek niet zo super als normaal omdat alle EA games tegenwoordig zeker een 10 verdienen voor de soundtrack alleen al. Ik zie niet in waarom je daar een ophef over moet maken...het is een standaard iets. Daarnaast zijn er kleine min en pluspunten die ik niet beschrijf, maar wel verreken.

Graphics ben ik het echt niet met je eens. De Frame Rate dropte bij mij vaak genoeg, logisch, als er zoveel characters tegelijk op het scherm bewegen. Daarnaast zijn de frame drops pas echt megagoed zichtbaar bij, bijvoorbeeld, level 4 ofzo van the path of the king. Als in dat level zo'n olifant explodeert is de frame rate zo gedropt dat je gewoon in slow motion vooruit rent. De frame-rate en de characters zijn ook de enige ECHTE minpunten in de graphics, maar wel genoeg om een 75 van het cijfer te maken. The King of Dead ziet eruit als een actionfigure...kom op.

Ik heb dat mondgedoe onder sound staan omdat het paste bij de voice acting...ik doe niet alles standaard onder het kopje waar het echt bij past.

Mocht deze discussie trouwens doorgaan...kan ik het morgen afmaken? Kga zo naar bed denk ik Razz
Avatar
Gebruiker 2234 | 09 januari 2004 22:32 | #15302
sweet! maar ik koop em niet
Avatar
Johnny | 09 januari 2004 22:37 | #15303
bij die voice acting zet je tog gwoon de ondertitels aan? Weird
Avatar
addison | 09 januari 2004 22:52 | #15305
ik vind persoonlijk het spel niet zo goed , de graphics vind ik eigelijk veel minder een 60 . en bij frame rate dropt hij echt vaak en de besturing van sommige delen van het spel lopen de mensen echt moeizaam .

veder wel leuke review Razz Very Happy
Avatar
Gebruiker 2531 | 09 januari 2004 23:03 | #15306
Dus als je hem woensdag kreeg heb je dit spel maarliefst 2 dagen intensief gespeeld? Whoa!
Avatar
Gebruiker 2358 | 10 januari 2004 00:13 | #15310
Het is een leuk spel, maar na 2 dagen gespeeld te spelen heb ik het al helemaal doorgelopen wat mij nogal overdonderde Weird Erg jammer want de replay vind ik het niet waard Mad
Avatar
Johannes | 10 januari 2004 00:18 | #15311
Ik haal deze game wel voor 30 Euro Razz
Avatar
Johan | 10 januari 2004 00:36 | #15312
het is meppen, opstaan, meppen, opstaan en weer doorgaan, de hele gameplay is als een Bassie en Adriaan song

Dat was toch Herman van Veen van Alfred J.? Razz

NIW leuke review en ik houdt het lekker bij de film zo te lezen!! Biertje?
Avatar
Jay. | 10 januari 2004 01:00 | #15313
Randy, als jij zo door blijft gaan pleeg ik zelfmoord ...

ps.: Jay kan jullie op geen enkele manier garanderen dat bovenstaande actie wordt uitgevoerd
Avatar
Zmaster2 | 10 januari 2004 01:03 | #15314
Ownage Game, Ownage Review Worship
Avatar
Jay. | 10 januari 2004 01:16 | #15315
Ben het trouwens met cijfer eens Randy ...
Avatar
DarkShadow | 10 januari 2004 01:44 | #15317
Als je een fan bent van dit spel mag je er wel 1 punt bij optellen
Avatar
semper | 10 januari 2004 02:11 | #15318
maar randy, waar slaat het op dat je de sound minder geeft, omdat alle soundtracks van EA zo goed zijn? dan krijgt een game van een ander bedrijf met veel mindere sound straks ok een 75, terwijl deze beter is. het slaat nergens op. Framerate-drops heb ik echt helemaal niet veel van gemerkt, ja, heel af en toe, maar echt niet vaak. maarja, kan bij jou anders zijn...maar die sound vind ik gewoon raar...
Avatar
Gebruiker 1741 | 10 januari 2004 02:19 | #15320
beuh, had ik beter gemaakt... Weird
Avatar
aXXis | 10 januari 2004 04:18 | #15321
Deze game verpest heel de lord of the rings trilogie. Goeie boeken, super films en ja hoor EA Games maakt weer 2 games waarmee ik het liefst me reet afveeg!
Avatar
ChaoZ-dRoNe | 10 januari 2004 04:32 | #15322
1/10 hoger dan dat ik gaf voor de Xbox versie Razz

Tis idd ff leuk, maar verder... Iig veel beter dan TTT van EA...
Avatar
Theun | 10 januari 2004 14:26 | #15332
goeie review voor iemand die niets van LOTR afweet. Smile
Avatar
Zero | 10 januari 2004 15:28 | #15338
Een goeie review Randy en omdat je helemaal niets van LOTR af wist zou is dat nog een extra pluspunt. Heerlijk objectief noem ik dat.
Ik kan niet zeggen of ik het met het cijfer eens ben, want ik heb het spel niet gespeeld en ik heb ook niet de behoefte om het te spelen.

@semper: Dat Randy de sound dat cijfer geeft is zijn recht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat EA een fout maakt om een hele hoop gelicenseerde muziek in de spellen te doen. Ik vind het niet erg dat er gelicenseerde muziek in een spel zit, maar het moet geen standaard worden. Oke ik weet dat EA veel films vergamed en dat je daar dan ook de film muziek bij moet hebben. Maar er zijn ook veel games die gelicenseerde muziek hebben en niet op een licentie of iets zijn gebaseerd. Dus ik vind dat als je al credits geeft voor de muziek zet de credits dan bij de film. En ik ben het met Randy eens over het feit dat als je voice acting doet, dat je dan in iedere geval bewegende lippen moet hebben. Het maakt mij niet uit hoe ze bewegen. Des noods doe je het op sesamstraatpoppen of muppets manier.
Avatar
Randy | 10 januari 2004 15:40 | #15339
EA leverd de sound voor de game niet. Ze hebben gewoon de officiele soundtrack erin gestouwd, ik vind dat geen opvallende punten waard.

Bij EA Sports game is het anders. Daar moet EA een keuze maken uit de gelicenseerde muziek die ze hebben en daarom krijgt zo'n game hoger voor sound dan een film licentie game. Hier heeft EA alleen de voice acting verzorgt en de sound effects en die bereken ik dan ook...daarnaast heb ik de soundtrack wel berekend hoor, anders was het soundcijfer een 5 ofzo >.< ik heb er gewoon geen dikke punten aan gegeven.
Avatar
Gebruiker 2504 | 10 januari 2004 22:48 | #15389
Ow deze ondertitels zijn zo ontiegelijk zielig. Aap die van die pu dan even na plz en ga niet saaie kinderlijke grapjes over bruine bonen maken. Mad
Avatar
Jay. | 10 januari 2004 23:24 | #15392
@Genassix, die van de bruine bonen is al eeuwen oud maar waarom denk je dat ze die blijven gebruiken? Omdat ze goed blijven duh Very Happy
Avatar
Randy | 11 januari 2004 00:38 | #15394
GenassiX --->

A. Deze ondertitels zijn idd zielig, en ik aap niks na, ik las trouwens al ondertitels voordat de PU bestond...
B. De onderschriften die in de PU staan bij ROTK zijn iig half zo matig als die je hier leest...
Avatar
SpiTFirE | 12 januari 2004 23:39 | #15577
mwaa... ik vind die ondertitels inderdaad helemaal nie om te lachen, gewoon nie grappig
Avatar
gamecubers | 10 april 2004 11:59 | #26384
goeie review lijkt me wel een tof spel.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

The Lord of the Rings: The Return of the King

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Action
Ontwikkelaar: Electronic Arts
Uitgever: Electronic Arts
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 31 oktober 2003

Screenshots