Dead or Alive: Dimensions Preview | 22 januari 2011 01:08 | Auteur: Marcel

Zwoele kung-fu chicks, gemaskerde Ninja’s en exotische locaties. De Dead or Alive-serie spreekt al sinds 1998 tot de verbeelding van menig hardcore-gamer. Met Dead or Alive: Dimensions verschijnt de franchise voor het eerst op een Nintendo-systeem en wel in 3D.

Dead or Alive Dimensions wordt binnen het Nintendo 3DS launch-window verwacht. Team Ninja heeft als motto One More Time, One More Fight. Men wil dat gamers die Dead or Alive sinds het eerste deel uit 1998 links laten liggen nu wel interesse tonen in de serie. De belangrijkste feature om dit voor elkaar te krijgen is de mogelijkheid om je combo’s en moves te activeren met de stylus. Je hoeft in theorie niet als een bezetene op knopjes te rammen, maar zoals dat vaker gebeurt, bewijst de praktijk anders.

dead_or_alive_dimensions_22

One More Time, One More Fight!
Ik zag voor het eerst Kasumi in 3D over het scherm paraderen en als een ware danseres ontweek ze haar vijanden en bracht ze hen genadeloze klappen toe. Het moge duidelijk zijn dat we hier met een DOA-game te maken hebben. De verschillende personages hebben ieder een andere vechtstijl en ondanks dat je een groot aantal combo’s tot je beschikking hebt, is de belangrijkste aanvalsmethode de counter. Wanneer een vijand je probeert te schoppen, pak je zijn been en gooi je hem behendig van een berg af. De verzwakte tegenstander kan vervolgens in elkaar gemept worden en zo is Kasumi op tijd thuis voor thee en sushi. Op het Nintendo-event kwamen sommige journalisten voor het eerst in aanraking met de serie. Ik hoorde achter me een kreet van plezier toen het eerste potje gewonnen was, terwijl ik ondertussen met Ryu Hayabusa één van de moeilijkste moves van de game, de Izuna Drop, aan het perfectioneren was. Vanaf dat moment viel mijn oog op de touchscreen-besturing. Ik tikte de gewenste move aan en zag hoe Ryu zijn tegenstander mistte. Ik probeerde vervolgens een aanval te blokkeren en merkte dat ik telkens trager was dan met de knopjes. Het is handig om continu onderin beeld een movelist ter beschikking te hebben, je hoeft zo immers de lange combo’s niet uit je hoofd te leren, maar het activeren van de moves werkt soepeler met de knoppen, mits je genoeg geoefend hebt.

Een ander stroef element is de weergave van de 3D-beelden. Het ziet er allemaal gelikt uit en als je niet te veel op de details let dan lijkt het net of je een één op één kopie van Dead or Alive 4 van de Xbox 360 in handen hebt. De 3D-effecten voegen weliswaar diepte en effecten toe, maar halveren de framerate van het spel. Ik zette de 3D setting uit, want naar mijn idee is Dead or Alive een serie die de tegenwoordig schaarse 60fps nodig heeft. Het 3D-effect is daarnaast niet het enige nieuwe element uit Dead or Alive: Dimensions, want ondanks dat het spel een compilatie is van de DOA-serie, heeft men nieuwe scenario’s toegevoegd in de Chronicle mode. De verhaaltjes worden uitgebeeld met in-game en CG-filmpjes en geven meer achtergrond informatie over de characters. Daarnaast is de online mode een belangrijke reden om DOA: Dimensions in de gaten te houden en maakt men ook gebruik van lokale wireless multiplayer. Een single-card multiplayer mode is niet voor handen, maar de StreetPass functionaliteit wordt wel gebruikt. Wanneer je langs een voorbijganger loopt met een Nintendo 3DS in zijn tas dan wissel je via je persoonlijke avatar challenges uit. Ten slotte wist de giechelende producer ons te melden dat het schudden van de Nintendo 3DS de digitale borsten van de DOA-chicks laat bouncen...in 3D.

dead_or_alive_dimensions_24

Voorlopige conclusie
Dead or Alive: Dimensions is geen nieuwe game, maar een compilatie van alle DOA-games tot nu toe. Het brengt de serie voor het eerst naar een Nintendo platform en één ieder die Dead or Alive nog niet gespeeld heeft, kan zich voorbereiden op een heerlijke fighter. Als je al bekend bent met Dead or Alive dan hoef ik je niet te vertellen dat de serie garant staat voor mooie graphics, verscheidene vechtstijlen en soepele gameplay. Helaas halveerde de framerate bij het gebruik van de 3D-effecten in de huidige versie van de game en was naar mijn idee de touchscreenbesturing te traag. Het is afwachten of de volledige versie van de game hier enige verandering in kan brengen.
Next articleMeer screenshots en art van de Wii-versie van Rodea: The Sky... Previous articleOpnieuw Night of the Sacrifice trailer en screens te bewonderen

Reacties van gebruikers

Avatar
maaslander | 22 januari 2011 10:27 | #195211
ik ga toch gewoon ouderwets op de knoppen rammen.
Avatar
(Prince) Shadow | 23 januari 2011 17:16 | #195253
"Ten slotte wist de giechelende producer ons te melden dat het schudden van de Nintendo 3DS de digitale borsten van de DOA-chicks laat bouncen...in 3D."

_0_ hahahaha
Avatar
DarkCaBo | 23 januari 2011 20:20 | #195256
nice!!! ga deze game wel kopen denk ik Razz

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Dead or Alive Dimensions

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Fighting
Ontwikkelaar: Team Ninja
Uitgever: Tecmo Koei
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2
Releasedatum: 20 mei 2011

Screenshots