Metal Arms: Glitch in the System Review | 12 januari 2004 23:52 | Auteur: Rutger

Metal Arms: Glitch in the System
Eigenlijk heb ik wel een beetje medelijden met Metal Arms: Glitch in the system. En nee, dat is niet de aankondiging van een ontzettend slecht spel, maar van een spel dat het verdiend om in de schijnwerpers te staan, maar het niet staat...

Ik kan me voorstellen dat een komische third-person robot shooter niet de beste eerste indruk ooit geeft. Ik kan me ook voorstellen dat je toen je dit spel voor het eerst zag je het gelijk de rug toegekeerd hebt om je vervolgens nooit meer om te draaien. Maar degene die, toevallig of niet, met dit spel in aanraking zijn gekomen weten dat schijn bedriegt. Mischien dat je na het zien van deze intro al besloten hebt om te stoppen met lezen, maar ik hoop dat er ook mensen zijn die mij op mijn woord geloven en bereid zijn om Metal Arms: Glitch in the system een kans te geven. Want het is de leukste shooter op de gamecube sinds een lange tijd, en dan bedoel ik ook een hele lange tijd...

magits01

Bedtime story

Er was eens, lang lang geleden, een kleine gele robot die Glitch heette. Hij woonde samen met al zijn vrolijke robotvriendjes in robotland en ze waren allemaal gelukkig. Nou ja, eigenlijk niet, want Glitch wordt op de vuilnisstortplaats gevonden met een ernstige vorm van geheugenverlies (over Glitch' achtergrond is dan ook niets bekend). Omdat hij toch niks beters te doen heeft (en bovendien zijn geheugen verloren is) besluit Glicht maar om het plaatselijke leger een handje te helpen. Hij wordt er samen met 2 andere soldaten op uitgestuurd om een kijkje te nemen in de ondergrondse gangen waar zich nog al wat MILs ophouden (MIL is de verzamelnaam voor de droids waar je tegen moet vechten). Zij zullen je uitleg geven over de (simpele, maar in mijn ogen nagenoeg perfecte) controls. Maar helaas worden zijn 2 teampartners opgeblazen zodra zij een brug over proberen te steken, dus staat Glitch er alleen voor. Aan hem de nobele taak om alle MILs op Iron Star op te ruimen zodat iedereen weer in vrede kan leven.

Een robot heeft twee armen

Een droid als Glitch heeft, net als een mens, twee armen met twee handen en daar kan hij vanzelfsprekend ook twee verschillende dingen in vast houden. In Metal Arms wordt je rechterhand gebruikt voor de geweren (primary weapon, wordt afgevuurd door de R-trigger) en je linkerhand voor de dingen die je kunt gooien (secondary weapon, wordt gegooid met de L-trigger). De meeste wapens in Metal Arms zijn natuurlijk niet erg orgineel, maar een aantal wapens zoals de ripper en de control-tether zijn typische "Metal Arms" wapens. Ook de secondary weapons zijn niet geheel zelf bedacht. Natuurlijk zijn er de klassieke granaten, maar er zijn ook granate die alle MILs in de buurt in je vrienden veranderen of alle stroom in een bepaald gebied uitschakelen. Het fijne aan deze wapens is dat ze, in tegenstelling tot een hoop andere spellen, ook echt allemaal een functie hebben. Je zult de "strakel-alle-stroom-uit" granaat in sommige situaties echt hard nodig hebben en de ripper (waarmee je dikke metaaldraden door kunt snijden vanaf een afstand) wordt ook daadwerkelijk voor dit doeleinde gebruikt. Zeer positief ben ik trouwens over de sniper-functie in dit spel. Er is namelijk niet één wapen dat sniper heet, er is een secondary weapon dat de scope heet en in combinatie met een aantal wapens gebruikt kan worden om in te zoomen. Alle wapens kunnen trouwens ook geupgrade worden. Hierdoor zullen ze voornamelijk sterker worden, maar sommige wapens moeten bijvoorbeeld eerst geupgrade worden voor ze in combinatie met de scope gebruikt kunnen worden.

magits03

De rest van de controls zijn trouwens verre van orgineel, het geheel is meer een combinatie van alle goede dingen die ooit in andere shooters gebruikt zijn. Swinging ape weet echter wel waar ze van af moeten kijken, want ook al zijn de controls nou niet bepaald orgineel, het speelt ontzettend fijn. De Control stick wordt zoals gewoonlijk gebruikt om te lopen, terwijl je de richting waarin je kijkt veranderd met de C-stick (a la Timesplitters 2). Met A spring je, met X kun je door je wapenarsenaal bladeren en het juiste wapen selecteren (godzijdank pauseert het spel terwijl je dit doet) en met B kun je hetzelfde doen voor je secondary weapons. De Y-button wordt gebruikt om iets te doen met je omgeving (zoals in een voertuig gaan zitten) en de Z knop laat je een heuse melee attack doen (Glitch slaat nogal lomp met zijn armen). Niet echt orgineel dus, maar wel erg makkelijk om onder de knie te krijgen.

Voertuigen

In een wannabe-top-shooter kunnen een aantal bestuurbare voertuigen natuurlijk niet ontbreken. Gelukkig heeft Swinging ape ook hier aan gedacht, want in een aantal missies zie je hier en daar wel eens een vergeten loader rondslingeren. Deze zien eruit alsof ze worden gebruikt voor één of ander zwaar mijn-werk, maar zijn ondertussen ook nog eens bewapend met een sterk machinegeweer. Ook staat er af en toe wel eens ergens een klassieke tank geparkeerd, maar niets is zo leuk als de RAT, de door Krunk (de plaatselijke technicus die het niet kan laten om het F-woord te gebruiken (wordt jammergenoeg wel gecencureerd) zelf ontworpen super-buggy. Deze zul je in meerdere levels gebruiken om snel een bepaalde plaats te bereiken of een stiekem ontsnapte vijand terug te halen.

De RAT-missies zijn overigens niet de enige "alternatieve" missies in het spel. Hier en daar zul je wel eens een missie tegenkomen waarin je naar de teugels van een hypermoderne defense-turret grijpt of in de huid kruipt van een ander personage om Glitch' weg vrij te maken van al het ongedierte dat MIL op zijn hoofd heeft staan. In sommige spellen zijn deze zogenaamde "alternatieve" missies niet echt een fantastische aanvulling, maar in Metal Arms zijn ze juist erg leuk en zorgen ze voor de broodnodige afwisseling.

magits04

Control-tether

Iets waar ik altijd zeer veel waardering voor heb in spellen is het overnemen van vijanden. En dan bedoel ik niet datgene waarbij je een vloek over ze uitspreekt en zorgen dat ze braaf achter je aan lopen, maar datgene waarbij je echt in een vijand gaat zitten zodat je hem kan besturen. In eerste instantie zul je dit doen door middel van consoles die her en der voorbij komen waaien. Deze maakt elke keer dat je hem gebruikt een nieuwe MIL aan zodat je deze op een bepaalde plek kunt gebruiken om je vijanden te vernietigen zonder zelf enig risico te lopen. Na een tijdje zul je echter de control-tether krijgen, naar mijn mening het leukste wapen uit het spel. Als de vijanden een D-port hebben (een klein roze rondje op hun rug) kun je ze van achteren besluipen en met de control-tether in ze gaan zitten. Vervolgens zal Glitch zijn hoofd er af schroeven en op de grond uit elkaar vallen zodat hij niet meer geraakt kan worden (In James Bond: Nightfire was niets zo irritant als dat je zomaar ineens dood ging terwijl je in een helikopter zat omdat een laffe tegenstander je van een meter afstand dood schoot en je niets terug kon doen). Dit onderdeel heeft het cijfer in ieder geval een stukje omhoog weten te krikken.
Next articleCapcom geeft releaselijst vrij! Previous articleDK Country filmpje.

Reacties van gebruikers

Avatar
SoepaSannie | 13 januari 2004 00:49 | #15582
lijkt mij wel een gaaf spelletje dit Smile
Avatar
Gary | 13 januari 2004 00:53 | #15583
Deze game wil ik zoo graag Very Happy
Avatar
Kuyperkid | 13 januari 2004 01:00 | #15584
ik koop em wel als ie in de budget bak ligt, zal wel snel zijn want niemand geeft de game een kans Smile
Avatar
Neophytist | 13 januari 2004 01:08 | #15585
is ie al lang uit? heb hem nog nergens gezien, anders zou ik hem wel gehaald hebben : Smile )
Avatar
RutgerK | 13 januari 2004 01:23 | #15587
Cool man, ik had al een goed gevoel bij deze game. K wist alleen niet dat ie zo goed zou worden. Man, dit wordt nog een dure periode... PoP, BG&E en deze misschien. Sparen dan maar Razz
Avatar
Stewie | 13 januari 2004 01:48 | #15588
Er komen goeie spellen de laatste tijd uit zeg en ze zijn niet eens van nintendo Smile
Avatar
Rick | 13 januari 2004 01:50 | #15589
hmmm budget titel voor mij Razz
Avatar
Johan | 13 januari 2004 16:18 | #15591
Hopen dat die net als BG&E snel naar de 30 euro gaat, zag het spel gister avond op Gammo en het zag er best geinig uit...

Enne nice review Biertje?
Avatar
Gebruiker 1823 | 13 januari 2004 09:50 | #15594
hmmm budget titel voor mij Razz
Avatar
Johannes | 13 januari 2004 11:17 | #15596
Nou, hoef me niet te vervelen in deze tijd. Vooral niet tijdens het eerste kwartaal Razz Deze kan er ook bij komen Very Happy
Avatar
wouter_vandijk2 | 13 januari 2004 15:04 | #15603
hmmm budget titel voor mij Razz
Avatar
Chris Redfield | 13 januari 2004 16:47 | #15622
hmmm budget titel voor mij Razz
Avatar
Mr Blonde | 13 januari 2004 17:12 | #15623
Wanneer komt ie uit ?. Lijkt me best een vermakelijk tussendoortje...
Avatar
Guybrush | 13 januari 2004 17:27 | #15625
IMO geen TS2 beater, dus ook geen koop
Avatar
Zapp-x | 13 januari 2004 18:30 | #15638
Het spel lijkt ook zo lekker op TS2 he Razz je kan hem beter vergelijken met Bounty hunter denk ik..
Avatar
Lennart | 13 januari 2004 19:03 | #15647
ik heb hem en hij is echt heel vet!!! Very Happy
Avatar
RutgerK | 13 januari 2004 19:17 | #15648
Screens doen me denken aan jet force gemini. En dat is een goed ding Very Happy
Avatar
Gebruiker 2555 | 13 januari 2004 19:38 | #15653
lijkt me een leuke game, ga um wel in de uitverkoop kopen : Smile )
Avatar
Gebruiker 2584 | 13 januari 2004 20:44 | #15666
Mooie screens maar BE&G lijkt mij leuker (jammer dat de bots ontbreken in multiplayer)
Avatar
Guybrush | 14 januari 2004 13:23 | #15708
@ zappX, alle console shooter vergelijk ik met PD/TS2

Misschien een beetje oneerlijk, maar dat zijn imo perfecte console shooters.
Avatar
Zapp-x | 14 januari 2004 13:32 | #15711
Vergelijk je ook elke platform game met Zelda dan Razz Vind het een beetje unfair idd.. Want de game is totaal anders dan PD of TS2 om te beginnen is hij al niet eens FPS Razz
Avatar
DarkShadow | 14 januari 2004 18:39 | #15769
Review is mooi, game zuigt aars, ik neem niet meer genoegen met dit soort trieste games
Avatar
PerfectDork | 14 januari 2004 19:31 | #15777
ik zag m al op tv, maar k heb m nog nergens in de winkels gezien Mad
Avatar
Kuyperkid | 14 januari 2004 19:57 | #15790
Metal Arms is toch geen 1st person shooter maar een 3rd person shooter? dan ist al helemaal niet te vergelijken met TS2 en PD Denial
Avatar
BLACK VEN0M | 14 januari 2004 22:26 | #15814
k heb m gehuurd.Ik vond de singleplayer leuk,maar de muliti player mode waz tog veel vetter!!
t iz zo vet dat je spontaan gaat schreeuwe al jij tegenover een andere droid staat en ya bijde jullie guns leeg knalle Very Happy

ik stel voor : huur m of koop m Smile
Avatar
gamecubers | 10 april 2004 11:57 | #26383
dit lijkt me echt zon tof spel!!!!!!! ik ga hem binnekort waarschijnlijk hier kopen. WWW.Cdwow.nl
Avatar
ritzzz | 31 juli 2004 16:02 | #45185
Ik dacht eerst ook dat een game van niks zou worden.
Maar schijn bedriegt inderdaad, deze game wil ik nu zo graag hebben en volgens mij zag ik hem in de winkel voor iets van €30 Very Happy HALEN!
Avatar
Gebruiker 3211 | 07 augustus 2004 13:46 | #45757
Hij is 20 eurie bij bart smit

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Metal Arms: Glitch in the System

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Action
Ontwikkelaar: Swingin' Ape Studios
Uitgever: Vivendi
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 05 december 2003

Screenshots