Kingdom Hearts Re:coded Review | 04 januari 2011 19:38 | Auteur: Marcel

De beste oplossing voor een computerprobleem is een telefoontje naar een helpdesk of een bezoekje aan de speciaalzaak. Daarnaast heeft iedereen in de familie wel een oom, broer, tante, neef of nicht die handig is met computers. Mickey Mouse daarentegen repareert zijn computer op de meest omslachtige manier ooit.

Japie Krekel heeft een archief bijgehouden over de Kingdom Hearts-verhalen. Het journal is een groot digitaal boek waar alle werelden en personages van Kingdom Hearts in zijn opgeslagen. Het naslagwerk wordt geteisterd door glitches en bugs. Mickey besluit daarop de digitale Sora, die opgeslagen is in het archief, te vragen om de boel te herstellen. Na een compilatie van Kingdom Hearts in de vorm van een filmpje en een mooi ingezongen nummer stap jij in de grote gele schoenen van Sora en ontrafelt zich een warboel waar geen touw aan vast te knopen is. De gebeurtenissen op zich zijn redelijk te volgen, maar de connectie tussen de verschillende werelden, personages en het totale Kingdom Hearts-verhaal is volslagen idioot. Het meest frustrerende is dat men de patronen, verwachtingen en regels die gemaakt zijn in eerdere Kingdom Hearts delen van tafel veegt. Square Enix doet altijd erg geheimzinnig over de verhaallijn van Kingdom Hearts, maar gamers die nog interesse hebben in de fictie van de serie zijn op één hand te tellen. Ik heb ondertussen medelijden gekregen met de voice-actors die van de vertaalde Japanse woordenbrei goed lopende zinnen moeten maken.

image0978 image0695

Re:Maked
Kingdom Hearts Coded verscheen oorspronkelijk op mobiele telefoons in Japan. Dit spel is min of meer een volledige remake van Coded met aanpassingen en toevoegingen. De game is door de limitaties van de oorspronkelijke hardware vrij sumier. Het begint al op Destiny Islands, het eerste gebied van het spel. In de andere Kingdom Hearts-games is het een magische plek met veel avontuur. In Kingdom Hearts Re:coded zijn er grote delen van de werelden en gebieden weggehaald of ingekort. Je hebt daardoor nooit meer dan vijf minuten nodig om het volgende doel te vinden en die doelen zijn in principe altijd hetzelfde. In iedere wereld zijn backdoors te vinden die Sora moet openen om de vervelende glitches uit te schakelen. De glitches bestaan voornamelijk uit blokken die bezaaid liggen over de wereld en ondanks dat je bepaalde glitches kunt gebruiken als springplanken en andere benut als platforms, ondervinden de digitale inwoners van het archief veel hinder van de rechthoekige dreiging.

Het ontdekken van een backdoor brengt je naar de datascape. Het zijn de spreekwoordelijke enen en nullen van de computer van Mickey. De willekeurig ingerichte rechthoekige gebieden passen bij de krachten die je op dat moment hebt. In het optiemenu vind je een grote printplaat waar je allerlei microchips op kunt plaatsen. In plaats van dat je na het verslaan van een aantal vijanden een level stijgt, zoals in andere action RPG’s, krijg je een level-up chip. Bovendien zijn er in de spelwereld andere chips te vinden, waaronder chips voor betere bescherming tegen vuur of voor extra kracht van je ijsaanvallen. De chips dien je allemaal op de printplaat te plaatsen en naarmate je meer chips plaatst, ontgrendel je nieuwe knoppen. Met de knoppen verdien je extra aanvallen of krijg je een upgrade voor je snelheid. Bovendien zijn er op de printplaat ‘cheats’ te vinden die het spel aanpassen. Zo kun je de beloningen verhogen, maar tegelijkertijd gaat dan de kracht van de vijanden omhoog. Daarnaast is de moeilijkheidsgraad op allerlei andere manieren te beïnvloeden en dat is een unieke feature die je in weinig andere games tegenkomt. Naast de chips die je eigenschappen en kracht bepalen, zijn er command chips. De commands die je kunt vinden en kopen, zoals het schieten van een vuurbal of het herstellen van je levensbalk, zijn te combineren met andere commands. Een slag combineren met een vuurbal levert bijvoorbeeld een vuurslag op. Buiten de chips en de speciale aanvallen hanteert Sora ook zijn Keyblade en zelfs hier heeft men een level-up systeem aan verbonden. Als je vijanden verslaat dan krijg je niet alleen ervaringspunten, maar ook clock points. De clock points ontgrendelen tijdelijk nieuwe krachten. Daarbij moet je denken aan een tijdelijke versterking van je Keyblade of minder verlies van leven indien je geraakt wordt. Wanneer de clock points balk helemaal vol is, bereikt je wapen de overclock-mode en mag je één allesvernietigende aanval uitvoeren. Je kunt meteorieten afvuren of je zelf omgeven met ijs, mits je de juiste chip hebt.

ENG-finish-command-10 ENG-finish-command-08

Matrix Hearts
Het verzamelen en toekennen van microchips en het bijhouden van allerlei balkjes is in het begin lastig en gelukkig is er goede uitleg beschikbaar over de werking van het systeem die je later op je gemak nog eens kunt doorlezen. Het geeft het spel een solide basis op gameplay-gebied, maar het is jammer dat de uitwerking van de uitdagingen tekortschiet. De datascape levels hebben vaak standaard vormen. Je rent door de blauwe rechthoekige wereld, hakt een paar Heartless en glitches kapot en je maakt een link naar het volgende level. Je kunt ondertussen met wat klimmen en klauteren dozen met ervaringspunten of geld vinden, maar verder reikt het eigenlijk niet. Men heeft wel een goed beloningssysteem gekoppeld aan de datascape. Aan het begin van iedere verdieping van de data mag je weddenschappen afsluiten met het spel. Als jij denkt dat je niet meer dan negen keer geraakt wordt dan kun je de punten die je verdient in de datawereld inzetten. Als het lukt om de challenge goed af te ronden dan krijg je afhankelijk van je inzet extra punten. Je begint altijd met 1000 punten en de challenges bepalen of je de data verlaat met 1200 punten of 8000 punten. Met de speciale punten die je verdient hebt, mag je aan het einde van het level beloningen uitkiezen. Zo zijn er chips te koop, maar ook items die je nodig hebt om sidequests te voltooien.

Het is jammer dat de sidequests zich beperken tot het verzamelen van items uit de datascape. In iedere wereld, zoals Agrabah of Wonderland, is er één personage dat drie objecten verloren is. In ruil voor de items krijg je chips en soms een item voor een andere sidequest. Het hoofdverhaal is qua fictie verschrikkelijk, maar de gameplay steekt goed in elkaar. Zo zijn er originele quests, zoals het herstellen van het geheugen van Alice uit Wonderland, en tijdens het avontuur spelen de glitches een belangrijke rol. De ene keer slaan de vijanden op hol en de andere keer zijn de werelden totaal vervormd. De invloed van de glitches gaat soms zo ver dat het spel soms van action RPG transformeert naar een 2D platformer, rail-shooter of turn-based RPG. De verschillende onderdelen zouden als spel op zich te simplistisch zijn, maar als afwisseling op de hoofdmoot werkt het prima. De besturing blijft opvallend overzichtelijk en men heeft in principe alleen de knoppen van de DS benut. De liefhebber kan met de stylus de menu’s bedienen, maar die optie is verwaarloosbaar. Het onderste scherm kan een kaart tonen of de overclock features van je Keyblade. De overige statistieken, balkjes en commands staan op het bovenste scherm. Het is opmerkelijk dat men het tweede scherm hiervoor niet gebruikt heeft, want soms staan de displays hinderlijk in beeld. Je hebt gelukkig de mogelijkheid om de camera alle kanten op te draaien en uit te zoomen. In het optiemenu vind je bovendien een auto-jump optie en kun je per gameplay type aanpassingen verrichten.

image0753 image0601

Spider Bug, Danger Bug, Metal Bug…
Het is jammer dat de game te veel leunt op de saaie rechthoekige datascape. De data-levels zijn met name eentonig door het gebruik van dezelfde vijanden. Een stuk of zes soorten Heartless uit de eerste Kingdom Hearts zijn gecombineerd met nieuwe bugs en glitches. Helaas zijn de bugs niet meer dan kubussen op pootjes en zijn de glitches dezelfde vorm als de Heartless, maar dan voorzien van een laagje computer code. De eindbazen zijn van wisselende kwaliteit. Je hebt soms een spannende aanvaring met een ander personage of een episch gevecht in een mooi vormgegeven hal, maar op andere momenten vecht je tegen een slang die bestaat uit blokken of een groep blokken dat je probeert te pletten. Het verschil in kwaliteit tussen het materiaal dat gehaald is uit de originele Kingdom Hearts en de nieuwe kubusvormige dreiging is schrikbarend groot. Vergeet daarnaast niet dat Kingdom Hearts Re:coded de vijfde game is die gebruik maakt van de inhoud van de eerste Kingdom Hearts en een ontmoeting met Hercules of een aanvaring met Cloud uit Final Fantasy VII spreekt niet meer tot de verbeelding als je bekend bent met de serie sinds 2002.

De ontwikkelaars hebben veel trucjes toegepast om Kingdom Hearts Re:coded te optimaliseren. Zo valt op dat Sora’s zwaard geen 3D model is, maar een 2D plaatje dat aan zijn armen hangt. Ondanks dat een groot aantal verhaalscènes vooraf opgenomen zijn met de grafische motor van Kingdom Hearts 2, smelten de twee stijlen samen tot één geheel. De Kingdom Hearts werelden zijn prima vormgegeven, maar ogen door het weinige aantal characters en het gebrek aan interactieve locaties dood en kil. Aan de ene kant een misser, aan de andere kant versterkt het wel het gevoel dat je in het geheugen van een computer loopt en niet in het Kingdom Hearts-universum zelf. Men heeft voor de battles de mooie special effects niet achterwege gelaten en de meer spectaculaire commands, zoals het oproepen van een tornado of ijsschots, maken de battles daardoor levendiger. Alleen de kubusvormige bugs en glitches voelen niet op hun plek, maar je kunt beargumenteren dat men daar met opzet voor gezorgd heeft. De muziek en geluidseffecten zijn op enkele datascape nummers en remixes na allemaal uit Kingdom Hearts gehaald. De bliepjes voor de menu’s, tekstbalken en kreetjes worden soms ingeruild voor ingesproken teksten. Het is nog steeds vreemd om Mickey te horen discussieëren over Heartless en andere Kingdom Hearts onderwerpen, maar als speler kun je niet ontkennen dat de Disney-acteurs een goede performance hebben geleverd. Ook de composities klinken op de Nintendo DS zuiver en de pianoklanken van Dearly Beloved en de gezellige sound van Traverse Town brengen de juiste sfeer met zich mee.

Kingdom Hearts Re:coded kan aanvankelijk van het aantal sidequests dat je voltooit binnen een uur of twintig uitgespeeld worden. Met name door de hendels en knoppen die de beloningen en moeilijkheidsgraad bepalen, is het grinden tot een minimum beperkt. Het spel heeft voor de speler die iedere datascape omkeert en iedere quest haalt nog een extraatje in petto. Als je alle trofeën behaalt die gekoppeld zijn aan bepaalde acties dan speel je nog meer content vrij. Op den duur kun je vanuit ieder save-point reizen tussen de werelden en tussentijds je sidequests staken en later weer oppikken. Het maakt de drempel tot het volledig voltooien van de game een stuk minder hoog. Ten slotte heeft men een tag-mode verwerkt in het spel. Je kunt een eigen avatar maken en datascape uitdagingen-uitwisselen met andere spelers. De mode heb ik niet kunnen testen, aangezien Kingdom Hearts Re:coded op het moment van schrijven nog niet verschenen is en er geen andere redactlieleden of collega's in de buurt waren waarmee ik het kon uit proberen.

image0631 image0009

Conclusie
Kingdom Hearts Re:coded is een leuke action RPG, maar valt ondanks de verschillende werelden en gameplay-principes in herhaling door het overmatige gebruik van de datascape. De bugs en glitches zijn bovendien niet zo interessant om te verslaan als de klassieke Heartless. Het is voor fans van de serie moeilijk om het verhaal te volgen en in de juiste context te plaatsen. Als je voor het eerst in aanraking komt met Kingdom Hearts dan is het totaalplaatje van Re:coded niet meer dan totale onzin. Grafisch oogt het prima, maar als het aankomt op de levendigheid van de spelwereld dan is het duidelijk zichtbaar dat Kingdom Hearts Re:coded een opgepoetste mobile game is. De muziek en de geluidseffecten doen daarentegen niet onder voor de andere delen uit de serie. Al met al heeft Square Enix de basiselementen uit de eerste Kingdom Hearts voor de vijfde keer gerecycled tot een nieuw product, maar meer dan een aardige spin-off met een goed battle-systeem en enkele aangename verrassingen is Kingdom Hearts Re:coded niet.
7
N1-score
  • + Het level-up systeem kent veel features
  • + De klassieke Kingdom Hearts muziek is ook in dit deel aanwezig
  • + Meerdere genres brengen de nodige variatie
  • - Je brengt te veel tijd door in de eentonige datascape
  • - Er is een groot contrast tussen oud materiaal en nieuwe toevoegingen
  • - Het blijft een port van een mobile game en dat merk je qua presentatie en uitwerking
Next articleTiger Woods PGA Tour 12 aangekondigd met eerste trailers Previous articleN1ntendo.nl zoekt nieuwe redactieleden!

Reacties van gebruikers

Avatar
azkirby | 04 januari 2011 19:50 | #194473
zo dat is wel 10 dagen voor de release datum!
Kleine vraag: is dit spel nou beter dan 358/2 days?
Goede Review!
Avatar
aprvdb | 04 januari 2011 20:37 | #194475
ik ben nooit echt kingdoms heart fan geweest dus ook deze laat ik weer aan me voorbij schieten. Verder wel goeie review!
Avatar
Silent King | 04 januari 2011 22:07 | #194476
Zal m niet kopen maar iig goeie review. Best knap hoe je alles kon uitleggen over die upgrades en chips enzo Wink . Leest ook lekker door
Avatar
rexejon | 05 januari 2011 00:17 | #194477
Ik heb het al een tijdje geleden besteld, dat is een KH game meer in mijn collectie, 358/2 dagen is best leuk en goed maar alleen een aanrader als je de hele KH serie hebt gespeeld, KH1, KH Chain of Memories en KH2, en deze is pas een aanrader als je het helemaal gespeeld heb + 358/2 Days en Birth by Sleep, op naar de KH 3D en dan naar KH3
Avatar
dw4 | 05 januari 2011 01:36 | #194478
ga deze wel spelen denk ik Smile
Avatar
Saskia | 07 januari 2011 17:30 | #194565
Wow,wat een uitgebreide review! Het heeft me in ieder geval weten te interesseren in de game. Ik ga eerst Birth by Sleep op de PSP uitproberen. Bevalt dat, dan zal ik zeker ook deze game willen spelen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Kingdom Hearts: Re:coded

Platform: Nintendo DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Square Enix
Uitgever: Square Enix
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 14 januari 2011

Screenshots