Alice in Wonderland Review | 07 mei 2010 19:59 | Auteur: Marcel

Disney begint steeds meer inzet te tonen als het om filmgames gaat. Alice in Wonderland is het bewijs dat het ‘anders’ kan. Normaal gesproken start ik een dergelijk spel op en zet ik mijn verstand op nul. Ik ren vijf á zes uur door saaie, kale omgevingen en tik met tegenzin een verhaaltje. Met Alice in Wonderland is dit niet het geval. Ik ben zelfs blij dat ik mijn ervaringen met de sleeper hit kan delen met jullie!

Al direct nadat je Alice in Wonderland hebt opgestart krijg je het gevoel dat je iets speciaals in handen hebt. Het spel maakt geen gebruik van de stijl van de film, maar heeft een eigen look. Men combineert donkere silhouetten van bomen, bergen en huisjes die de omgeving vormen met kleurrijke figuurtjes die emotie uitstralen. Alice is opnieuw in Underland terecht gekomen door konijn McTwisp. McTwisp hoopt dat Alice hem en zijn vrienden kan helpen om de slechte Red Queen te verslaan. In Alice in Wonderland op de DS klinkt een sarcastische ondertoon met slimme one-liners. Je raakt al snel onder de indruk van de creativiteit van de game. De kreetjes van Alice en de dromerige muziek helpen hier enorm bij!

AliceDS_ss10 AliceDS_ss9

Gezellig op avontuur...
De goede technische kant heeft bestaansrecht door de solide gameplay van de titel. In Alice in Wonderland is vrijwel niets aan het toeval of de herhaling over gelaten en probeert men je hersenen op allerlei manieren te prikkelen. Je loopt door de mooie 2D omgevingen met de hoofdtaak om zowel puzzelstukken als een harnas voor Alice te verzamelen. De puzzelstukken gebruik je om de spelwereld aan te vullen. De Red Queen heeft het land in puzzelstukjes verdeeld en de stukjes overal verstopt. Het is aan jou om de kaart van Underworld te herstellen, zodat je via de iconische magische deuren van plek naar plek kunt reizen.

In de eerste instantie ga je op pad met Alice en McTwisp. Je bestuurt McTwisp met de stylus. Sleep het pennetje naar links of naar rechts en het konijn rent gewillig achter de cursor aan. Wanneer je een veldvijandje of een bosje tegenkomt dan is een tikje met de stylus voldoende om het zakhorloge van McTwisp tevoorschijn te toveren. Met een paar ferme zwaaien rekent hij af met de obstakels. Het springen en klimmen werkt in het geval van McTwisp automatisch. Alice is echter in het DS spel geen stoere dame, maar een hulpeloos meisje. Wanneer je op een tak van een boom springt, moet McTwisp wachten en zijn hand uitsteken om haar te helpen. Als je op Alice tikt kun je haar respectievelijk laten lopen of laten wachten.

AliceDS_ss6 AliceDS_ss7

Het hakken op de simpele vijandjes en de bosjes levert groene materie op die een magiemeter vullen of rode materie die de levensmeter vullen. McTwisp is een meester in het beïnvloeden van tijd en gebruikt zijn horloge om de tijd stil te te zetten, te versnellen of te vertragen. Als je een object of locatie tegenkomt waar McTwisp zijn krachten kan inzetten dan verschijnt er een uitroepteken boven zijn hoofd. Wanneer je een willekeurige actieknop inhoudt kun je de tijd bedienen. Zo kan McTwisp een struik laten groeien om een weg naar de overkant te creëren, waterstromen stilzetten om een overstroming te voorkomen, een rups sneller laten eten zodat er door een stapel appels heen een tunnel onstaat en/of een gevallen appel terug laten vliegen naar een tak. De puzzels zijn op een slimme manier in de spelwereld verwerkt en McTwisp is pas het eerste personage dat je tegenkomt. In totaal ontmoet McTwisp nog drie andere bewoners van Underland die met hem meegaan op avontuur. Ze hebben allemaal speciale krachten. Absolum de rups kan bijvoorbeeld via groene mist op het plafond kruipen en Mad Hatter kan zelfs het hele level omdraaien! Aangezien je op ieder moment kunt wisselen van personage, dien je vaak je de powers te combineren om tot een goed resultaat te komen. Immers moet Alice ten alle tijden in de buurt blijven van de Underland bewoners.

in een gevaarlijke wereld!
Met alle gameplay van exploratie en puzzels vergeet je haast dat er een in nood verkerende dame met je mee is op avontuur. Alice wordt zo nu en dan aangevallen door ridders van de Red Queen. Ze proberen haar mee te sleuren in een vortex. Je moet Alice uit de portaal zien te redden en tegelijkertijd de ridders verslaan. De stijl van de vijanden is helaas vrijwel altijd hetzelfde, maar er zit wel variatie in de aanvalspatronen. Zo is er een vijand die je eerst moet blokkeren, alvorens je hem kunt aanvallen. Daarnaast kunnen McTwisp en de anderen extra aanvalskrachten verkrijgen en op die manier bijvoorbeeld vijanden stilzetten of verpletteren. Het combineren van de krachten van het viertal komt met name goed van pas in het geringe aantal bossfights dat het spel rijk is.

AliceDS_ss3 AliceDS_ss4

Buiten de opdrachten van het avontuur om zijn er in de wereld tientallen verborgen schatkisten te vinden. Ze bevatten vaak niet meer dan een extraatje, zoals concept art van het spel. Een aantal schatkisten maakt op een unieke manier gebruik van de DSi Camera. Je vindt bijvoorbeeld een rode schatkist en het is de bedoeling om zo snel mogelijk met de buitenste camera van de DSi een foto te maken van een rood object. Nu is het vinden van een rode snoeptrommel of een blikje cola niet zo heel moeilijk, maar er zijn ook lastigere kleuren.

Het ontbreekt Alice in Wonderland niet aan goede en gevarieerde gameplay, maar hier en daar heeft men toch een aantal steekjes laten vallen. Je reigt de levels in zekere zin zelf aan elkaar door middel van de puzzelstukjes. Het is echter soms niet duidelijk wat je volgende opdracht is of hoe je er komt. Het komt meer dan eens voor dat je een verkeerde kant op wandelt en dat je eigenlijk drie gebieden eerder een andere deur had moeten nemen. Daarnaast is de besturing met de stylus vrij rommelig. Het rollen, vechten en blokkeren werkt allemaal op een soortgelijke manier. Het gebeurt regelmatig dat je rolt in plaats van blokkeert of slaat in plaats van rolt. Het zijn kleine ergenissen, maar aangezien je niet af bent als je al je levenskracht verliest, maar alleen game-over raakt als Alice wordt meegenomen, is het een kleine frustratie. Daarnaast kent de creativiteit van de ontwikkelaars zijn limitaties, aangezien het spel in iets minder dan zes uur is afgelopen. Het spel voelt letterlijk ‘compact’ aan doordat je veelvuldig dezelfde locaties opnieuw bezoekt om een nieuwe deur of een ander pad te openen.

AliceDS_ss2 AliceDS_ss1

Conclusie
Alice in Wonderland is een bijzonder creatieve en vermakelijke filmgame. De unieke grafische stijl zorgt voor een fijne look en het geluid en de muziek sluiten daarbij aan. De game is door het gebruik van meerdere personages gevarieerd en qua puzzels uitdagend. Helaas geldt dat niet voor de gevechten, waar de moeilijkheid alleen merkbaar is door de rommelige besturing of eindbazen. De leuke implementatie van de DSi Camera geeft je wellicht nog een reden om ieder hoekje en gaatje van Underland te doorzoeken en zelfs als je geen DSi hebt is er genoeg te ontdekken in de wondere wereld van Alice.
8
N1-score
Next articleThe Legend of Zelda Wii toch niet in 2010? Previous articleNintendo gaat de strijd aan met Apple

Reacties van gebruikers

Avatar
dw4 | 07 mei 2010 23:57 | #185547
leuk spel, net zo als de wii versie Smile
Avatar
Gebruiker 17076 | 08 mei 2010 11:06 | #185551
Deze vind ik er wat leuker uit zien!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Alice in Wonderland

Platform: Nintendo DS
Genre: Action
Ontwikkelaar: Disney Interactive Studios
Uitgever: Disney Interactive Studios
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 10 maart 2010

Screenshots