Aliens in the Attic Review | 08 mei 2010 23:37 | Auteur: Benjamin

Filmgames staan doorgaans niet bekend om de goede kwaliteit. Echt goede filmgames zijn op één hand te tellen. Of de ontwikkelaar van Aliens in the Attic voor de Nintendo DS een poging doet om hier verandering in te brengen, is de vraag...

Het gezin bestaande uit Hannah, Tom en Jake en de ouders gaan op vakantie naar een verlaten zomerhuis. Eenmaal aangekomen blijkt er iets mis te zijn met het huis: het wordt bewoond door aliens en robots. Je wordt in de game direct in de actie gegooid zonder dat er uitleg aan vooraf gaat. Om het verhaal tot een goed einde te brengen, doorloop je de verschillende kamers en vertrekken in het huis in 2D gameplay-setting in 3D-weergave. Dit zagen we bijvoorbeeld eerder in New Super Mario Bros. Aliens in the Attic kent echter iets meer diepte al zijn de omgevingen verder erg kaal. Je ziet vooral veel bakstenen en houten vloeren: de aankleding van het gebouw laat te wensen over. Datzelfde kan gezegd worden over de gameplay.

aliens-in-the-attic-186866


Dertien in een dozijn
Aliens in the Attic voelt als een dertien in een dozijn platformgame die we al te vaak voorbij hebben zien komen. Naargelang je avontuur heb je de beschikking over alle drie de hoofdpersonages waar je op ieder moment tussen kan wisselen. De kleine Hannah kan bijvoorbeeld door smallere gangetjes kruipen, terwijl de sterke Jake zwaardere obstakels kan verplaatsen. Jake en Tom hebben tevens verschillende wapens tot hun beschikking die je na het vinden van bepaalde voorwerpen kan upgraden. De wapens verschillen echter niet veel van elkaar, dus het maakt niet veel uit welk wapen je gebruikt voor het bestrijden van je tegenstanders. Naast de verschillende wapens heeft Tom nog enkele andere vaardigheden. Zo kan hij vijanden tijdelijk laten bevriezen door middel van een flitsapparaat en kan hij met een zwaartekrachtapparaat vijanden door het level heen smijten.

De personages laten zich op verschillende manieren besturen. Je beweegt de hoofdrolspelers door middel van de vierpuntsdruktoets en springen doe je met de B-knop. Je wapen gebruik je door op de Y-knop te drukken, maar je kunt er ook voor kiezen om via de rader in het midden van het onderste scherm je wapen te bedienen. Hiermee kun je gemakkelijker diagonaal schieten, want de knoppenbesturing is daar minder nauwkeurig in. Je zult echter vaak moeten wisselen tussen het touchscreen en de knoppenbesturing, doordat je de B-knop nodig hebt om te springen als je niet aan het schieten bent. Comfortabel werkt het niet.

aliens-in-the-attic-186866


Typische filmgame
De muziek in de game is ook niet om over naar huis te schrijven. Het klinkt allemaal vrij standaard en deuntjes die blijven hangen, zul je in deze game niet tegenkomen. De andere geluidseffecten klinken alsof ze al vele malen gebruikt zijn in eerdere filmgames. Behalve de singleplayer heeft Aliens in the Attic niets om handen. Geen multiplayer mode en zelfs geen mini-games.

Conclusie
Aliens in the Attic doet niets fout, maar doet tegelijkertijd ook niets wat we nog niet eerder gezien hebben. De game is een typische dertien in een dozijn platform- en filmgame die weinig om handen heeft. De game is een aardig tussendoortje voor de jongere gamers onder ons (ook gezien de game in het Nederlands te spelen is), maar voor de gemiddelde gamer is Aliens in the Attic te simpel en te saai.
6
N1-score
Next articleStarterssilhouetten voor Black & White Previous articleEA kondigt Monopoly Streets aan

Reacties van gebruikers

Avatar
626b | 09 mei 2010 17:55 | #185587
Jippie, ik heb hem gewonnen!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Aliens in the Attic

Platform: Nintendo DS
Genre: Action
Ontwikkelaar: PlayLogic
Uitgever: PlayLogic
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 06 april 2010

Screenshots