Wii-DS in LA - dag 3 Column | 18 juni 2010 07:21 | Auteur: Quint

De eerste dag op de beursvloer en de handtekeningen van Miyamoto en Aonuma. Hoe ging dit in zijn werk?

Dag 3: dinsdag 15-06-2010
Vandaag was de dag van de Nintendo persconferentie en de openeing van de beursvloer. De check-in voor de Nintendo persconferentie was in alle vroegte om 07:30 in het Nokia Theatre, een theater dat zich achter het Staples Center bevindt. Gezien ik een goed plekje wilde bemachtigen, was ik om 07:45 ter plaatse. Mijn uitgeprinte bevestiging werd ingescand, mijn tas werd bekeken, ik werd gefouilleerd en ik kon naar binnen. Eenmaal binnen bleek er een indeling te zijn op pers. 'Belangrijke' pers kreeg een blauw of paars bandje, wat 'minder belangrijke' pers kreeg er geen. Ik viel in die laatste categorie en zag gefrustreerd toe hoe Nederlandse concullega’s een plekje konden nemen in het blauwe vak. Er kwamen allerlei vragen in me op en ik besloot uiteindelijk dat ik ook een bandje moest hebben. Toen ik buiten aankwam, sprak ik Frank Rittinghaus aan, de marketingcommunicatiemanager van Nintendo Benelux. Ik vertelde hem vol verbazing dat ik geen bandje had gekregen en hij ging voor me informeren. ‘Je bent ingedeeld bij de normale pers, omdat Nintendo niet meer spots over had voor de Benelux. Sorry.’ Met een enorm teleurgesteld gevoel verkeerde ik weer terug naar binnen. Ik bedacht mezelf dat het meer zin had om blij te zijn om het feit dat ik er aanwezig mocht zijn, in plaats van boos te zijn omdat andere persmensen vijf meter verder in het midden konden zitten dan ik. Want ja, dat was het uiteindelijke verschil. Ik was er dusdanig vroeg bij, dat ik de beste plek had voor de ‘normale’ pers.

DSC01847


Het Nokia Theatre was ongekend groot. Ik zou het het beste kunnen omschrijven als zes enorm grote bioscoopzalen aan elkaar geplakt. De mensen die vroegtijdig aanwezig waren, waaronder ik, werden vermaakt met Nintendo-quizzen die op een groot scherm verschenen met vier antwoordmogelijkheden. Vragen als: “Waar staat de F voor in “FLUDD” uit Super Mario Sunshine?” kwamen langs. Een leuke bezigheid, maar na vijftien minuten waren alle vragen langs gekomen en kende ik de antwoorden uit mijn hoofd. Het was nu wachten tot 09:00, want dan zou de conferentie beginnen. Reggie Fils-Aime kwam precies op tijd het podium opsp en begon aan zijn verhaal die de meesten van jullie online gezien zullen hebben. Tijdens de conferentie kreeg ik het behoorlijk koud, want de air conditioning werkte hier wel en stond een paar standjes te hoog. Toen het einde van de conferentie naderde en Reggie zei dat we allemaal ter plekke een kans kregen om met de 3DS aan de slag te gaan, hoopte ik even op een Microsoft-tafereel. “Kijk eens allemaal onder jullie stoel; die is voor jullie!” Helaas was dit niet het geval en moesten we het doen met 60 knappe dames die ieder een Nintendo 3DS aan zich hadden gebonden. Ook The Legend of Zelda: Skyword Sword was op zo’n zes pods speelbaar. Op het startsein van Reggie, stonden mensen op uit hun stoel en renden ze naar hun begeerlijke plek. Ik bevond me als vierde in de rij van een Zelda-pod en wachtte rustig af tot ik aan de beurt kwam. Ik zag de camera van de livestream meerdere malen over me heen zweven, waarna ik uiterst intrigerend op het grote scherm verscheen. Toen de persoon voor mij aan de beurt was, zeiden de PR-mensen doodleuk dat dat de laatste was. Om 11:00 sloot de boel weer en werd alles opgeruimd. “Maak je niet druk, de game zal ook speelbaar zijn op de beursvloer.” Het is dat ik die dag een afspraak had met Frank Rittinghaus om alle Nintendo-games te spelen, want anders was mijn dag behoorlijk verpest. In mijn weg naar buiten bleken de 3DS-meisjes er nog te staan, dus toen heb ik gauw de tech-demo meegepikt. Wat ik daar van vond, lees je later in een uitgebreide hands-on, want ook de games heb ik later deze dag mogen aanschouwen.

File0253


South Hall
Na de persconferentie liep ik door naar de South Hall, want dit was de zaal waar mijn eerste afspraak gepland stond: Rock Band 3. Ik moest ongeveer 45 minuten wachten voor de South Hall, want de deuren van de E3 openden pas om 12:00. Eenmaal binnen gekomen, werd ik overwelmd door de grootte van de zaal, de muziek, de manier waarop de stands waren aangekleed en de hoeveelheid mensen. Er stonden nu al mensen in de rij voor bepaalde titels en ik wilde niet eens weten hoe dit er in de West Hall aan toe ging; de plek waar onder andere Nintendo zijn booth had staan. Na een goede sfeerimpressie in combinatie met wat foto’s, bleek dat de zaal heel logisch was ingedeeld. Alle uitgevers hadden een bepaald aantal vierkante meters gekregen en hier hun stand op gebouwd. Zo was de zaal ingedeeld in ‘blokken’, waardoor het overzicht zeer helder was en je met een kaart zo uit de voeten kon. Ook al was het niet moeilijk om de gewenste stand te vinden, de afstanden die moesten worden afgelegd waren behoorlijk groot. Gemiddeld gezien zou je kunnen zeggen dat een stand net zo groot is als de helft van het Nederlandse event First Look. Hierbij moet je in het achterhoofd houden dat er zo’n tien grote stands per zaal te vinden zijn en je krijgt een goed beeld van de grootte van één Hall.

Ubisoft-afspraak
Na een Rock Band 3-presentatie, stond Ubisoft op het programma. Op het afgesproken tijdstip stond ik bij Leon Winkler, Brand Manager van Ubisoft Nederland, om speciale VIP-pasjes in ontvangst te nemen. Deze pasjes gaven me voorrang op rijen en toegang tot behind closed doors-sessies. Ik had een uur de tijd en kon zelf kiezen wat ik wilde zien. Uiteindelijk heb ik onder andere een uitgebreide Shaun White Skateboarding-hands-on gehad waarbij Mathieu Bègin me begeleidde, de man waar wij eerder een interview mee hebben gehouden. Ook heb ik Assasin’s Creed: Brotherhood, Driver: San Fransisco en Ghost Recon: Future Soldier bekeken, ook al waren dat op de beurs geen Nintendo-titels. De grote afwezigen waren Rayman: Origins, Michael Jackson: The Game en Raving Rabbids: Travel in Time. Waarom deze titels niet aanwezig waren op de stand was iedereen van de Nederlandse Ubisoft-delegatie onbekend. Just Dance 2, Your Shape en nog wat andere titels heb ik overgeslagen wegens tijdgebrek.

File0259


Nintendo-afspraak (West Hall)
Na mijn Ubisoft-afspraak vertrok ik richting de West Hall, want mijn volgende afspraak vond plaats op de Nintendo-stand. Om in de andere zaal te komen, is het de noodzaak om via een brug de weg over te steken. Deze brug is de verbindingsbaan tussen de West Hall en de South Hall en wordt de Concourse Hall genoemd. Het is niet zomaar een brug: het kent verschillende verdiepingen en talloze Meeting Rooms en kleine theaterzalen. Het is dan ook niet een plek waar je zomaar doorheen loopt. Het kostte me welgeteld zeven minuten om van de South Hall naar de West Hall te komen en dat is behoorlijk veel. Gezien ik afspraken soms direct achter elkaar had gezet qua tijd, was het problematisch om snel van de ene Hall naar de andere Hall te komen. Voor het vervolg weet ik nu dat ik goed op de Halls moet letten bij het boeken van de afspraken.

Maar goed, ik arriveerde op tijd in de West Hall en ontmoette Frank Rittinghaus wederom. Hij bracht me onder andere gelijk naar de Nintendo 3DS, die voor ‘normale’ pers en bezoekers een wachtrij had van vier (!!) uur. Ook heb ik The Legend of Zelda: Skyward Sword, Mario: Sports Mix, Donkey Kong Country Returns, Kirby: Epic Yarn en GoldenEye Wii gespeeld. Voor Metroid: Other M was geen tijd meer en dus heb ik die game helaas niet kunnen spelen. Losse hands-on-artikelen per gespeelde game zullen later op Wii-DS verschijnen, dus houd de komende dagen zeker in de gaten.

Nintendo developers roundtable
Na deze zeer aangename Nintendo boothtour, vertrok ik richting de tweede verdieping in de Concourse Hall, om in te checken voor de Nintendo developers roundtable. Deze roundtable vond plaats in een klein zaaltje, welke het beste te vergelijken is met een kleine collegezaal waar zo’n 200 mensen in passen. Persmensen die op de lijst stonden, kregen een speciaal gouden bandje, zodat je aan de beveiliging kon laten zien dat je naar binnen mocht. Nintendo Benelux had plek voor acht journalisten en ik was één van de gelukkigen. Met mijn sneakskills stond ik onterecht vooraan in de lange persrij, maar niemand leek er iets tegen te doen. Bij binnenkomst van het zaaltje stonden er zo’n twintig mannen met een Nintendo 3DS aan hun buik gekoppeld. Ik dacht bij mezelf: de 3DS heb ik al gezien, dus ik pak snel de beste plek in het zaaltje. Echter, één van de mannen keek me aan en zei (vertaald): “Hey man, wil je dit zien? Dit is nieuw spul.” Ik keek hem aan en zei (vertaald): “Maar ik heb de 3DS al gezien.” –“Nee, dit wil je echt zien, geloof me.”, kreeg ik als antwoord. Hij was enorm enthousiast, dus ik besloot een kijkje te nemen. Ik kreeg de Nintendo 3DS in mijn hand gedrukt en zette de Bose-headphones op. Ik hoorde het Zelda-deuntje en zag een trailer van The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3DS in volle 3D-glorie. Mijn mond viel open van verbazing en ik begon te stralen van geluk. Met de gedachte dat ik een exclusive had, SMSte ik Marcel en Benjamin met de aankondiging, maar later bleek dat de game eerder die dag op het internet al uit de doeken was gedaan. Echter, als pers op de beursvloer krijg je dit niet mee, dus ik had geen flauw idee dat dat het geval was. De trailer was hoe dan ook niet te vinden op de Nintendo-stand, dus het was ongetwijfeld een groot privilege om die te zien.

DSC01900


Ook de andere persleden bekeken de trailer en hierdoor bemachtigde ik alsnog een plek helemaal voorin de zaal. Er bevond zich één rij van stoelen voor me met “gereserveerd”-bordjes erop. Even later werden deze bordjes weggehaald en dus kon ik helemaal vooraan zitten. Om 18:00 stipt liep een jongeman naar voren, die zo’n twee meter voor me stond, met een microfoon. Allereerst maakte hij duidelijk dat er absoluut geen foto’s of video’s mochten worden genomen. Vervolgens verwelkomde hij ons bij de roundtable en vroeg hij of we AUB een applaus wilden geven voor Shigeru Miyamoto (bedenker van o.a. Mario, Zelda, Pikmin en director/producer van verscheidene games in deze serie), Eiji Aonuma (director van de Zelda-serie) en Hideki Konno (director van Nintendogs en General Manager van de Nintendo 3DS). Dit drietal kwam heel casual een klein podiumpje opgelopen, vanuit een klein gordijntje dat zich naast dit podium bevond. Samen met twee vertalers namen eerst Miyamoto en Konno plaats op plastic stoeltjes. Dit podium stond zo’n vijf meter voor me en ik stond perplex om het feit dat deze legendes zo dicht bij me zaten zonder enige beveiliging. Ik kon, bij wijze van, van alles doen. De sfeer was buitengewoon relaxt en het voelde enorm huiselijk. De twee Japanners praatten uitgebreid over de Nintendo 3DS in combinatie met de software, zoals Ocarina of Time 3DS en Starfox 3DS. De informatie die hier over is gemeld zijn of zullen in nieuwsitems te vinden zijn op Wii-DS.

Na een lang verhaal, wisselde Konno met Aonuma en volgde een lang gesprek over The Legend of Zelda: Skyward Sword. Hier werden veel nieuwe details verteld en ook die zijn al op Wii-DS te vinden. Het was echt bizar om deze levende legendes van dichtbij mee te maken. Het viel op dat ze enorm veel plezier hadden in hetgeen wat ze te melden hadden. Miyamoto maakte enorm veel grappen en de vertalers lagen hierom vaak in een deuk. Wij als pers verstonden helemaal niets van dit Japans en dus waren dit hele aparte momenten. Wanneer de vertaler de grap vertaalde naar het Engels, bleek de grap ook daadwerkelijk leuk te zijn en lachten de journalisten dus enkele seconden later om dezelfde grap. Hierdoor moest Miyamoto weer lachen en voelde het allemaal heel gemoedelijk. Een voorbeeld van een Miyamoto-grap was te vinden bij een opmerking van de beste man over het feit dat Nintendogs nu ook katten kent. Hij maakte een vergelijking over het gegeven dat katten niet altijd luisteren als je ze roept (vertaald): “Katten zijn net meisjes. Wanneer een meisje op je afstapt als man zijnde, is dat erg leuk. Echter, wanneer jij als man zijnde op een meisje afstapt, gaat het niet altijd helemaal goed.” Meneer Miyamoto lachte van nature altijd om zijn eigen grappen en dat maakte de situatie sowieso al grappig, ongeacht wat hij nu daadwerkelijk zei.

Q&A
Na een uur en een kwartier van luisteren, kregen we als pers de kans om vragen te stellen. De vragen werden willekeurig uitgekozen door twee mannen met een microfoon. Deze microfoons werden één voor één aan willekeurige journalisten gegeven die hun hand op hadden gestoken. Ook ik zat constant met mijn hand omhoog, want ik wilde graag het volgende vragen: “Een tijdje terug meldde u, meneer Miyamoto, dat u onder de indruk was van de Vitality Sensor en dat er een mogelijkheid was om het accessoire te gebruiken in The Legend of Zelda Wii. Is deze mogelijkheid er nog steeds?” Helaas heeft het helemaal vooraan zitten ook een nadeel, want ik kwam niet aan de beurt. In plaats daarvan werden er vragen gesteld over Pikmin 3 (hij is nog steeds in ontwikkeling, maar Miyamoto wil graag andere titels aandacht geven), de Nintendo 3DS (er is geen 3G-support, enkel WiFi, en de batterijduur moet net zo lang worden als die van de Nintendo DSi) en The Legend of Zelda: Skyward Swords (de historie-referentie aan het begin van de trailer was enkel bedoeld om te laten zien dat er ook andere Zelda-games zijn, de Sky Sword wordt later de Master Sword, er zal een orkestrale soundtrack gebruikt worden en de doorzichtige Wii Remote en Nunchuk kunnen worden uitgezet in de uiteindelijke versie van de game). Het waren er in totaal zo’n zes of zeven vragen, dus dat viel een beetje tegen.


De roundtable: tussen 02:45 en 02:50 en tussen 03:09 tot 03:12 ben ik te spotten!


Handtekeningen
Na deze korte Q & A was het voorbij en pakten de Japanse legendes hun spullen die op de voorste rij van de stoelen lagen, aan de rechterkant van de zaal. Ikzelf zat in het midden. Terwijl de journalisten al de zaal uitliepen, greep ik mijn kans. Ik had een zilveren Zelda-case van The Legend of Zelda: Twilight Princess in mijn tas net als een zwarte markeerstift. Toen ik de spullen uit mijn tas pakte en weer opkeek, zag ik dat Aonuma al door het gordijntje liep om te vertrekken. Ik snelde naar het gordijntje, trok het opzij en riep “Mister Aonuma!” Hij keek op en ik stond als een klein kind klaar met mijn case en mijn markeerstift. Hij zette zeer gewillig zijn handtekening en vroeg me naar de datum. Gezien de situatie vrij hectisch was, keek ik voor de zekerheid op mijn horloge en gaf ik hem de datum door. Ik keek vol spanning toe hoe Aonuma’s grote handtekening langzaamaan verscheen op het Zelda-doosje. Ik bedankte hem en hij liep gelijk de deur uit. De PR-man die bij hem was vroeg me vol verbazing hoe ik aan dat doosje kwam en ik meldde hem trots dat er maar 100 van zijn, wereldwijd, en dat hij te krijgen was bij de Engelse winkel HMV, voor de eerste 100 klanten die daar The Legend of Zelda: Twilight Princess kochten.

Na deze belevenis besefte ik me dat ik ook nog Shigeru Miyamoto wilde strikken voor een handtekening. Ik liep het gordijntje weer uit en net terwijl ik naar buiten liep, liep meneer Miyamoto me links voorbij. Ik draaide me om en riep zijn naam (vertaald): "Meneer Miyamoto, zou ik alstublieft een handtekening mogen?” De PR-Manager die bij hem was zei vol overtuiging (vertaald): “Sorry, we hebben geen tijd, we moeten gelijk door naar een interview.” en Miyamoto stapte stevig door. Ik zag mijn kans vergaan, maar tot iedereen zijn verbazing liep meneer Miyamoto naar de muur toe om daar zijn spullen neer te zetten. Daarna liep hij terug, naar mij toe, en zette hij zijn handtekening. Ik stond te stralen van ongeloof, bedankte hem en voor ik het wist was ook hij de deur uit.

Ik stapte het gordijntje uit met een dubbel gesigneerd Zelda-doosje en sloot aan bij de onwetende pers die nog steeds langzaamaan de zaal verliet. Ik stond stijf van de adrenaline en was enorm blij met het feit dat het me gelukt was. Als Nederlands persmannetje de handtekening strikken van twee levende Japanse legendes tijdens het eerste E3-bezoek; bizar. Het klinkt wellicht kinderachtig, maar iedereen heeft zo zijn eigen idolen en dit zijn er twee van mij, zonder twijfel. Een dag later was ik echter in een situatie waarin het makkelijker was om een handtekening te krijgen, maar daarover meer in de volgende blog…

DSC01917
Next article[E3] Iwata Asks: Donkey Kong Country Returns Previous article[E3] Miyamoto: 'Pikmin 3 is voor de Wii'

Reacties van gebruikers

Avatar
Zwennes | 18 juni 2010 08:56 | #187712
Leuk stukje Quint. Lijkt me inderdaad een hele mooie ervaring. Dat heb je maar mooi voor elkaar gekregen.

Jammer dat je geen vragen kon stellen, maar als hoofdredacteur van Wii-DS had je het veel slechter kunnen treffen Smile
Avatar
t laatste godje | 18 juni 2010 10:56 | #187713
lucky you!

mooi geschreven trouwens!
Avatar
DekuNut | 18 juni 2010 11:31 | #187717
haha super vet van die handtekeningen.
Avatar
Ruben | 18 juni 2010 14:23 | #187735
Aonuma heeft wel een mooie handtekening! Als ik dit lees en de interviews met Miyamoto en Aonuma zie, zien die 2 er enorm vriendelijk en relaxed uit... Ik zou ze ook graag eens ontmoeten. Mooi stuk hoor, al maak je me superjaloers Mad
Avatar
Frank23 | 18 juni 2010 14:32 | #187739
Wanneer komen de impressie omdat Quint zei dat Dkc returns erg tegenviel iets wat vol mij niet kan kloppen.
Avatar
(Prince) Shadow | 18 juni 2010 14:45 | #187741
:')
Avatar
Snader | 18 juni 2010 15:03 | #187745
@Frank23: Ik ben blij dat je er vertrouwen in hebt en hopelijk valt hij ook niet tegen. Stop je nu wel met het zeuren om DK, Kid Icarus en Starfox?
Avatar
Frank23 | 18 juni 2010 15:50 | #187747
@Frank23: Ik ben blij dat je er vertrouwen in hebt en hopelijk valt hij ook niet tegen. Stop je nu wel met het zeuren om DK, Kid Icarus en Starfox?


Ik zeur er niet over ik vraag me alleen af hoe Quint erbij komt dat de game tegenvalt terwijl dat mij erg vreemd lijkt. Omdat elke USA site er positief over is,
Avatar
JayKwon | 18 juni 2010 17:27 | #187757
Blog zijn zeer chill om te lezen. Tik maar door.
Avatar
Twanos | 18 juni 2010 17:59 | #187759
Haha, mooie actie. Very Happy
Avatar
SM64DS | 18 juni 2010 18:37 | #187760
leuk stukje Razz
Avatar
Jerone | 20 juni 2010 10:26 | #187891
Die Miyamoto :'), kon het weer niet laten om twee tieten op dat doosje te tekenen.
Avatar
peyj | 20 juni 2010 11:45 | #187900
Die Miyamoto :'), kon het weer niet laten om twee tieten op dat doosje te tekenen.


Ik dacht nou precies hetzelfde Razz

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.