GoldenEye 007 Wii Preview | 26 juni 2010 20:56 | Auteur: Quint

E3-aankondiging: Ja - Ontwikkelaar: Eurocom - Platform: Wii - Release: Eind 2010
balka
GoldenEyeHO


Rare zette in 1997 de wereld op zijn kop met GoldenEye 007. De First Person Shooter voor de Nintendo 64 startte een nieuw era die zich vooral richtte op de multiplayer. Het werkte haast perfect en voor die tijd was het ook nog eens enorm verslavend. Er zal namens velen gesproken worden als gezegd wordt dat de game vele levens-uurtjes heeft opgeslokt. Nu, zo’n dertien jaar later, komt Activision met de aankondiging dat de originele GoldenEye 007 een remake krijgt voor de Wii. Geen Rogue Agent-aftreksel of een spin-off, nee, een volwaardige remake, exclusief voor de Wii. Is deze versie van ontwikkelaar Eurocom net zo magisch als die uit 1997 van ontwikkelaar Rare?

JamesBondG0072


Daniel Craig
Allereerst benodigt de nieuwe GoldenEye 007 voor de Wii wat uitleg. Het is geen één op één remake: het spel zal niet simpelweg overgekopieerd worden met Wii-controls en mooiere graphics. GoldenEye 007 Wii zal in grote lijnen overeen komen met het origineel, maar zal ook een hoop nieuwe omgevingen kennen in combinatie met nieuwe gameplay-elementen. Het eerste grote verschil vinden we terug in meneer Bond zelf. Je kruipt niet langer in de huid van Pierce Brosnan, maar in die van Daniel Craig: de man die de rol van Bond vertolkte in de laatste twee Bond-films. In mijn behind closed doors presentatie van GoldenEye 007 Wii werd een interessant aspect aan dit gegeven gekoppeld. Daniel Craig zou atletischer zijn en een stuk krachtiger dan Pierce Brosnan. Dit wilde de makers terug laten komen in deze nieuwe GoldenEye 007-versie, waardoor Craig voor wat nieuwe gameplay-mechanieken zorgt. Zo zag ik hem á la Call of Duty een deur ‘breachen’, waarna de actie in slow-motion vervolgde. Door dit tijdsvoordeel kon Bond de onoplettende vijanden één voor één afknallen. Een zeer indrukwekkend effect, maar we hebben het al eerder gezien in Call of Duty: Modern Warfare. In dit geval geldt echter: beter goed gejat, dan slecht bedacht.

Opmerkelijk was ook de communicatie van de Non Playable Characters (NPC's) onderling. Craig kreeg regelmatig hulp van teamgenoten en reageerde vaak op een kill die hij maakte. Zijn diepe, zware stem zorgde voor een welkome toevoeging aan de intensiteit.

JamesBondG0075


Craig’s persoonlijkheid heeft meer te bieden dan dat. Ik zag hem in een grotere verscheidenheid zijn vijanden in close combat met mêlee-aanvallen uitschakelen. Ook schroomde hij niet om meer dan eens te abseilen. De makers koppelden dit alles aan één fenomeen: GoldenEye 007 Wii wordt indrukwekkender, meeslepender en uitdagender. Wat betreft de graphics zien we dit onder andere terug in de weereffecten. Regen wordt overtuigend weergegeven en kent zijn invloeden op de omgeving. Echter, het daadwerkelijke grafische geweld bleef uit. Ik kon niet zeggen dat het spel na dertien jaar zo aanzienlijk mooier is geworden. De hardware van de Wii helpt daar niet aan mee, maar als we kijken naar titels als The Conduit of Metroid Prime 3, dan is het duidelijk dat Eurocom hier nog wat aan kan sleutelen. Het oogde allemaal nog wat statisch met weinig oog voor detail, vooral in de vijanden.

Keuzes maken
De presentatie ging verder met een scripted event in een auto en liet zien dat je constant in de actie wordt gezogen. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van tussenfilmpjes die naadloos overlopen in de daadwerkelijke actie. Compleet nieuw is echter dat je dit keer ook voor keuzes wordt gezet. Zo kon Craig op een gegeven moment kiezen voor een heftig vuurgevecht of voor een sneaky route. Dit eerste werd bewerkstelligd door simpelweg door de ‘hoofddeur’ te lopen. De sneaky route kon bewandeld worden door een andere doorgang te kiezen, waarbij Craig eerst het slot van de deur af knalde. Vervolgens bleef je onder de radar en had je aanzienlijk minder last van vijanden. De producer van de game liet weten dat we deze keuzes vaker tegen zullen komen en dat het spel hierdoor een stuk minder lineair aan zal voelen. Een interessante twist die goed lijkt te gaan werken.

JamesBondG0073


Naast de ‘gewone’ taferelen, zoals een snipermissie en bruut geknal met een machine-geweer, was het enkel nieuw spul dat de makers lieten zien ten opzichte van het Nintendo 64-origineel. Dit deden ze expres, want ze wilden duidelijk maken dat GoldenEye 007 Wii geen één op één kopie zal worden. Ze beloofden nogmaals dat vele oude omgevingen, waaronder het eerste, inmiddels klassieke level, zullen terugkeren.

Multiplayer
Na afloop van de singleplayer-presentatie, die een lekkere oldskool indruk had achter gelaten, kregen we als journalisten zelf de mogelijkheid om te knallen. De game ondersteunt naast de Wii Remote en de Nunchuk ook de Wii Zapper, de GameCube-controller en de Classic Controller Pro. Om het vertrouwde GoldenEye 007-gevoel op te rakelen, wilden de Eurocom-medewerkers graag dat we met deze laatste besturingsoptie aan de slag gingen en zo geschiedde het. Met zijn vieren grepen we de controller en kozen we ons character in een vierspelersplitscreen. Beschikbare characters waren onder andere Oddjob, Scaramanga en Trevelyan en er werd gezegd dat de uiteindelijke versie 40 characters zou bevatten. Ik koos voor Jaws, al is het alleen maar om het feit dat ‘Quint’ een belangrijk personage is in de gelijknamige film. We gingen voor een Deathmatch-wedstrijd, de enige optie in deze E3-demo. In de uiteindelijke versie zullen ook Team Deathmatch, Golden Gun, Paintball en vooralsnog onbekende modi zitten, dus dat belooft een hoop plezier op de bank. Hier houdt het echter niet op: GoldenEye 007 voor de Wii ondersteunt ook online-gameplay tot wel acht spelers en het goede nieuws is dat het spel geen gebruik zal maken van dedicated servers, maar van ‘host-games’. Online zullen er ook leaderboards bijgehouden worden en wordt er gebruik gemaakt van een XP-systeem dat vergelijkbaar is met Call of Duty. Deze behaalde XP-punten kunnen worden ingezet om zo unlockables en achievements vrij te spelen.

JamesBondG0074


Maar goed, ik had de Classic Controller Pro vast, koos niet voor de inverted controls-optie en ging aan de slag in de kleine map. Deze map was volledig in overeenstemming met de multiplayer-maps uit het origineel: klein met hier en daar een goede plek om cover te zoeken. Van cover zoeken kwam echter niet veel, want een radar verraadde in mijn sessie iedereen zijn plek. Ik was wellicht de enige die dit doorhad, want binnen no-time was ik de winnaar met 10 punten, de nummer twee met 6 punten ver achter me latend. Deze overwinning was echter niet alleen aan de radar te danken, maar ook aan de lol die ik had in het spelen van de game. De linker analoge-stick van de Classic Controller Pro werd ingezet om te lopen en de rechter om de camera te draaien. De standaard sensitiviteit was voor mij prima, maar kan eventueel naar eigen wens worden aangepast. De schouderknoppen dienden voor het vuren met je geweer en voor het gooien van granaten. Het is allemaal vrij simpel, maar het was het bijbehorende gevoel dat zorgde voor de charme. Tegenstanders bewogen niet op een realistische manier zoals in Call of Duty, maar meer als personages met wieltjes onder hun voeten zoals in GoldenEye 007 op de Nintendo 64 dat het geval was. Dit mocht ik wel, want het maakte manoeuvreren gemakkelijker en het gaf een authentiek gevoel mee.

Ik zette in mijn speelsessie echter wat vraagtekens bij de hitscan van sommige characters. Het leek alsof spelers, ondanks mijn overwinning, minder moeite hadden met het neerknallen van mijn grote personage Jaws, dan met een kleiner character zoals Scaramanga. Wellicht dat ze beter op mijn hoofd mikten, want dat kent inderdaad een voordeel, maar ik vond het opvallend. Mocht de hitscan inderdaad ongebalanceerd zijn, dan kan ik niets anders aannemen dan dat Eurocom dit akkefietje voor de finale versie weg zal werken.

JamesBondG0071


Voorlopige conclusie
Ik ben erg te spreken over mijn E3-speelsessie met GoldenEye 007 Wii. De game mixte nieuwe elementen met vertrouwde mechanieken en dat zorgde voor een authentiek gevoel. Het lijkt hierdoor een uitstekende remake te worden voor de fans, maar ook een prima First Person Shooter op de Wii voor nieuwkomers. De graphics lieten vooralsnog te wensen over, maar hier kan nog aan gesleuteld worden. De zeer uitgebreide multiplayer die zowel lokaal als online plaats zal vinden, lijkt opnieuw de kracht te worden van deze titel. Desondanks belooft ook de singleplayer meer spektakel met Daniel Craig als sterkere James Bond. Absoluut een titel om in de gaten te houden, zeker gezien hij voor het einde van dit jaar al in onze winkels moet liggen.
Next articleLost in Shadow US-boxart en screenshots Previous articleNieuwe scans van The Last Story

Reacties van gebruikers

Avatar
KevinDG | 26 juni 2010 21:34 | #188178
Volgens mij gaat dit qua gameplay een ijzersterke game worden, maar de graphics zuigen nogal..

EDIT: Naja, vooral de characters eigenlijk. De omgevingen zijn wel aardig Smile
Avatar
Jerone | 26 juni 2010 21:40 | #188179
Frank, wat zijn jouw meningen over deze game?
Avatar
Phazon13 | 26 juni 2010 22:54 | #188184
Don't feed the trolls, just don't!


Ik heb goldeneye nooit gespeeld en shooter ben ik (buiten metroid) toch gewoon om op mijn 360 te spelen dus ik ga hem niet halen. Hopelijk wordt het voor de goldeneyefans iets speciaals.
Avatar
Pink Rabbit | 26 juni 2010 23:32 | #188190
ben erg benieuwd.
maar leuke shooters op de Wii zijn altijd welkom Smile
toch was een optie om als pierce brosnan te spelen welkom geweest.
Avatar
Benjamin | 26 juni 2010 23:43 | #188193
Pierce Brosnan is gewoon onmogelijk in verband met licenties en rechten wat betreft de James Bond-serie. Activision heeft de rechten voor de games en Daniel Craig is nu de officiële James Bond. En daarbij lijkt het dat Daniel Craig juist meer gameplay elementen met zich mee brengt, zoals Quint al vertelde.
Avatar
Pink Rabbit | 27 juni 2010 00:15 | #188198
ik heb de tekst gelezen.

maar voor het retro gevoel had ik een brosnan optie toch leuk gevonden (wees maar niet bang, ik ben het volledig eens met dit artikel, geef alleen aan wat ik als aanvulling leuk zou vinden)
Avatar
Frank23 | 27 juni 2010 02:22 | #188204
Ik vind shooters Metroid Prime nagelaten nooit epish op de Wii, En ik ga deze game niet halen.
Avatar
Snader | 27 juni 2010 02:49 | #188206
Alleen is Prime eigenlijk geen shooter. Het is een fpa:een first person adventure!
Avatar
Phazon13 | 27 juni 2010 12:06 | #188213
Alleen is Prime eigenlijk geen shooter. Het is een fpa:een first person adventure!


Het heeft inderdaad het uiterlijk als een shooter, maar het speelt als een fpa.

Ik vraag me toch af waarom hij ook voor de ds (gerucht) in de maak is terwijl ze beter de 3ds hadden genomen.
Avatar
Benjamin | 27 juni 2010 12:08 | #188214
Is geen gerucht hoor. Wij hebben het ook gewoon geplaatst dat het officieel is, hier.
Avatar
Marcel | 27 juni 2010 12:10 | #188215
Alleen is Prime eigenlijk geen shooter. Het is een fpa:een first person adventure!


Het heeft inderdaad het uiterlijk als een shooter, maar het speelt als een fpa.

Ik vraag me toch af waarom hij ook voor de ds (gerucht) in de maak is terwijl ze beter de 3ds hadden genomen.

Als het goed is hebben we volgende week beelden van de DS-versie, althans dat zegt ontwikkelaar n-Space.
Avatar
Pink Rabbit | 27 juni 2010 12:28 | #188218
Ik vraag me toch af waarom hij ook voor de ds (gerucht) in de maak is terwijl ze beter de 3ds hadden genomen.

ik denk dat de 3ds te laat uitkomt.
denk ook niet dat shooters erg gaan werken op het kekke apparaat
Avatar
Quint | 27 juni 2010 12:32 | #188219
3D en shooters is juist een gouden combi Wink .
Avatar
Pink Rabbit | 27 juni 2010 12:45 | #188220
het 3d en de graphics waren ook mijn probleem niet.

ik had meer het idee dat de besturing niet lekker zou werken, maar als ik aan andere ds shooters denk moet het wel te doen zijn Smile
Avatar
Snader | 27 juni 2010 12:53 | #188221
Of in combinatie met de accelerometer. Die kan dienst doen als camerabesturing. Of je wilt dat je met je 3DS de hele tijd rond moet draaien, is natuurlijk de vraag.
Avatar
Marcel | 27 juni 2010 12:43 | #188222
Graphics en dergelijke is nooit het probleem geweest met shooters op handhelds. Het grootste pijnpunt zit in de besturing en met het Slide Pad in combinatie met het Touch-Screen is dat grotendeels ook opgelost.
Avatar
Phazon13 | 27 juni 2010 15:51 | #188233
Of in combinatie met de accelerometer. Die kan dienst doen als camerabesturing. Of je wilt dat je met je 3DS de hele tijd rond moet draaien, is natuurlijk de vraag.


Maar dan gaat het 3d effect verloren als je met je 3ds moet bewegen.

Het touch screen kan perfect dienst doen om te mikken terwijl de nieuwe analoge stick toch wat beter bestuurt als een d-pad. (zoals Marcel al aanhaalde)

Stiekem hoop ik op een metroid prime hunters: second hunt Smile
Maar een andere goede shooter is mij ook goed.
Avatar
Snader | 28 juni 2010 12:40 | #188275
@Phazon13: als je denkt dat je het 3D-effect kwijtraakt, dan snap je niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat als je de camera wil draaien om achter je te kijken, dat je dan je eigen lichaam 180 graden rond draait en daardoor je 3DS vanzelfsprekend ook. Dus als je boven je personage wil kijken, je de 3DS boven je hoofd houdt met het scherm naar je gericht en je zelf dus daadwerkelijk naar boven kijkt.

Als er een Hunters: second hunt (zoals jij hem liefkozend wil noemen) komt, hoop ik wel dat de singleplayer de moeite waard wordt, wat bij deel 1 duidelijk niet was.
Avatar
Phazon13 | 28 juni 2010 16:05 | #188301
De singleplayer was best slecht, maar de multiplayer was wel leuk met een paar vrienden Smile

Wat ik bedoelde is dat je je ds beweegt terwijl je hoofd nog altijd in de beginpositie staat. Het 3d effect heeft maar een zeer beperkte kijkhoek zeggen de meeste mensen. Als het is zoals jij bedoelt gaat het 3d effect inderdaad niet verloren maar moet je je hoofd wel op de juist afstand en hoek blijven houden wat niet echt goed gaat lukken denk ik. Games die veel van de accelerometer gebruik gaan maken kunnen dus best in 2d weergeven worden (dan bedoel ik 2dimensionale weergave,kan dus nog best een gewone 3d game zijn)
Avatar
fabian666 | 17 november 2010 12:51 | #192758
collapse
super nice game ik heb hem al gedownload echt super spel online is ook helemaal toe cool
Avatar
!!Luigi!! | 17 november 2010 13:55 | #192763
Reactie op post #192758 van fabian666
Ban! Vampire

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

GoldenEye 007

Platform: Wii
Genre: FPS
Ontwikkelaar: Eurocom
Uitgever: Activision Blizzard
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 8
Releasedatum: 05 november 2010

Screenshots