Red Steel 2 Review | 23 maart 2010 00:00 | Auteur: Quint

Red Steel 2
In het begin van de mensheid werd de “Trial & Error”-methode erg veel toegepast. Indien je als groepje jagers erop uittrok en een onbekende, gifgroene bes vond, vroeg je je met zijn allen af of de bes wel eetbaar was. Om het zeker te weten at één jager het besje gewoon op en keek men met zijn allen naar wat er gebeurde. Indien de jager dood ging, wist men in het vervolg die gifgroene besjes te vermijden. Met een gigantische omweg refereer ik hier naar het eerste deel van Red Steel, het gifgroene besje bij de launch van de Wii. Is dit verleden genoeg reden om Red Steel 2 bij voorbaat te vermijden?

/files/RS2Art.bmp

Bij het stellen van een dusdanige vraag aan het einde van een inleiding, heb ik vaak de neiging deze vraag in de eerstvolgende alinea, deze dus, gelijk te beantwoorden. Dat doe ik nu echter niet. Ik vind het belangrijker je als lezer bij de hand te pakken en je van begin tot eind te laten weten hoe Red Steel 2 in elkaar steekt en hoe ik het spel ervoer.

Wii MotionPlus-exclusive
Red Steel 2 is een titel exclusief gemaakt voor de Wii MotionPlus. Dat wil zeggen dat je het accessoire verplicht nodig hebt om de game te kunnen spelen. Dit maakt de titel van Ubisoft de allereerste third party Wii-game die in zijn totaliteit écht draait om dit principe. Dit is niet zonder reden gedaan. De game wil je Wii Remote omtoveren tot een zwaard en je daarbij als speler het ultieme gevoel geven echt bezig te zijn met zwaardvechten. De vertraging van de ‘normale’ Wii Remote leverde, zoals Red Steel aantoonde, die sensatie niet. Ontwikkelstudio Retro Studios, onder andere bekend van de Metroid Prime-serie, gaf Ubisoft Paris een flinke duw in de rug door het wel en wee te tonen van het accessoire en vanaf dit punt was het duidelijk dat Red Steel 2 een nieuw tijdperk in zou luiden.

/files/RedSteel2_ss5.jpg width=540 border=0


De held zonder naam
Jij bent de held zonder naam. Een geheimzinnige, stoere, hoeddragende kerel, gehuld in een pak met een lange cape. Je behoort tot de Kusagari-clan, een groep krijgers die zowel de revolver als de katana meester is. Wegens omstandigheden ben je voor vijf jaar verbannen uit de gemeenschap en moet je noodgedwongen je thuisbasis genaamd Caldera verlaten. Op een dag word je letterlijk teruggesleept naar je stadje dat is geplunderd door een bende genaamd de Jackals. Als donderslag bij heldere hemel krijg je ook nog eens te horen dat al je mede clanleden zijn vermoord. Je bent hiermee het laatste, levende Kusagari-lid. Waarom en door wie is je clan vrijwel volledig uitgeroeid en wat doen de Jackals in jouw stad? De achterliggende reden van dit alles blijkt al gauw het materiaal van jouw speciale katana te zijn: een zwaard dat je voor je vijfjarige verbanning van je vader had gekregen om jezelf mee te beschermen. Het materiaal zorgt ervoor dat de katana beschikt over speciale Kusagari-krachten en kennelijk is een kwaadaardig iets op zoek naar het geheim achter deze materie…

Het verhaal wordt gedurende je avontuur vertelt aan de hand van zeer spectaculaire CGI-filmpjes, die een enkele keer zelfs te beïnvloeden zijn door middel van quicktime-events. De filmpjes zorgden ervoor dat ik me, ondanks het wat simpele plot, meer betrokken voelde bij hetgeen wat ik aan het doen was in de game. Het was een zeer aangename toevoeging en de meerwaarde mag dan ook zeker tussen neus en lippen door genoemd worden.

/files/RedSteel2_ss3.jpg width=540 border=0


Geen vrachtwagen
Je speelt Red Steel 2 in First Person en bepaalt je richting door met behulp van de Wii Remote de cursor de gewenste kant op te wijzen. Hierbij gebruik je de analoge stick van de Nunchuk om te lopen. Een vergelijkbaar principe zagen we in de Metroid Prime-serie op de Wii, maar de uitwerking in Red Steel 2 is vele malen beter. Eén van mijn grootste kritiekpunten op de Metroid Prime-serie was dat ik het gevoel had dat Samus een vrachtwagen was. De wetenschap dat je je in een richtingsraster bevond was te sterk aanwezig en gaf me geen lekker gevoel tijdens het spelen. In Red Steel 2 is dit ‘probleem’ perfect opgelost door je zowaar een zweverig gevoel te geven. Zodra je tijdens het lopen draait met de Wii Remote, beweegt de camera op een dusdanige wijze mee dat het lopen en draaien ontzettend natuurgetrouw overkomt. Het is moeilijk te beschrijven, maar het was voor mij een nieuwe First Person-ervaring die perfect uitpakte. Zó hoor je je voort te bewegen in een motion-control First Person-game. Daarbij is de sensitiviteit van het draaien naar eigen wens aan te passen in het optie-menu, dus een mogelijkheid tot klagen is er niet bij.

Missies
Je beweegt je voort in een open omgeving waarbij een klein kaartje aangeeft waar je naar toe moet. Dit kaartje is handig, maar zeer beperkt. Het geeft een erg klein gedeelte weer van de omgeving waarin je loopt en update zichzelf wanneer je er als het ware uitloopt. Daarnaast toont het kaartje enkel de richting waar je naar toe moet en laat het niet zien waar belangrijke plekken zijn zoals safehouses. Dit vond ik zelf bijzonder vervelend, omdat je zo bij willekeurig backtracken vaak geen idee hebt waar die ene plek ook alweer was die je graag opnieuw wilde bezoeken. Een positief punt is dat het kaartje zo nu en dan geheime ruimtes onthult waar je anders niet zomaar naar toe zou lopen. In deze geheime ruimtes vind je vaak een hoop geld, waarvan je later upgrades en moves kunt kopen. De richting die je vanuit het kaartje wordt opgestuurd is afhankelijk van de missie die je op dat moment hebt.

/files/RedSteel2_ss4.jpg width=540 border=0


Een missie verkrijg je vanuit een zogeheten safehouse: een rustplek in de vorm van een huis binnen een bepaald gebied waar een NPC (Non Playable Character) woont. Er zijn vier verschillende soorten safehouses met ieder een andere NPC. In zo’n safehouse kun je je wapens en armor upgraden, moves kopen, je geweer – en zwaardvechtkunsten trainen en missies aannemen. De hoofdmissie zorgt ervoor dat je de verhaallijn volgt en daarmee het spel uitspeelt, maar er zijn ook zijmissies. Deze zijmissies zijn echter bijzonder karig qua opzet. Ze bezetten een zeer beperkte variatie: missies waarin je vrachtwagens op moet blazen, “Wanted-posters” moet vernietigen en/of radiopalen moet activeren, komen regelmatig terug. Dit kan soms vervelend werken en je het idee geven dat de makers een beetje inspiratieloos waren. De zijmissies zijn in het algemeen van een dusdanig laag kaliber dat je ze automatisch meepakt bij het uitvoeren van de hoofdmissie. Ze zijn simpelweg te saai en niet uitdagend genoeg om je er los op te focussen. Het is een welkome extra en geen benodigdheid, maar achteraf gezien had hier meer in gezeten. Zeker gezien het spel relatief kort blijkt te zijn.

Echter, soms is een hoofdmissie ook niet iets om over naar huis te schrijven. Een hoofdmissie kan soms ook iets heel kleins omvatten, zoals het activeren van een bepaalde radiopaal. Om vervolgens verder te kunnen, zul je terug moet lopen naar je safehouse waar je dan een nieuwe missie aan kunt nemen. Dit backtracken haalt onnodig het ritme uit je spel, helemaal als je je beseft dat je held met sommige NPC’s over draadloze communicatie beschikt. Was het dan niet veel gemakkelijker geweest dat je je volgende missie gewoon in je oortje kreeg ingesproken?

/files/RedSteel2_ss8.jpg width=540 border=0


Adembenemend
Ieder safehouse is gebouwd binnen een bepaald themagebied en ieder gebied beslaat een bepaald hoofdstuk in het verhaal. Deze gebieden kennen allen Westerse en Aziatische invloeden met hier en daar een vleugje sci-fi. De ene keer wordt het ene thema wat meer benadrukt en de andere keer, het andere thema. De sfeer blijft echter in zijn geheel gezien altijd hetzelfde en gelijk qua opzet, dus verwacht niet dat je opeens op het strand of iets dergelijks rond zult lopen. Je moet meer denken aan een verlaten Western-stad, een ondergrondse mijn en een Chinese tuin. Je mogelijkheden zijn hierbij vrij lineair. Zo is het onmogelijk in ravijnen te vallen of buiten bepaalde gebieden te stappen. Je bent afhankelijk van de lijnen van je kaartje. Gelukkig wordt dit op een overtuigende manier duidelijk gemaakt en niet met behulp van bijvoorbeeld onzichtbare muren. Hierdoor werkt het niet storend en laat je je zonder bezwaren leiden in de actiegerichte game.

De omgevingen in combinatie met de graphics zorgen ervoor dat je rondloopt in een adembenemend mooie wereld. Alles is weergegeven met een unieke mix van cartoony, cell-shaded en realistische beelden. Er zijn veel objecten in je omgeving te vinden en die kunnen vaak allemaal kapot. Denk hierbij aan kratten, tonnen, flessen, ventilatoren, hekken, kluisjes, vuilniszakken, auto’s, tafels, stoelen, etc. Er is veel oog voor detail aanwezig in de vorm van duidelijke textures, erg sterk licht- en schaduwwerk en een slim gebruik van het kleurenpallet. Met een denderende en constante 60 FPS (ik ben maar één enkele keer een framedrop tegen gekomen) is het werkelijk waar een genot om in de wereld rond te lopen en doet het je regelmatig afvragen of je dit spel wel op je Wii speelt.

/files/RedSteel2_ss9.jpg width=540 border=0


Ook leent een omgeving zich soms voor een puzzelintermezzo waardoor je het één en ander kunt saboteren. Bij het succesvol afronden van zo'n puzzel krijg je vaak een voorwerp dat direct wordt omgezet in geld. Andere mogelijkheden om duiten te verdienen zijn terug te vinden in het verslaan van vijanden, het kapotmaken van objecten, het ontdekken van geheime ruimtes, het vinden van geheime voorwerpen en het kraken van kluizen.

The Legend of Zelda
Indien je een missie hebt verkregen in je safehouse en onderweg bent naar je bestemming, zul je regelmatig aangevallen worden. In het begin van de game zijn het vooral groepjes Jackals die je aanvallen, maar later verschijnen in andere omgevingen ook Katakari-clanleden, ninja’s en vliegende robotjes, die allen zorgen voor de welkome afwisseling. Indien je aangevallen wordt, verschijnt het totale aantal vijanden bovenin beeld, samen met een levensbalk van de vijand die je ‘gelocked’ hebt. Red Steel 2 gebruikt eenzelfde Z-lock-systeem zoals we die uit The Legend of Zelda kennen. Wisselen tussen tegenstanders gaat met een druk op de C-knop van de Nunchuk. De tegenstanders bevinden zich vaak om je heen, dus het slim toepassen van de C-knop kan essentieel zijn om te overleven. Gelukkig wordt het nooit te gek, want er is overal rekening mee gehouden. Indien een vijand zich achter je bevindt en op het punt staat je aan te vallen, word je daar op gewezen aan de hand van de Z-knop die opvallend in beeld verschijnt. Indien je deze indrukt zul je je snel omdraaien om de aanval af te slaan of zelfs een directe finishing move uitvoeren. Je verdedigt jezelf door de A-knop ingedrukt te houden waarna de houding van je Wii Remote bepaalt of je horizontaal of verticaal met je zwaard verdedigt. De houding van je Wii Remote is hierbij belangrijk, omdat een horizontale houding verticale aanvallen afweert en vice versa.

Ook het ‘strafen’ uit The Legend of Zelda is overgenomen. Met een druk op de A-knop in combinatie met de analoge stick maak je allerlei dodges om je ‘Z-locked’ vijand heen, die erg handig zijn bij het ontwijken van allerlei aanvallen of bij het uitvoeren van speciale combo’s. Het ontwijken gebruik je vooral indien meerdere vijanden tegelijk aanvallen en je jezelf niet meer kunt verdedigen met enkel je zwaard. Ook hier geldt dat het nooit te gek wordt, want vijanden geven met hun lichaamshouding duidelijk aan wanneer ze van plan zijn aan te vallen, zodat je hier rekening mee kunt houden. Het klinkt wellicht kunstmatig, maar het bevordert juist het spelplezier. Hierdoor voel je jezelf ook echt een held die door zijn eigen tactisch toedoen zijn vijanden één voor één kan afmaken. Een beetje het Silvester Stallone-gevoel uit de Rambo-films.

/files/RedSteel2_ss6.jpg width=540 border=0


Zwaardvechten…
Elke slag of draai, bij het aanvallen of verdedigen met de Wii Remote, zal één op één in de game worden vertaald naar een handeling met de katana. Bij een slag worden de richting, de positie en de kracht berekend. Een lange, snelle zwiep met je Wii Remote zal hierdoor resulteren in een krachtigere slag en een klein zwiepje doet vrijwel geen schade. De mate waarin je het spel een krachtige of zwakke slag wilt laten herkennen, kun je aanpassen in het optie-menu. Bij het slaan kun je elk gewenste richting meegeven, maar uiteindelijk zijn het allemaal variaties op horizontale slagen, verticale slagen of steken. Het is wellicht te mooi om waar te zijn, maar de besturing nadert perfectie op elk mogelijke manier. De bewegingen zijn daadwerkelijk één op één en je hebt als speler echt het idee een stoere zwaardvechter te zijn. Ikzelf stond behoorlijk intensief voor mijn tv te zwiepen en stond versteld van het voldane gevoel dat er bij kwam kijken. Zo kon ik met mijn samurai-zwaard de diepte in steken, een backhand-slash uitdelen of objecten verticaal splijten en dat met een precisie waar je u tegen zegt. Het voelde heerlijk. Het kwam voor mij over als een ware revolutie op het gebied van games, maar gezegd moet worden dat dit wel een zeer intensieve manier van spelen was. Regelmatig rusten is dan ook aan te raden, want een dag na mijn totale speelsessie had ik enorme spierpijn in mijn rechter-triceps en tussen mijn schouderbladen. Hier stond ik echt van te kijken, want normaliter ben ik goed bestendig tegen regelmatige beweging, maar nog nooit had ik deze spieren zo erg belast als tijdens het spelen van Red Steel 2. Daarnaast is staan een pre. Red Steel 2 zittend spelen doet af aan de ervaring en maakt het ook een stuk lastiger vrijuit te bewegen als een zwaardvechter.



Er zitten echter ook beperkingen aan de besturing, want zoals gezegd nadert het de perfectie. Zo maakt het niet uit of je met de scherpe kant of de platte kant van je zwaard verdedigt of aanvalt. De precieze positie van de Wii Remote in je hand wordt zelfs niet geregistreerd bij het uitvoeren van je aanvallen. Dat is wel het geval bij het verdedigen, maar dan heeft het verder geen effect. Dit vond ik persoonlijk een beetje teleurstellend, want het had voor een welkome diepgang gezorgd. Denk bijvoorbeeld aan een scenario waarbij je tegenstander verticaal met de scherpe kant van zijn katana op je in komt gevlogen: verdedig je dan met de platte kant of met de scherpe kant van je zwaard? Beide methodes hebben een volledig andere uitwerking op de ‘clash’. Het ontbreken hiervan is een gemiste kans. Hetzelfde geldt bij het afweren van kogels. Ook dit gebeurt door je katana voor je te houden, maar de houding maakt hierbij wederom niet uit. Een ander punt is dat je enkel op het bovenlichaam van je tegenstanders in kunt hakken en dus niet voor onthoofdingen of afkappingen van ledematen kunt gaan. Een bewuste keuze van de makers, omdat ze Red Steel 2 niet als een ‘afslacht’-game willen presenteren. Zo is er ook geen bloed in de game te vinden. Wat mij betreft stoort dit absoluut niet. Het spel legt bewust de focus op het plezier van het nauwkeurig slaan met een katana en bloed zou daarbij enkel afleiden. Om het spel toch zo intens en bruut mogelijk op een leuke manier te maken, is hier een eigen wending aan gegeven. Je kunt, indien gewenst, als een dolle blijven zwiepen en zwaaien en al je vijanden op die manier uitschakelen, maar het is veel leuker en praktischer ze in een combo neer te halen. Red Steel 2 geeft hiervoor voortdurend voorzetjes en doet dit aan de hand van speciale icoontjes. Indien je een vijand bijna van al zijn HP hebt beroofd, zal er een ‘finishing icon’ boven zijn hoofd verschijnen. Deze zijn er in drie verschillende variaties: een horizontale, een verticale en een steek. Indien je deze slag uitvoert met een bepaalde knoppencombinatie, zul je je tegenstander op een ongelooflijk stijlvolle wijze afmaken. Deze ‘moves’ variëren van een nekschot tot aan het wegwerpen van je zwaard in een tegenstander zijn buik. De bewegingen laten zien dat het spel wel degelijk bruut kan zijn en zorgen dan ook regelmatig voor een waar “wow”-effect. Je kunt het zo gek niet bedenken of de combo zit erin en verder geldt: hoe bruter de combo, hoe meer geld je krijgt. Met in totaal meer dan vijftien combinaties is er altijd wel een finishing move waar jij op dat moment zin in hebt. Echter, niet alle moves zijn vanaf het begin beschikbaar, dus je keuze is op het begin wat beperkt en kan hierdoor bij vlagen wat repetitief aanvoelen.



Deze ‘normale’ moves worden bijgestaan door zogeheten Kusagari-powers. Dankzij je speciale katana ben jij als naamloze held in staat de vijf geheime Kusagari-krachten te leren. Het zijn krachten die bijzonder praktisch blijken te zijn en qua uitwerking behoorlijk uniek en indrukwekkend. De powers laten je aardbevingen creëren, windvlagen afschieten, vijanden in de lucht lanceren, counter-aanvallen en/of meerdere targets tegelijk selecteren om ze vervolgens in een razendsnel tempo neer te schieten met je geweer.

…en schieten

Je geweer wordt niet alleen gebruikt bij het uitvoeren van een bepaalde Kusagari-power, maar is ten alle tijden beschikbaar. Hier komt geen wapen-gewissel bij kijken: een druk op de B-trigger is genoeg om gelijk met je geweer te knallen. Mocht je terug willen naar je katana, dan zwiep je met de Wii Remote waarna je meteen een slag uitdeelt. Een enorm handig systeem dat het spelritme bijzonder ten goede komt. Schieten gaat zoals we gewend zijn door de Wii Remote op je tv te richten waarna je een projectiel op de aangewezen plek afvuurt. Mocht je in een gevecht zitten en een vijand “Z-locked” hebben, dan ben je met je geweer niet enkel afhankelijk van het bovenlichaam. Met je pistool kun je ook in benen schieten of headshots maken. De animaties van je vijanden reageren gepast op de plek waar je hen raakt en dit bevordert de spelbeleving aanzienlijk. Ook is het bepalend als aanloop naar een bepaalde finishing move. Zo zorgt een knieschot er altijd voor dat je een finishing move kunt maken met behulp van een horizontale slag. Deze mogelijke voorspelling zorgt ervoor dat je je vijanden op een volledig geplande manier kunt afmaken, wat een des te grotere bevrediging geeft indien het gevecht precies ging zoals jij dat wilde.



Sommige mensen vragen zich wellicht af of het geweer niet misplaatst is in een titel die zich zo richt op het zwaardvechten. Het antwoord op die kwestie is geruststellend. Het geweer zorgt voor een aangename afwisseling in de gameplay. Een voorbeeld hiervan zijn de verstopte sherrif-stars. Deze sterren zijn vaak in de verte te vinden en zijn moeilijk te ontdekken. Indien je ze beschiet, zul je een behoorlijk geldbedrag kunnen innen. Doordat ze zo lastig te vinden zijn, betrapte ik mezelf erop dat ik in elke omgeving erg goed rondkeek alvorens ik verder liep. De sherrif-stars zijn in grote getallen in de game aanwezig, dus zoekgrage mensen kunnen hun borst alvast nat maken. Een ander positief punt van het schieten is dat het je spieren wat rust gunt. Ook al is het soms enorm bevredigend enkel te knallen, het is niet altijd mogelijk. Zo hebben sommige vijanden pantsers die je alleen met krachtige slagen van je katana kapot kunt maken. Daarnaast is je ammunitie vrij beperkt, dus je moet zuinig omgaan met het kapotschieten van flessen of kratten mocht je geen zin hebben om te slaan. Op het begin van je avontuur heb je enkel de beschikking over een revolver, maar later in het spel worden onder andere ook een Tommy Gun en een Shotgun beschikbaar. Je kunt wisselen tussen de wapens met behulp van de vierpuntdruktoets en ze herladen met de “–“-toets. Het werkt allemaal uitstekend en ik kan er dan ook geen enkel slecht woord aan wijden. Elk wapen kent zijn eigen sterke en zwakke punten, die vooral op de gebieden van de herlaadduur, impact op je tegenstander, maximale ammunitie en vuursnelheid verschillen. Deze eigenschappen zijn allen te upgraden in een safehouse.

Geluid
Het geluid in Red Steel 2 verdient zonder twijfel een speciale vermelding. De soundtrack is ongelooflijk sterk en de mix tussen Western en Aziatisch is episch te noemen. Het zet de sfeer ongekend goed neer en laat je regelmatig genieten van de diverse klanken. Het komt ook voor dat het soms muisstil is en je enkel de wind langs je gezicht hoort suizen. Het zijn juist die momenten die je laten weten dat de makers er veel moeite in hebben gestoken om het allemaal op het juiste moment goed te laten klinken. Ook op de voice-acting is niets aan te merken met als leuke easter-egg dat de stem van Jackals-leader Payne wordt ingesproken door de Creative Director van de game, Jason VandenBerghe. Het speakertje uit je Wii Remote wordt verder optimaal gebruikt. Zo zijn er diverse handelingen in het spel te vinden waarbij je een ‘klik’ uit het speakertje hoort komen, zodat je weet dat je de goede handpositie hebt gevonden om het probleem op te lossen. Ook klinken er geluidseffecten bij het slaan van je zwaard uit de speaker, die een stuk realistischer klinken dan bij het zwiepen in The Legend of Zelda: Twilight Princess. Ik was dan ook erg te spreken over deze leuke toepassing die ook daadwerkelijk iets toevoegt aan de gamebeleving.

/files/RedSteel2_ss7.jpg width=540 border=0


Fantastisch
Ik zit nu al een behoorlijk lange tijd te typen en jij waarschijnlijk al een behoorlijk lange tijd te lezen, maar ik heb nog niet echt het idee gekregen dat mijn enthousiasme goed over is gekomen. De punten die ik tot nu toe heb aangehaald zijn vooral zo beschreven om je een gedetailleerd beeld te geven van hoe deze nieuwe precieze manier van spelen precies in zijn werk gaat in Red Steel 2. Het informele gedeelte wil ik echter bij deze wat extra benadrukken: Red Steel 2 is een fantastisch spel. Het zwaardvechten werkt zo ongelooflijk goed dat de game je grijpt en je niet meer loslaat. Je wil maar al te graag verder spelen en het volgende groepje vijanden afmaken. Dít is hetgeen dat het hebben van een Wii met Wii MotionPlus rechtvaardigt. Dit is motion control-gaming. Het slingeren met je geweer voelt daarbij aan als het spreekwoordelijke kersje op de slagroomtaart.

Als je dacht dat je het allemaal wel gezien had in de game, kom je bedrogen uit. Zo zijn er diverse bossfights te vinden tegen imponerende tegenstanders die stuk voor stuk zorgen voor een geheel nieuwe invalshoek van het zwaardvechten. Je zult al je moves en Kusagari-powers uit de kast moeten halen om een kans te maken tegen deze bruten. Het gevoel dat je hebt bij winst na een intens gevecht is onbeschrijflijk lekker. De adrenaline giert na elke strijd door je lichaam en ook hierdoor levert Red Steel 2 een unieke beleving. Je levensbalk wordt automatisch aangevuld na elk winnend gevecht, zodat je paraat door kunt naar de volgende adrenaline-rush. De eerdergenoemde mankementen die je dan tussendoor eventueel zult aanvaarden, vallen dan niet eens meer op. Je wil meer combat. En snel.

Herspeelbaarheid
Afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad gaan de gevechten in de game vrij gemakkelijk of juist gepaard met flink wat uitdaging. Ik heb zelf de game op het aller-moeilijkste niveau gespeeld en ik was erg te spreken over de weerstand die het spel me bood. Ik ben een aantal keren dood gegaan, maar vond dit nooit frustrerend. Uiteindelijk deed ik er elf uur over om het spel volledig, inclusief alle zijmissies, uit te spelen. Hier moet wel bij gezegd worden dat ik regelmatig voor de lol wat objecten kapot heb staan slaan, puur en alleen voor het geld. Ik had dan ook alles unlocked en geloof me: dat is ontzettend veel. Als je de game hebt uitgespeeld en vrijwel alles hebt gedaan, is er echter niets meer te doen. Het spel bied je de keuze de hoofdstukken opnieuw te spelen met de moves en upgrades die je aan het einde van je vorige speelsessie had, maar dat maakt de game er enkel gemakkelijker en sneller op. Het nut van deze optie ontging mij dan ook volledig. Hoe graag ik ook meer van Red Steel 2 zou willen zien: het spel heeft mij geen uitdagingen meer te bieden. Het enige wat ik nu kan doen is zo nu en dan het spel weer eens oppakken om de unieke sensatie van het precieze zwaardvechten weer te beleven. Helaas is het ‘nieuwe’ daar na enige herhaling ook weer vanaf. De spelduur is in zijn geheel gezien dan ook kort doch acceptabel, omdat het een behoorlijk solide singleplayer-avontuur betreft. Het is hierbij wel een vereiste dat je het spel speelt op de hoogste moeilijkheidsgraad, zodat er genoeg weerstand en uitdaging wordt geboden. Op het laagste niveau zou Red Steel 2 in een vluchtig rondje binnen zes/zeven uur uitgespeeld kunnen worden. Een langere singleplayer, meer modi of een multiplayer waren dan ook zeker geen overbodige luxe geweest.

/files/rs2_screenshots_pack08_cinematique03_640x360.jpg width=540 border=0


Conclusie
Red Steel 2 is een revolutionair product dat iedereen in huis zou moeten halen. Motion control-gaming laat eindelijk zien dat het niet alleen bedoeld is voor suffe mini-game compilaties, maar ook gebruikt kan worden voor echte games. In dit geval is dat een brute First Person zwaardvecht/gunslinger-action-game. Red Steel 2 toont aan dat de Wii Remote in combinatie met Wii MotionPlus in staat is de speler een beleving mee te geven die niet alleen uniek is, maar ook baanbrekend. Je hebt nog nooit zo natuurgetrouw een spel gespeeld waardoor een verslaving onoverkomelijk lijkt. Het is niet alleen de perfectie naderende besturing die de game zo goed maakt: er is op het gebied van gameplay ontzettend veel moeite gedaan om het de speler naar zijn zin te maken en dat is uitermate goed gelukt. Er zitten wat haken en ogen aan het spel, maar die neem je door de verpletterende ervaring al gauw voor lief. In combinatie met prachtige graphics en een overweldigende soundtrack heeft Ubisoft hier dan ook goud in handen. Een bijkomend nadeel van al deze glorie is dat Red Steel 2 aan de korte kant is. De makers hebben zoveel tijd gestoken in het aangetoonde perfectioneren van de singleplayer, dat ze wegens de tijdsdruk niet meer in de game hebben kunnen stoppen. Hierdoor zit je na een uurtje of elf met een 100% afgerond spel waarin geen uitdagingen meer te vinden zijn. Het is een teleurstellend feit, maar eigenlijk zegt het maar één ding: Red Steel 2 is een fantastisch avontuur en ik was er eigenlijk nog lang niet mee klaar. Wii want more!

/files/Redsteel2Scores.bmp

Op de volgende pagina vind je een prijsvraag en kun je je eigen score aan de game geven!
Next article*HOT* Nintendo kondigt échte nieuwe DS aan! Previous articleReggie: 'Super Guide is belangrijk'

Reacties van gebruikers

Avatar
Phazon13 | 23 maart 2010 10:07 | #183082
Goede recensie. Zeer gedetailleerd.Veel uitleg, als je het nu nog niet weet ja dan weet ik het ook niet:p
Cijfers hebben een goede argumentatie.
Heb de game al eens gespeeld, werkt goed maar is mijn ding gewoon niet. Katana ziet er vetjes uit Smile
Avatar
marteun | 23 maart 2010 00:34 | #183085
Heb de game al gepreordered en heb er nu echt zin in=D

Btw kan de recensie niet op 2 pagina's worden gezet? hij voelt zo veel langer aan. verder las hij wel goed door en kan ik nu echt niet meer wachten tot de game bij mij in de bus valt. xD
Avatar
dutchcheesehead | 23 maart 2010 10:18 | #183086
Goede recensie,
flink uitgebreid, alles komt aan bod!
Ik zit helaas nog steeds te twijfelen, ik wilde hem eerst kopen, maar erg veel geld heb ik er niet voor over.

Ik koop hem denk ik wel een keer in de budgetbakken...
Red steel 1 heb ik destijds gewoon op de launch gekocht.
Hij viel me toen wel wat tegen omdat de wiiremote toch niet zó precies bleek te zijn. Dat zou nu dus verholpen moeten zijn.

Maargoed, jammer dat ik zo weinig geld heb,..
Avatar
Nathaniël | 23 maart 2010 00:34 | #183087
Hmm. De recensie is netjes en inhoudelijk in orde, complimenten daarvoor Quint. Echter ben ik nog niet overtuigd. Dat komt mede door je überpositieve review van The Godfather. Die game was leuk maar voor mij ook niet meer dan dat (de besturing bleef de gehele game gimmicky aanvoelen). Ik vraag mij af of dat hier ook niet het geval zal zijn. Daarnaast zit mij de naamgeving gewoon dwars. Dit is geen Red Steel. Het verhaal, de setting.. álles is anders. Het enige wat RS2 met het origineel verbind is het feit dat je kan knallen met een gun en hakken met je zwaard. That's it. En het ziet er flitsend uit, dat geef ik de makers na. Maar de mix tussen western en Japans schiet mij persoonlijk in het verkeerde keelgat. Het feit dat er helemaal géén bloed in de game zit is wat mij betreft ook een foute designkeuze. Je hoeft er geen liters bloed in te doen, dat snap ik ook wel. Maar stel, je ramt je zwaard vol door iemands torso heen, dan verwacht ik toch wel een béétje bloed te zien. All in all, ik denk dus niet dat ik de game zal halen. Maar puike review, Quintus! Wink
Avatar
Robin | 23 maart 2010 00:35 | #183088
Wii-DS met een primeur?
Avatar
Marcel | 23 maart 2010 01:12 | #183089
Volgens mij is dit de langste recensie(door een enkel redactielid geschreven) van Wii-DS tot nu toe. Mijn Metroid Prime 3 recensie is ook behoorlijk lang, maar toch net iets korter.
Avatar
Quince | 23 maart 2010 06:51 | #183090
vindt het een beetje een hoog cijfer, maar ga hem binnenkort kopen dus dan kan ik er meer over zeggen
Avatar
Silent King | 23 maart 2010 01:06 | #183091
Ik moet zeggen dat ik dit een nette review vind. Het is zeker niet zo dat het positivisme alom is omdat er intensief contact is geweest met Ubisoft en co. De positieve en negatieve punten worden er goed uitgelicht. Het enige waarvan ik een beetje schrok is het cijfer. Terwijl ik dit aan het lezen was kreeg ik het idee dat het cijfer een 8 zou zijn. Ik vind een 9.4 wat aan de hoge kant, maar verder hele goeie review. Een van de betere van WiiDs.
Dit zou een goeie reden zijn om een Wii te kopen. Helaas is dat toekomstmuziek voor mij dus Red Steel 2 zit er (voorlopig) nog niet in Mad
Avatar
Samus Boyfriend | 23 maart 2010 07:35 | #183093
Wow geweldige recensie dude! Maar de Tommy gun krijgt in het spel een andere naam, de johnny gun Smile

Wel jammer dat hij zo kort is, ik ga em denk ik op normal spelen en dan opnieuw proberen op ninja, dat wordt leuk Very Happy

Ben het ook helemaal eens met het feit dat het heel goed dingen overneemt van andere games als metroid prime, en naar mijn mening ook wat van borderlands.

Echter heb ik wel een kort half uurtje zitten lezen, heeft me desondanks geen moment gestoord xD

Trouwens, als je leest heb je wel het gevoel dat je op zo'n cijfer gaat komen (maar geen 100 voor graphics en geluid O_O). Zeer net gereviewed, quint!
Avatar
Suikertuintje | 23 maart 2010 08:05 | #183094
Wow, dit is een hele duidelijke en complete recensie! Het leest lekker weg en houdt de lezer geïnteresseerd (als het je type game is). Door de recensie ben ik er achter gekomen dat ik wel toe ben aan iets nieuws, een game met een andere stijl, waardoor ik weer heerlijk aan de tv gekluisterd zit. Hoop 'm dan ook te winnen! Mocht ik niet winnen dan zou ik 'm zeker een keer kopen wanneer dat mogelijk is.
Avatar
legendofninny | 23 maart 2010 09:15 | #183096
wow wat een cijfer. Helaas had ik de korte tijdsduur van de game al lichtelijk verwacht. Maar alsnog maar eens een keer halen
Avatar
maikelsteneker | 23 maart 2010 09:19 | #183097
Goede review!

Ik ben vooral erg benieuwd naar de besturing. De besturing in het eerste deel stelde niet veel voor, maar toen was de Wii ook nog nieuw. Naar mijn mening hebben Metroid Prime 3, Medal of Honor Heroes 2 en The Conduit de besturing inmiddels geperfectioneerd, maar toen ik las dat Red Steel 2 de Wii MotionPlus ook gebruikt om je buiten het scherm te laten richten (en dus draaien) was mijn interesse toch wel gewekt. Ik ben in ieder geval erg benieuwd of dit een verbetering is; als ik de gameplaybeelden zie is het een stap achteruit omdat de dead zone te groot is (wat ongetwijfeld is in te stellen).

Trouwens, nog steeds geen bloed? Ik vind het ook prima dat dat ontbreekt hoor, maar in een game met de naam Red Steel is het toch wat vreemd...
Avatar
Coldman | 23 maart 2010 09:55 | #183100
Ik had eerst mijn twijfels over het spel om eerlijk te zijn, maar na deze review te lezen ga ik hem zeker in huis halen.
Avatar
Dennix | 23 maart 2010 10:48 | #183103
Goede recensie, erg uitgebreidt.
Ik ga hem waarschijnlijk niet direct kopen vanwege het nog moeten uitspelen van een aantal games, en omdat het me natuurlijk weer +-50 eurie gaat kosten.
Ik zal Red Steel 2 ongetwijfeld aan mijn Wii collectie toevoegen maar wanneer dat is weet ik niet.
Wel heel tof dat van het redelijke eerste deel deze uitgegroeit is tot een echte topper.

Avatar
evilbobo | 23 maart 2010 10:48 | #183104
Na het lezen van deze review heb ik weer wat hoop voor deze game. Maar toch wil ik de controls zelf ook een keer voelen voordat ik deze blind zou kopen, daarvoor was deel 1 een te grote afknapper. (de stijl van het spel is wel erg gaaf)
Avatar
peyj | 23 maart 2010 17:14 | #183134
Goede recensie. Hopelijk kan de game mij wel een paar uurtjes zoet houden. Kan niet wachten tot die binnen is Very Happy
Avatar
DarnedChris | 23 maart 2010 17:16 | #183135
Goede resensie, alles wat ik wil weten weet ik wel. Ga de game nog kopen aangezien ik deel 1 naast de controls die niet geweldig waren zoals eerder genoemd, maar de rest van de game was wel oké. Die katana blijft alsnog gewoon super awesome
Avatar
Hyrule_Hero | 23 maart 2010 17:31 | #183136
Zeer goede review. Ondanks dat de review erg lang was heb ik me geen één keer verveeld met het lezen. Ik ga de game dankzij jouw review waarschijnlijk kopen. Het lijkt me geweldig om mn fantasie die ik in 2006 als toen nog "kleine" jongen fantaseerde om zwaard te vechten als een Ninja. Dat kwam er nooit van. Want de Wii-Mote was niet precies genoeg. Ik heb wel Red steel 1 gespeelt in 2006. Maar dat viel ZEER tegen. Dit lijkt me een geweldig spel en dit is de Wiimote waarvoor het bedoelt is!

(...)
Avatar
Robin | 23 maart 2010 18:05 | #183137
Leuk dat dit eindelijk eens een game is voor de wii die een hoop belooft en het nog grotendeels waar maakt ook. Als ik m'n Wii nog had had ik deze misschien een keer uitgeprobeerd wanneer hij afgeprijsd was.
Avatar
Vikman | 23 maart 2010 17:53 | #183138
Deze review heeft me ZO overtuigd, ik ga hem komende vrijdag denk ik maar in mij Wii-tje stoppen
Avatar
Jerone | 23 maart 2010 17:55 | #183139
Zeer goede recensie (doch redelijk lang). Enthousiasme van de kant van de redactie is goed te merken, en heeft mij overtuigd. Ik ben nu aan het proberen om mijn broertje over te halen om de game te kopen, doet hij dat niet, dan koop ik hem hoogstwaarschijnlijk zelf (over een tijdje) Yummy .
Avatar
626b | 12 september 2010 18:21 | #183142
Leuke review, maar ik vind toch dat jullie een beetje teveel er met de roze bril naar kijken vanwege al die publiciteit en developers die jullie hebben gesproken.
Er zijn toch aardig wat minpunten aan de game die hem echt geen 92 kunnen geven.
Ik zou persoonlijk een 85 geven.
Avatar
melv1995 | 23 maart 2010 19:04 | #183147
de recensie vond ik erg goed plezier aan het lezen gehad niet te lang niet te kort ik ga de game zeker kopen ik heb een op oud en nieuw toen die net was uitgekomen bij een vriend gespeeld ik kon het niet maar vond het zo vet heb hem gekocht en helemaal kapot gespeeld deel 2 is voor mij een must have en is al gepreorderd en de limited edition ook al
Avatar
Volvagia | 12 september 2010 18:21 | #183148
Leuke review, maar ik vind toch dat jullie een beetje teveel er met de roze bril naar kijken vanwege al die publiciteit en developers die jullie hebben gesproken.
Er zijn toch aardig wat minpunten aan de game die hem echt geen 92 kunnen geven.
Ik zou persoonlijk een 85 geven.


nog nooit zo'n belachelijke reactie gelezen. hoezo bepaal jij of de redactie een roze bril op heeft? en wie zegt dat dit de eerste keer is dat ze met developers praten? hoe weet jij dat nou? als je de recensie leest, komt duidelijk naar voren dat de minpunten enorm duidelijk erkend worden. als je een roze bril op hebt, zie je die niet eens en noem je ze dus ook niet. het cijfer reflecteert gewoon het algemene gevoel van de schrijver en volgens de recensie blijft dat algemene gevoel overweldigend. minpunten opnoemen betekent niet simpelweg dingen van het totaalcijfer aftrekken.

ik bedoel, de term 'revolutie' en 'baanbrekend' worden genoemd dus dat geeft al gelijk aan dat dit een heel ander verhaal is en een heel ander kaliber dan een simpele 85-titel zoals MadWorld of The Conduit.

overigens heeft deze review er mij van overtuigd dat dit inderdaad is wat ik hoopte: het echte zwaardvechten met precisie dat deel 1 eigenlijk al beloofde. komt zeker in mijn collectie!
Avatar
Sitroentje | 23 maart 2010 19:31 | #183150
goede review, al wel wat lang, het was waarschijnlijk beter geweest om het op 2 pagina's te zetten, dat leest wat beter weg. Maar ik denk niet dat ik het spel ga kopen, omdat ik een vrek ben Razz als ik het goedkoop aan tref of als ik het kan lenen of zo zal ik het wel zeker meenemen.

Kudos in ieder geval, ook voor de perfecte samenwerking met Ubisoft (op de tijd dat de review online mocht na dan Razz ).
Avatar
Riessieman | 23 maart 2010 19:42 | #183151
Dit is sinds lange tijd dat ik met plezier deze Review heb gelezen,helemaal super. En ik ga deze game zeker halen na deze Review. Wat een mooie score voor deze game zo zie je maar dat de makers goed hebben geleerd van de fouten in deeltje 1. Smile
Avatar
joker rik | 23 maart 2010 21:53 | #183157
rigged.
Avatar
Louis DeNonno | 23 maart 2010 22:09 | #183161
Dik cijfer zeg! Ik weet nog niet of ik hem in huis ga halen (de recensie moet ik wel nog ff lezen, nu niet echt tijd voor gehad), maar goede kans dat ik hem wel haal.
Avatar
Wesz | 23 maart 2010 22:46 | #183164
Wauw, wat een lange review! Allerminst saai, maar toch even schrikken Wink . Het cijfer past wel goed bij wat je hebt verteld vind ik en het is goed geschreven. Ik denk dat ik het spel wel eens ga halen ja. Red Steel viel tegen, dus wil ik een rematch.
Avatar
Richjuh | 24 maart 2010 09:52 | #183175
Schrikbarend hoog cijfer als ik de recensie zo lees wordt er meerdere keren wat minpuntjes benoemd. Graphics ben ik wel mee eens het ziet er uit als een ingekleurde Madworld. De smaak van Redsteel zit nog in mijn mond van een niet succesvolle game en ik hoop dat deze titel dat veel zal goedmaken. De naam Redsteel 2 snap ik ook nog niet helemaal het enige wat de 2 games gemeen hebben zijn het gebruik van zwaarden. Maarja, twijfel over de aankoop misschien als die wat afgeprijsd is over een paar maanden.
Avatar
Glennodude | 24 maart 2010 13:24 | #183179
Erg goede review! Lekker lang, heel veel uitleg, spoilervrij en ik ben het er totaal mee eens! Toppie!
Avatar
WiiGamer1 | 24 maart 2010 14:05 | #183181
Zeer goede en lange recensie.

Goed geschreven,titels vetgedrukt,...
Ik heb Red Steel 1 nooit gespeeld maar aan de inleiding te zien heb ik dus geluk gehad.Het cijfer voor de graphics vind ik wel een kleinbeetje te hoog.Op sommige filmpjes is er te zien dat als je bevoorbeeld iemand door zijn hoofd shiet het er van dichtbij wat raar uitziet.Een graphics score van 95 was beter geweest.En over het geluid ben ik het ook niet eens.Is de muziek,sound effects en voice-acting echt zo goed.Het kan wel aan mij liggen.Een geluid score van 90 zou perfect geweest zijn.Met de gameplay ben ik het wel eens.Over de replay ben ik het ook niet eens.Ik dacht te hebben gelezen over extra missies na dat je het spel uitgespeeld had.Het kan zijn dat ik verkeerd ben.De totaalscore is ook ietsje te hoog.Als er zoveel over Red Steel 2 gepost is op Wii-DS snap ik het best wel van het superhoog cijfer.Ik zal de game wel kopen als hij voor 30 euro te koop is.Multiplayer zou leuk geweest zijn.Maar ik het video-interview gezien en Jason zij dat als de game goed verkocht ze voor Red Steel 3 een multiplayer zouden overwegen.Ik denk dat ik nu al genoeg heb gezegd over de recensie.Dus goede recensie,iets te hoog cijfer.
Avatar
Coenronaldo7 | 24 maart 2010 15:05 | #183185
Goede recensie!

Ik kan me nog wel herrineren dat ik vroeger met m'n vrienden altijd met z'n allen op de bank Red Steel 1 zaten te spelen. Erg tof, alleen jammer dat zij dan altijd zo hard brulden dat je gewoon kon horen waar ze waren...

Red Steel 2 ziet er zelf erg gelikt uit en ben erg benieuwd hoe het nou speelt. Ik zal hem toch maar eens moeten halen...

Hoewel deze game misschien erg goed is zou ik hem persoonlijk denk ik een 90 of 85 geven. Misschien raar om over te oordelen, want ik heb hem nog niet gespeeld maar er moeten toch wel een paar minpunten aan de game zitten zoals de beperkte besturing die puntenaftrek moeten geven?
Het komt namelijk een beetje over zo van:

''He! Als wij WiiDS nou eens allemaal Goodies geven en ze hier laten langs komen, dan geven ze ons misschien een heel goed cijfer!''

En dat is jammer. Het valt namelijk op dat jullie ook de enige site zijn met al deze goodies en evenementen.

Misschien klopt het cijfer ook wel. Ik heb het spel immers ook nog niet gespeeld. Al ben ik bang dat mijn Red Steel zwaardvechtkunsten wat zijn afgezakt. Misschien moet ik dan toch maar eerst even oefenen. Misschien met een echt zwaard?
Avatar
himuchan | 24 maart 2010 15:13 | #183188
Hmm weet niet zeker of ik hem ga kopen maar het ziet er zeker wel gaaf uit.. mischien de graphics beetje saai naar mij mening maar lijkt me wel grappig met de wii...
Avatar
rasblackfire | 24 maart 2010 15:14 | #183189
Mischien niet helemaal mijn ding dit... ben niet zo goed in zulke spellen haha Very Happy ga hem denk ik niet kopen ook... Vind het een beetje tegenvallen als ik eht zo lees....
maja wie weet Wink ...
Avatar
Silent King | 24 maart 2010 15:23 | #183191

Hoewel deze game misschien erg goed is zou ik hem persoonlijk denk ik een 90 of 85 geven. Misschien raar om over te oordelen, want ik heb hem nog niet gespeeld maar er moeten toch wel een paar minpunten aan de game zitten zoals de beperkte besturing die puntenaftrek moeten geven?
Het komt namelijk een beetje over zo van:

''He! Als wij WiiDS nou eens allemaal Goodies geven en ze hier laten langs komen, dan geven ze ons misschien een heel goed cijfer!''

En dat is jammer. Het valt namelijk op dat jullie ook de enige site zijn met al deze goodies en evenementen.


Daarom heb je verschillende gamesites met verschillende reviewers die verschillende cijfers geven Wink . Als je op één review zou afgaan zou het nooit helemaal zijn zoals je het verwacht.
Avatar
Johannes | 24 maart 2010 15:51 | #183194
Omkoperij hoef je bij ons niet te verwachten, hooguit dat er goodwill in onze richting gecreëerd wordt (o.a. taak van onderhouden relaties). Ik heb zelf inmiddels ook al zat gratis games mogen ontvangen en ook een niet gering aandeel daarvan met alle mogelijke woorden de grond ingestampt, puur omdat ik dat als mijn taak beschouw en niet per se vriendjes wil onderhouden met alle uitgevers.

Dat wij als enige prijsvraagmateriaal mogen weggeven zegt misschien wel iets meer over de manier waarop uitgevers ons in vergelijking met andere gamesites zien.

Als ik mijn Wii hier in España had, had ik na het lezen van deze review de game wel een kans gegund. Smile
Avatar
626b | 12 september 2010 18:21 | #183198
Leuke review, maar ik vind toch dat jullie een beetje teveel er met de roze bril naar kijken vanwege al die publiciteit en developers die jullie hebben gesproken.
Er zijn toch aardig wat minpunten aan de game die hem echt geen 92 kunnen geven.
Ik zou persoonlijk een 85 geven.


nog nooit zo'n belachelijke reactie gelezen. hoezo bepaal jij of de redactie een roze bril op heeft? en wie zegt dat dit de eerste keer is dat ze met developers praten? hoe weet jij dat nou? als je de recensie leest, komt duidelijk naar voren dat de minpunten enorm duidelijk erkend worden. als je een roze bril op hebt, zie je die niet eens en noem je ze dus ook niet. het cijfer reflecteert gewoon het algemene gevoel van de schrijver en volgens de recensie blijft dat algemene gevoel overweldigend. minpunten opnoemen betekent niet simpelweg dingen van het totaalcijfer aftrekken.

ik bedoel, de term 'revolutie' en 'baanbrekend' worden genoemd dus dat geeft al gelijk aan dat dit een heel ander verhaal is en een heel ander kaliber dan een simpele 85-titel zoals MadWorld of The Conduit.

overigens heeft deze review er mij van overtuigd dat dit inderdaad is wat ik hoopte: het echte zwaardvechten met precisie dat deel 1 eigenlijk al beloofde. komt zeker in mijn collectie!

Ik heb meerdere reviews van het spel gelezen, en daar kosten de minpunten veel meer punten dan maar 6 van de 100
Avatar
Volvagia | 24 maart 2010 20:41 | #183200
^doe je het nou expres of lees je gewoon niet wat ik zei? lees het nog maar een keer.

en kijk hier ff anders: klik. daar krijgt de game 100/100 en worden er minpunten genoemd

meningen en aanpakken verschillen. leer dat nu eens. of ben je jonger dan 14? dan heb je het recht om er niks van te snappen.
Avatar
Captain Obvious | 24 maart 2010 20:44 | #183201
Geweldige review! Ik heb er echt van genoten Smile . Het enthousiasme sprong er vanaf en het gevoel drong goed tot me binnen.

Ik ga deze titel dan ook zeker te weten aanschaffen! Ik ga morgen meteen naar de stad om hem te halen. Ik heb er zin in Very Happy !
Avatar
Gebruiker 19010 | 25 maart 2010 11:29 | #183208
Dijk van een spel dit. Ben echt verbaasd over de toepassing van detail. Het oogt zeker niet als slechts 480p als je het speelt. Laat dit nu eens een goed voorbeeld zijn voor alle andere ontwikkelaars, want het kan dus wel.
Puntje van kritiek is dat het met enige regelmaat nogal als een spookwereld overkomt door gebrek aan interactie.
Avatar
SMS | 25 maart 2010 15:06 | #183211
Ik had Red Steel 2 dus allang gekocht, sinds hij bij mij gewoon vervroegd in de Winkels lag. Vandaar wist ik precies waar het over ging toen jullie alles in deze Review uitlichten, wat het dus op een andere manier voor mij leuk maakte om te lezen. Mooi uitgewoord, en de positieve punten van het spel zijn vol enthousiasme neergeschreven.

Ik denk ook dat Quint een erg enthousiaste houding had over Red Steel 2 omdat hij met een van de creators ervan heeft gepraat en gelachen, en zelfs op het idee heeft gebracht om naar Sri Lanka te verhuizen. XD Maar dat heeft denk ik een klein beetje invloed gehad op zijn mening, al was dat waarschijnlijk niet de bedoeling. Tenminste, zeg ik als ik kijk naar het cijfer. Alle positieve en negatieve punten die genoemd zijn bij elkaar, verwachtte ik eigenlijk ook een 8,nogwat.

Maar dan gaat het ook niet echt om het cijfer. De review was lang, en werd ook niet saai om te lezen, vooral dankzij het grote enthousiasme en de bewoordingen. Je leest er zo doorheen. Ook vond ik het aantal foto's en filmpjes tussen de alinea's door mooi om te zien. Maakte de review heel wat levendiger dan reviews hiervoor.

Zelf had ik het spel een 8,6 gegeven, ietwat lager vooral omdat het spel niet zo geweldig is om her te spelen nadat je alles hebt gedaan. Maar opzich is de rest allemaal prachtig gedaan en zit de sfeer er zeker in. Het rondzwaaien van die katana en de verschillende clans ermee neerhakken is ook echt ontzettend leuk uitgewerkt, en dat is voor mij ook zeker het beste punt. Ik had ook graag een battlefield gezien waar je zoveel mogelijk vijanden moet neerslaan! Maar mischien zien we dat wel terug in Red Steel 3, wanneer Jason VandenBerghe in Sri Lanka woont. XD
Avatar
Gebruiker 6495 | 25 maart 2010 17:57 | #183213
Ik denk niet dat ik hem ga kopen, ik ben niet zo van dit soort spelletjes. Maar daarom is het juist wel fijn dat er ergens een goede onafhankleijk recensie te vinden is, dan kan ik mijn eigen keuze bepalen.
Avatar
marcel2552 | 26 maart 2010 12:43 | #183245
Heb de game vandaag opgepikt, Echt waar voor de mensen die twijfelen of het wel een leuke game is kan ik met volle overtuiging zeggen: De wii motion plus laat nu echt zien wat het apparaatje allemaal mogelijk maakt. Geen spastische bewegingen die je in deel 1 kreeg, niks van dat. In een review van IGN werdt vermeld dat de game er bijna als een 360 game eruit ziet, en tot mijn schrik is het waar. De game ziet er fantastisch uit op mijn HDTV. Eindelijk weer een goede core 3rd party game.

Overall een best goed cijfer van jullie alle minpunten kloppen wel zo'n beetje maar ik kan er mee leven.

Wacht je allang op een goede 3rd party game dan is dit jouw game.
Avatar
robbertjanssen | 27 maart 2010 10:47 | #183264
Lijkt me een leuke game. Misschien haal ik 'm nog een keer...
Goede review!
Avatar
Sjakmachien | 27 maart 2010 15:37 | #183272
Lang!8o
Dat is het eerste dat ik erover wil zeggen, maar dat viel vast wel meer mensen op Razz

Wat mij vooral aanspreekt bij het lezen van de review, zijn de verschillende vergelijkingen die zijn gemaakt (zoals die naar Rambo). Daarnaast is het ook heel interessant om te horen dat je gelijk je volle leven terughebt na een gevecht, dat is altijd geweldig.

Anders dan dat, leek Red Steel 2 me altijd wel geweldig, net zoals de eerste dat ooit deed en deze review haalt die achterliggende twijfel behoorlijk weg.

Al met al: goed geschreven Quint Cool
Avatar
Axana | 29 maart 2010 14:46 | #183311
Beste review die ik tot nu toe heb geschreven, lekker uitgebreid Smile . Heb het spel zelf ook, en het is echt een aanrader voor de Wii gamers Wink
Avatar
Marco | 30 maart 2010 01:21 | #183321
Ik weet nog heel goed dat ik op de afgelopen E3 (of was het een ander evenement?) een filmpje zag van een cell-shaded game waarbij er een gast aan een touw achter een motorfiets aangesleurd werd. Ik dacht toen bij mezelf.. die game moet ik hebben!! Op dat moment had ik er nog geen idee van dat het ging om Red Steel 2. Dus ik was dan ook redelijk verrast toen ik daar achter kwam, maar ik vond de hele stijl een enorme verbetering tegenover het eerste deel. En met elk nieuws bericht hier op wiids.nl raakte ik ook steeds enthousiaster, en ik heb dan ook met heel veel plezier de interviews bekeken en de review gelezen.

Ik vind trouwens dat je de review erg netjes hebt geschreven Quint!! Het cijfer kan ik mezelf ook best wel in vinden.

Nu schaam ik me haast dan ik het spel nog steeds niet gekocht heb. Helaas heb ik het een beetje te druk met school, maar ik denk dat ik daar morgen maar eens verandering in ga brengen. Morgen ga ik hem toch echt kopen!

PS. Die bokken is trouwens wel mega bruut Razz
Avatar
Princess Piranha | 30 maart 2010 21:16 | #183348
Wat een lange recensie! Weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen.

Ten eerste de keuze van plaatjes en filmpjes zijn zeer gepast. Ook gebruik je een prettige schrijfwijze die zelfs mij wist te blijven boeien. (Meestal ren ik gillend weg van zulke lange teksten!) Maar jouw mening kwam zeer goed over en je enthousiasme spat er van af. Alles heb je goed uitgelegd (soms iets te lang) van besturing tot overige spel feitjes. Volgens mij heb je elk belangrijk punt beschreven.

Als ik het goed heb begrepen krijg je hetzelfde effect als bij Wii Sports Resort. Waar ik zelf steeds helemaal opgezogen werd in het zwaardvechten. Ik gebruikte de 'sleep je zwaard over de grond en val van onder aan techniek'. (Om het zo maar even te beschrijven) En in Red Steel 2 heb je dus veel vrijheid in hoe je aan gaat vallen, wat dus als muziek in mijn oren klinkt. Wat dan weer minder is, is die korte speelduur...

Je hebt de game een hoog cijfer gegeven en dat is denk ik ook dik verdient! Ik ga deze game zeker halen. De enigste twijfel was of de besturing goed was uitgewerkt en die twijfel is nu weg. Vooral door de aandacht die Wii-DS aan deze game heeft besteed kreeg iedereen een veel beter beeld van de game en natuurlijk geweldig dat we zelf ook vragen konden stellen aan Ubi! Very Happy

Ik zie nu dat mijn bericht ook lang begint te worden, dus goede recensie en Caldera, here I come!
Avatar
Adje | 31 maart 2010 00:58 | #183359
Erg goede, uitgebreide recensie! Ik ben er helemaal weg van Smile . Zeker de beste die ik tot nu toe heb gelezen! Ik zie het argument 'lang' veel voorbij komen, maar ik vind dit juist een goede uiteenzetting van een game waarvan op het eerste oog niet zoveel van duidelijk is. Hij leest ook heerlijk weg: respect daarvoor!

Ik heb de game zelf o.a. door deze recensie twee dagen geleden terug gehaald en ik kan me volledig vinden in het beschreven gevoel. Zeker een aanrader en een terecht cijfer!
Avatar
disruptor | 31 maart 2010 20:58 | #183420
Een goedgeschreven recensie. Ik kende het spel niet zo echt, enkel de wallpapers met de schaars geklede vrouwen had ik al eerder gezien, maar het ziet er wel goed uit. De argumenten pro en contra zijn zeker duidelijk. Ik denk dat dit spel wel eens een van mijn volgende aankopen kan worden.
Avatar
marja78 | 01 april 2010 21:56 | #183451
Goede recensie! Ik ga zeker overwegen om Red Steel2 te kopen! Ik zag em al in een speelgoed folder staan met een actie erbij. Hmmmmmm, het weekend komt eraan, mooi tijd voor een nieuw spel ;D
Avatar
Tim the keeper | 02 april 2010 01:26 | #183454
Deze week examenweek gehad.. lakker lang weekend gelukkig, dus: Red Steel 2 :-).

'k Heb deze game gisteren gekocht, vooral door de uitstekende recensie(!). Nu hoop ik maar dat ik hem ook leuk vind (de eerste heb ik namelijk niet gespeeld, dus weet ik het nog niet).

Als ik de recensie lees moet het gewoon een leuke game zijn. Goed alles uitgelegd, plaatjes en filmpjes passen goed bij de tekst.. kortom: goede recensie (een van de meest uitgebreide die ik ooit gelezen heb, denk ik).

Maargoed, leuke prijsvraag ook! Weer eens wat anders dan echt een vraag! :-)

Ttk
Avatar
Pink Rabbit | 02 april 2010 07:48 | #183455
goeie recensie, er leuk dat er bewegende beelden bij zitten.

Ik ben zeer zeker van plan de game te kopen.
Moet eerst Fragile uitspelen, dus hopelijk kan ik morgen aan de slag met Red Steel 2 Smile
Avatar
SM64DS | 02 april 2010 08:22 | #183456
mooie recensie, overzichtelijk. je motiveerd me om het te gaan kopen Very Happy
Avatar
Gebruiker 6779 | 02 april 2010 09:11 | #183457
Hele nette recensie, misschien iets te lang ? of misschien voor de volgende keer een pagina nummering zodat het niet van die lange pagina's worden.

De game is zwaar vet, heb alleen nog moeite met het goed blocken van vijanden die horizontaal + verticaal slaan. Ik zie dan niet goed of het nou een horizontale of verticale stoot word.
Avatar
Folkert | 02 april 2010 10:10 | #183459
Wew, awesome recensie. Misschien iets te lang naar mijn mening, maar doordat je zo enthousiast bent mag het wel een keer. Wel las het op sommige momenten wat irritant door veel gebruik van de ik-vorm en aangegeven punten die meerdere keren terugkomen in je recensie. Ook had ik het gevoel dat er een lager eindcijfer zou uitkomen na het lezen van de recensie, ergens rond 8.5 - 9.0.

Koop de game zelf niet, gewoon omdat ik geen Nintendo Wii heb en er niet één voor deze game ga kopen =P
Avatar
emarwii | 02 april 2010 10:59 | #183460
Na deze review ben ik nog meer gaan twijfelen om de game nou wel of niet te kopen. Vooral door de hoge score!

Avatar
nessen | 02 april 2010 11:13 | #183461
De recensie is wel goed maar ik heb nog andere spellen op mijn verlanglijstje staan die ik liever heb.
Avatar
de gouverneur | 02 april 2010 11:16 | #183462
goeie review!
Deel 1 vond ik zo saai dat ik eerst RS2 niet wilde halen maar door de uitgebreide review en de hoge cijfers die jullie het spel geven ben ik behoorlijk gaan twijfelen...
De mix tussen oosters en westers spreekt me wel aan, het ziet er allemaal super netjes uit.
Ik denk dat als ik meer goeie reacties hoor ik RS2 sowieso ga kopen

Avatar
Gohan | 02 april 2010 15:40 | #183473
Op die van IGN na, de langste recensie ooit, maar hij is doch goed gechreven. Ik had even deel 1, maar die geruild voor een ander spel. Deze ga ik misschien halen, als ik tenminste niet te weinig geld heb.
Avatar
Gebruiker 7080 | 02 april 2010 16:19 | #183476
maar ik heb nog niet echt het idee gekregen dat mijn enthousiasme goed over is gekomen.

Nou, die is zeker overgekomen. Ikzelf heb het gespeeld en begrijp het enthousiasme niet helemaal. Een 100 voor beeld en geluid is het gewoon niet waard. Beeld omdat er niet genoeg 3D reliëf is in bijvoorbeeld de daken, en geluid omdat veel effecten overdreven vind. De gameplay is daarentegen wel goud, en de replay kan ook iets omhoog, aangezien er niet zoveel FPS zijn op de Wii.
Al met al zou ik dit een ronde 8.0 geven
Avatar
jarvis van Zanten | 02 april 2010 20:44 | #183481
Een goede review hij is een beetje lang, jammer genoeg mag ik hem niet spelen omdat ik te jong ben):
Avatar
wibraman | 02 april 2010 23:57 | #183485
Leuke review, heeft me nu wel aan het twijfelen gebracht of ik hem moet halen.
Avatar
Mink | 04 april 2010 15:19 | #183504
Wat een onzin, zo´n hoog cijfer?
Nee, deze game is duidelijk niet zo goed als dat jullie hem becijferen imo. Lijkt zelfs een beetje alsof de goodies jullie hebben omgekocht om zo'n hoog cijfer te geven...
Avatar
Volvagia | 05 april 2010 14:54 | #183528
Wat een onzin, zo´n hoog cijfer?
Nee, deze game is duidelijk niet zo goed als dat jullie hem becijferen imo. Lijkt zelfs een beetje alsof de goodies jullie hebben omgekocht om zo'n hoog cijfer te geven...

ga ergens anders met je lage IQ pronken, dank je. of lees gewoon de review die het cijfer meer dan rechtvaardigt.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Red Steel 2

Platform: Wii
Genre: Action
Ontwikkelaar: Ubisoft
Uitgever: Ubisoft
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 25 maart 2010

Screenshots