Monster Hunter 3-Tri Preview | 16 februari 2010 20:44 | Auteur: Marcel

Met Monster Hunter 3-Tri brengt Nintendo samen met Capcom een voorlopig exclusieve, maar bovenal kwalitatieve third party game naar de Wii. In theorie een prachtig gebaar naar de Europese en Amerikaanse gamers, maar in de praktijk sluit de titel wellicht niet aan bij onze wensen en verwachtingen.

Het is geen geheim dat iedereen zijn eigen referentiekader heeft. Monster Hunter 3-Tri roept daarom bij iedereen andere beelden op. De ene ziet de titel als een Zelda-achtig action adventure spel, de andere verwacht een RPG-titel van Final Fantasy niveau. De fans van de serie weten maar al te goed dat de denkbeelden niet op de werkelijkheid berusten. Monster Hunter 3-Tri is geen RPG in de klassieke zin van het woord en al helemaal geen action adventure game.

In de drie á vier uur die ik spendeerde met het spel kwam ik erachter dat Monster Hunter 3-Tri het meeste weg heeft van een MMORPG. Het is in principe niet meer dan een verzameling quests en opdrachten die je moet vervullen om een nieuw gebied vrij te spelen of een nieuw wapen dan wel armor te kunnen kopen. Het doel is grotendeels het spelen van de game en de verslavingsfactor die daar bij komt kijken en dat zal niet bij iedereen in de smaak vallen.

MonsterHunter4SD

Bereid je voor op de jacht!
In het spel kies je allereerst of je met een stoere meid of een koene krijger wilt gaan jagen. Daarnaast mag je het uiterlijk van het personage tot in de puntjes aanpassen. Je kunt daarbij denken aan de haarkleur, stijl van de ogen of de huidskleur. Nadat ik een schaarsgeklede chick had samengesteld en haar de naam ‘pikachu’ had gegeven ter ere van het eerste crewuitje van Pokémon-fan Benjamin, ging de wereld van Monster Hunter voor me open.

Het begon allemaal in een riant stadje, alwaar mijn bed fungeerde als savepoint. Een belangrijk detail, aangezien het spel niet uit zichzelf opslaat. Daarnaast zijn er diverse shops aanwezig om wapens en armor te kopen. De economie van Monster Hunter 3 lijkt gebaseerd te zijn op geld, maar ruilhandel komt ook regelmatig om te hoek kijken. Al snel kreeg ik mijn eerste opdracht. Het herstellen van het Hunters camp even verderop in het bos. Het stulpje van de jagers bereiken bleek niet eenvoudig.

MonsterHunter3_ss36

Monster Hunter safari
De wereld is, zoals de titel al doet vermoeden, gevuld met tal van grote en kleine monsters. Al past de term ‘dieren’ wellicht beter bij de stijl en het gedrag van de wezens. Het is aan jou de taak om ieder Monster kapot te hakken met het wapen dat je bij je draagt. In eerste instantie een simpel zwaard met een enkele combo. Een nieuwe innovatie in de Europese titel versie van Monster Hunter 3-Tri is de bestuurbare camera. In voorgaande Monster Hunter-games was dit niet aanwezig en dat bewijst nogmaals de kloof tussen Monster Hunter en het gamende publiek in het niet meer zo rijke westen.

De overige besturingselementen vergen eveneens gewenning. Je kunt bijvoorbeeld alleen rennen wanneer je geen wapen in je handen hebt. Het meest frustrerende was echter dat men meerdere acties onder één knop heeft ondergebracht. In titels als Zelda is dit geen probleem, aangezien het spel een duidelijk onderscheid maakt tussen de actieve en passieve houding, door middel van de Z-targeting. In Monster Hunter 3 dien je alles uit je losse pols te raken en is er geen targeting systeem aanwezig. De lijn tussen je aanvalshouding en neutrale houding is hierdoor wazig. Nintendo stelde tijdens de previewsessie Classic Controller Pro’s beschikbaar en de controller is zeker in dit spel geen overbodige luxe.

MonsterHunter3_ss34

In mijn korte speeltijd viel vooral de grafische kant van het spel in positieve zin op. Capcom ziet de game graag als een paradepaardje voor het Wii-systeem. De mooie omgevingen zorgen ervoor dat Monster Hunter 3-Tri ontzettend strak oogt. Met de kabbelende beekjes, bomen en andere elementen heeft men een interessante wereld tot leven geroepen. De Hunter zelf oogt in vergelijking met de omgevingen echter nogal basic. Daarnaast pronkt Capcom met het feit dat men de gedragingen van dieren bestudeerd heeft. Het doel van het onderzoek was om de gedragingen van de monsters zo realistisch mogelijk te maken. In een aantal opzichten is men hier zeker in geslaagd, maar wanneer we verder kijken dan de ogenschijnlijk mooie presentatie, zien we vooral veel herhalende animaties. Toegegeven, het is muggenziften, maar aangezien de titel vaak wordt geprezen om de graphics is een punt van kritiek wel op zijn plaats. De gebieden worden aan elkaar geregen met laadschermen om een dergelijke grafische presentatie op de Wii mogelijk te maken.

(in)ruilhandel
Monster Hunter 3-Tri bevat naast de zeer mooie look een behoorlijk sfeervolle soundtrack. Het orkestrale hoofdnummer kwam in de versie die ik speelde wel erg vaak terug. Aangezien men in Japan een soundtrack heeft uitgebracht van het spel is de muziek in de volledige versie ongetwijfeld gevarieerder. De geluidseffecten zijn goed in het spel verwerkt om een mooie ambiance te creëren. De kreten van de monsters zijn allemaal verschillend en er zijn tevens achtergrondgeluiden aanwezig, zoals het geluid van stromend water of krekels.

MonsterHunter3_ss31

Met de robuuste technische kant als basis heeft men een behoorlijk grote game gebouwd. Nintendo beloofde ons bij voorbaat al meer dan 50 uur gameplay en het getal zal niet veel afwijken van de werkelijkheid. De quests zijn echter niet allemaal even interessant. Je mag zelf de volgorde bepalen en je kunt later zelfs de moeilijkheidsgraad van de quests die je wilt spelen kiezen. De eerder genoemde ruilhandel is erg belangrijk en daarom richt een aantal opdrachten zich voornamelijk op het vinden van bepaalde paddestoelen, bloemen of vissen. Het is gelukkig niet zo dat je hierdoor veel tijd besteedt aan het plukken van bloemetjes, aangezien de monsters ook dergelijke objecten bij zich dragen. Wanneer je een monster verslagen hebt, kun je het beest met je mes slachten om items te vergaren. De bijkomende animatie is hierbij nogal karig, want je personage stapt zonder pardon door het beest heen waarna een homp pixels verdwijnt.

De items verkoop je na het succesvol afronden van de quest. Je kunt met het verdiende geld of de waardevolle materialen nieuwe wapens kopen of laten maken. Het blijft in Monster Hunter 3-Tri niet alleen bij zwaarden. Al snel heb je fantasierijke vuurwapens, hamers en bijlen tot je beschikking. Ieder wapen heeft zijn voor - en - nadelen. Met de vuurwapens heb je een extra optie om te richten, maar moet je telkens reloaden. De grote zwaarden zijn log, zwaar en langzaam, maar bieden tegelijkertijd veel aanvalskracht. Een ‘ultiem’ wapen ben ik in de preview versie nog niet tegengekomen.

MonsterHunter3_ss45

Voorlopige conclusie
Monster Hunter 3-Tri oogt strak, klinkt goed en biedt bij voorbaat al veel content. Het is nog maar de vraag of de Europese en Amerikaanse gamers in staat zijn om de gamecultuurverschillen over het hoofd te zien. Monster Hunter 3-Tri wordt gedreven door quests en gameplay en niet door het verhaal, waardoor het veel lijkt op een veelal eenzame MMORPG.
Next articleGerucht²: DS2 met motion controls Previous articleDatum, screens en info PoP: TFS Wii

Reacties van gebruikers

Avatar
Sitroentje | 16 februari 2010 20:56 | #180560
dit kan best eens een wii game zijn die ik eens ga kopen, als die wat goedkoper gemaakt is natuurlijk.
Avatar
Kyle Hyde | 16 februari 2010 21:06 | #180562
Ik wil ook wel eens even weten hoe het zit met de online mode
voordat ik hem haal.
Avatar
Quint | 17 februari 2010 12:42 | #180563
@Kyle Hyde, met zijn tweeën beesten killen net als in een MMORPG, maar dan met Wii Speak erbij.

Ik ondervond dat deze titel totaal niets voor mij was, wat vreemd is, gezien gezien mij was verteld dat je dit als Zelda-fan wel zou kunnen waarderen. Grafisch gezien vond ik het ook niet zo schokkend als verondersteld werd. Zo waren er lelijke gebreken aanwezig uit het Nintendo 64-tijdperk (door beesten heenlopen, tegen kartelranden oplopen, etc.) . Verder waren de omgevingen veelal kaal en eenvoudig qua opzet. De monsters kenden vaak dezelfde animaties (vooral de 'doodgaan'-animatie was echt pijnlijk om te zien als je toevallig twee dezelfde monsters tegelijkertijd afmaakte. Dan spartelden ze allebei op EXACT dezelfde manier...), maar waren gelukkig wel mooi weergegeven in een natuurlijke vorm. Een ander positief punt is dat je ver kon kijken, maar dat kon ook in Twilight Princess.

De gameplay spreekt me echter totaal niet aan en dat is persoonlijk. Ik heb geen geduld voor 'slacht zoveel beesten af voor item X' en 'verzamel dit voor item Y', zonder dat er verder een doel aan vast zit. Het is quest na quest afronden en die quests krijg je steeds in je dorpje. Daar komt dan bij dat je enkel in het wilde weg aan het hakken bent en dat ongeveer de helft van je klappen in het niks wordt bewerkstelligd doordat je je combo niet kunt annuleren. Ik als typische Westerling die een lock-on-systeem gewend is, kan daar maar moeilijk mee omgaan. Ook de monsters zitten soms in het niks te happen of te slaan, omdat jij daar als personage eerder stond: een AI-gebrek.

Nee, Monster Hunter lijk me niks voor mij. Tot zover mijn second opinion.
Avatar
Michiel | 16 februari 2010 21:30 | #180565
Wilde Monster Hunter altijd al eens voor de PSP kopen destijds, geen idee waarom ik dat niet gedaan heb. Lijkt me cool.
Avatar
Benjamin | 16 februari 2010 21:33 | #180567
Ik heb een beetje hetzelfde als Quint. Tijdens de speelsessie kwam voor mij al snel naar voren dat het niet echt mijn type game is. In het dorp liep ik op een gegeven moment ook gewoon door een tafel heen. Het geheel voelt ook nogal kaal aan vond ik. Ik kan me voorstellen dat de game enigszins verslavend werkt, omdat je al gauw een uur kwijt bent, maar ik vond het nogal veel van hetzelfde.
Avatar
Marcel | 16 februari 2010 21:38 | #180568
Het is nog maar de vraag of de Europese en Amerikaanse gamers in staat zijn om de gamecultuurverschillen over het hoofd te zien.

Quint en Benjamin kunnen dat dus niet Razz
Avatar
Volvagia | 17 februari 2010 12:46 | #180588
hmm...ik ben een enorme zelda-fan, maar als ik quint zijn stukje zo lees, is dat dus geen garantie dat je dit tof gaat vinden. ik vind de hands-on in ieder geval heel erg duidelijk: ik had niet het idee dat het een soort van mmorpg-stijl zou zijn. hmmm...op zich is het weer eens wat anders op de wii, dus wellicht is het wel wat! ik moet even kijken of ik er de tijd en energie in kan steken, maar op zich klinkt het wel tof!
Avatar
Gebruiker 17828 | 28 februari 2010 14:01 | #181098
ik wacht even af want ik ken wel een paar vrienden de hem gaan kopen ik zie dan wel als ik bij hun kom of het een mooi spel is bmaar ik denk wel dat het een mooi spel is
Avatar
Bas | 23 april 2010 23:44 | #185147
*push*

Nu hij uit is, heeft WiiDs hem dan ook daadwerkelijk binnen? Want ik wil echt wel weten of het een aanrader is of niet ^^ ik moet al een hele tijd een nieuwe game hebben maar ik zit te twijfelen. Hoe is Endless ocean 2? Of kan ik beter deze kopen?
Avatar
Quint | 24 april 2010 16:36 | #185165
*push*

Nu hij uit is, heeft WiiDs hem dan ook daadwerkelijk binnen? Want ik wil echt wel weten of het een aanrader is of niet ^^ ik moet al een hele tijd een nieuwe game hebben maar ik zit te twijfelen. Hoe is Endless ocean 2? Of kan ik beter deze kopen?
Monster Hunter 3-Tri is iets meer dan een week in ons bezit en de recensie verschijnt komende vrijdag. Zie ook dit artikel.

Verder vind je hier de link naar onze Endless Ocean 2-review Smile .
Avatar
Bas | 24 april 2010 19:14 | #185178
thanks quint Very Happy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Monster Hunter 3-Tri

Platform: Wii
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Capcom
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 23 april 2010

Screenshots