Activision's geschiedenis, samenwerking en prijsvraag Prijsvraag | 12 november 2010 00:01 | Auteur: Quint

Activision's geschiedenis & samenwerking
De derde dag van ons 10-jarig bestaan, vrijdag 12 november 2010, staat in het teken van de uitgever Activision. Wederom is dit terug te zien in de achtergrond, een geschiedenis-artikel, een samenwerkings-stukje en een spetterende prijsvraag!

Activision's geschiedenis (geschreven door: Benjamin en Marcel)
Zeg je Guitar Hero, dan zeg je Activision. Zeg je Call of Duty, dan zeg je Activision. Zeg je Tony Hawk, dan zeg je Activision. Oftewel, Activision is de grondlegger van veel van de hedendaagse gameseries. We nemen een kleine duik in de geschiedenis van dit Amerikaanse gamebedrijf.

Grondlegger en afbreker
Activision Blizzard zou de reden van het bestaan van onafhankelijke game-ontwikkelaars genoemd kunnen worden. In 1979 waren zij het allereerste onafhankelijke videogame bedrijf dat voornamelijk spellen ontwikkelde voor de Atari 2600. De grondleggers van het bedrijf zijn Jim Levy, Richard Muchmore, David Crane, Larry Kaplan, Alan Miller en Bob Whitehead, waarvan de laatste vier eerder werkzaam waren bij Atari. Activision werd een toevluchtsoord voor Atari-programmeurs die zich niet gewaardeerd voelden. Atari nam game-designers niet serieus genoeg en Activision noemde de makers van haar games bij naam en gaf hen bonussen voor goede prestaties.
Het eerste grote succes voor Activision was Pitfall voor de eerder genoemde Atari 2600, één van de allereerste best selling platform-games. In Pitfall is het de bedoeling om een personage genaamd Harry in een doolhof-achtige jungle op een getimede manier door het spel heen te lozen. In 1988 ontwikkelde Activision niet alleen videogames, maar ook verschillende soorten applicaties en programma’s voor de zakenwereld. Vanaf datzelfde jaar viel de naam Activision onder Mediagenic. Jim Levy zag hoe zijn overkoepelende organisatie Mediagenic groeide, maar had weinig besef van de risico’s bij zijn platenlabel.

activision_blizzard_logo


Mediagenic kwam in opspraak door copyrightschendingen en een rechter bepaalde dat men miljoenen aan schadevergoedingen moest betalen aan de benadeelde partijen. Al snel raakte Mediagenic in de financïele problemen en het einde van Activision leek daarmee ook in zicht. Een groep investeerders onder leiding van Robert A. Kotick, beter bekend als Bobby Kotick, kocht Mediagenic in 1991 en stak miljoenen in het bedrijf. Vanaf 1997 probeerde Activision onder leiding van Kotick EA bij te benen met het opkopen van studio’s. Zo kocht Activision in 1998 Raven Software, in 1999 Neversoft, in 2000 Gray Matter Interactive, in 2001 Treyarch, in 2002 Luxoflux en Z-Axis Ltd, in 2003 Infinity Ward en Shaba Games LLC. Na een recordwinst in 2004 werden in 2005 ook Vicarous Visions, Toys for Bob en Beenox onderdeel van Activision. Door al deze overnames zijn onder andere de Crash Bandicoot- en de Spyro-serie eigendom geworden van Activision. Bovendien was het succes van Guitar Hero reden genoeg om RedOctane Inc. in 2006 op te kopen. EA en andere publishers moesten toezien hoe Activision groeide en groeide en in 2007 kocht men Bizzare Creations die voorheen een exclusieve deal had met Microsoft om tenminste nog drie Project Gotham Racing games te maken. DemonWare werd eveneens in 2007 overgenomen, maar de genadeklap moest nog komen. Vivendi Universal en Activision lieten de game-industrie op 3 december 2007 op de grondvesten schudden. Vivendi nam Activision over en na de transactie ontstond in 2008 Activision Blizzard. Een gigant met een marktwaarde van $18.9 miljard met Bobby Kotick aan het hoofd als heer en meester en World of Warcraft als eeuwige geldkraan.

Oorlog
De nieuwe keizer van het Activision-keizerrijk is alles behalve geliefd, want ondanks Activision’s aankopen blijven er weinig studio’s overeind. Activision sloot zonder meer RedOctane Inc., Luxoflux, Shaba Entertainment LLC en een aantal andere studio’s. Bovendien zijn er regelmatig ontwikkelaars op straat gezet door het bedrijf dat ooit op kwam voor de benadeelde Atari-programmeurs. Vorig jaar kwam Bobby Kotick wederom in opspraak, dit keer door zijn mededeling dat ‘als het aan hem lag, de prijzen van randapparatuur (zoals Guitar Hero-contorllers -red.) een stuk hoger zouden zijn dan nu’. Of dit sarcastisch of serieus bedoeld was, is nooit echt duidelijk geworden. Ook is bekend dat hij zijn eigen games maar zelden speelt. Buiten Kotick’s uitspraken is ook de bedrijfsvoering van Activision een punt van discussie met als hoogtepunt de Infinity Ward-affaire. De ontwikkelaars van Call of Duty 4: Modern Warfare en Call of Duty: Modern Warfare 2 waren naar eigen zeggen het slachtoffer geworden van intimidaties en bedreigingen. Activision betaalde de beloofde bonus voor het maken van Modern Warfare 2 niet uit en ontsloeg de managers van Infinity Ward. Het verhaal kreeg nog een opmerkelijk staartje toen Jason West en Vince Zampella een nieuwe studio opende en een deal sloten met EA. Activision had daarvoor aangegeven West en Zampella te hebben ontslagen, omdat ze contact zouden hebben gehad met EA’s CEO John Riccitiello. EA zou de Infinity Ward kopstukken geld geboden hebben na een vluchtje met zijn privé-jet en bovendien beweerde Activision dat men eigendommen van het bedrijf, zoals game code en designs, wilde verkopen aan EA. EA en Activision probeerden elkaar in de pers af te branden, maar zowel West, Zampella, Activision en EA kregen van hun advocaten het advies om te stoppen met moddergooien. De partijen zijn tot op de dag van vandaag verwikkeld in een juridisch proces en de uitspraak met het nieuwe moddergooi-seizoen zal volgen op 23 mei 2011. He is te hopen dat Activision het Europese FreeStyleGames wel in het gareel houdt, want zij ontwikkelden onlangs hun tweede grote game genaamd DJ Hero 2 en zijn naast 7 Studios de meest recente aankoop van Activision.

BobbyKotickActivision
Bobby Kotick


Software
Sinds 2006 heeft Activision tevens de rechten van de James Bond-serie in haar bezit en het eerste resultaat daarvan zagen we in 2008. Sinds enkele dagen ligt tevens de goed gewaardeerde nieuwste versie van GoldenEye 007 in de winkels, exclusief voor Wii, waarvan je hier onze review kunt vinden. Toch boekte Activision de afgelopen jaren het grootste succes met de Guitar Hero- en Call of Duty-series. De verkopen van de Guitar Hero-games stegen de pan uit en zette het muziek-genre weer terug op de kaart. De nieuwste Call of Duty-games zetten zelfs Nederland op stelten met verschillende nachtelijke openingen voor de release van deze games. Met het oog op sequels, kunnen we vrij zeker stellen dat een nieuwe ‘Hero’-game en een nieuwe Call of Duty-game niet uit zal blijven op Nintendo’s consoles. Activision staat er ook om bekend om Marvel-games, Nickelodeon-games en film-licentie-games uit te brengen, dus ook op dat gebied zullen we ongetwijfeld wat gaan zien. Wij zijn echter in het bijzonder benieuwd naar wat Activision en haar partners zoal uit de Nintendo 3DS gaan halen. We weten in ieder geval dat DJ Hero 3D op de stapel ligt, maar verder blijft het gissen.

De samenwerking tussen N1ntendo.nl en Activision (geschreven door: Quint)
De man die verantwoordelijk was voor de PR van Activision op het moment dat ik de PR overnam, was Martijn Kroonstuiver. Martijn stond bij mij persoonlijk bekend als degene die zijn persberichten altijd met enkel hoofdletters uitzond, waardoor zijn mailtjes gemakkelijk te herkennen waren. Het contact met Activision is in het begin vrij statisch geweest: ik vroeg games aan en af en toe kregen we die wel en af en toe niet. Wanneer gevraagd werd naar een reden, kregen we als we geluk hadden antwoord en anders gewoon helemaal niet. Al gauw werd duidelijk dat Martijn helemaal gek werd van alle aanvragen, omdat hij naast die verplichtingen ook nog een hoop andere dingen te doen had. Als je zoals wij in die tijd niet via het persoonlijke niveau was binnen gedrongen bij Activision, dan kon je het goede contact voorlopig wel op je buik schrijven.

Van het kastje naar de muur
Gelukkig ontstond daar een nieuwe manier om naar boven te klimmen. Hanan Ansri werd aangenomen als Marketing Assistant en de aanvragen gingen vervolgens via haar. De uiteindelijke beslissing of de aangevraagde titel bij je op de deurmat zou vallen, lag echter alsnog bij Martijn. Opvallend was altijd dat wanneer een recensie-exemplaar inderdaad binnen kwam, deze verpakt was in een doosje met factuur. Inmiddels weten we waarom: Activision heeft haar eigen distributieopslagruimte welke ook wordt ingezet bij de levering aan winkels. Wanneer Martijn groen licht geeft voor een recensie-exemplaar, dan komt er in het distributiecentrum een opdracht binnen dat ze naar ons adres een game moeten opsturen zonder kosten.

CODLaunch
Eén van de vele nachtlanceringen van Call of Duty: Modern Warfare 2 in de Verenigde Staten


Het persoonlijke contact bleef lang uit. Pas op de nachtlancering van Call of Duty: Modern Warfare 2 in 2009 in Rotterdam schudde ik de hand van Martijn voor het eerst en dat terwijl ik al ruim tweeënhalf jaar met hem mailde. Waar ging het fout, zou je denken. Het was de naïviteit: het niet beseffen dat persoonlijk contact erg belangrijk is. Gelukkig ging het vanaf dat moment wat beter. Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat ik met Martijn op Gamekings Live in Breda een uitgebreid gesprek heb gevoerd over Tony Hawk Ride, waar hij zeer genuanceerd alle bewegingen liet zien, zonder de daadwerkelijke skateboard-controller onder zich te hebben. Het blijven PR-mensen hè?

In diezelfde periode kreeg ik bij het aanvragen van Guitar Hero-games te horen dat ook hier een nieuwe PR-persoon voor was aangenomen, die zich volledig richtte op het ‘Hero’-brand: Nick Geurds. Nick bleek een totaal onbereikbaar persoon te zijn en sporadisch te reageren op mailtjes. Ik denk dat het in totaal zo’n tien reminders heeft gekost om uiteindelijk de complete Guitar Hero-set op de redactie te hebben, maar het was gelukkig gelukt. Kort nadat ik geïntroduceerd werd aan Nick, was hij weer verdwenen. Zijn vervanger? Martijn Kroonstuiver.

GuitarHeroActivision
Guitar Hero


De PR van nu
Jawel, dezelfde Martijn was een positie opgeschoven en focuste zich vanaf dat moment – en nu nog steeds – op het ‘Hero’-merk van Activision. De functie van Martijn, die van PR-Manager, werd overgenomen door een nieuw gezicht: Rick Sloof. Dit gebeurde in april van dit jaar. Vanaf het moment dat Rick het heeft overgenomen, is ons contact met Activision wat intensiever geworden. Dit is ook logisch, want onze instelling was vanaf dat moment meer gericht op persoonlijk contact en nu Rick ons vanaf het begin van zijn carrière meemaakt, zijn we meer in de picture. Ik heb Rick in de tussentijd op meerdere momenten getroffen, waaronder het moment dat we naar Los Angeles vlogen. Rick en ik waren er allebei vroeg bij en zaten daarom verplicht met elkaar opgeschoten bij de gate. Uiteraard was dit een gezellige bedoeling, met als hoofddoel het lospeuteren van de informatie omtrent het toen al groots aangekondigde Activision-feest op de E3, wat later ook meer dan waar gemaakt werd. In Los Angeles zelf ben ik Rick nog een aantal keren tegen gekomen bij zowel de Activision-afspraken op de beurs als bij het Activision-feest. Het is altijd leuk elkaar op zulke momenten tegen te komen, zeker in het buitenland, want het voelt gelijk vertrouwd aan.

In de tussentijd zit het qua recensie-games meer dan goed: Rick houdt volledig rekening met ons en zorgt ervoor dat wij op Nintendo-gebied niets missen. We zijn er dan ook van overtuigd dat we een zeer prettige samenwerking voor de boeg hebben .

We danken Activision Benelux van harte voor de jaren steun en we hopen dat onze samenwerking zichzelf nog jaren op een prettige wijze voort mag zetten!

Rick Sloof, PR-Manager van Activision Benelux, over de samenwerking met Wii-DS.nl/N1ntendo.nl:

Ik heb alle vertrouwen in Quint en zijn crew, de samenwerking is altijd leuk en ik verwacht heeeeeeel veel van de nieuwe site N1ntendo!
Next articleNintendo komt met Mario Kart Wii-bundel Previous articleGoldenEye 007

Reacties van gebruikers

Avatar
test | 11 november 2010 23:59 | #192485
Die prijsvragen gaan wel lang mee zeg :O Zou leuker zijn als ze ook maar 1 dag zouden gelden!
Avatar
Zmaster | 12 november 2010 00:00 | #192486
collapse
fuck activision
Avatar
test | 12 november 2010 00:08 | #192487
Reactie op post #192486 van Zmaster
geen prijs voor jou!
Avatar
Bas | 12 november 2010 07:49 | #192491
@Quint: mooi opgelost met dat huisnummer vakje :p
Avatar
WiiGamer1 | 12 november 2010 08:47 | #192492
Mooie prijsvraag opnieuw!
Avatar
wiijordends | 12 november 2010 09:29 | #192493
Ik vond percey jackson and the lightning thief een leuke film daarom doe ik mee. (Ik weet het als ik iets is het dat nog moet zijn maar je hebt altijd wel nog min. 1% kans maar beter proberen dan op voorhand op te geven)
Avatar
wiijordends | 12 november 2010 09:42 | #192495
collapse
Kan ook niet wachten tot het de beurd aan Nintendo is! Ik hok dat ze deze als laatste gaan nemen.Als er een Wii valt te winnen en ik win die dan is het probleem met mijn disc drive ook al opgelost!(zie forum: wii leest geen enkele disk meer) Ho als dat waar kon zijn kon ik i.p.v een reparatie voor mijn Sinterklaas te vragen een Mario 25 aniversairy box voor Wii vragen. Maarja het blijf bij dromen want wie zegt dat er een wii te winnen valt en als dat zou zijn of ik hem zou winnnen?! en naar Sega kijk ik ook uit maar dit is gewoon voor de gekke Sega figuurtjes.

@Quint: alles wat ik inzend wordt dubbel ingezonden een hint voor de website i.p.v 99,99% compleet te maken maar 100%
Avatar
Quint | 12 november 2010 11:19 | #192501
Reactie op post #192495 van wiijordends
We hebben je antwoorden allemaal gewoon één keer binnen gekregen hoor, dus het ligt niet aan de website Smile .
Avatar
WiiGamer1 | 12 november 2010 11:30 | #192502
Reactie op post #192495 van wiijordends
Je bent niet de enigste die eens iets wil winnen,ik heb namelijk in heel mijn leven zo goed als niks gewonnen,dus dit is een perfecte kans op eens iets te krijgen zonder dat ik mijn portemonnee altijd moet bovenhalen om eens iets leuk te hebben/te spelen.
Avatar
Mink | 12 november 2010 09:48 | #192497
Nice!
Avatar
!!Luigi!! | 12 november 2010 10:52 | #192500
Om het jaar '83 maar buiten beschouwing te laten Razz Verder weer erg goed geschreven! Ik vind dit wel leuke en interessante stukjes.

Wat een geschuif ook zeg onder de PR-mensen. Die Martijn zat eerst bij Ubi volgens mij.
Avatar
peyj | 12 november 2010 11:32 | #192503
Weer een dag weer een prijsvraag Smile . Hoewel de antwoorden wel aardig voor de hand liggen.
Avatar
Sitroentje | 12 november 2010 12:10 | #192504
Ik doe natuurlijk alleen mee voor de geweldige Icarly games Worship
Avatar
Watcher | 12 november 2010 12:17 | #192505
Weer mooie prijzen te winnen,ga het zeker weer proberen.
Avatar
aprvdb | 12 november 2010 12:41 | #192506
Behalfe Guitar Hero heb ik niet zoveel met activision. Wel weer mooi stukje om te lezen Smile
Avatar
Wings_of_Gold | 12 november 2010 14:03 | #192512
black ops voor Wii, mooie prijs:-)
Avatar
Gohma | 12 november 2010 15:23 | #192515
nice ik doe zeker mee en chill dat er zoveel prijzen zijn
Avatar
Ruben | 12 november 2010 15:30 | #192516
collapse
Wat hebben jullie met 1 minuut na middernacht (of zelfs stipt 0:00) nieuws posten? Oké, het is voor een prijsvraag met beperkt aantal inzenddagen of uren, maar ik denk niet dat er iemand om middernacht zal opstaan om eventjes een prijsvraag in te vullen Yummy
Avatar
Quint | 12 november 2010 15:37 | #192519
Reactie op post #192516 van Ruben
collapse
Is dit een serieuze vraag Weird ? Elke dag staat in het teken van een andere uitgever en een dag begint doorgaans om 00:00...

Daarnaast kan ik je vertellen dat er behoorlijk veel members in de nacht nog actief zijn om de prijsvragen in te vullen Smile ...
Avatar
Ruben | 12 november 2010 16:06 | #192520
Reactie op post #192519 van Quint
collapse
Ja dit was een serieuze vraag Wink Ik vind het gewoon een beetje overdreven (niet dat ik slecht vind), op een uurtje ofzo komt het toch niet aan (vind ik).

Ik zeg dus niet dat het slecht is, gewoon dat het niet noodzakelijk is om te doen. Begrijp je Wink
Avatar
Benjamin | 12 november 2010 16:18 | #192522
Reactie op post #192520 van Ruben
collapse
Het is echter wel noodzakelijk. Elke uitgever staat één dag (24 uur) in de belangstelling. Het zou raar zijn om het de ene keer om zes uur 's ochtends te doen en de andere keer om 0:00, waardoor een uitgever dus niet één dag (24 uur) in de belangstelling staat Smile . Dat zijn nu eenmaal de afspraken.
Avatar
Ruben | 12 november 2010 16:48 | #192525
Reactie op post #192522 van Benjamin
Ik begrijp het Wink Bedankt voor de uitleg hoor Smile
Avatar
jochem | 12 november 2010 15:31 | #192518
of je moet noch wakker zijn
Avatar
Animal | 13 november 2010 11:32 | #192559
Weer leuk om te lezen!
Goed gedaan
Avatar
hamtaro | 14 november 2010 10:40 | #192604
alweer een mooi stukie Wink

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.