Sengoku Basara 3 Preview | 08 juni 2010 23:09 | Auteur: Vash

Het mini evenement van Capcom dat onlangs werd gehouden, gaf Nederlandse journalisten de kans om de games van het dit jaar gehouden Captivate festival in Las Vegas te bespelen. Naast de al besproken Okamiden en het te kort aanwezige Ghost Trick voor de Nintendo DS, was ook de Wii versie van Sengoku Basara 3 ter plaatse. Ook deze titel hebben we flink onder handen genomen.

Hakken en rammen
Sengoku Basara 3 is het antwoord van Capcom op de bekende Dynasty Warriors reeks van KOEI. Het spel ligt dan ook dicht in de buurt qua speelstijl, wat de fans van hack & slash titels waarschijnlijk niet erg zullen vinden. Het genre is zwaar ondervertegenwoordigd op de Wii. Het hack & slash-genre was in het verleden vrijwel toebedeeld aan één spelsoort. Denk aan games zoals Diablo, waarin je van bovenaf vijanden ramt door met de muis op je doel te klikken. Met de komst van de eerste Dynasty Warriors games hebben de consoles een eigen vorm gekregen, waar Sengoku Basara 3 gretig gebruik van maakt. In dit geval volg je jouw vechter op zijn strijd in grote gebieden vol met grote aantallen tegenstanders. Het kan voorkomen dat je aan het eind maar liefst 1000 strijders knock-out hebt geslagen. Om het over de extreem hoge combo's die je kan maken maar niet te hebben.

sb31


De bespeelde demo gaf ons de kans om in de huid van vier verschillende vechters te kruipen, die elk hun eigen doel hadden, maar ook hun eigen wapen en aanvalstechnieken. Net zoals in de DW-reeks zijn er drie groepen ontstaan die elkaar het leven zuur maken, en als speler zijnde kom je terecht in de fantasievolle slagvelden van de game. De gespeelde demo bevatte drie levels, afhankelijk van de gekozen vechter, waar je wel even zoet mee bent. Elk gebied is vrij uitgebreid en valt te zien in een map rechtsboven in je scherm. Deze map toont ook verschillende kampen die in de handen zijn van de vijand. Door het verslaan van een Gate Commander komt een dergelijk kamp in jouw handen en krijgt jouw leger meer manschappen. Besluit je om een locatie niet over te nemen, dan loop je risico om door de zwakkere stoottroepen in je rug aangevallen te worden. Het overnemen van deze kampen leek niet noodzakelijk te zijn om een level te halen, maar dat zou in de volledige game anders kunnen zijn.

Sengoku Basara 3 is gemakkelijk te spelen met de Wii Remote en de bijbehorende Nunchuk. Aanvallen zijn onder te verdelen in drie categorieën. Een snelle, redelijk zwakke, aanval met behulp van de A-knop, een zware aanval welke je activeert met de B-knop en een speciale aanval. Door combinaties te maken van de snelle en zware aanvallen vul je een balk waarna je de zogeheten Basara Attack kunt uitvoeren. Deze zijn zeer destructief, wat handig is als je in een lastige situatie zit.

De makers hebben gekozen voor het zo minimaal mogelijk gebruik te maken van de motion control mogelijkheden. Een simpel en snelle beweging activeert de Basara Attack en dat is ook het enige waar het voor gebruikt wordt. De game is ook te spelen met de Classic Controller (Pro), maar deze was niet testbaar. Toch lijkt het, afgaande op soortgelijke titels op andere consoles, de betere controller om de game mee te besturen. De Wii Remote besturing was niet overtuigend. Zeker niet omdat een andere extra functie, het vertragen van de tijd, onder de min-knop verborgen zat.

sb32


Realistisch?
De volledige game bevat naast het vele hack & slashen ook nog de mogelijkheid om je personage aan te passen door wapens en andere objecten te verzamelen. Vijandelijke troepen laten niet veel vallen, maar naarmate je sterkere tegenstanders krijgt, worden ook de objecten beter. Een verslagen generaal levert bijvoorbeeld een goud of zilver kleurig harnas icoontje op, maar gezien de demo direct na de overwinning eindigde was nog niet duidelijk wat je dan allemaal in je schoot geworpen krijgt.

Een puntje van kritiek komt door de A.I., of beter gezegd het gebrek aan intelligentie. Een veel voorkomend probleem met games in de Dynasty Warriors-stijl is aanwezigheid van achterlijke troepen die op je af rennen maar niet aanvallen. Daarbij is het vinden van een goed begaanbaar pad ook erg moeilijk voor ze, wat ook tijdens de demo een paar frustrerende momenten opleverde. Gelukkig zijn de gamers die graag dit soort games spelen wel wat gewend.

Historisch?
Een leuk gegeven aan de game is dat het de Japanse geschiedenis niet zo serieus neemt. Hoewel de personages, in tegenstelling tot de eerste titel in de reeks, niet voorzien zijn van Westerse namen lijken ze in de verre verte niet op hun echt bestaande naamgenoten. Ze zijn dan ook vrijelijk geïnterpreteerd afhangende van hun bijnamen en daden. Zo bevatte één van de levels een vijand waar je voor op moet passen. Deze maakt gelijk duidelijk dat realiteit niet hoog in het vaandel staat gezien hij in een zwaar harnas is gehesen en lijkt te racen dankzij een straalmotor op zijn rug.

Hetgeen dat opvalt aan Sengoku Basara 3 is het overdadige gebruik aan kleur. Personages hebben felle gele tinten, of hebben zich in een overdreven rood harnas gestoken. De omgevingen zijn veelal ook voorzien van een vrolijk uitziend kleurgebruik wat de aard van het spel lijkt te verloochenen. We hebben te maken met vechters voorzien van de nodige zwaarden, bijlen en nog veel meer. Daarbij zijn de vele lichteffecten ook niet mals, zoals een straal van zonlicht die met behulp van spiegels grote schade kan aanrichten. Of wat te denken van een aanval met bliksemstralen, welke je constant moet zien te ontwijken?

SengokuBasara3-Photo


Belangrijk is dat een game soepel loopt terwijl het bovenstaande op je tv-scherm wordt vertoond en in dat opzicht wist de demo een zeer nette framerate te behalen. Dat neemt niet weg dat er altijd een klein euvel de kop op doet steken, en ook in dit geval was het de camera. Ondanks dat de levels vrij lineair waren moet je af en toe toch met de camera spelen om zo je tegenstander nog te blijven zien.

Voorlopige conclusie
Sengoku Basara 3, in de Verenigde Staten aangekondigd als Sengoku Basara Samurai Heroes, is voor fans van het hack & slash-genre het ideale spel. Moet je wat woede kwijt of verveel je je enorm, dan is het aan te raden om gewoonweg lekker te beuken en rammen en dan maar zien waar het schip strandt. Voor de overige spelers is dit waarschijnlijk een spel waar je weinig aan hebt als je niet van het genre houdt, maar wie weet kan Capcom deze mensen nog overtuigen. Het duurt tenslotte nog even voor de titel in Europa verschijnt: de uitgever heeft de game nog geen officiële releasedatum voor ons grondgebied gegeven.
Next articleE3 Countdown 4: Achter de schermen Previous articleE3 Countdown 3: Dromen

Reacties van gebruikers

Avatar
aprvdb | 09 juni 2010 08:54 | #186862
Als die hier komt, ga ik 'm zeker halen! Very Happy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Sengoku Basara Samurai Heroes

Platform: Wii
Genre: Hack 'n Slash
Ontwikkelaar: Capcom
Uitgever: Capcom
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 15 oktober 2010

Screenshots