Classic Controller Pro & Monster Hunter 3-Tri Special | 01 mei 2010 22:48 | Auteur: Quint

Voor Monster Hunter 3-Tri ligt een speciale bundel in de winkels; de game met de Classic Controller Pro, in Nederland ook wel de Traditionele Controller Pro genoemd. Volgens Nintendo is dit een combinatie die iedereen in huis moet halen, omdat het zo fantastisch werkt. Is dat wel zo?

De Pro in het algemeen
Laten we beginnen met wat algemene informatie over de Classic Controller Pro. Vooralsnog komt de controller enkel in het zwart. Dit ter ondersteuning van de zwarte Wii-release. Voor sommigen is dit een nadeel, omdat de meeste Wii-bezitters een witte Wii hebben. Echter, laten we de kleur even opzij schuiven en kijken naar de robuustheid, functionaliteit en andere belangrijke zaken voor een controller.

/files/ClassicControllerProBlack.jpg width=540 border=0


De beste controller voor menig gamer is en blijft de GameCube-controller. Het lijkt dan ook een goed uitgangspunt om de Classic Controller Pro daar mee te vergelijken. Ook Nintendo lijkt de GameCube-controller in het achterhoofd te hebben gehad, want de Classic Controller Pro is niets anders dan een Classic Controller met GameCube-aanpassingen. Zo heeft de Classic Controller Pro twee extra steuntjes gekregen om hem vast te houden, is de bedrading naar de bovenkant verplaatst, is er een tweede schouderknop aan elke kant te vinden en heeft er een verwijdering plaatsgevonden van de twee ronde knoppen aan de bovenzijde. Deze aanpassingen voelen gelijk een stuk beter. Ze geven je meer het gevoel een hedendaagse controller vast te hebben, want tegenwoordig zijn de steuntjes in de hand een onmisbaar gegeven. De Classic Controller is vooral bedoeld voor het spelen van oude games via de Virtual Console en de Classic Controller Pro is bedoeld voor het spelen van hedendaagse games op een ‘klassieke’ manier. GameCube-controllers worden niet meer geproduceerd en dus lost Nintendo het op deze manier op. Zo kan een Wii-game die (vrijwel) geen gebruik maakt van motion controls, zoals Monster Hunter 3-Tri, gespeeld worden zonder Wii Remote en Nunchuk en dat is een leuk gegeven.

De vraag is echter of de Classic Controller Pro net zo lekker in de hand ligt als de GameCube-controller. Het antwoord is nee. De controller komt behoorlijk dicht in de buurt, maar het niveau wordt net niet gehaald. Zo voelt het materiaal wat goedkoper aan en kent het geheel bijna geen gewicht. Ook de steuntjes in de hand en de platte schouderknoppen geven je niet de prettige ondersteuning die je gewend bent. De a, b, x en y-knoppen zijn blijven staan in de SNES-verhouding en ook dat is even wennen ten opzichte van de GameCube-controller. De twee analoge sticks zijn naast elkaar geplaatst en staan daarmee een stuk dichter op elkaar. Dit werkt gelukkig wel beter dan de GameCube-controller en geeft je in-game een makkelijkere besturing voor het lopen en de camera-bediening. De vierpuntdruktoets is verwisseld qua plek met de linker analoge-stick en wordt daarmee een beetje afgezonderd van de rest. Dat is niet erg, want die toets wordt vrijwel nooit gebruikt. Verder kent de controller nog een minus knop, home-knop en plus-knop, die de functionaliteiten van de Wii Remote overnemen. Wat dat betreft is de controller dus wel bij de tijd en is hij volledig afgestemd op de Wii. Een bijkomend gegeven is dat de controller enkel werkt wanneer je hem via de Nunchuk-ingang aan de Wii Remote aansluit. Zo wordt de controller gevoed door de batterijen van de Wii Remote. Een groot nadeel hierbij is dat er een draad aanwezig is tussen de Classic Controller Pro en de Wii Remote. Hierdoor zul je de Wii Remote ergens neer moeten leggen om enige bewegingsvrijheid te krijgen. Indien dit niet mogelijk is, zit je met een bungelende Wii Remote en dat is geen doen. Het is erg jammer dat hier geen draadloze oplossing voor is gevonden, maar we zullen het er mee moeten doen. Al met al is de Classic Controller Pro een redelijk alternatief voor de GameCube-controller, maar het kon beter.

/files/GameCubeandClassicPro.jpg width=540 border=0


De Classic Controller Pro & Monster Hunter 3-Tri
Helaas is het zo dat Monster Hunter 3-Tri de GameCube-controller niet ondersteunt en zo ben je qua klassieke besturing overgeleverd aan de Classic Controller Pro. Het voelt goed een game op de Wii eens niet met de Wii Remote en Nunchuk te spelen. Het feit dat het hierbij om een ‘hardcore’-titel gaat rechtvaardigt dit alleen maar meer. Echter, de game kent gelijk een groot nadeel in combinatie met de controller. De tekst in Monster Hunter 3-Tri wordt naar verhouding met andere games behoorlijk klein weergegeven. Het feit dat de letters a, b, x, y, op de Classic Controller Pro ieder een gelijk uiterlijk kennen met kleine letters, zorgt ervoor dat de knoppen niet met een duidelijk icoon worden weergegeven, zoals dat wel gedaan werd met de GameCube-controller. Het gevolg is dat de uitleg van een knoppen-actie niet altijd goed overkomt. De knoppen worden aangegeven met hetzelfde lettertype als de rest van de tekst in de game en vallen hierdoor totaal niet op. Hier had absoluut naar gekeken mogen worden, want het is alles behalve praktisch. Gelukkig kennen de knoppen een vrij simpele functionaliteit en is het hierdoor niet moeilijk de bijbehorende acties te onthouden. Toch blijft het een punt van irritatie indien er in het spel wordt gerefereerd naar een knop op de controller en dit niet gelijk duidelijk is.

MonsterHunter3_ss35


Knoppenwarboel
De a-knop is zonder wapen voor het uitvoeren van acties, zoals het starten van gesprekken, het klimmen op muren , het zoeken naar spullen en het doorklikken van tekst. Met wapen laat de a-knop je slaan. De b-knop wordt doorgaans gebruikt als annuleringsknop binnen menu’s en in gevechten fungeert de knop als ontwijkingmanoeuvre. Sta je stil en heb je geen wapen getrokken, dan buk je. De y-knop stopt je wapen weg. Indien deze is weggestopt, kun je met diezelfde y-knop een geselecteerd item activeren. Deze combinatie werkt erg onwennig. Soms heb je niet door dat je wapen is weggestopt en druk je per ongeluk op de y-knop. Het gevolg is dat je onnodig een item verbruikt. Vooral op het begin zul je deze fout enorm vaak maken, maar na een tijdje begin je het door te krijgen. De x-knop laat je, indien je wapen is getrokken, slaan en anders trekt je personage zijn wapen. De linkeranaloge-stick laat je lopen en de rechteranaloge stick bedient de camera. Een andere functie voor de rechteranaloge stick wordt geactiveerd indien je onder water zit: het zwemmen. De uitwerking van dit zwemmen is echter behoorlijk onwennig. Het enige wat je als personage zelf doet, is vooruit bewegen. Het veranderen van het camerastandpunt bepaalt vervolgens de richting waar je in zwemt, inclusief links, rechts, boven en beneden. Dit had veel praktischer gekund, want het is regelmatig onoverkomelijk dat je personage niet de kant op gaat waar jij hem wil hebben.

De R1-knop laat je, indien je geen wapen vast hebt, rennen en met wapen een speciale aanval uitvoeren. De minus-knop opent het spelmenu, de home-knop is net als de Wii-home knop en opent het Wii-menu en de plus-knop laat je personage doorgaans een schopbeweging maken. De L1-knop laat je na continue indrukken in combinatie met de a, b, x en y-knoppen scrollen door de itemlijst, waarna je een item bij het loslaten van de L1-knop selecteert.

MonsterHunter3_ss36


Waarschijnlijk zegt deze warboel aan knoppenwoorden je helemaal niets en dat geeft niet. Hopelijk is één ding wel duidelijk en dat is dat het spel behoorlijk context-gevoelig is qua besturing. De zojuist genoemde functies gelden enkel onder bepaalde omstandigheden. Voor elk type wapen geldt een hele andere besturing en er zijn zeven verschillende type wapens. Het moge hierdoor duidelijk zijn dat het overzicht van de besturing erg veel gewenning vraagt, maar uiteindelijk werkt het allemaal vrij helder en goed. De functies van de knoppen zullen nooit veel afwijken van elkaar en hierdoor is het overzicht goed te bewaren. Het enige minpunt is de eerdergenoemde y-combinatie, maar na een tijdje ben je ook over dat euvel heen gekomen. Er is echter nog één treurige toepassing te vinden in de game en dat is van het type ‘we moeten er toch wat motion control in stoppen’. Mocht je een logboek bij willen houden van de monsters die je tegenkomt, dan zul je de Wii Remote er ook bij moeten pakken. Allereerst selecteer je je logboek met behulp van de Classic Controller Pro en vervolgens wijs je met de Wii Remote het gewenste monster aan. Vervolgens druk je op de afstandsbediening de A- en B-knop in, waarna je de info sleept naar het logboek door ter plekke de knoppen weer los te laten. Gezien de actie in Monster Hunter 3-Tri altijd doorloopt, in welk menu dan ook (op het Wii-menu na), is dit gebeuren enorm onhandig, omslachtig en onpraktisch. Het is vrij treurig om te zien dat het gebruik van de Wii Remote zo gedwongen overkomt. Men had dit ook simpel op kunnen lossen door van elk beest automatisch een logboek bij te houden.

/files/voor_online_wii_hw-bun_mh3_eu7_ps_02_1_rgb.jpg width=540 border=0


Verdict
En toch ben ik, ondanks de aangehaalde minpunten, te spreken over de besturing met de Classic Controller Pro in Monster Hunter 3-Tri. De controller past goed bij de game en alles werkt na een tijdje prima naar behoren. Het kost wellicht wat meer tijd dan je gewend om de besturing onder de knie te krijgen, maar dan heb je ook wat. Het spel kent zoveel toepassingen, dat het simpelweg nodig is. Over de Wii Remote en Nunchuk-besturing wil ik het niet eens hebben, want de plaatsing van deze knoppen zorgt er voor dat het spel een compleet onlogische indeling krijgt wat betreft knoppenfunctionaliteiten. Wat dat betreft heeft Nintendo het slim aangepakt: Monster Hunter 3-Tri is enkel goed speelbaar met de Classic Controller Pro en rechtvaardigt daarmee absoluut een aanschaf.
Next articleWin: Monster Hunter 3-Tri game en meer! Previous articleTrackmania Wii track editor filmpje

Reacties van gebruikers

Avatar
Elm | 02 mei 2010 11:58 | #185355
Ik speel het met Wii Remote en vind het eigenlijk best fijn, heb wel de motion aanvallen uitgezet.
Avatar
Marcel | 02 mei 2010 12:24 | #185356
Door de veel betere D-Pad vind ik de Classic Controller Pro veel beter voor games als Tatsunoko vs. Capcom e.d. ik vond ook Sky Crawlers er beter mee spelen. Het ligt een beetje aan het genre, zo gaat mijn voorkeur bij action adventures en 3D platformers wel weer uit naar de GameCube controller.
Avatar
peyj | 02 mei 2010 12:46 | #185358
Kwa indeling lijkt de Classic Controller erg op de PS controller.
Daarnaast hebben meer games wel complexe besturing maar als je eenmaal in dat ritme zit dan speelt het wel fijn. En zwart is weer eens iets anders dan die andere witte zooi die je altijd bij je Wii krijgt Razz
Avatar
Samus Boyfriend | 02 mei 2010 19:15 | #185366
CC pro for the win! Aantrekkelijk ding en voor slechts 10 euro extra... ^^

Avatar
Tristan | 02 mei 2010 20:17 | #185369
Ik blijf wel fijn bij m'n Wavebird... Lekker draadloos en Gamecube design! Smile
Avatar
Jerone | 02 mei 2010 23:21 | #185372
Hij ziet eruit als een lelijke playstationcontroller.
Avatar
Donnaxlb | 03 mei 2010 11:31 | #185381
Ik heb die 'normale' classic controller, wat me direct opviel toen ik de Pro zag is dat hij niet meer twee rare gaten aan de achterkant heeft en het snoer is nu boven in plaats van onder.

Ik heb een witte GameCube controller Very Happy
Die speciale gemaakte GC controller voor Wii met extra lang draad.
Mijn broer had hem uit Japan gehaald toen hij daar was.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Monster Hunter 3-Tri

Platform: Wii
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Capcom
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 23 april 2010

Screenshots