Metroid: Other M Preview | 08 augustus 2010 22:05 | Auteur: Marcel

Metroid: Other M - Marcel
E3-aankondiging: Nee - Ontwikkelaar: Nintendo & Team Ninja - Platform: Wii- Releasedatum: 3 september 2010
balka
MetroidOMHeader


In 2009 kwam een opmerkelijk samenwerkingsverband aan het licht. Yoshio Sakamoto, de director van het legendarische Super Metroid had samen met Team Ninja en D-Rockets Project M opgericht. Metroid: Other M bracht Samus na haar Westerse Metroid Prime uitstapje terug naar Japanse bodem, maar zijn de Japanners nog steeds in staat om het vakmanschap van Retro Studios te evenaren?

Een Metroid-game spelen is geen gemakkelijke opgave en op Nintendo’s Post-E3 event in Zaandam werd dat al snel pijnlijk duidelijk. De demo duurde vrij lang en tijdens het wachten zag ik keer op de keer de afgang van minder fortuinlijke spelers. Het zoeken naar objecten in first-person en het knallen met auto-aim op felgekleurde aliens oogde vreemd en onwennig. Ik had voor de speelsessie mijn bedenkingen over Metroid: Other M. Een 3D-game met D-Pad besturing en slechts enkele knoppen om de acties van Samus uit te voeren.De CG oogde erg mooi, maar de voice-acting was in de trailers van een belabberd niveau. Afijn, de laatste speler droop na een verdwalingstocht in het ruimtestation af. Het was tijd om Metroid: Other M uit te proberen in de hoop dat de spelers voor mij inderdaad voor het eerst van hun leven een Metroid speelde.

metroid_other_m_screen-1

The last Metroid is in captivity... or is it?
In een lang beginfilmpje keek Samus terug op recente gebeurtenissen. De sage van Metroid: Other M begint vlak na Super Metroid en de dood van de baby-Metroid. Samus is nog steeds geschokt door het voorval en realiseert zich dat ze haar onverwachte beschermengel nooit meer zal zien. Toegegeven, de baby-Metroid speelt in vrijwel alle 2D Metroid-games een belangrijke rol, maar de dramatiek in Metroid: Other M voelt overbodig en geforceerd. Samus vertelt het verhaal als een alwetende verteller die de speler meeneemt door de geschiedenis van haar leven. Ze gebruikt hierbij totaal geen emotie en het klinkt erg monotoon. Na de lange introductie en een korte tutorial kwam de game na ruim tien minuten eindelijk op gang.

Samus rent zoals vanouds sierlijk door een ruimtestation dat in de problemen is geraakt. Het voelt direct vertrouwd aan en ook de eerste vijanden zijn binnen een mum van tijd uitgeschakeld. De liefhebber van klassieke Metroid-games kan gelijk al zijn vertrouwde moves in de strijd werpen. Met een walljump sloeg ik een halve gang over en met een welgemikte salto belandde ik op hogere platforms. Het was erg gaaf om te zien hoe men de verschillende camera-perspectieven gebruikt. Het ene moment staat de camera recht voor de actie, zoals we dat gewend zijn in 2D-games en andere moment krijg je een mooi bovenaanzicht van een reusachtige tunnel. *tap* *tap* *tap* *tap* *tap* *tap*, met lange stappen trotseerde Samus de ene na de andere gang en ook de morphball is niet vergeten.

msotherm2

Any objections lady?
Metroid: Other M was naar mijn idee nu al de perfecte opvolger van Metroid Fusion en Zero Mission. Het ontwikkelteam heeft er toch voor gekozen om veel toe te voegen aan de Metroid-ervaring. Zo komt Samus regelmatig oog in oog te staan met een groep Federation Troopers. Het leger dat het universum moet beveiligen komt altijd knullig en onhandig over, maar heeft in Other M stevig de touwtjes in handen. Adam Malkovich, een oude bekende van Samus, bepaalt als commandant welke wapens gebruikt mogen worden en welke niet. In principe neemt hij dezelfde rol in beslag die hij in Metroid Fusion vervulde. Hij was daar echter niet meer dan een geheugenchip in een computer en in Metroid: Other M een soldaat van vlees en bloed die zijn bedenkingen heeft over de intenties van Samus.

De presentatie van de game is niet eens de grootste verandering. De toevoeging van first-person elementen en typische Team Ninja moves veranderen het Metroid-gevoel eveneens. Samus kan in Metroid: Other M bijvoorbeeld op vijanden springen en hen met een spectaculaire finisher afmaken. Daarnaast speelt ook timing een belangrijke rol in de actie. Als je op het juiste moment wegduikt van lasers of projectielen met de D-Pad dan maakt Samus een sierlijke radslag en vertraagt de actie. Een andere vernieuwing is de first-person mode. Als je de Wii Remote op het scherm richt, stopt Samus met bewegen en kun je vanuit haar helm rustig de omgevingen afspeuren naar geheimen. Een verborgen vijand op het plafond kan vervolgens met een welgemikte raket uitgeschakeld worden of je kunt een verborgen zwakke plek in een muur ontdekken. Het first-person element heeft veel weg van Metroid Prime. De grafische kant van de game is echter meer geschikt voor de andere camerastandpunten van de game.

MetroidOM_ss19

Metroid: Other M oogt uitmuntend met neonverlichtingen in donkere gangen en tal van special effects die de game flitsend en dynamisch maken. De ondergronden en muren glimmen en reflecteren en de vijanden hebben de nodige details zoals lichtgevende ogen en klauwen. Samus zelf is eveneens een baken van licht in de duisternis. Met haar fel gekleurde pak en prachtig geanimeerde moves steelt ze de show. In de meeste beelden van Other M zien we de grijze steriele gangen van de intro van de game. Na een tijdje rennen en knallen betrad ik een kamer met een meer organische look. De buitenaardse planten bedekten de ijzeren platen en aan de liften viel op te maken dat er veel meer achter Metroid: Other M schuilt dan je in de eerste instantie zult denken. De muziek is op een evenement waar men Just Dance speelt moeilijk te beoordelen. Het volume van de TV stond hoog, waardoor de voice-acting wel goed waarneembaar was. De dreigende klanken en sfeervolle tonen van de Metroid-muziek herkent een echte fan echter uit duizenden en op dit gebied zal Metroid: Other M zeker niet tegenvallen.

Voorlopige conclusie
De korte tijd die ik samen met Samus doorbracht in een godvergeten ruimtestation hebben me overtuigd dat Metroid: Other M veel verwachtingen waar zal maken. Daarnaast was dit slechts het eerste kwartier van de game en schuilt er in menig Metroid-game achter ieder hoekje en gaatje een nieuwe uitdaging of een prachtige nieuwe locatie. Alle klassieke elementen zijn aanwezig en men heeft de nieuwe moves en acties op een fenomenale manier toegevoegd. Het enige punt van kritiek is het verhaal en de voice-acting, maar aangezien ook deze episode van Metroid langzaam ontrafeld wordt, is daar nog geen goed oordeel over te vellen.

Op de volgende pagina vertelt Benjamin over zijn ervaringen met Metroid: Other M.
Next articleWederom nieuwe Pokémon onthuld Previous articleVolledige setlist GH: Warriors of Rock

Reacties van gebruikers

Avatar
Paul | 09 augustus 2010 03:16 | #189116
Beware, fanboy rant incoming! o.O
Avatar
Volvagia | 09 augustus 2010 03:18 | #189117
Beware, fanboy rant incoming! o.O


anders lees je het artikel even Weird ? Quint is buitengewoon kritisch over de game...goed om te lezen en ook goed om zo'n mening naar voren te laten komen in een artikel als dit.

ik weet niet in welke groep ik thuishoor. ik heb nooit zoveel met metroid gehad, dus ik denk dat het verhaal me niet zo zal interesseren. dan blijft pure gameplay over en ik ben bang dat dat dan tegen zal vallen...
Avatar
Snader | 09 augustus 2010 12:49 | #189122
@Quint: Ik wist niet dat je knoppencombinaties moest maken voor bepaalde simpele aanvallen, zoals raketten afschieten of morphballbom neerleggen. Jammer dat je geen voorbeeld van knoppencombinaties noemt, dan kon ik me beter in je situatie plaatsen.

Dat deze Metroid heel verhaalgedreven is, was toch het voornaamste verkooppunt (naast het feit dat het een Metroidtitel is)? Beetje vreemd dat ze er dan expliciet bijmelden dat je soms een uur zonder filmpje zal spelen. En als het niet het geval was, hoeven de filmpjes nog niet heel erg lang of storend zijn, net als bij introductie van bazen in de Primereeks.

Het uitkammen van de omgevingen was ook 1 van mijn favoriete bezigheden. Hopelijk krijg ik niet de neiging om er doorheen te rushen, maar het wel iets waar ik bang voor ben.

Het verhaal van Metroid Fusion speelt zich toch na Other M? Dan hoef je er toch niks vanaf te weten om deze te spelen? Super Metroid moet je eigenlijk sowieso gespeeld hebben. Beste 2D Metroid tot nu toe. Maar ik denk dat je met filmpjes veel van vorige gebeurtenissen te zien krijgt.

Goede hands-ons, mensen. Ik ben alleen nog maar benieuwder geworden door jullie Smile
Avatar
Ruben | 09 augustus 2010 15:49 | #189126
Het uitkammen vond ik ook altijd zeer leuk, dat doe ik bijna in elke game waar het kan. Ik vond dat de Prime-reeks een rustig en ordelijk verliep, maar bij deze game voel ik meer chaos. Ik ben eigenlijk een beetje verdeelt over Other M... Maar met Nintendo zal het wel (hopelijk) goedkomen.
Avatar
wiijordends | 09 augustus 2010 17:51 | #189129
Ik heb zo het gevoel dat het einde van other M weer zo moeilijk zal zijn net als in Metroid prime 2:Echoes met de ING Queen met zijn 3 transformaties+Dark Samus allemaal achter elkaar zonder te helen. hopelijk niet.Ik heb het einde nog steets niet kunnen bereiken[NGC versie].Het verste was ik in het Dark Samus gevecht maar de tijd was op. Het is een cool spel maar laat het niet zo moeilijk worden.
Avatar
Phazon13 | 09 augustus 2010 21:09 | #189133
Ik heb zo het gevoel dat het einde van other M weer zo moeilijk zal zijn net als in Metroid prime 2:Echoes met de ING Queen met zijn 3 transformaties+Dark Samus allemaal achter elkaar zonder te helen. hopelijk niet.Ik heb het einde nog steets niet kunnen bereiken[NGC versie].Het verste was ik in het Dark Samus gevecht maar de tijd was op. Het is een cool spel maar laat het niet zo moeilijk worden.


Er zijn toch verschillende moeilijkheidsniveau's?
Ik ga eens deze maand uitkijken naar een leuke aanbieding, waarschijnlijk valt hij wel te pre-orderen voor een 35€ ofzo Smile
Avatar
!!Luigi!! | 10 augustus 2010 09:58 | #189145
Zeker weten dat ik deze ga halen! Als ik het zo lees ligt deze Metroid dichter bij de 2D serie, dan bij de Prime reeks. En dat is iets goeds, want die 2D spelen vind ik geweldig. De Prime spellen hebben me nooit kunnen boeien (op Pinball na dan, maarja..). Ik hoop ook dat de besturing gewoon even wennen wordt en geen belemmering vormt. Dat is toch wel belangrijk.
Avatar
Phazon13 | 10 augustus 2010 11:02 | #189147
De bedoeling van de prime games was vooral dat je mbv het scannen zelf het verhaal te weten komt en ontdekt. Ik heb eens geprobeerd metroid prime opnieuw te spelen door alle scans te lezen en dan vind ik toch dat het verhaal zeer goed is met veel oog voor detail. Smile
Avatar
Phazon13 | 10 augustus 2010 17:58 | #189153
Is niet erg hoor, ik sloeg het vroeger ook vaak over maar toen had ik er eens iets van gelezen en daar zit inderdaad veel informatie in. Soms teveel voor slechts één enkele playthrough omdat het je dan inderdaad wat van de actie weghoudt. Misschien dat het dus hier minder is omdat het verhaal verteld wordt met ook veel actie Smile
Avatar
Snader | 17 augustus 2010 19:39 | #189313
@Phazon13 en !Link!: Schaam jullie. De hele reden dat ik Metroid Prime speelde was om erachter te komen wat er met de bevolking was gebeurd van Tallon IV. Wat dat betreft is Samus niet anders dan Indiana Jones: een actionpacked archeoloog Razz
Nee, maar serieus, de manier waarop het verhaal verteld wordt is bijzonder: een uitgestorven ras, dat hun laatste ervaringen op betekenisvolle plaatsen uit hun beschaving achter laten met het oog om een bestrijder van het kwaad van "intel" te voorzien. Kennis is namelijk macht.
Avatar
Phazon13 | 20 augustus 2010 19:49 | #189400
De eerste keer speel ik het altijd sneller uit. Op de trilogie heb ik op mp1 al 100%. Helaas zal er wegens tijdsgebrek nooit 100 op mp2 of3 verschijnen vrees ik
Avatar
Snader | 20 augustus 2010 22:32 | #189402
MP2 heb ik ook nooit 100% gehaald, maar bij MP3 was het een eitje, omdat ze er een hintsysteem in gestopt hebben. Jammer dat de scans niet meetellen om 100% te krijgen; het geldt alleen voor de suit expansions.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Metroid: Other M

Platform: Wii
Genre: Action
Ontwikkelaar: Team Ninja
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 03 september 2010

Screenshots