Alice in Wonderland Review | 04 mei 2010 21:07 | Auteur: Marcel

Disney bracht Alice in Wonderland begin dit jaar naar het witte doek. Aangezien men met Disney Interactive Studios probeert om een grote speler te worden in de wondere wereld van games kon een game gebaseerd op de film niet uitbiljven.

Alice in Wonderland is een hervertelling van het klassieke Alice in Wonderland sprookje. Regisseur Tim Burton, onder andere bekend van de cult-klassieker ‘A Nightmare Before Christmas’ heeft zijn eigen invulling gegeven aan het verhaal. Een jonge vrouw genaamd Alice schrikt van een huwelijksaanzoek en rent het bos in. Aldaar wordt ze door het konijn McTwisp meegenomen naar Underland. McTwisp is er van overtuigd dat het meisje is uitverkoren om Underland te redden en ziet haar als hetzelfde meisje dat hij tien jaar geleden ook al eens meenam in zijn konijnenhol. De slechte Red Queen heerst over Underland en haar zus de White Queen ziet lijdzaam toe hoe alle markante bewoners onder de duim worden gehouden door speelkaart soldaten. McTwisp heeft samen met een aantal andere bewoners van Underland een verzetsgroepering opgebouwd.

Alice_ss1

Een wereld vol wonderen...
McTwisp neemt Alice mee door zijn wondere wereld. Je bestuurt het spel met de Wii Remote en Nunchuk. Al snel ontdek je dat McTwisp niet zomaar een doorsnee konijn is. Om Alice veilig van gebied naar gebied te loodsen, gebruikt hij zijn zakhorloge. Het is niet alleen een wapen, maar ook een speciaal object om de tijd mee te beïnvloeden. McTwisp kan op deze manier spinnende schatkisten stilzetten of bloemen sneller laten groeien. In de eerste helft van het spel gaan McTwisp en Alice op zoek naar bondgenoten. In totaal zijn er in het spel vijf speelbare personages. Je kunt op ieder gewenst moment wisselen van character door de C-knop in te drukken.

Ieder personage heeft zijn eigen krachten. Mad Hatter kan bijvoorbeeld objecten vanuit een ander perspectief zien en zo twee stenen aan elkaar lijmen. March Hare heeft telekinetische krachten, waarmee hij stenen kan weggooien of bruggen kan bouwen. Zo nu en dan moet je de verschillende powers combineren. Een spinnende brug moet eerst door McTwisp stilgezet worden, zodat March Hare hem naar de goede plek kan verplaatsen. Vervolgens kan Mad Hatter vanaf een daarvoor bestemd podium de brug in een ander perspectief plaatsen en zo de puzzel oplossen. Het klinkt wellicht ingewikkeld, maar het tegendeel is waar. De game geeft constant hints over de te nemen stappen en de objecten die beïnvloed kunnen worden door één van de vele krachten kleurrijk opgelicht.

Alice_ss2

De wereld is buiten de puzzels om vrij saai. Het is allemaal fantasierijk vormgegeven, maar qua gameplay is er een behoorlijke leegte. Het grootste deel van de tijd ben je op bosjes aan het hakken of schatkisten aan het verzamelen terwijl je Alice van deur naar deur brengt. Van vrijwel alle objecten die je sloopt, of van alle puzzels die je oplost, krijg je zogenaamde ‘impossible ideas’. Het zijn felle lichtjes die je kunt verzamelen door ze met de pointer van de Wii Remote aan te raken. Je hebt binnen een mum van tijd tienduizenden orbs verzameld. Ze vallen letterlijk met bakken uit de hemel. Het probleem is echter dat het power-up systeem vrijwel niet afhankelijk is van de verzamelbare materie. Om een upgrade te kunnen kopen moet je eerst een speciaal schaakstuk vinden. Met dat schaakstuk ga je naar een shop en vervolgens mag je tegen betaling van een aantal orbs de upgrade kopen. In totaal zijn er 18 upgrades te verkrijgen. Je hebt ze niet nodig om het spel uit te spelen, maar ze maken het avontuur leuker of gemakkelijker.

Zo nu en dan verschijnen er rode portalen en de vijandelijke speelkaart ridders proberen via de portalen Alice te ontvoeren. Het is aan de helden om Alice te beschermen. Het vechten is simplistisch en kent totaal geen diepgang. Met de B-knop hak je in op de vijanden en met de Z-knop zet je zonodig een speciale kracht in. Het type vijand wordt gevarieerder naarmate de game vordert. In de eerste instantie krijg je het aan de stok met standaard bewakers, maar later dragen de speelkaart soldaten ook bepantsering of kruisbogen. De gevechten zijn in theorie best spannend, maar het feit dat je niet dood kunt gaan, haalt alle spanning weg. Je hebt een aantal hartjes en als ze op zijn verschijn je gewoon weer opnieuw. De upgrades maken de gevechten nog eenvoudiger. McTwisp kan later in het spel de vijanden stilzetten en ze direct terugsturen naar de portaal. In principe duurt elk gevecht hierdoor slechts een aantal seconden.

Alice_ss3

en avontuur!
De redding van Alice in Wonderland is de sfeer van Underland zelf. De twisted uitwerking van de sprookjeswereld is best uniek te noemen. De grafische kant van de game is daarbij prima in orde. De game draait soepel en toont moeiteloos beekjes, bomen en mooie effecten op het scherm. De belichting wordt slim toegepast, zodat de wereld een stuk spectaculairder oogt. De voice-acting is goed, maar men heeft helaas niet Johnny Depp en zijn collega’s kunnen strikken voor het acteerwerk. De dialogen komen geloofwaardig over en dat is zeker een positief punt voor een verhaal gedreven game. De muziek speelt rustig in de achtergrond, maar valt nauwelijks op. De selectie van nummers is bovendien erg karig. De geluidseffecten en muziek veranderen mee met de situatie. Zo veranderen tijdens de gevechten de kreten en uitspraken van Alice en de anderen en wordt de muziek dreigender en sneller.

Alice in Wonderland is te typeren als een filmgame die net iets beter is uitgewerkt dan doorgaans het geval is. De standaard gameplay wordt regelmatig afgewisseld met een speciale eindbaas of een uniek spelprincipe. In één van de werelden in het spel loop je zelfs op het plafond in plaats van op de vloer. Daarnaast kan er via de co-op mode een tweede speler meegaan op avontuur. Tevens bevat de game achievements en andere unlockables. Ondanks alle moeite en extra’s is het spel vrij kort. Het avontuur is niet langer dan vijf uur. De game valt niet zo snel in herhaling, maar het is jammer dat je niet langer kunt vertoeven in het sfeervolle Underworld.

Alice_ss4

Conclusie
Alice in Wonderland is als filmgame geslaagd. De visuele kant van het spel is stijlvol en heeft de unieke stijl van de film goed overgenomen. Met meerdere speelbare personages en werelden zit het qua variatie ook goed. De leuke puzzels en de bijbehorende spelwereld zorgen voor genoeg speelplezier. De gevechten zijn helaas erg simplistisch en het spel is ondanks de extra’s, zoals een co-op mode en achievements binnen een uur of vijf uit te spelen.
7
N1-score
Next articleNog meer filmpjes voor Super Mario Galaxy 2! Previous articleFoto's en informatie Darunia-beeldje

Reacties van gebruikers

Avatar
robbertjanssen | 04 mei 2010 21:23 | #185428
Ik vond de film erg leuk, dus misschien is dit iets voor mij als hij wat goedkoper wordt (5 uur is me nog iets te kort)
Avatar
Paul H. | 05 mei 2010 02:59 | #185429
We verven de rozen rood! We vieren onze onjaardag!
Avatar
dw4 | 05 mei 2010 14:16 | #185431
leuk spel. ik heb em zelf ook Smile
in 5 uur uitspelen?
ik heb er iets meer als 10 uur over gedaan dus zo kort is het spel nou ook weer niet hoor. en ik ben er best snel doorheen gegaan
Avatar
Gatygun | 28 juli 2010 13:16 | #188847
spel is inderdaad in 5 uur uit te spelen, zelf in 6-7 uur gedaan en ik stond nog herhadelijk vast.

spel is gewoon weg te kort. Echter is het wel een zeer leuk spel.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Alice in Wonderland

Platform: Wii
Genre: Action
Ontwikkelaar: Disney Interactive Studios
Uitgever: Disney Interactive Studios
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 09 maart 2010

Screenshots