Sonic Colours Review | 16 november 2010 00:02 | Auteur: Marcel

Na de wereld meerdere malen bijna te hebben vernietigd wil Dr. Eggman zijn leven beteren. De aardsrivaal van Sonic heeft een pretpark gebouwd in de ruimte als een vriendelijk gebaar naar de mensheid. Het verhaal van Sonic Colours is de perfecte metafoor om Sonic Team te beschrijven. Immers hebben ook zij meerdere malen Sonic naar de afgrond gebracht en is Sonic Colours het gebaar waar duizenden Sonic-fans al jaren op wachten. Het is te hopen dat Sonic Team meer te vertrouwen is dan de altijd sluwe Dr. Eggman.

In tegenstelling tot de acties van Dr. Eggman zijn niet alle moderne Sonic-games slecht. Integendeel, de meeste games bevatten ontzettend coole levels met allerlei verschillende gameplay-elementen en in dat laatste schuilt het probleem. De Sonic-gameplay was in het gros van de Sonic-games versplinterd en de goede spellen werden gehinderd door slechte beslisssingen, zoals de toevoeging van vuurwapens in Shadow the Hedgehog en de relatief saaie Werehog-gameplay van Sonic Unleashed. Met Sonic Unleashed had Sega, afgezien van de Werehog, bijna de ultieme 3D-Sonic in handen en het is niet zo vreemd dat Sonic Unleashed de fundering vormt voor Sonic Colours. Daarnaast ging Sonic Team op zoek naar andere inspiratiebronnen en kwam onder andere terecht bij Nintendo’s veel geprezen Super Mario-serie.

SonicColours_ss1

The sky with stars so bright
Zodra je een naam hebt ingevoerd om je scores en voortgang bij te houden, begint het eerste level. Sonic rent door het Tropical Resort en direct valt op hoe heerlijk de game speelt. Je kunt de game spelen met de Wii Remote en Nunchuk, maar je kunt ook een Classic controller of een GameCube controller gebruiken. Sonic rent met hoge snelheid door het level en je kunt hem moeiteloos door de bochten loodsen. Met zijn dubbelsprong trotseert hij platform na platform en met de homing-attack vuur je hem af richting de robots van Dr. Eggman en doelwitten in de omgeving. Al snel ren, knal en spring je door het eerste gebied van Dr. Eggman’s pretpark. Na de eerste voorzichtige stappen begin je steeds meer risico te nemen. De grind-rails in de lucht zijn gemakkelijk te benutten voor nog meer snelheid en vanuit welke hoek Sonic ook door trampolines afgevuurd wordt, hij komt altijd weer goed terecht en kan op bepaalde momenten zelfs hele stoere trucs uitvoeren. Het voelt haast als een Sonic-game met een automatische piloot, maar je bent als speler toch echt zelf verantwoordelijk voor het spectaculaire schouwspel dat Sonic Colours heet. Dat is gezien Sonic’s geschiedenis van glitches een behoorlijke verademing.

Een perfect werkende 3D-Sonic ontvouwt zich letterlijk voor je ogen, want je krijgt de beschikking tot het kaartscherm. In eerste instantie kun je alleen het Tropical Resort bereiken, maar al snel worden er nieuwe werelden ontgrendeld. Je start de verschillende acts met één druk op de knop en speelt nieuwe werelden vrij door de beschikbare acts uit te spelen. Je voortgang wordt niet gehinderd door verzamelbare objecten of andere prullaria. Wel verschijnen de eerste tussenfilmpjes met Sonic en zijn maatje Tails in de hoofdrol en ga je haastig op zoek naar je oordoppen. De zoektocht kan gestaakt worden, want Tails heeft een nieuwe stem die stukken minder irritant is dan zijn vorige stemgeluid. Sonic heeft verrassend genoeg ook een nieuwe voice-actor gekregen die de zinnen van de egel aanzienlijk beter overbrengt dan zijn voorganger. De stijl van de filmpjes en interacties doet denken aan cartoons, met flauwe grappen en soms overdreven expressies. Het is geen hoogstaand materiaal, maar ook zeker niet storend en in tegenstelling tot andere moderne Sonic-titels heeft Sonic geen honderden vrienden.

SonicColours_ss2

The colours feel so right
Nu Sonic’s nieuwe stijl geïntroduceerd is, worden ook de Wisps aan je voorgesteld. De gekleurde alien-achtige wezens zijn als power-ups in ieder level verwerkt. De blauwe Wisp kan bijvoorbeeld speciale blauwe ringen veranderen in blauwe blokken. Met de oranje Wisp wordt Sonic een raket en met de gele Wisp een drilboor, waarmee hij ondergrondse gebieden kan bereiken. In totaal zijn er zeven verschillende kleuren die ieder een eigen effect hebben op de moves van Sonic. De eerste act van iedere wereld kan gezien worden als het hoofdlevel, waarin Sonic van A naar B moet rennen en onderweg verschillende platformen, vijanden en uitdagingen tegenkomt. Bovendien openen de Wisps nieuwe routes en betekent het missen van een sprong vaak niet direct het einde van Sonic’s avontuur. De levels zijn voor het eerst sinds de 16-bit klassiekers opgebouwd uit meerdere lagen. Het kan voor de minder geoefende speler soms verwarrend zijn om op het plafond te lopen en met verborgen kabelbanen een half level over te slaan, maar de Sonic-fans zullen er van smullen. Er is in ieder level een min of meer lineair pad aanwezig, maar wie de felbegeerde S-rank op het scorebord wil halen, zal flink moeten experimenteren met Sonic’s nieuwe krachten en moves. De overige acts zijn per wereld verschillend, maar meestal korter dan de eerste act. Zo zijn er platform-uitdagingen met liften en acts waarin het einde van het level behoorlijk goed verstopt is of waarin de kracht van een Wisp centraal staat. Hierbij moet wel vermeld worden dat de ene act beter uitgewerkt is dan de andere. Een aantal levels kan het best beschreven worden als een bij elkaar geraapt zooitje. De missers doen geen afbreuk aan het geheel, maar het is jammer dat Sonic Team toch hier en daar terugvalt in de oude gewoontes, zoals het te vaak herhalen van elementen of het verkeerd plaatsen van platformen waardoor je onnodig veel levens verliest.

De replay-waarde van de game is torenhoog en dat komt met name door de flitsende manier waarop de levels zijn vormgegeven en de manier waarop de game verschillende perspectieven combineert om de gameplay interessant te houden. De camera zwiept in ieder level moeiteloos van 2D naar 3D of zoomt uit zodat je Sonic duidelijk door een looping ziet rennen. Je verliest Sonic nooit uit het oog en hebt bovendien de volledige controle over zijn acties. Het is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat Sonic-games de afgelopen tien jaar een synoniem waren voor slecht camerawerk en men in Sonic Colours werkelijk alles perfect in beeld brengt. We nemen als voorbeeld het Starlight Festival. Een level waarin je in de ruimte over een geprojecteerde regenboog door de Armada van Dr. Eggman loopt die vanuit ieder mogelijk camerastandpunt in beeld wordt gebracht. De ruimtes binnen de schepen zijn voorzien van klassieke 2D-gameplay, waarin Sonic over disco-vloeren rent en moet voorkomen dat hij wordt geplet door muren. De andere thema’s zijn minstens zo fantasierijk, met een level dat bestaat uit snoepjes, taart en koekjes en een Aziatische onderwaterwereld. De werelden bevatten daarnaast de nodige attracties. Het hele spel speelt zich immers af in het pretpark van Dr. Eggman.

SonicColours_ss3

I’ve never felt like this
De verschillende perspectieven worden niet alleen gebruikt voor de standaard gameplay, maar ook voor de boss-battles. Hierdoor zijn deze verder uitgediept dan voorheen en kent een aantal eindbazen meerdere vormen. Helaas is er in Sonic Colours weinig variatie in de eindbaasgevechten, maar dit wordt enigszins goed gemaakt met tussenbazen die soms uit het niets op je pad verschijnen. Over het algemeen zijn de gevechten echter te gemakkelijk. Iedere eindbaas heeft een zwakke plek die meestal draait om één van de Wisps. Als je de juiste Wisp tegen een eindbaas gebruikt dan is deze soms in één klap verslagen. Sonic maakt in de game vaak grapjes over zijn superioriteit in vergelijking met de robotische vijanden, maar het is jammer dat de eindbazen niet de kers op de taart zijn.

De kers op de taart is in het geval van Sonic Colours de muziek. Toegegeven, vrijwel iedere Sonic-release gaat samen met een sterke soundtrack. Echter, met Sonic Colours haalde men min of meer alle componisten van stal die ooit iets voor een Sonic gemaakt hebben en dat hoor je terug in de verschillende nummers. De rock en synth stijl van Sonic Adventure 2 is duidelijk herkenbaar, alsmede de meer sfeervolle muziek van Sonic Unleashed. Daarnaast zijn er orkestrale uitvoeringen die bepaalde momenten in de game kracht bij zetten. Wederom is er een theme-song geschreven en dit keer was het de beurt aan John Paul Mahklouf van de Amerikaanse band Cash Cash om een songtekst van Jun Senoue ten gehore te brengen. Het nummer ‘Reach for the Stars’ is meer up-beat dan we van Sonic’s rock-achtergrond gewend zijn, maar past goed bij de stijl van de game. De geluidseffecten zijn buiten Sonic’s nieuwe voice-actor weinig veranderd. De ‘klunks’ en ‘klanks’ van Dr. Eggman’s robots klinken in harmonie met het geluid van verzamelde ringen en Sonic’s kreetjes. Opmerkelijk is de manier waarop de power-ups aangekondigd worden wanneer je ze activeert. Schreeuwend LASER!, ROCKET!, DRILL!, door je speakers is in het begin even schrikken. De power-ups zorgen soms voor aanpassingen aan de muziek. De drill gaat gepaard met een hardstyle-beat, terwijl de laser een wat hogere toon kent. Al met al zijn de muziek en geluidseffecten bijzonder goed uitgevoerd.

2945-Sonic-Colours-Wii-21

I’ll keep on running
Buiten de hierboven beschreven hoofdmoot bevat Sonic Colours nog een extra game. In ieder level kun je vijf verborgen rode ringen vinden. Je kunt de ringen vergelijken met de munten uit New Super Mario Bros. Wii of de emblemen uit eerdere Sonic-games. Als je genoeg munten hebt, ontgrendel je de Sonic Simulator. Een Sonic-spel dat je in je eentje of met twee spelers kunt spelen. Een welkome toevoeging aan een game die al voorzien is van uren Sonic-pret. Hoe meer munten je verzamelt in de hoofd-game, hoe meer features je krijgt in de Sonic Simulator. Zo kun je de mogelijkheid vrijspelen om met je Mii de levels van de Sonic Simulator te trotseren. Naast de Sonic Simulator is er een Challenge Mode waarin je een groot aantal levels achter elkaar moet doorlopen zonder al je levens te verliezen. Ten slotte kun je al je scores uploaden op een wereldwijd online Sonic Colours scorebord. Wie alle rode ringen verzamelt en in alle acts de felbegeerde S-rank haalt, krijgt voor het uren ploeteren nog een extra verrassing, maar wat dat is, verklappen we niet.

2945-Sonic-Colours-Wii-5

Conclusie
De gameplay van Sonic Colours is snel, leuk, herkenbaar en bevat tegelijkertijd de nodige vernieuwingen in de vorm van Wisps. De kleurrijke levels schieten aan je voorbij en men biedt genoeg verschillende stijlen en paden om de game tot het einde toe interessant te houden. Daarnaast zijn er pittige platform-uitdagingen aanwezig die gelukkig aanzienlijk moeilijker zijn dan de te gemakkelijke boss-battles. Buiten alle lof valt een klein aantal levels dat aanzienlijk minder goed ontworpen is. Het meest opmerkelijke aan Sonic Colours is de technische kant, want niet alleen oogt en klinkt alles subliem, de camera brengt de actie nagenoeg perfect in beeld. Mede door de hoge replay-waarde en extra’s, zoals de Sonic Simulator en verzamelbare rode ringen, staat Sonic Colours garant voor uren speelplezier. Sonic Colours is zonder twijfel de beste Sonic-game sinds jaren!
9
N1-score
  • + Geweldige uitvoering van 3D-Sonic gameplay in combinatie met 2D-platforming
  • + Dynamische looks en prachtige muziek
  • + Wisps gaan gepaard met nieuwe gameplay-elementen
  • - Een aantal levels is minder goed uitgewerkt
  • - Eindbazen bieden weinig uitdaging
Next articleVurige Donkey Kong Country Returns trailer Previous articleCommercial nieuwe Mario vs Donkey Kong

Reacties van gebruikers

Avatar
626b | 16 november 2010 06:58 | #192693
Gefeliciteerd SEGA, het is jullie gelukt.
Avatar
Vikman | 16 november 2010 07:06 | #192695
Nee, het kan niet waar zijn...eindelijk weer een goede Sonic die trouw is aan origineel maar wel wat nieuwe elementen doorvoert?!? Ik ga deze maar eens halen komende week
En het was een mooie recensie Marcel! Erg kleurrijk
Avatar
jochem | 16 november 2010 08:16 | #192698
ik ben altijd al wel een sonicfan geweest maar hierdoor een supersonic - fan
Avatar
aprvdb | 16 november 2010 10:39 | #192703
ik ga 'm zeker halen. Ziet er veel belovend uit!
Avatar
Michiel | 16 november 2010 10:57 | #192706
Hmm, hopen dat dit ook voor XLA verschijnt. Smile
Avatar
marcel2552 | 16 november 2010 12:32 | #192708
gelukkig is het sega eindelijk gelukt, nu kunnen ze gewoon voortborduren op de gameplay van colours en hoeven ze niet elke keer terug naar de tekentafel(wat vaak is gebeurd de afgelopen 10 jaar) met verchrikkelijke gevolgen.

Ik noem een shadow the hedgehog en sonic 2006(op de 360/ps3) laatstgenoemde was echt het ultieme dieptepunt voor sonic. Als je dacht dat shadow the hedgehog vol bugs en glitches zat dan gaat met sonic 2006 een nieuwe(glitch) wereld voor je open Razz
Avatar
Spark | 16 november 2010 12:45 | #192710
Mooi spel met een mooie score. Niet zoals Gametrailers die het spel heel door het slijk heeft gehaald.
Avatar
!!Luigi!! | 16 november 2010 12:50 | #192711
Yeah, Sonic is back! Must-have! Very Happy
Avatar
Martijn | 16 november 2010 13:53 | #192712
Blijkbaar ben ik nu best nieuwsgierig naar deze. Het punt is dat gamers, vooral zogenaamde Sonicfans, altijd wat te zeiken zullen houden op Sonic. De kleinste dingen worden aangehaald om Sonicgames omlaag te halen en bestempelen als "een matige Sonicgame" of "Sonic onwaardig".

Gametrailers geeft het spel een 6.4, wat niet echt hoog is. Volgens hen valt Sonic terug in oude fouten, maar zou het misschien kunnen zijn dat zij vervallen in hun oude reviews van eerdere Sonicgames? Intussen is de status van Sonic enorm aangetast. Men neemt dingen aan en in Sonic's geval zal het hem momenteel niet ten goede komen. Punt is, de grootste flauwekul kan als struikelblok worden beschouwd. "Sonic 4" heeft daar ook mee te kampen.

Eigenlijk fijn om te zien dat het spel hier een 9 krijgt. Is Sonic dan echt terug? Doet deze game Sonics oude naam en faam eer aan? Ik weet het nog niet, maar ik zou het eigenlijk wel eens willen bekijken. Misschien verdient die egel wel een kans op een herziene algemene mening over hem. Met dat gezegd: best kans dat ik deze wil aanschaffen. Ondanks alles lijkt het me op zijn minst een vermakelijke game Very Happy . Visueel is het ook erg mooi. Ik zou zelfs zover durven gaan om te beweren dat dit weer eens een goede Sonictitel is, maar eerst eens spelen Smile .

Wat mij betreft moet dat gezeur over Sonic maar eens wat geminderd worden. Niet alles kapot maken door mierenn**kerij (sorry voor de woordkeuze). Minder kijken naar eerdere games, maar naar de game die er nu ligt. Terugkijken moet Sonic Team zelf maar doen, om van eerdere fouten te leren. Niet de spelers van het spel. Misschien dat Sonic's aanzien dan op den duur weer eens stijgt. Dat verdient die egel wel.
Avatar
vitom10 | 16 november 2010 14:57 | #192717
mmm als ik er geld voor heb koop ik hem zeker :d
Avatar
Djep | 16 november 2010 15:05 | #192718
Je kunt de game spelen met de Wii Remote en Nunchuk, maar je kunt ook een Classic controller of een GameCube controller gebruiken


Maar hoe spelen jullie het?
Avatar
Coldman81 | 16 november 2010 15:14 | #192719
"Sonic Colours is zonder twijfel de beste Sonic-game sinds jaren!"

Helemaal mee eens, ik vond Sonic Adventure leuk, Sonic Unleashed vond ik al goed. Maar dit spel verslaat alles, zeker een geslaagde 3D Sonic en geen weerwolf levels, geweren of naar emeralds zoeken. Gewoon puur racen. Hier hebben we op gewacht.


Op sommige stukken dat je van de zijkant speelt herken je echt oude klassieke Sonic momenten... geweldig.
Avatar
mauwie | 16 november 2010 16:22 | #192722
ik heb hem hier liggen en kan niks anders zeggen wat een super spel.
Avatar
dw4 | 16 november 2010 17:25 | #192724
ik heb hem zaterdag gehaald! erg mooi spel! Very Happy
Avatar
DonnaxNL | 16 november 2010 22:05 | #192737
Ow, dit is de Sonic Colours Wii review. Ik heb cijfer gegeven voor Ds versie. Maar denk dat de Wii versie ook een 9,5 waard is.

Ik denk dat ik Sonic Rush qua levels leuker heb gevonden, maar de eindbazen van Colours zijn wel pittiger.

*Ik heb wel zo'n leuke Sonic poppetje Razz
Avatar
Cocosuna | 17 november 2010 21:39 | #192786
Zozo hoge score. Maarja dat moet ook wel bij dit spel ( lijkt mij )
Nu maar hopen dat Sega de kwaliteit van de Sonic games hoog kan blijven houden.
Avatar
Emar | 18 november 2010 18:48 | #192806
Wow. Eindelijk is een goede 3d Sonic game. Ben erg benieuwd. Maar kan hem voorlopig nog niet kopen....
Avatar
Donnaxlb | 18 augustus 2011 17:10 | #201085
collapse
Ik heb hem vandaag gehaald voor Sonic Anniversary prijs van €20,-

Voor je een account heb gemaakt begin je al met 2 lekkere levels Razz
Avatar
!!Luigi!! | 18 augustus 2011 19:27 | #201088
Reactie op post #201085 van Donnaxlb
Hé inderdaad! Goede tip! Biertje?

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Sonic Colours

Platform: Wii
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Sonic Team
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: n.v.t.
Releasedatum: 12 november 2010

Screenshots