Verban de Friendcodes Column | 07 februari 2010 21:04 | Auteur: Theun

Dames en Heren, welkom in het jaar 2010! Een jaar vol nieuwe feesten, trauma’s en games. Als we Steven Spielberg mogen geloven, zullen auto’s binnen een jaar of vijf kunnen vliegen en ‘hooverboarden’ we over alles dat los en vast zit op water na. 2010 is de toekomst, maar zijn we al zover als we gehoopt hadden?

Laten we de kogel even door de kerk schieten: auto’s vliegen momenteel nog niet en zullen dat over vijf jaar naar alle waarschijnlijkheid ook niet gaan doen. Mochten er nog mensen zijn die daar toch nog geld op zouden willen inzetten, dan wil ik deze graag doorverwijzen naar lokale belchinezen. Die schijnen alles voor elkaar te krijgen zolang je maar betaalt. Enfin, auto’s vliegen wellicht niet, maar we zijn wél daadwerkelijk in het jaar 2010 beland. Een jaar dat klinkt als een verre toekomst waarin alles mogelijk is. Menig gamer uit de jaren ’80 dacht dat we tegen deze tijd wel ‘Virtual Reality’ zouden hebben. In de jaren ’90 werd dat al een soort-van-waar met Nintendo’s Virtual Boy, maar het enige ‘echte’ aan deze soort van Virtual Reality was de hoofdpijn die je eraan overhield. Op het gebied van gamen zitten we momenteel niet bepaald dicht in de buurt van de Virtual Reality die men destijds voor ogen had, maar eind jaren ’90 kwam er wel iets anders dat de toekomst van gamen voorgoed zou veranderen: het internet. Kennen we het altijd aangename inbelgeluidje nog? Het betalen per minuut dat in weekenden en na 19 uur goedkoper was? Dat je niet kon bellen wanneer je ‘online’ was? Internet was zo traag als de pest en er kwamen meer na- dan voordelen bij kijken mede dankzij het per e-mail verspreidde “I Love U”-virus. Toch groeide de online wereld zeer snel en werd internet steeds belangrijker. Ook op het gebied van gaming sloeg internet zijn slag. Online spelen tegen spelers over heel de wereld? Het leek te mooi om waar te zijn. Sony kwam al snel met PlayStation Netwerk en Microsoft’s Xbox Live gaf gamers tegen betaling zelfs net ietsje meer. En Nintendo? Die hadden pak-‘m-beet drie spellen op hun console die online gespeeld konden worden.

/files/InternetExplorer_1.jpg width=250 border=0

Falcon Punch
Uiteraard, hier waren redenen voor. Nintendo zag in de mogelijkheid tot internet de toekomst van gamen ‘nog even niet’. Pas na de release van de Nintendo DS kwam het Japanse bedrijf opgang met Nintendo Wi-Fi Connection. Online gamen zou hiermee gratis zijn en men hoefde niet te vrezen voor pedofielen. Ideaal voor ouders met kleine kinderen, maar een hel voor de echte gamers. Zin om een potje Super Smash Bros. Brawl online te spelen? Menig speler zal wel eens het scherm uit zijn geslagen door een super-slow-motion-Falcon-Punch: een Falcon Punch die veroorzaakt is door lag en daardoor mentaal harder aankomt. Waar valt mijn oog nu op, bij het kijken naar het doosje van Wii Music? Het Wi-Fi Connection logo? Jawel, je kunt online muziek uitwisselen! Oké, jullie begrijpen mij vast wel. 80% van de spellen die je via de Wii online kunt spelen, hebben veel last van lag en van de overige 20% heeft minstens 10% een duffe online mode á la Wii Music. De reden hiervoor is simpel: Nintendo heeft te weinig ervaring op het gebied van online gaming. De console kan het aan, maar daarmee is alles dan ook wel gezegd. Het is zielig om te zien hoe Nintendo spelers probeert te verblijden met schamele, slome online modes in games, waar men op de PlayStation 3 al met honderden mensen tegelijk online kan gamen zonder moeite. Dan zwijg ik nog maar over de mogelijkheden die Xbox-Live verder te bieden heeft.

/files/FalconPunch_1.jpg width=450 border=0


Friendcode
Dan komen we toch bij de grote vraag: in dezelfde tussentijd dat Microsoft en Sony veel tijd en geld hebben geïnvesteerd op het gebied van online gamen, heeft Nintendo toen op haar luie reet gezeten? Dames en heren, hoe leuk het ook gebracht wordt door ons allen geliefde bedrijf, anno 2010 weet Nintendo niet hoe online gaming werkt. Nintendo weet niet wat gamers willen, enkel wat kinderen willen. Maar zeg nou zelf, als jij een kindje van acht jaar bent, zou jij dan iedere dag online gamen? Als je het mij vraagt gamen kinderen van acht jaar vooral samen op de bank of spelen ze buiten. Misschien hier-en-daar een singleplayer game tussendoor. Waarom zouden we dan in godsnaam een online wereld moeten hebben die ons zou moeten afschermen van enge mensen? Enge mensen, die vreemd genoeg niet eng zijn op de PlayStation of Xbox en dat terwijl hun online systeem niet pedo-bestendig zou moeten zijn. Neen, gamers die online gaan, zijn verstandig genoeg om niet hun adres + pincode in de omschrijving van hun account te zetten. Een ‘friendcode’-systeem is totaal overbodig en staat een goede online community zwaar in de weg. Maargoed, voor er een goede community kan komen, zal het online gamen zelf ook eerst flink verbeterd moeten worden. Ik kan nu gaan omschrijven hoe slecht online gaming met Nintendo Wi-Fi Connection wel niet is, maar ik kan iedereen beter aanraden eens online te gaan gamen op de PC, Xbox of PlayStation en je weet onmiddellijk wat je mist.

/files/Nintendo_wifi_logo.jpg width=250 border=0


Conservatief
Is er dan werkelijk niets dat Nintendo goed heeft gedaan wat betreft Nintendo Wi-Fi Connection? Natuurlijk wel, zo kunnen we bijvoorbeeld kijken of het buiten regent en kunnen we het nieuws op de Wii lezen in plaats van op teletekst of internet. Meer geslaagd is het Winkel Kanaal, waar online onder meer (oude) games gekocht kunnen worden, maar verder valt er weinig te beleven met Nintendo Wi-Fi Connection. Nintendo is te laat begonnen met het opzetten van een online community en mede dankzij de conservatieve houding van het bedrijf zal er voorlopig weinig verbetering in komen. Zoals het er nu naar uitziet, gaan de fossielen van de FIFA nog eerder een Hawk Eye invoeren bij het voetbal dan dat Nintendo haar friendcode systeem afschaft en de snelheid van online gamen verbetert. Hoewel in de wandelgangen van Nintendo wordt gezegd dat de friendcodes inderdaad worden afgeschaft, ziet het er op dít moment nog steeds niet bepaald zonnig uit. Het ís 2010, maar Nintendo leeft liever in 1996.
Next articleMiyamoto werkt aan nieuwe hardware Previous articleTwee scans en een trailer Lufia DS

Reacties van gebruikers

Avatar
Paul H. | 07 februari 2010 21:14 | #180304
Column_0_

En nu eerst lezen Hahaha

edit: je slaat de spijker op zijn kop! Dit is juist wat de Wii-gamers zo erg tegenhoudt; online gamen is hartstikke leuk als je even geen vrienden hebt die mee kunnen doen, of gewoon 11 tegen 11 wilt voetballen wat niet gaat op de bank samen. Jammer dat het zo stroef loopt allemaal bij de Wii.
Avatar
MVG | 07 februari 2010 21:24 | #180305
Aansluitend het probleem van wii error 51330. Inmiddels kan ik alweer niet online met de Wii. Schiet niet op, aangezien hij het soms onverwacht heel goed doet en soms helemaal niet. Soms lijkt het alsof er niks hoeft te gebeuren, maar de Wii gooit de verbinding overboord.

Verder kom ik vaak bij online Brawl niet eens door die wachttraining voor het gevecht heen. Kun je lang wachten. Dan is het tijd om wat anders te gaan doen.

Best balen: ik wilde "Tatsunoko Vs. Capcom" online uittesten, maar dat kan nu dus niet. Dat wordt weer prutsen met instellingen totdat het op een vaag moment weer eens werkt. Error 51330.....Bah!

In Zelda termen: "I am error" Razz ? (Zelda 2, Nes)
Avatar
Lu!gi | 07 februari 2010 22:27 | #180307
Ik vind het nogal een bedenkelijk stukje tekst om eerlijk te zijn. Eigenlijk valt de hele column samen te vatten in één zin: 'Ik vind online gamen op de Wii i.v.m. de PS3 en X360 erg tegenvallen.'

Ik ben het er grotendeels wel mee eens, maar het is niet echt eerlijk richting Nintendo (en de lezers hier), omdat het hele online gebeuren van Nintendo nu maar vanuit één oogpunt belicht wordt. Daarnaast ook nog eens met sterk twijfelachtige argumenten en stellingen, zoals: "Nintendo weet niet wat gamers willen, enkel wat kinderen willen"... Ik dacht dat we anno 2010 nou wel beter wisten.
Avatar
Quint | 07 februari 2010 22:29 | #180308
Dit is Theun zijn persoonlijke mening, niet die van Wii-DS. Moge dat duidelijk zijn Smile . Ik heb zelf met veel plezier Mario Kart Wii online gespeeld en bij andere games nooit de behoefte gehad. Mario Kart Wii verliep online vlekkeloos, dus mijn persoonlijke mening is bijvoorbeeld totaal niet gerelateerd aan die van Theun.
Avatar
Theun | 08 februari 2010 00:16 | #180311
@Luigi, ik haal in de column even aan wat er fout is. Online gamen op Xbox Live is een geweldige ervaring en mensen krijgen echt waar voor hun geld. Online gamen op de PlayStation 3 komt hier redelijk dichtbij in de buurt. Het is niet hetzelfde, maar dan wel weer gratis. Dus PlayStation 3 bezitters nemen het op de koop toe dat het iets minder is dan Xbox Live. Maar als we dan gaan kijken naar Nintendo, wat een zooitje ongeregeld is het eigenlijk. Waarom is het niet eerlijk volgens jou? Omdat de rest het beter doet? Daar kan ik niks aan doen, dan hadden ze maar eerder moeten beginnen of vanaf de introductie van NWFC iets fatsoenlijks moeten hebben. Het erge is dat we inmiddels wel in 2010 zitten en Nintendo nog steeds geen fatsoenlijke online community heeft staan. Dat kan toch eigenlijk niet?

Daarnaast vraag ik me af of we anno 2010 echt beter weten. Friendcodes zijn ingevoerd om kleine kinderen te beschermen tegen enge mensen. Als Nintendo een online community opzet, die als hoofdoel heeft dat je geen onbekende mensen kunt contacten 'omdat het wel eens een enge vent zou zijn', dan is die hele community toch speciaal gemaakt voor kleine kinderen? Het klinkt heel flauw, maar daar komt het wel op neer. Zodra die friendcodes er straks uit zijn, zullen we een flinke groei gaan zien (op het gebied van games en de online community van Nintendo).

@Quint, ik zeg ook niet dat álle online games lag hebben. Mario Kart is een goed voorbeeld van een game die dat niet heeft, maar de meeste spellen hebben hier toch akelig vaak last van. Zoals ik heb beschreven.
Avatar
Quint | 08 februari 2010 00:24 | #180312
Je noemt alleen geen enkele positieve kant van het verhaal, zoals dat van Mario Kart Wii, en ik zie het daarom veel positiever in dan jij. Je zegt niet letterlijk dat 'alle' online games lag hebben, maar je noemt ook geen pluspuntje. Puur een eigen verhaals-kwestie. Mijn post was overigens totaal geen aanval naar jou toe, meer een uitleg dat columns persoonlijk zijn.
Avatar
Theun | 08 februari 2010 00:36 | #180313
Ik zie het ook niet als een aanval, ik zeg alleen dat het er wél instaat Wink (alleen niet zo uitgebreid Razz )
Avatar
Coldman | 08 februari 2010 09:50 | #180314
Phantasy Star Online had een goeie online modus Razz

Helaas hebben ze die voor de DS verpest met hun "friendscode" systeem. Ik heb nooit zin om een uur online op forums lopen te posten: "LFG, THIS IS MY FRIENDSCODE".
Avatar
Benjamin | 08 februari 2010 10:10 | #180315
Ook ik ben het niet volledig eens met deze column. Er zijn zat Wii-games die online wel goed werken, zoals (eerder genoemd) Mario Kart Wii, maar ook de Call of Duty- en Guitar Hero-games zijn online erg sterk. En Super Smash Bros. Brawl loopt de laatste tijd een stuk beter dan voorheen. Tatsunoko vs. Capcom is online ook goed te doen.

Over het friendcode-systeem: dat systeem is gewoon niet gemaakt om een grote community te creeeren. Persoonlijk wil ik dat ook helemaal niet. Als ik online een spel wil spelen doe ik dat toch alleen tegen random mensen. Ik hoef geen eindeloze 'vriendenlijst' zoals op Xbox Live, waarvan je 80% echt niet kent. Voor het spelen tegen vrienden is het friendcode-systeem niet heel slecht te noemen, zeker niet nu steeds meer games de systeem code gebruiken en geen eigen aparte code meer hebben (de game importeert dus je vrienden uit je Wii-adresboek).
Avatar
Louis DeNonno | 08 februari 2010 10:20 | #180316
Die friendcodes zijn echt kut inderdaad.
Mario Kart heb ik veel plezier aan beleefd online, beste online game op de Wii zonder twijfel. Ook Fifa 09 was goed te doen online, ook omdat je daar geen friendcodes bij nodig had maar gewoon gebruikersnamen. Was veel handiger.
Brawl heb ik nog nooit een potje met vreemden gespeeld, omdat hij nooit iemand kon vinden, hoe lang ik ook wachtte Weird En als ik het met vrienden speelde, wat ik wel regelmatig heb gedaan, lagte die meestal ook als de tering.
Oja Guitar Hero was ook nice online!

Avatar
smit | 08 februari 2010 17:29 | #180329
ik snap niet echt het probleem je hoeft maar 1 keer de friendcode in te voeren per spel nou wat een moeite of je moet honderd vrienden hebben met het zelfde spel
Avatar
Lu!gi | 08 februari 2010 21:02 | #180339
@ Theun: Met 'niet eerlijk' doelde ik op de vergelijking die je maakt. Je vertelt eerst een stukje geschiedenis over online gamen en daarna zet je de Wii lijnrecht tegenover de PS3 en X360. Beetje vreemde stap, maar okee. Maar daarbij focus je je ook nog eens alleen op de punten waar 'zij' de Wii op verslaan. Het is geen compleet verhaal van online gamen op de Wii. Daarom vind ik het niet zo eerlijk.

Je kan bijvoorbeeld ook de vergelijking maken:
-Wii vs NGC (waarbij de Wii er ineens heel goed vanaf komt);
-Consoles vs PC (waarbij de consoles er allemaal als 'slackers' uit komen; zo'n 10-15 jaar lopen ze achter);
-Wii vs alle andere Nintendo consoles (waarbij de Wii een revolutie is op dat gebied).

Het ligt er dus echt aan hoe je er naar kijkt en welke punten je mee neemt. En juist omdat je begon met wat achtergrond over online gamen, vond ik jou gekozen vergelijking een beetje misplaats en daarom oneerlijk voor Nintendo (en de lezers). Maar desalnietemin ben ik het er -op de manier hoe je het nu stelt- grotendeels mee eens. Met idd oa Mario Kart Wii als uitzondering;

Maar die opmerking over dat Nintendo niet weet wat gamers willen vergeef ik je niet zo snel! haha Wink
Avatar
Marcel | 08 februari 2010 21:10 | #180340
Online op de Wii is inderdaad in de meeste gevallen ronduit bagger en dat is jammer want sommige games lenen zich perfect voor online gameplay. Aan de andere kant ben ik blij dat Nintendo nog steeds zoveel moeite steekt in split-screen en lokale multiplayer, aangezien dat op de Xbox 360 en PS3 op een paar titels na wordt vergeten.
Avatar
Michiel | 08 februari 2010 22:53 | #180346
Luigi, 1. vergelijking met de NGC is onzin omdat dat ding dood is. 2. Vergelijking met de pc is onzin omdat consoles totaal andere dingen zijn dan PC's/laptops. 3. Vergelijking met alle andere Nintendo consoles, zie eerste punt.
Avatar
Theun | 08 februari 2010 23:14 | #180347
@ Luigi, Michiel zegt het eigenlijk allemaal al.

Verder gaat de opmerking puur over online gaming hè. Niet over games maken in het algemeen.
Avatar
Tailsknux | 08 februari 2010 23:19 | #180348
Helemaal mee eens met de column. Ik koop mijn multiplatform games standaard op de Xbox 360, en 1 van de redenen daarvan is zodat ik niet weer iedereen's friendcode hoef toe te voegen(en omdat het online gewoon een stuk minder lagt). Ik bedacht me trouwens, is er nog wat van dat Wii Speak ding gekomen, of wordt dat alleen in AC gebruikt?
Avatar
Benjamin | 08 februari 2010 23:49 | #180350
@ Wesley M
Momenteel zijn er drie games die Wii Speak ondersteunen: Animal Crossing: Let's Go to the City, The Conduit en Endless Ocean 2: Een zee vol avontuur. In april komt Monster Hunter 3 daar bij.
Avatar
Hyrule_Hero | 09 februari 2010 13:10 | #180352
Niet echt veel voor een ding dat al bijna 2.5 jaar uit is.
Avatar
Elm | 09 februari 2010 15:09 | #180355
Niet echt veel voor een ding dat al bijna 2.5 jaar uit is.


2.5? 1 Jaar en 2 maanden bedoel je.
Avatar
Lu!gi | 09 februari 2010 20:36 | #180363
@ Theun & Michiel: Helemaal mee eens. Maar zulke vergelijkingen geven net zo'n duidelijk beeld over 'online gamen op de Wii' als de column hierboven.

Als je een oordeel over online gamen op de Wii wilt geven, doe dat dan ook over online gamen op de Wii: Geef een compleet beeld daarover en laat andere consoles buiten beschouwing. De vergelijking die je nu hebt gemaakt doet totaal geen recht aan het online gebeuren van Nintendo.

Begrijp me niet verkeerd; ik vind het prima wat je hebt gedaan, alleen het lijkt net een politieke agenda wat ik lees: Hoe je het nu stelt ben ik het er zeker mee eens, maar het is geen volledig beeld van de situatie. En dat vind ik dan weer niet echt eerlijk. Maar ik hou er nu over op Razz
Ow, en die opmerking vergeef ik je nog steeds niet (helemaal dan Wink )
Avatar
Tailsknux | 09 februari 2010 22:40 | #180366
Niet echt veel voor een ding dat al bijna 2.5 jaar uit is.


2.5? 1 Jaar en 2 maanden bedoel je.


Dan nog valt het zwaar tegen Razz

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.