Conduit 2 Preview | 13 juli 2010 20:10 | Auteur: Quint

E3-aankondiging: Nee - Ontwikkelaar: High Voltage Software - Platform: Wii - Release: Herfst 2010
balka
Conduit2PreE3


The Conduit werd met gemengde gevoelens ontvangen op de Wii. Het was één van de beste FPS-games op de Wii, maar over alle FPS-shooters gezien, was het wellicht niet de absolute topper die het had kunnen zijn. De verkoop-aantallen vielen ietwat tegen, maar desondanks ziet High Voltage Software in samenwerking met SEGA brood in een tweede deel, wederom exclusief voor de Wii. SEGA nodigde me uit voor een behind closed door-sessie om me te overtuigen van dit tweede deel...

Tillen naar een hoger niveau
Bill Sullivan nam het woord, een game designer vanaf het eerste uur voor Conduit 2. In de getoonde gameplay-demo die live werd gespeeld, bevond de speler zich op een olieplatform waar het hevig op regende. Er werd gelijk gezegd dat de graphics wederom naar een hoger niveau zijn getild op de Wii en dat ze daar erg trots op zijn. Ik moest ze hier gelijk in geven, want het oogde mooier dan bijvoorbeeld GoldenEye 007. Echt fantastisch was het niet, maar het zag er allemaal overtuigend uit. Conduit 2 kiest wederom voor een realistische stijl en de Wii is simpelweg niet ideaal voor die keuze. Explosies kwamen bijvoorbeeld niet geweldig uit de verf en hier en daar was een framedrop te bespeuren. Desondanks was er oog voor detail en kwam de omgeving door veel destructieve objecten goed tot leven.

TheConduit2_ss10


Het geluid kent ook een upgrade. In overleg met Nintendo is besloten om van 32 Hertz over te stappen naar 45 Hertz waardoor het geluid van hogere kwaliteit is. Dit is wellicht niet zo gauw te merken aan de achtergrondmuziek, maar wel aan de special effects zoals explosies, kogelinslagen en regen dat neerklettert op de grond.

Community-liefhebbers
Conduit 2 gaat wat gameplay betreft verder waar The Conduit gebleven is en behoudt dan ook een paar zaken die goed werkten in het eerste deel. Zo kun je het gehele besturingssysteem wederom aanpassen naar wens. Ondanks de terugkeer van vertrouwde elementen zoals deze, zijn er ook een aantal cruciale aanpassingen. De mannen van High Voltage Software zijn echte community-liefhebbers en zeggen te luisteren naar de fans. Zo was een kritiekpunt op het eerste deel dat er te veel smalle gangen in de game zaten í la Doom en dat de game te lineair was. Dat proberen ze in dit tweede deel volledig goed te maken door meer diverse omgevingen te gebruiken zoals het olieplatform op zee in de E3-demo. Daarnaast is toegezegd dat het spel ook China aan zal doen als omgeving. Verder krijgt de speler meer keuzes voorgeschoteld tijdens het zo'n acht tot tien uur durende singleplayer-avontuur. Deze keuzes moeten ervoor zorgen dat het spel niet zo lineair zal worden als deel één dat was. Helaas heb ik hier geen concrete voorbeelden van gezien in de E3-demo.

TheConduit2_ss7


Naast de omgevingen, krijgt ook het verhaal meer aandacht. Op dit gebied heeft High Voltage Software één aspect regelrecht overgenomen uit Metroid Prime. Bill Sullivan deed hier niet moeilijk over en gaf dit ook open toe. De All-Seeing-Eye, het wapen dat Michael Ford in het eerste deel al bezat, kent dit keer ook een uitgebreide scanfunctie. Deze functie laat je elke omgeving scannen en geeft je zo meer informatie over je omgeving en daarmee over je missie. Een interessant aspect dat goed lijkt te gaan werken. Verder speelt het verhaal zich direct af na The Conduit en kruip je wederom in de huid van Michael Ford. Het komt er wederom op neer dat je de wereld moet ontdoen van buitenaards gespuis en dat met verscheidene wapens. Vele wapens uit het eerste deel keren terug, maar er zijn ook nieuwe speeltjes. Zo is daar de Aegis Device die kogels in de lucht bevriest en ze vervolgens terugvuurt op je tegenstanders. Een waar 'wow'-effectje.

TheConduit2_ss1


Wii MotionPlus
Qua essentie is Conduit 2 gelijk gebleven aan zijn voorganger. Je schiet nog steeds in de eerste persoon allerlei alien-gespuis en andere futuristische soldaten neer, maar dit keer kan dat ook met Wii MotionPlus. De Wii MotionPlus is geen vereiste, maar moet voor een ietwat betere precisie zorgen voor degenen die het accessoire toevallig in huis hebben. De makers waren op het moment van de E3-demo nog volop aan het testen of Wii MotionPlus een significant effect heeft op de gameplay, maar ze zeiden dat de verschillen voorlopig klein waren. Ze voegden er aan toe dat mensen zonder Wii MotionPlus eenzelfde ervaring zullen hebben als mensen met het accessoire: een interessant marketing-praatje, maar of het klopt moet nog blijken.

Bossfight
De demo eindigde met een spectaculaire bossfight waarbij een gigantische futuristische zeedraak, de Leviathan, het olieplatform bestormde. Het was de bedoeling om in verschillende turrets te klimmen waarna je het beest neerhaalde. Het oogde zeer indrukwekkend en de spanning droop van het scherm af. Sullivan liet weten dat ze dit keer meer tijd hebben gestoken in epische hoofdbazen, omdat ze de speler een intensieve ervaring mee willen geven. Als ze het niveau van deze baas volhouden, komt dat ongetwijfeld goed.

conduit_2_r-3


Multiplayer
Hetgeen waar High Voltage Software dit keer flink mee uitpakt, is de multiplayer. Zo is daar zowel een offline als een online co-op mogelijkheid. Online kan dit echter alleen wanneer je niet op eenzelfde Wii speelt. Je kunt dus niet met zijn tweeën op de bank online tegen andere mensen spelen. De co-op modus werd vergeleken met die van Modern Warfare 2, waarbij missies gespeeld kunnen worden die volledig zijn toegesplitst op twee spelers. Bull Sullivan beloofde hierbij dat er ook diverse hoofdbazen zullen zijn die samenwerking vereisen om te verslaan. Hij en zijn team hadden deze op het moment van spreken nog niet gemaakt, maar hij vond het zo'n goed voorstel dat hij kon garanderen dat ze hier absoluut naar gingen kijken.

Naast een co-op modus is daar ook een competitieve offline-modus voor vier spelers en online voor vier tot twaalf spelers. Online zal dit knalfestijn losbarsten in vertrouwde, maar ook in nieuwe maps. Daarnaast doen een paar nieuwe modi hun intrede zoals Team Invasion: een modus geïnspireerd door Gears of War, waarbij 'waves' van vijanden op je afstormen als team. Verder belooft High Voltage Software een flinke verbetering in de beveiliging, want deel één werd online flink getreiterd door hackers. De makers zijn zich hiervan bewust en zullen er alles aan doen om dit in het tweede deel zoveel mogelijk in te perken.

TheConduit2_ss4


Om de online-beveling zoveel mogelijk kracht bij te staan, ondersteunt Conduit 2 wederom Wii Speak. Nieuw is echter de PDP Headbanger Headset-ondersteuning, waarbij Conduit 2 de eerste Wii-game zal zijn die gebruik zal maken van dit accessoire. Volgens High Voltage Software werkt dit type communicatie vele malen beter dan Wii Speak en dat geloof ik zelfs zonder de headset te testen.

Voorlopige conclusie
Conduit 2 gebruikt The Conduit als startblok en verbetert zichzelf op de door de community aangehaalde kritiekpunten. Het verhaal wordt onder handen genomen, de rechtlijnigheid wordt verminderd, er zitten meer gevarieerde omgevingen in de game, online wordt er grootser uitgepakt en de game wordt audiovisueel opgepoetst. Conduit 2 lijkt hiermee zijn voorganger zonder problemen voorbij te struinen en de E3-demo toonde aan dat dit ook gaat gebeuren. Het olieplatform-level smaakte naar meer, maar het is de grote vraag of High Voltage Software zijn beloftes na zal en kan komen. Het sprankelde tijdens de presentatie van de ideeën, maar veel leek nog niet gerealiseerd. Met de herfst van 2010 als releasedatum is de kans groot dat het spel niet de afwerking krijgt die het verdient. Het is dan ook te hopen dat de makers hun tijd zeer efficiënt gebruiken en dat ze ons straks helemaal wegblazen met deze beste Wii-First Person Shooter in spe.
Next articleOkamiden-vervolg op de 3DS is mogelijk Previous articleNieuwe Wisp-kleur in Sonic Colours

Reacties van gebruikers

Avatar
dw4 | 13 juli 2010 21:08 | #188610
ben benieuwd, deel 1 was erg geslaagd vond ik Smile
Avatar
Pitfall tLE | 13 juli 2010 21:26 | #188611
Ziet er erg goed uit. Vond deel 1 ook al goed, alleen de smalle gangen, geen off-line multi-player en de hackers maakten het voor mij een mindere game.
Maar laten ze dat nu net gaan verbeteren!
Avatar
Wayne | 14 juli 2010 02:19 | #188621
Die Headset klinkt goed, dat is wat ik mis bij de wii Razz
Avatar
Nickname 2 | 16 juli 2010 16:12 | #188676
Die Headset klinkt goed, dat is wat ik mis bij de wii Razz

Wii speaker dan? daarmee kan je ook met iedereen over de wereld praten.Er is zelf een wii speak kanaal.
Avatar
Wayne | 23 juli 2010 23:34 | #188772
nou ik heb een xbox en wiispeak is niks vergeleken mijn headset van me xbox, het is ook irritand dat je eerst vrienden moet zijn voordat je kan praten met elkaar.

Ik ben wel een nintendo fan maar ben meer van online gamen gaan houden, als nintendo hun online stuff verbeteren dan ben ik weer blij.

Momenteel is xbox op dat front veel beter en leuker Weird
Avatar
Riessieman | 13 oktober 2010 22:30 | #190594
He Wayne,

Die vergelijking gaat niet op he, de Wii tegen de Xbox.


Dit wordt denk ik een geweldig spel,deeltje 1 was ook super.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Conduit 2

Platform: Wii
Genre: FPS
Ontwikkelaar: High Voltage Software
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 12
Releasedatum: 22 april 2011

Screenshots