In the Mix Featuring Armin van Buuren Review | 27 november 2010 10:37 | Auteur: Benjamin

Voor echte dj fanaten hebben we het pas verschenen DJ Hero 2, waarin je naar hartelust kunt scratchen en crossfaden op de tofste hits. Echter ontbraken daar de hits van de beste dj ter wereld: Armin van Buuren. Het ontbreken van zijn muziek is niet zonder reden, want meneer Van Buuren heeft zijn geheel eigen dj-game exclusief voor de Wii. Deze game bestuur je echter zonder een stukje randapparatuur, maar gewoon met de Wii-afstandsbediening en Nunchuk. Is deze manier van besturen voor dit type gameplay geschikt? Nee, absoluut niet.

2911-Armin-van-Buuren-In-The-Mix-Wii-4


Om de besturing onder de knie te krijgen, zul je eerst een hele hoop verschillende tutorials moeten doorlopen die alles behalve duidelijk zijn. Het scherm is verdeeld in vier delen waar in de onderste twee delen elk deel een liedje representeert en in de bovenste twee je samples toe kunt voegen. Tijdens de nummers komen in deze delen verschillende symbolen voorbij, die aangeven dat je bijvoorbeeld kunt crossfaden en allerlei andere DJ-technieken uit de kast kunt trekken. Om deze daadwerkelijk te gebruiken, zul je het goede deel eerst moeten selecteren met de control stick op de Nunchuk, waarna je hem uiteindelijk selecteert met de Z-knop. Daarna verschijnt er vaak een teller in beeld die aftelt naar het moment dat je de handeling daadwerkelijk uit zal moeten voeren. En hier komt het daadwerkelijk uitvoeren: je houdt de A- en B-knop vast en draait de Wii-afstandsbediening om zijn eigen as of beweegt hem van links naar rechts, wat een crossfade beweging voor moet stellen. En daar zit nou precies het probleem: het moet lijken alsof je echte DJ-technieken uitvoert, maar dat is absoluut niet het geval. Het voelt vooral als het doen van ingewikkelde handelingen in de lucht, zonder dat je er een DJ-gevoel bij krijgt. Daarbij merk je vaak niet eens het resultaat van je handelingen in de muziek: die bonst net zo door als voor je handeling.

Jostiband
Een nog veel belachelijkere handeling wordt gebruikt bij het opwarmen van je publiek. Zodra dit symbool in beeld komt, zul je allerlei bewegingen moeten maken en houdingen aan moeten nemen om het publiek in de stemming te krijgen. Tijdens de nummers zul je heel vaak het publiek op moeten warmen door te ‘klappen’. Je raadt het al, dit doe je door de Wii-afstandsbediening en Nunchuk heen en weer te bewegen. Dit moet voor de mensen om je heen als hilarisch beschouwd worden, aangezien je op dat moment meer op een imitatie van de jostiband lijkt dan dat je aan het gamen bent. Het ziet en voelt niet alleen belachelijk, het slaat werkelijk ook helemaal nergens op. Over het publiek gesproken: ‘achter’ het in vier stukken verdeelde beeld zie je een lelijk vormgegeven publiek op en neer springen, telkens opnieuw en opnieuw. Je kijkt constant tegen ditzelfde publiek aan, zonder dat er ook maar iets in beeld verandert. Zelfs dit weet de ontwikkelaar nog te verprutsen: de enthousiaste feestbeesten springen zelfs door muren, tafels en andere meubelstukken heen.

2911-Armin-van-Buuren-In-The-Mix-Wii-3


Naast al deze ellende heeft de game ook nog enkele positieve punten. De muziek in de game is - en dat mag je ook wel verwachten van de beste DJ ter wereld - erg goed verzorgd en van een hoog niveau. Het is daarom des te erger dat de muziek in zo’n slecht spel verwerkt zit. Een ander positief aspect is dat de game volledig Nederlandstalig is, wat nog enigszins van pas komt in de onduidelijke tutorials. Ook speel je in de carrière mode op verschillende locaties, waaronder Amsterdam. Al merk je daar dan tijdens het spelen niet zo heel veel van...

In deze carrière mode speel je de nummers op verschillende locaties. Je moet daarbij zelf de setlist aanpassen, aan de hand van de smaak van het publiek dat in het menu aangegeven is. Naast deze ietwat simpele carrière mode kent de game nog een Feest-modus waarin je geen punten toegedeeld krijgt en min of meer vrij kunt spelen. Het plezier wat je hier uit haalt is echter nihil, omdat er geen enkele vorm van beloning in zit. Als laatste bevat de game nog een studio waar je zelf liedjes in elkaar kunt flansen, maar dit werkt allemaal erg omslachtig. Mocht je een liedje gemaakt hebben en dit willen delen met een andere speler die in het bezit is van dit fantastische spel, dan kom je van een koude kermis thuis. De game ondersteunt geen enkele vorm van online en de game is ook enkel en alleen in je eentje te spelen.

2911-Armin-van-Buuren-In-The-Mix-Wii-2


Conclusie
De ontwikkelaar en Armin van Buuren hebben het leuk geprobeerd, maar het project ‘In the Mix’ is compleet mislukt. Door het vreemde besturingssysteem die de verschillende DJ-handelingen na moet bootsen, slaat de game de plank volledig mis. Bovendien is het gemis van een fysiek randapparatuur enorm groot, omdat je in het geval van In the Mix eigenlijk min of meer in de lucht aan het spelen bent. De meest absurde handeling is het klappen in je handen door met je Wii-afstandsbediening en Nunchuk te schudden. Het is meer dan zonde dat Armin van Buuren zichzelf en zijn muziek heeft verleend aan dit spel (hij is zelf overigens nauwelijks te zien in de game), want in een game als DJ Hero (2) past hij vele malen beter. De enige positieve aspecten van de game zijn dan ook zijn muziek, het feit dat de game in het Nederlands is en dat deze enkele Nederlandse locaties bevat, maar daar houdt het dan ook mee op. In the Mix is zonder twijfel één van de weinige missers van de, onlangs verkozen, beste DJ ter wereld.
4,2
N1-score
  • + Goede muziek van de beste DJ ter wereld
  • + Game is volledig Nederlandstalig
  • - Vreemd besturingssysteem
  • - Gemis van fysiek randapparatuur
  • - Vreemde handelingen zoals klappen in je handen
  • - Zwakke presentatie
  • - Geen enkele vorm van multiplayer of online mogelijkheden
Next articleDe vier sporten uit Mario Sports Mix in beeld Previous articleSuper Monkey Ball 3DS in nieuwe screenshots

Reacties van gebruikers

Avatar
Bas | 27 november 2010 10:57 | #193118
Lol, ik probeerde gelijk dat schuifje op dat plaatje te vezetten O.o heel impulsief ik weet xD
Avatar
aprvdb | 27 november 2010 12:04 | #193120
leek me persoonlijk niet zo'n boeiend spel. Ik ben meer van de rock dus dan blijft er niet veel over :p
Avatar
Snader | 27 november 2010 21:44 | #193138
collapse
Ik vind het altijd interessant hoe je dan aan een getal als 4.2 komt Smile
Dat het in de buurt van de 4 komt, dat kan ik zo wel opmaken uit de review, maar waarom de specifieke .2? Komt dat tot stand door een vergelijking met andere games of "voelt het gewoon aan" als een .2?
Avatar
Benjamin | 27 november 2010 23:43 | #193141
Reactie op post #193138 van Snader
Het is in ieder geval geen lastige berekening of iets dergelijks Razz . Zodra een game voor mij als onspeelbaar over komt, ben ik geneigd om richting de twee te gaan. Is het nog enigszins te doen, maar is het simpelweg niet erg vermakelijk, dan kom je uit richting de drie tot vier. Zijn er dan nog enkele positieve kanten, dan haalt dat de score wat omhoog. In dit geval vond ik 4.5 dan weer wat te hoog. Het is voor mij dus een kwestie van gevoel en het afwegen van positieve en negatieve kanten.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

In the Mix Featuring Armin van Buuren

Platform: Wii
Genre: Music
Ontwikkelaar: Transgaming
Uitgever: Foreign Media Games
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 20 november 2010

Screenshots