Silent Hill: Shattered Memories Review | 20 februari 2010 19:03 | Auteur: Marcel

Silent Hill: Shattered Memories is een hervertelling van de allereerste Silent Hill game. Een game opnieuw maken, brengt een behoorlijk risico met zich mee. Vallen alle stukjes in de exclusieve Wii-titel op hun plaats of blijven we achter met een gebroken geheel dat niet kan tippen aan het origineel?

De nachtmerrie van elke ouder is het verliezen van een kind. Wanneer je kind echter van de aardbodem verdwijnt en nooit meer een teken van leven laat blijken, dan ben je ten einde raad. In Silent Hill ondergaat Harry Mason deze verschrikkelijke realiteit. Met een virtuele psychiater enerzijds en een enerverende third person adventure game anderzijds probeer je de waarheid te achterhalen.

SilentHillSM_ss15

Ieder gedeelte van het spel kan op meerdere manieren afgespeeld worden. Je krijgt alvorens ieder hoofdstuk een kort gesprek met de psychiater. Hij analyseert je gedrag, kaart problemen aan en vraagt om simpele opdrachten te vervullen. Een game die je het hemd van het lijf vraagt, is een unicum. De zielenknijper vraagt bijvoorbeeld of je gemakkelijk vrienden maakt of wat je in bepaalde symbolen ziet. De antwoorden die je geeft bepalen het uiterlijk van de characters of de verstopplek van belangrijke objecten. Het plot van de game blijft hetzelfde, maar aangezien men cruciale punten verandert is iedere keer de belevenis anders.

You were always on my mind
Silent Hill: Shattered Memories is moeilijk in een genre hokje te plaatsen. Het tempo van de game ligt vrij laag, maar door de opzet is het zelden saai. Je bestuurt Harry die in zijn eentje of met een andere toevallige passant op zoek gaat naar aanwijzingen over zijn verdwenen dochter. Je ontdekt al snel dat de wereld van Silent Hill met haken en ogen aan elkaar is geregen. De game ontaardt in een een behoorlijke ‘mindfuck’ en het leuke is dat Harry zelf dit op dezelfde manier als de speler beleeft. Harry krijgt vreemde telefoontjes, vindt allerlei gruwelijkheden en ontdekt verborgen items en aanwijzingen die hem helpen in zijn speurtocht.

SilentHillSM_ss25

Je primaire gereedschap is de Wii Remote die in de eerste plaats functioneert als zaklamp, waarmee je het veelal duistere Silent Hill afspeurt. Wanneer je een interessant object tegenkomt, zoals een nachtkastje of een hendel, dan fungeert de Wii Remote als de handen van Harry. Je kunt allerlei mechanismen in werking zetten of knoppen bedienen. Het toppunt van de Wii Remote functionaliteit is de interactie in auto’s. Harry zit regelmatig opgesloten in een auto, maar neemt toch elke keer weer plaats op de passagiersstoel. Het is nooit eenvoudig om jezelf te bevrijden uit het claustrofobische interieur van bijvoorbeeld een SUV, helemaal niet als deze op de bodem van een meer ligt.

I call dead people
Het secundaire gereedschap is de mobiele telefoon van Harry. Met de – knop roep je de uiterst handige gadget op. Je kunt er foto’s mee maken om verborgen elementen zichtbaar te maken en met de handige kaart kun je altijd je weg terugvinden. Daarnaast is het mogelijk om nummers te bellen die je leest op bijvoorbeeld borden of posters die zijn geplaatst in de spelwereld. De geluiden van de mobiele telefoon zijn alleen hoorbaar uit de speaker van de Wii Remote. Het is niet mogelijk om de geluiden via de TV of een andere geluidsset af te laten spelen. De kwaliteit van het geluid uit de Wii Remote speaker is zelfs wat betreft de stemmen goed. Daarnaast trilt de Wii Remote wanneer je een telefoontje krijgt om zo realistisch mogelijk een mobieltje na te bootsen.

SilentHillSM_ss26

Na ieder onderzoek in Silent Hill wordt Harry geconfronteerd met een vervelende of verassende gebeurtenis. De gameplay bevriest letterlijk en tientallen verschrikkelijke demonen verschijnen ten tonele. Tot overmaat van ramp brokkelt het dorp langzaam af totdat de bevroren ijsmassa het grootste gedeelte van de gebouwen en wegen opslokt. Harry heeft geen wapens en dient zich door middel van een free run systeem uit de voeten te maken. Hij kan over hekken klimmen of obstakels omduwen. Daarnaast liggen er her en der flares verstopt, waarmee je de vijanden tijdelijk van je af kunt houden. Als je onverhoopt toch gegrepen wordt dan zijn bewegingen met de Wii Remote en Nunchuk voldoende om aan het noodlot te ontsnappen. Het is een behoorlijke verandering tegenover de gameplay van andere survival horror games, zoals Resident Evil 4. Het brengt echter een gevoel van hulpeloosheid met zich mee dat je in weinig andere titels tegenkomt.

Cause this is Thriller, Thriller Night!
Al met al is de game behoorlijk meeslepend en voelt het, mede door het third person camera standpunt en de constante spanning alsof je zelf in Silent Hill rondloopt. De zeer goede voice-acting en het goed geschreven verhaal helpen daarbij enorm. De characters zijn opvallend en allen uniek. Vrijwel ieder personage dat je tegenkomt heeft recht op zijn of haar eigen game door het vertoonde gedrag of de achtergrondverhalen die gesuggereerd, maar zelden verteld worden. Aangezien Silent Hill bestaat uit onder andere een middelbare school en een duister bos is er genoeg variatie aanwezig om ook de spelwereld boeiend te houden.

SilentHillSM_ss13

Een ander belangrijk element dat zorgt voor immersie is de presentatie. De game is werkelijk prachtig vormgegeven en draait zeer soepel. De steriele stedelijke gebieden en constante sneeuwstormen zijn op den duur eentonig, maar de sfeervolle huiskamers, kantoren, klaslokalen en andere gedetailleerde binnengebieden maken dit meer dan goed. Met name de manier waarop men schaduw en licht heeft gebruikt is zeer imposant. De gebruiksvoorwerpen verdienen eveneens een extra vermelding. Werkelijk ieder object is op een realistische manier vormgegeven en vaak ook te bedienen. Het meest in het oog springend blijven toch de characters en dan verassend genoeg de kleding en gezichtsuitdrukkingen. Men heeft met goed texture werk een duidelijk onderscheid gemaakt tussen stoffen. Aangezien het spel zeer scherp oogt, zijn ook alle belangrijke en minder belangrijke teksten op muren en plakaten goed te lezen.

De muziek is dynamisch en verandert mee met het spelverloop. Een eenzame wandeling door een donkere gang wordt bijgestaan door een piano deuntje, terwijl een spannende achtervolging met demonen of een belangrijke plottwist wordt bijgestaan met spectaculairder materiaal. De soms ingezongen nummers zijn evenals de voice-acting zuiver en overtuigend. Het enige nadeel aan de muzikale kant is dat men soms in herhaling valt. Het spel maakt, zoals het een goede horror game betaamt, ook doeltreffend gebruik van stiltes.

SilentHillSM_ss21

Je kan het spel binnen een uur of vijf doorlopen en daarom moet Silent Hill: Shattered Memories het vooral hebben van de replay waarde. Het verhaal zorgt ervoor dat je blijft spelen en de game voelt door de grote motivatie nog korter aan. De beloning aan het einde van het spel is zeker de moeite waard en zonder iets te verklappen kan ik alleen zeggen dat alle vragen die tijdens het spel naar voren komen, worden beantwoord. De kans is klein dat je de eerste keer alle telefoonnumers hebt gedraaid of alle verborgen lijken hebt gefotografeerd. Daarnaast zijn er mementos te vinden in het spel. Het zijn veelal simpele items waar Harry een herrinering aan heeft. Aangezien de Shattered Memories door een psychiatrische check op meerdere manieren kunnen verlopen is de replay waarde erg hoog.

Conclusie
Silent Hill: Shattered Memories is een spannende thriller met een adembenemde presentatie. Het verhaal is goed geschreven, de muziek is sfeervol en de beelden zijn ronduit prachtig. Een actievolle titel is het ondanks het free runnen en het speurwerk niet. Met vijf uur gameplay is de game wat kort, maar men heeft extra moeite gedaan om iedere herbelevenis uniek te maken. Voeg daar het goede gebruik van de Wii Remote en Nunchuk aan toe en je krijgt een toptitel die de Wii en de unieke mogelijkheden van het systeem eer aan doet.
8,7
N1-score
Next articleSonic & SEGA All Stars Racing characters Previous articleAce Attorney Investigations niet in Benelux

Reacties van gebruikers

Avatar
dw4 | 20 februari 2010 23:11 | #180710
topper!
Avatar
Hyrule_Hero | 21 februari 2010 00:29 | #180711
Toch maar eens checken ooit Smile Als ie in de budget bak ligt, maar dit spel zal wel voor geen ene meter verkopen helaas.
Avatar
marcel2552 | 21 februari 2010 02:42 | #180717
@Hyrule_Hero, geen reden voor jou om hem niet op de launchdag te kopen aangezien hij budgetprijs wordt in europa (40 euro), en in america verkoopt de game goed gelukkig.
Avatar
626b | 21 februari 2010 12:23 | #180731
3 leden geven gemiddeld een 100 aan dit spel
:')
Avatar
mauwie86 | 21 februari 2010 17:48 | #180748
ik ga hem denk ik wel halen.
Avatar
Gebruiker 18213 | 21 februari 2010 20:22 | #180762
Kopekopekopen.
Hopelijk komt de stroom software voor de hardcore-gamer weer een beetje op gang, in het kielzog van deze game.
Avatar
marcel2552 | 21 februari 2010 22:52 | #180766
@Tech, dat licht helemaal aan de gamers met een wii (met evt een 360 of ps3 ernaast) als die gamers niet toehappen met games als silent hill shattered memories, Red Steel 2 en Monster hunter 3 dan vrees ik het ergste.

Dat Silent hill shattered memories op dit moment het record van de US versie van Silent hill homecoming op de ps3 inhaalt is een goed teken.

140 000 in 10 weken voor shattered memories (wii versie)
140 000 in 71 weken voor homecoming (ps3 versie)

Maar echt mensen, ben je ook maar een beetje geintresseert in de game, haal hem dan vlak bij de releasedatum (deze week geloof ik?), anders komen er niet veel nieuwe core games meer aan.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Silent Hill Shattered Memories

Platform: Wii
Genre: Psycho Horror
Ontwikkelaar: Climax Studios
Uitgever: Konami
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 26 februari 2010

Screenshots