Wii-DS in LA - dag 4 Column | 19 juni 2010 10:03 | Auteur: Quint

Een drukke E3-beursvloerdag, een Nintendo afterparty en een man met een hartaanval...only in America.

Dag 4: woensdag 16-06-2010
Na een relatief lange nachtrust, vertrok ik op deze tweede beursvloerdag iets later naar het Convention Center. Wegens mijn recentelijke gewoonte om door mijn wekkeralarm heen te slapen, werd ik een half uur te laat wakker en was ik zeven minuten te laat voor mijn eerste afspraak van 10:00. Deze afspraak duurde slechts een half uur en vond plaats ‘behind closed doors’, achterin de West Hall. Echter, deze stands in de West Hall zijn geen officiële ‘behind closed doors’. Ze bevinden zich op de beursvloer, maar zijn maar erg klein en kunnen daarom één á twee mensen tegelijk ontvangen. Wanneer deze stands open zouden zijn voor het ‘normale’ publiek, dan zou het een gekkenhuis worden. Op deze manier kunnen kleinere bedrijven alsnog hun spullen tonen. Mijn eerste afspraak was met Big Ben Interactive. Dit bedrijf wilde me graag hun nieuwe prototype Cyberbike voor de Wii laten zien. Ik liet duidelijk merken dat ik het belachelijk vond dat het maximale gewicht voor de desbetreffende nieuwe fiets 105 kilo bedroeg. In mijn ogen is dat nogal weinig voor een fitness-game. Het lijkt mij dat mensen met overgewicht graag willen afvallen en dat juist die doelgroep een fitness-game koopt. Die mensen komen doorgaans gemakkelijk boven de 105 kilo uit en dus snapte ik dit limiet niet. Ik kreeg echter het argument naar mijn hoofd geslingerd dat de fiets vooral bedoeld was voor drukke zakenvrouwen die graag fit willen blijven en er plezier in willen hebben wanneer ze het thuis doen. Ik vroeg me op dat moment maar één ding af: "Wat doe ik hier ook alweer?"

DSC01926


The Grinder verdwenen
Na deze afspraak had ik een behind closed door sessie gepland staan voor The Grinder: een titel van High Voltage Software, onder andere voor de Wii, waar we tot nu toe maar erg weinig over gehoord hebben. Ik had voorafgaande aan de E3 netjes het nummer van hun stand opgeschreven, maar op de kaart van het Convention Center was dit nummer spoorloos. Gezien ik de afspraak om 10:30 had staan, had ik maar erg weinig tijd om ter plaatse te komen. In alle hectiek besloot ik naar een E3-informatiestand te gaan, maar de twee personen daar leken nog minder te weten dan ikzelf als E3-leek. Toen ze met mij de kaart gingen bekijken, besloot ik de afspraak op te geven. Het was een gigantische tegenvaller, want ik had de game graag gezien.

Capcom
Elk nadeel heb zijn voordeel en hierdoor kon ik mijn Capcom-afspraak van 11:00 in ieder geval op tijd halen. Ik arriveerde bij de receptie en meldde dat ik een afspraak had met Martijn van Zwieten van Brizamila, de vertegenwoordiger van Capcom Nederland. De mensen bij de receptie hadden er nog nooit van gehoord, maar geloofden me en lieten me het persgedeelte binnen. Hier stond Martijn doodleuk te wachten en dus begon ik aan mijn rondje. Ik heb in dit rondje de aanwezige demo van Ghost Trick uitgespeeld; een adventure voor de Nintendo DS met veel tekst, afkomstig van de Ace Attorney-makers. Ook heb ik een potje Marvel vs. Capcom 3 gespeeld op de aanwezige arcade-kasten en de nieuwe Wii-code van Sengoku Basara: Samurai Warriors aan de tand gevoeld. Wat betreft Okamiden betrof het helaas dezelfde code als op het mini-Captivate event en dus sloeg ik deze over.

Lunch
Na mijn Capcom-afspraak had ik een uurtje niets te doen en besloot ik nog een level te spelen van Donkey Kong Country Returns. De reden hiervoor was dat mijn eerste speelsessie met de game me niet helemaal beviel. Of deze tweede sessie dat wel deed, zal later te lezen zijn in een aparte hands-on. In dit uurtje kwam ik er ook achter dat de aanwezige pers gratis lunch kreeg, maar dat de lunchpakketjes in het betreffende media-center binnen een kwartier na 12:00 op waren. Helaas was ik te laat, maar ik had gelukkig voor mezelf boterhammen meegenomen. Ik sloeg de informatie in ieder geval op voor de volgende dag.

DSC01948


Electronic Arts
Na een korte wandeling door de West Hall, verscheen ik om 13:00 bij de EA-receptie. Hier ontmoette ik Ferry Brands, PR-Manager van Electronic Arts Nederland. Hij gaf me een media-pasje, waardoor ik voorrang kreeg bij behind closed door-sessies en vooraan kon schuiven in de rijen. Ferry toonde me verschillende games zoals Need for Speed: Hot Pursuit, Harry Potter, The Sims 3, NBA Jam en MySims: Skyheroes. Na deze rondleiding vertrok ik richting de ‘behind closed doors’-sessies, waar ik in aparte kamertjes Crysis 2, Dead Space 2 en Bulletstorm heb bekeken. Deze laatste drie titels zijn geen van allen een Nintendo-game, maar ik heb thuis ook een Xbox 360, PS3 en game-PC staan, dus mijn persoonlijke interesse speelde hierbij een rol.

Natsume
Om 15:25 liep ik richting de Natsume-stand, waar ik vervolgens een korte hands-on heb gehad met Lufia DS en Gabrielle’s Ghostly Groove. Ook kreeg ik een korte uitleg over Rune Factory 3, allen voor de Nintendo DS. Een Europese releasedatum is voor alle drie de titels onbekend, omdat Natsume niets te maken heeft met Europa. Doorgaans regelt Rising Star Games dat, maar die uitgever was helaas niet aanwezig op de beurs.

Shigeru Miyamoto bij Kinect
Na een minuutje of 25 had ik wel genoeg gezien en vertrok ik richting de Warner Bros.-stand voor mijn volgende afspraak. Terwijl ik door de West Hall liep, zag ik een kleine Japanner vergezeld door vijf mannen mijn kant op komen. Het was Shigeru Miyamoto die in alle kalmte over de beursvloer liep. Ik besloot hem te volgen, in de hoop met hem op de foto te mogen. Hij was volledig omringd door de eerder genoemde mannen en het was onmogelijk om bij hem in de buurt te komen. Hij stopte bij de Kinect-booth van Microsoft en keek rustig naar de aanwezige games. Een man, waarschijnlijk van Microsoft, legde alles uit aan de vertaler van Miyamoto die het vervolgens weer aan Miyamoto vertelde. Ik stond zo’n twee meter achter hem, samen met Yorn Soeteman (ook wel bekend als Wings_of_Gold op Wii-DS). Yorn en ik waren vastbesloten iets met dit zeldzame moment te doen en tikten één van de mannen aan. ‘Is het mogelijk even snel met meneer Miyamoto op de foto te mogen?’ –‘Nee, sorry, dat is onmogelijk. We hebben het erg druk.’ We begrepen het en lieten het maar zitten, maar ondertussen bleven we wel kijken naar Miyamoto’s reactie op Kinect: de Warner Bros.-afspraak kon me even gestolen worden. Verschillende journalisten zagen Miyamoto staan en je zag steeds meer fotocamera’s tevoorschijn komen. Één van die foto’s is het hele web over gegaan en grappig genoeg ben ik er ook op te zien:

miya1Q


Na deze interessante aanschouwing besloot ik toch maar naar de Warner Bros.-stand te gaan. Wetende dat Warner Bros.-Nederland begin juli een pers-event organiseert waar een hoop Nintendo-titels aanwezig zullen zijn, besloot ik die op de E3 over te slaan en me aan te melden voor de behind closed door-sessie van de nieuwe Mortal Kombat. Door het hebben van een afspraak kon ik de rij van anderhalf uur overslaan en zag ik een aantal minuten later de meest bloederige game van de beursvloer. Ook deze titel komt helaas niet uit op een Nintendo-platform.

Avondeten
Na dit bloederige tussendoortje vertrok ik om 16:55 richting de Konami-stand, want hier had ik om 17:00 een behind closed door-sessie van Def Jam Rapstar. Bij aankomst bleek dat de kamer voor de presentatie wegens omstandigheden niet beschikbaar was en ik mijn afspraak naar de volgende dag kon zetten indien gewenst. Ik had nog één gaatje over van een half uur en dus werd de afspraak daar naar toe verschoven.

Nintendo afterparty
Om 17:30 had ik afgesproken met Yorn om te eten op de beurs. Twee pizzastukjes voor acht dollar en een uurtje later, stonden we buiten en vertrokken we richting het W-hotel. Nintendo hield een ‘afterparty’ in dit hotel en wij waren uitgenodigd. Gezien een taxi-retourtje 60 dollar zou kosten, besloten we onze weg te vervolgen met het openbaar vervoer. Na twee uur klungelen met de metro, bus en de loopwagen kwamen we eindelijk aan bij het hotel, maar het goede nieuws was dat we hier maar 2,50 dollar aan kwijt waren. Het Nintendo-feestje was bij aankomst om 20:30 al een uurtje bezig, maar dat weerhield ons er niet van ons te trakteren op een drankje en een hapje. Een klein marktkraampje bij de achterkant van het hotel was de plek waar de pers zich kon melden. Indien je op de lijst stond, wat voor ons het geval was, kreeg je een gouden Nintendo-bandje. Met dit bandje konden we de tuin inlopen en eindigden we in een ware Nintendo-oase. Het was intussen donker in LA en hierdoor was de sfeer subliem te noemen. Er ging een groot neon-bord van Nintendo in de lucht, er waren luchtbelmachines aanwezig, er hingen gekleurde lampionnen in de bomen en het verlichte zwembad bevatte het Nintendo-logo op de bodem. Hier omheen waren kleine ‘chill-tentjes’ aanwezig, waar je op een bankje tot rust kon komen en kon kijken naar de aanwezige televisies die trailers afspeelden van Nintendo-games. Indien je dit niet wilde, dan kon je ook rondom het zwembad staan. Er waren twee barren en er stonden verschillende buffet-tafels opgesteld. Alles was gratis en dus sloegen we onze slag. Van frisdrank tot een corona tot aan sterke drank: alles was aanwezig. De Benelux was vertegenwoordigd door een flinke Nederlandse persdelegatie en gezien ik veel van deze concullega’s ken, was het erg gezellig en was er door de E3 genoeg stof om over te praten.

File0520


Charles Martinet
De sfeer was erg ontspannen en naast veel journalisten waren er ook een hoop hoge piefen van Nintendo aanwezig. Dit feestje was enkel bedoeld voor Nintendo of Europe. Nintendo of Japan en Nintendo of America hadden hun eigen feestje op andere dagen. Desondanks waren er toch een aantal Amerikanen en Japanners te vinden. Zo stuitte ik op Charles Martinet, de man die al twintig jaar de stem van Mario verzorgt. Ik zag hem flink trekken aan een sigaret en besloot hem hier op aan te spreken. Na een korte introductie en een buitengewoon enthousiaste reactie van meneer Martinet zei ik: “Zag ik u daar nu roken? Over vijf jaar kunt u door de rook enkel de stem van Wario doen!” In plaats van een lachje, schrok de beste man van het feit dat ik zijn gerook gezien had en kreeg ik bloedserieus het antwoord: “Nee, nee, ik hield de sigaret enkel voor een andere persoon vast. Ik rook zelf niet.” Ik wist wel beter, want ik zag hem eerder toch echt daadwerkelijk roken. Waarschijnlijk wil meneer Martinet niet dat de buitenwereld weet dat hij rookt, maar bij deze is het er toch uit. Spread the word: Charles Martinet rookt en dus loopt Mario’s stem gevaar! Ons gesprek nam hierna een andere wending aan en meneer Martinet bood uiteindelijk de mogelijkheid aan om hem de dag erna op de beurs te interviewen. Helaas had ik geen enkel gaatje meer in mijn schema en dus moest ik dit aanbod tegen mijn zin afslaan. Ik bedankte hem echter voor zijn voorstel en we sloten het gesprek af met een foto. Bij het nemen van een foto hanteert Charles de standaard een Mario-geluidje te maken vlak voor de foto wordt genomen om zo de ander aan het lachen te maken. Een lach valt niet te onderdrukken als je deze grote man in alle enthousiasme ‘Woohoo!’ uit hoort schalken op de Mario-manier. Toch deed ik een poging door een verbaasde blik te trekken. Ik weet het, ik ben niet bepaald fotogeniek.

/files/File0522.JPG width=540 border=0


Eiji Aonuma
Na de ontmoeting met meneer Martinet, vervolgde ik mijn weg richting het vlees-buffet. Hier stond meneer Aonuma, de director van de Zelda-serie, samen met een andere Japanner zeer casual te genieten van een drankje. Ik besloot deze kans met beide handen aan te grijpen en vroeg of ik met hem op de foto kon. Hij stemde toe en terwijl ik mijn camera pakte, bood ik mijn excuses aan voor de vervelende handtekening-vraag van de dag ervoor. Meneer Aonumo keek vervolgens een beetje moeilijk en ik herinnerde hem aan het moment door te zeggen dat hij de datum was vergeten en ik die vervolgens aan hem gaf. Hij lachte en knikte om te laten merken dat hij zich het moment weer kon herinneren. In alle vreugde sloeg ik voor de foto mijn arm om de Japanner heen en hij deed hetzelfde bij mij. Als een klein kind in een snoepwinkel bedankte ik hem voor de foto en liet ik hem verder in alle rust van de avond genieten.

File0524


Hartaanval
Het was een aparte beleving om de rest van de avond op een zeer relaxte wijze te genieten van een hapje en een drankje met andere journalisten, terwijl grootheden van Nintendo nog geen paar meter verder hetzelfde deden. Om 22:45 sloot de tuin van het hotel en ging het feestje voor de liefhebbers in de hotel-lobby door. Ikzelf was al enorm moe van de lange dag in het Convention Center en met een paar alcoholische versnaperingen in mijn buik besloot ik richting het hotel te vertrekken. Yorn vergezelde me en zo gingen we wederom met het openbaar vervoer richting huis.

Bij het overstappen op een metro-station leek Los Angeles compleet uitgestorven. Het station bevatte naast ons welgeteld vijf andere mensen. Één van die mensen ging op een bepaald moment vrij dicht bij het spoor staan en Yorn en ik maakten een grapje hoe vervelend het zou zijn als hij voor de metro zou springen zodra deze er aan kwam. We waren in de veronderstelling dat de aankomende metro de laatste van de dag zou zijn en dus zouden we in dat geval niet meer thuis kunnen komen. Nog geen vijf minuten na deze grap horen we een knal en zien we opeens niemand meer bij het spoor staan. Dan rennen de andere vier mannen op het spoor af en breekt er een lichte vorm van paniek uit. Yorn en ik snellen naar het spoor en daar lag de man die eerder dichtbij het spoor stond op de grond. De man stond in alle verwarring weer op en vervolgens klinkt daar een paniekerige vrouwenstem via een intercom (vertaald): “Ga zo snel mogelijk van het spoor af! De metro komt eraan! Ga snel van het spoor af!!!” Op dat moment drong de ernst van de situatie pas echt door en begonnen we met zijn allen aan de man te trekken. Hij had enorm veel last van overgewicht, om het netjes uit te drukken, en aanvankelijk kon hij niet hoog genoeg springen zodat wij hem op konden tillen. Één van de andere mannen besloot op het spoor te springen en de man van onder omhoog te duwen. Met man en macht trokken we aan de man zijn armen en na verschillende mislukte pogingen lukte het uiteindelijk toch om hem op de kant te schuiven. Zijn broek was door het gespring en getrek afgezakt en hij bleef halfnaakt doodstil op de grond liggen. De vrouwenstem via de intercom vroeg of er medische hulp nodig was en al onze hoofden knikten vol overtuiging ter bevestiging. Ondertussen bespraken we met de andere mannen wat er nu eigenlijk was gebeurd en één van hen zei dat de man opeens voorover viel en zo het spoor op kukelde. “Hij is hartstikke dik man, waarschijnlijk heeft hij op dit moment een hartaanval of een herseninfarct ofzo door zijn overgewicht.” Terwijl deze subtiele opmerking werd gemaakt, draaide de gevallen man zich liggend om en staarde hij naar het plafond. Hij zei niets en bleef verder stil liggen. Wij konden verder niets doen: het was wachten op de ambulance en daarbij hield de intercom-vrouw een oogje in het zeil. Een paar minuten later verscheen de metro en vertrokken we met zijn allen, op de man na, richting onze bestemming. De mensen die op het betreffende station uitstapten, keken vol verbazing naar de man die uitgestrekt op de grond lag, waarna hij de nodige verzorging kreeg. In de hoop dat alles goed zou komen, vertrok de metro en viel ik rond een uur of 01:00 in mijn hotel in slaap. Wat een dag…’only in America’.
Next article[E3] 3DS krijgt meerdere retro games Previous article[E3] Metal Gear wordt anders dan demo

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 17076 | 19 juni 2010 10:46 | #187833
Best een schrik dan hoor! :O
Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten doen!
Avatar
Ruben | 19 juni 2010 10:59 | #187838
Leuke party, en wauw, je bent zeker bijna de enige die weet dat Charles Martinet rookt... Dat is pas sensatienieuws voor Nintendofans! Jammer van die hartaanval-man... Man, ik zou de hele nacht geen oog dicht hebben gedaan!
Avatar
Snader | 19 juni 2010 10:59 | #187839
Wat je had kunnen doen als mens is: DE MAN NIET ALLEEN LATEN!
Avatar
Gebruiker 17076 | 19 juni 2010 11:02 | #187840
Er waren vast nog mensen bij die bij het station werken.
Avatar
Phazon13 | 19 juni 2010 11:15 | #187842
Hmm helpen zou ik zeker doen, maar op het spoor springen is je eigen leven ook in gevaar brengen...
Avatar
Vikman | 19 juni 2010 12:11 | #187848
Erg dapper gehandeld, dat julie hem nog hebben geholpen.
Was echt een dag waarop jullie veel hebben meegemaakt!
Avatar
SMS | 19 juni 2010 14:13 | #187855
Charles Martinet rookt? ...wow. Geen wonder dat hij z'n stem aan het verliezen is.

Da's best rot voor mensen die dat nooit wisten en hem altijd als een perfecte idool aanzagen.
Avatar
JayKwon | 19 juni 2010 16:21 | #187867
So hey, je maakt wat mee daar! Verder wederom leuk om te lezen Smile .
Avatar
Frank23 | 20 juni 2010 00:30 | #187881
Quint Wanneer komt die hands on van Dkc returns want ik blijf het erg vreemd vinden dat de gehele Usa pers lovend is en dat je de eerste speelsesie tegen vond vallen dus dan klopt er iets niet.
Avatar
Richjuh | 20 juni 2010 00:34 | #187882
Het klopt niet dat Quint een andere mening heeft dan de gehele Usa pers?
Avatar
Gebruiker 16232 | 20 juni 2010 02:21 | #187887
Te ziek, ik moet ooit naar de E3 al moet ik twee jaar sparen. Je maakt nog is wat mee als je zo op reis gaat.
Avatar
Frank23 | 20 juni 2010 10:03 | #187889
Klopt dat kan wel maar dan is hij niet geschikt om de game te checken want dan is de game niet voor hem geschikt. Want iedereen is positief dan kan de game niet slecht zijn.
Avatar
Volvagia | 20 juni 2010 10:09 | #187890
ik denk dat je een leven moet zoeken met je donkey kong-obsessie, frankieboy. als er iemand is die games op een goede manier kan oordelen, dan is het Quint wel. het blad EDGE is vaak ook de vreemde eend in de bijt, maar er zijn ook mensen die bij dat blad zweren. dus?

het is dan ook radicale onzin om te zeggen dat een bepaald persoon niet geschikt is om een bepaalde game te checken als die persoon gewoon over de juiste kennis beschikt. je moet jezelf afvragen of jij Quints ervaringen ter harte neemt of niet. dat heeft niks met zijn capabiliteiten als reviewer te maken. alsof het hem kan schelen wat jij van zijn mening vindt. als het je niet boeit, ga je lekker weg en houd je je bij de amerikaanse pers. als het je wel boeit, dan lees je het vanzelf en merk je wellicht uiteindelijk vanzelf of je het er mee eens bent of niet.

verder is het enorm vervelend dat jij al zijn blogs zit te vervuilen met dezelfde vraag. DE HANDS-ON KOMT VANZELF. ga iets nuttigs doen of reageer gewoon on-topic.

on-topic:

erg leuk stukje om te lezen! ik zou een moord doen om Aonuma te mogen ontmoeten...lijkt me fantastisch. ik ben enorm jaloers Mad !!!
Avatar
Jerone | 20 juni 2010 10:31 | #187893
Goed dat ik niet daar was Yummy . Ik kon de verleiding toch niet weerstaan om naar de NBA-finals te gaan in Staples Centre.

Je hebt het goed gedaan Quint, ik kan niet wachten op die hands-on's.
Avatar
Frank23 | 20 juni 2010 10:59 | #187896
Whahaha opnieuw bewijst volvelgia weer zich niet onder controle te hebben er jammer beheers en wees eens kalm inplaats van je op te fokken je maakt jezelf volkomen belachlijk Nogmaals ik kan het niet voorstellen dat de game tegenvalt . Dus ik wacht de hands in vol spanning af
Avatar
Jerone | 20 juni 2010 11:39 | #187898
Whahaha opnieuw bewijst volvelgia weer zich niet onder controle te hebben er jammer beheers en wees eens kalm inplaats van je op te fokken je maakt jezelf volkomen belachlijk Nogmaals ik kan het niet voorstellen dat de game tegenvalt . Dus ik wacht de hands in vol spanning af

Dat is heel fijn voor je, je hoeft het nu niet meer te zeggen, we weten het wel.
Avatar
Frank23 | 20 juni 2010 11:44 | #187899
Whahaha opnieuw bewijst volvelgia weer zich niet onder controle te hebben er jammer beheers en wees eens kalm inplaats van je op te fokken je maakt jezelf volkomen belachlijk Nogmaals ik kan het niet voorstellen dat de game tegenvalt . Dus ik wacht de hands in vol spanning af

Dat is heel fijn voor je, je hoeft het nu niet meer te zeggen, we weten het wel.


Eigenlijk hoefde ik het niet te zeggen als quint gewoon duidelijk was wat hij er niet goed aan vind. en eerder met Hands on komt.
Avatar
Quint | 20 juni 2010 18:55 | #187928
Ik denk dat ik de Donkey Kong Country Returns hands-on oversla.
Avatar
Snader | 20 juni 2010 20:33 | #187929
Wel mooi dat iedereen zich aan Frank ergert. Gelukkig zien we zijn reacties niet meer op een andere Nintendo-website...
Avatar
Frank23 | 20 juni 2010 19:35 | #187930
Ik denk dat ik de Donkey Kong Country Returns hands-on oversla.


Ik geef geen kritiek op je ik wil gewoon graag weten wat jij er niet goed aan vind. Want hoe kan het nou zijn dat elke hands on zeer positief is over de game En dat jij de game tegen vind vallen dat kan in mijn ogen niet. Of hebben de mensen van al die hands on er totaal geen kijk op Quint? Dus daarom wil ik graag die hands on van je lezen.
Avatar
Marcel | 20 juni 2010 20:07 | #187932
Ik denk dat ik de Donkey Kong Country Returns hands-on oversla.

Hahaha

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.