Wii-DS in LA - dag 5 Column | 20 juni 2010 09:33 | Auteur: Quint

De laatste dag van de E3 zorgt voor de laatste 'Wii-DS in LA'-blog. Wat heeft Quint op deze laatste beursdag nog meegemaakt?

Dag 5: donderdag 17-06-2010
Na wederom een korte nacht was de laatste beursvloerdag in gegaan. Doordat ik me wederom had verslapen, besloot ik dit keer een taxi te nemen om alsnog op tijd te komen. Dit doordachte plan werkte en ietsjes voor 10:00 schudde ik de hand met Roel Peeters, PR Manager van SEGA Benelux. Onze afspraak stond gepland in één van de vele Meeting Rooms boven de Concourse Hall, omdat hij me daar naar binnen zou leuzen bij de behind closed door-sessies voor Sonic Colors en Conduit 2. Beide sessies bestonden uit een korte presentatie van de desbetreffende game, in een extreem klein kamertje. Ik zat daar met twee andere journalisten en in het geval van Sonic Colors was er ook een tolk aanwezig om de woorden van de in levende lijven aanwezige, Japanse producer Takashi Iizuka te vertalen. Voor Conduit 2 nam designer Bill Sullivan het woord. Beide presentaties waren erg interessant en zowel Iizuka als Sullivan stonden open voor vragen en opmerkingen. Bij Sonic Colors kon ik het niet laten om de sarcastische vraag te stellen of er een Werehog in de game zat, waarop Iizuka moest lachen en volmondig “Nee” antwoordde. Bij Conduit 2 ging de interactie wat gemakkelijker en sneller door het feit dat Bill Sullivan een Amerikaan is. Ik stelde daar dan ook meerdere vragen, waarvan er één wellicht de moeite waard is om te noemen. Gezien Conduit 2 Wii MotionPlus ondersteunt, maar niet vereist, vroeg ik me af of het mogelijk was in een online-potje te zien wie Wii MotionPlus gebruikt en wie niet. Dit systeem stelde ik me vergelijkbaar voor met het virtuele stuurtje in Mario Kart Wii. Ik voegde er aan toe of het wellicht een goed idee was om online te kunnen filteren op potjes met enkel Wii MotionPlus-gebruikers of juist op potjes met mensen zonder het accessoire. Bill Sullivan zei dat ze nog volop aan het testen waren of de verschillen tussen Wii MotionPlus en geen MotionPlus significant zijn en als dat inderdaad zo is, dan zouden ze zeker kijken naar mijn voorstel. Mocht dit dus in de uiteindelijke versie verschijnen, dan weten jullie wie er medeverantwoordelijk is voor dit systeem.

DSC01954


Def Jam Rapstar
Na deze SEGA-afspraak vertrok ik om 10:55 richting de Konami-stand, want hier vond mijn Def Jam Rapstar behind closed door-sessie plaats. Ik viel halverwege binnen en stond ook zo weer buiten, want de Wii-versie werd compleet genegeerd. Het enige wat besproken werd, was hoe ‘geweldig’ de community-based online-functie wordt van de Xbox 360 en de PS3.

THQ
Mijn volgende afspraak stond om 11:30 gepland en wel op de THQ-stand. Bij de receptie moest ik een fotoboekje doorbladeren om Joey Smits, PR Manager van THQ-Nederland, aan te wijzen, zodat de Konami-dames wisten wie ze moesten halen. Echter, de foto bij de naam klopte niet. Er brak lichte paniek uit bij de receptie, maar op datzelfde moment werd ik op de schouder getikt door Joey. We begonnen de tour bij de Blob Underground, welke speelbaar was op zowel de Wii als de Nintendo DS. Er was ook een Wii-titel aanwezig die niet in Europa uit zal komen. De game had een eigen stand en betrof een TV-show-game, maar deze sloegen we over. Ik kreeg vervolgens een korte uitleg over The Last Airbender en Master Mind, waarbij bij de laatste titel een unieke samenwerking plaatsvindt tussen THQ en Dreamworks. Na deze titels werd ik nog gewezen op twee nieuwe WWE Raw vs. Smackdown-titels, die ieder ook op Wii en Nintendo DS zullen verschijnen. Ter afsluiting werd ik een behind closed door-sessie binnengeloodst voor THQ’s Homefront, welke helaas niet op een Nintendo-platform uit zal komen.

DSC01943


Konami
Na THQ vervolgde ik om 12:55 mijn weg wederom naar de Konami-stand, gezien ik dit keer een afspraak had met de Duitse PR-Manager Stefanie Ollesch. In Nederland wordt Konami vertegenwoordigd door een PR-tussenbedrijf en dus zond Konami een afgevaardigde uit Duitsland. In dit rondje werd ik gewezen op de vele titels van Konami en Hudson Soft, waarvan er eigenlijk maar één interessant was voor Nintendo-fans: Lost in Shadow voor de Wii. Terwijl we rustig over de Konami-stand liepen, zag ik een opvallend figuur tegen een muurtje staan, samen met een Japans dametje naast hem. Het was Koji Igarashi, beter bekend onder de naam ‘IGA’: de producer van de Castlevania-serie sinds 2001. Ik vroeg om een bevestiging bij Stefanie en ze zei dat het inderdaad IGA was. Ze meldde vervolgens dat ik van geluk mocht spreken dat ik hem daadwerkelijk zag, omdat hij normaliter een verlegen persoon zou zijn. Toen ze dat zei, moest ik weer even de brutaliteit zelve spelen en om een foto vragen. Het resultaat:

/files/DSC01952.JPG width=540 border=0


Activision
Na deze kort maar krachtige boothtour, vertrok ik om 13:55 richting de Activision Meeting Rooms, gezien Activision Blizzard dit jaar geen stand had op de beurs. Waarschijnlijk hadden ze al hun geld al in het eerder genoemde persfeestje gestoken. Bij aankomst bleek het een gezellige boel te zijn: er was gratis drank en gratis pizza voor de uitgenodigde pers. Uiteraard nam ik met plezier gebruik van deze mogelijkheid en plofte ik met een pizzapuntje neer op een comfortabele stoel in het extreem kleine zaaltje voor de GoldenEye Wii-presentatie. De vrouwelijke producer nam het woord en nodigde ons uiteindelijk uit voor een multiplayer-sessie. Ik en drie andere journalisten kregen een witte Classic Controller Pro in de handen gedrukt en konden aan de slag. Over het algemeen ben ik best goed in FPS-games en dat bleek ook dit keer. Met tien kills eindigde ik snel als nummer één en liet ik de nummer twee met zes kills ruim achter me. De hands-on met deze titel verschijnt later op Wii-DS. Na GoldenEye Wii sloop ik het kleine Call of Duty: Black Ops-zaaltje binnen, waar we vervolgens een uitgebreide demo kregen te zien van de Xbox 360-versie. De Wii-versie van de game was niet aanwezig op de beurs.

Ivy the Kiwi?
Star Wars: The Force Unleashed II en Spider-Man: Shattered Dimensions sloeg ik over om op tijd te kunnen zijn voor mijn volgende afspraak bij XSEED-games om 15:30. Deze uitgever had een heel klein kamertje achterin de West Hall, net als Big Ben Interactive dat had. In dit kamertje kreeg ik Ivy the Kiwi? te zien, een innovatief spelletje voor zowel de Wii als de Nintendo DS, gemaakt door Prope. Prope is eerder verantwoordelijk geweest voor het minder succesvolle Let’s Tap! voor de Wii, maar dat weerhield me er niet van een kijkje te nemen. Het meest interessante van deze afspraak was dat bij binnenkomst de legendarische Yuji Naka (oprichter van Prope, ex-leider van Sonic Team en één van de drie scheppers van het game-personage Sonic the Hedghehog) samen met een andere XSEED-medewerker aan het lunchen was. Toen ik plaatsnam om een Ivy the Kiwi?-sessie te mogen zien van de meester zelf, stond meneer Naka op en verliet hij het kamertje. Ik vroeg aan de XSEED-medewerker of hij nog terug zou komen, maar hij zei dat Naka-san naar een volgende afspraak moest. In een lichte vorm van paniek greep ik naar mijn tas, pakte ik de meegenomen Sonic-knuffel beet in combinatie met een blauwe markeerstift en zei ik tegen de XSEED-medewerker dat ik deze graag gesigneerd wilde hebben. De medewerker snelde het kamertje uit en riep vol overtuiging: “Naka-san! Naka-san!!” Yuji Naka kwam teruggelopen en kreeg in het Japans geïnstrueerd dat ik graag een handtekening wilde op mijn Sonic-knuffel. Hij zuchtte diep en liep het kamertje binnen met de knuffel in zijn handen. “Hij zegt dat het heel moeilijk gaat worden om hier een handtekening op te zetten, maar hij zal het proberen door het rustig te doen.” vertaalde de XSEED-medewerker voor me. De handtekening verscheen in langzame bewegingen op de knuffel en ook de datum 2010.17.6 kreeg een plekje op zijn buik. Voor mijn persoonlijke collectie ging ik ook nog met meneer Naka op de foto en toen liet ik hem met rust. Na zijn vertrek kreeg ik van de XSEED-medewerker een presentatie van Ivy the Kiwi? voor de Wii en de Nintendo DS, waar later een hands-on van zal verschijnen.

DSC01959


Arc Rise Fantasia
Na deze unieke belevenis vertrok ik om 15:55 weer en liep ik een klein stukje richting de Ignition Entertainment-stand, waar de JRPG Arc Rise Fantasia voor de Wii straalde. De game staat vooralsnog niet op de planning voor Europa, maar dat weerhield me er niet van om uitleg te krijgen over de game gevolgd door een korte speelsessie.

Sengoku Basara: Samurai Warriors producer-interview
Om 16:35 verscheen ik weer bij de Capcom-stand, want ik zou mijn E3-bezoek afsluiten met een interview met de producer van Capcom’s Sengoku Basara: Samurai Warriors voor de Wii en de PS3. Het interview stond gepland van 16:40 tot 17:00; de tijd waarop de beurs zou sluiten. Bij aankomst zeiden de mensen van de Capcom-receptie dat men me al aan het zoeken was. Dit begreep ik totaal niet, want ik was zelfs vijf minuten te vroeg. Hoe dan ook, ik werd gehaast een klein kamertje binnen geloodst waar Makoto Yamamoto, de producer van de game, samen met de assistant producer, een vertaler en een PR-Manager op me zaten te wachten. Ik ging zitten aan een tafeltje, waar meneer Yamamoto en de vertaler ook aan zaten. Door het gebrek van een camera, had ik alle vragen opgeschreven en deed ik het interview schriftelijk. Voor ik mijn vragen aan de vertaler voor kon leggen, vroeg de assistant producer waar ik vandaan kwam. “Nederland”, was mijn antwoord. “Ahh, Holland, World Cup!” reageerde de beste man. De Japanners waren er van op de hoogte dat Nederland twee dagen later tegen Japan moest voetballen op het WK en ze lieten dat enthousiast merken. “Jazeker en we gaan natuurlijk gemakkelijk winnen!”, vervolgde ik, wat de vertaler maar al te graag vertaalde. “Echt niet!” zei de assistant producer, maar meneer Yamamoto schudde zijn hoofd en zei vol zelfkennis: “Jawel, Nederland gaat van ons winnen.”, wat iedereen in de kamer aan het lachen maakte. Een dusdanige introductie zette de toon en maakte het afleggen van het interview een stuk aangenamer. Het volledige interview zal later op Wii-DS verschijnen.

File0547


Dat was de E3 van 2010!
En met de woorden van Makoto Yamamoto in mijn schrift stapte ik om 17:00 de West Hall uit. Dit was precies op het moment dat de beveiligers de instructie kregen dat ze niemand meer naar binnen mochten laten. Mensen werden massaal voor de ingang tegengehouden en kregen het bericht: “De E3 is afgelopen!” in volle glorie te horen. Het was een symbolisch einde van vier geweldige dagen: de E3-gekte zat erop. Het was mijn eerste E3 ooit, maar dat was aan niets af te zien. Alles verliep enorm gesmeerd en ik heb me op geen enkel moment verveeld. Ik heb een hoop dingen meegemaakt waar ik van tevoren alleen maar over durfde te dromen. Ik heb een paar van mijn grootste idolen ontmoet, ik heb de laatste games gecheckt, wereld-scoops meegemaakt en genoten van de unieke sfeer. Dit alles is te danken aan de vele uitgevers die allen hun afspraken nakwamen en mij in de gelegenheid stelde om bij zeer unieke dingen aanwezig te mogen zijn. Bij deze wil ik dan ook Electronic Arts, Ubisoft, Activision, MTV Games, Big Ben Interactive, Capcom, Natsume, Warner Bros., Konami, SEGA, THQ, XSEED-games, Ignition Entertainment en in het bijzonder Nintendo hartelijk bedanken voor vier fantastische dagen. Als ik één minpunt zou mogen noemen, dan zou het de lage hoeveelheid goodies zijn. Waar je normaal gesproken wordt doodgegooid met leuke hebbedingetjes, daar was het aanbod dit jaar enorm karig. Het zou enkel een leuk extraatje zijn geweest, want verder heb ik absoluut niets te klagen. 7 tot en met 9 juni 2011 zijn de data voor de volgende E3 en nu ik de smaak te pakken heb weet ik één ding heel zeker: vanaf nu ga ik elk jaar.
Next articleGoldenEye versies vergeleken Previous articleArc Rise Fantasia in beelden

Reacties van de crew

Avatar
Quint | 20 juni 2010 10:00 | #192233
En hiermee is de "Wii-DS in LA"-blog-reeks aan een einde gekomen. We hopen dat de stukjes leuk waren om te lezen en dat we jullie een interessant stukje 'achter de schermen' mee hebben kunnen geven. We horen dan ook graag wat jullie er van vonden en of jullie het in komende E3-jaren eventueel weer zouden willen zien Smile !

Reacties van gebruikers

Avatar
Phazon13 | 20 juni 2010 10:31 | #187894
Zeker, want anders wisten we nooit hoe het er net aan toeging in de e3. Feature is zeker voor herhaling vatbaar moest je nog eens naar de e3 beurs gaan.
Avatar
Ruben | 20 juni 2010 11:47 | #187902
Leuk! Ik kan al niet meer wachten tot de E3 van 2011! Mooie stukjes hoor, Quint! Misschien voor volgend jaar een paar filmpjes van jou in LA en de E3 zelf? Dat zou de E3-coverage nog leuker maken!
Avatar
Gatygun | 20 juni 2010 13:33 | #187909
goed gedaan, kan niet anders zeggen
Avatar
Gebruiker 16232 | 20 juni 2010 15:04 | #187911
filmpjes zouden vet zijn.
Avatar
Snader | 20 juni 2010 18:16 | #187923
@Rubenlink: Dan heb je een probleem, want je zal wel moeten Razz
Avatar
JayKwon | 20 juni 2010 18:16 | #187924
Erg leuk om te lezen, en juist origineel. Ik lees vrij weinig over hoe het nou echt is, en vaak alleen maar game-nieuws, terwijl het voor veel gamers juist altijd onbekend en nieuw is en zij dus niet weten hoe het er daar nou daadwerkelijk aan toe gaat. Je hebt me al een stuk beter beeld gegeven.

Volgende keer met filmpjes!
Avatar
Lu!gi | 20 juni 2010 18:45 | #187927
Zeker voor herhaling vatbaar! Heel leuk om allemaal te lezen. Een ideetje zou idd. filmpjes zijn. Misschien iets in de vorm van 'verslag van de beursvloer'. Maar nogmaals heel leuk! Ik heb ervan genoten Smile
Avatar
Waliwal | 20 juni 2010 20:13 | #187933
Avatar The last airbender bestaat toch al?
Of word het een motion plus film remake?

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.