PANG: Magical Michael Review | 11 februari 2011 23:40 | Auteur: Benjamin

Soms krijg je een game voor je neus waarbij absoluut geen belletje gaat rinkelen. De naam zegt je niets, de beelden zeggen je niets, kortom: de game is compleet onbekend. Dit was precies het geval bij het spel PANG: Magical Michael. Mede door de grote onbekendheid waren de verwachtingen minimaal, dus met goede moed werd de game in de Nintendo DS gestoken.

Wereldreis
De titel ‘Magical Michael’ klinkt wellicht als een slechte circusact, maar de werkelijkheid ligt anders. De magiër met de artiestennaam Magical Michael heeft de opdracht om alle losgelaten ballonnen, die over de gehele wereld verspreid zijn, te vernielen. In de Tour Mode, de hoofdmode van het spel, zijn de levels verdeeld over verschillende delen van de wereld. Elk werelddeel bevat vier verschillende levels waar verschillende ballonnen te vinden zijn. Het beeld in het level staat weliswaar stil, maar je kunt met Michael door het leveltje heen lopen en je zelfs bovenin het level bevinden, mits er een ladder aanwezig is. Met zijn magische krachten vernietigt hij de ballonnen: door op de A-knop te drukken lanceert hij in verticale richting een straal om de ballonnen kapot te maken. De ballonnen zijn er in verschillende maten, maar deze worden steeds kleiner naarmate je ze kapot maakt. Pas zodra alle ballonnen vernietigd zijn, heb je het level voltooid. Echter, soms kan het behoorlijk chaotisch worden, vooral wanneer er veel kleine, vaak rode, ballonnetjes relatief snel door de lucht zweven. Je zult het level over moet doen zodra je door een ballon aangeraakt wordt, dus enige nauwkeurigheid is een vereiste. De gameplay klinkt wellicht wat onlogisch en vreemd, maar het principe zit simpel in elkaar. Te simpel eigenlijk, omdat het vooral heel erg repetitief is.



In de levels zijn verschillende extra items te vinden die invloed hebben op het verloop van de levels, zoals klokjes die ervoor zorgen dat de ballonnen tijdelijk langzamer rondzweven en verschillende soorten stralen die de magiër uit kan zenden om de ballonnen te vernietigen. Deze verschillende items brengen wel enige variatie in het spel, omdat elk item een ander soort tactiek vergt om de ballonnen te vernietigen. Dit is een prettige bijkomstigheid. Bovendien worden de latere levels in de Tour Mode veel vermakelijker, omdat je eerst andere obstakels moet vernietigen om bij de ballonnen te komen. Desalniettemin blijft het basisprincipe vrij eentonig en is de uitdaging over het algemeen gezien te laag.

magicalmichaelpang1


Goochelaarsduo
Naast de Tour Mode kent de game een Panic Mode waarin je ongelimiteerd ballonnen kapot kunt maken totdat je door één van deze ballonnen geraakt wordt. Het draait hier voornamelijk om het behalen van een zo hoog mogelijke score. Deze topscores kun je uploaden via de Nintendo WiFi-Connection zodat je je score kunt vergelijken met de rest van de wereld. Daarnaast kent de game een aantal uitgebreide multiplayer opties. Ten eerste kun je de game spelen tegen de computer en daarbij kiezen uit een aantal instellingen, zoals een tijdslimiet en het aantal levens. Ook bevat de game een Download Play- en een Multi Card-optie. Hierin kun je met zijn tweeën zowel tegen elkaar als met elkaar spelen. In deze multiplayer opties kan het wederom behoorlijk chaotisch worden, maar irritant is dat zeker niet. Het is een welkome uitdaging.

Grafisch gezien is Magical Michael niet zo magisch. De game had in principe kunnen draaien op de oude vertrouwde Game Boy Advance en maakt helaas weinig gebruik van de speciale mogelijkheden van de Nintendo DS, afgezien van de twee schermen. Dit is zonder twijfel een gemiste kans, aangezien de ontwikkelaar meer variatie in het spel had kunnen brengen. Het geluid stelt niet heel erg veel voor en klinkt vooral erg degelijk. Sowieso zul je je de muziek na het spelen nauwelijks nog herinneren, omdat je vrij gefocust te werk moet gaan om niet af te gaan. Qua replay waarde ligt het spel, mede door de multiplayer mode, best aan de hoge kant voor zo’n simpele game als deze. Ook zijn er nog extra levels vrij te spelen als je speciale prestaties verricht hebt. De game bevat ook nog eens een soort achievement-systeem die je vorderingen bijhoudt.

magicalmichaelpang2


Conclusie
PANG: Magical Michael is een aardige puzzelgame, die helaas niet heel erg gevarieerd is. Het enkel kapotmaken van ballonnen is zo simpel als het maar zijn kan en dit is vooral pijnlijk in de eerste, saaiere levels van de game. Pas later wordt het enigszins interessant, als er meerdere items en lastigere levels tevoorschijn komen. Het is spijtig te noemen dat de game vrijwel geen gebruik maakt van de speciale functies van de Nintendo DS: enkel de twee schermen worden gebruikt. Wel kent de game een vermakelijke en uitgebreide multiplayer mode die de replaywaarde omhoog trekt. Hoe magisch Michael ook is, qua gameplay had het nog magischer gekund.
7,2
N1-score
  • + Simpel, maar, zeker in de latere levels, vermakelijke gameplay
  • + Uitgebreide multiplayer mogelijkheden
  • - Grafisch gezien vrij simpel
  • - Niet gevarieerd genoeg
Next articleCave Story 3D aangekondigd, informatie, screens en art vrijgegeven Previous articleJapanse Nintendo 3DS en Nintendogs + cats reclames

Reacties van gebruikers

Avatar
Gatygun | 12 februari 2011 01:57 | #195742
Uh dit ken ik al. ooit is in een eerdere game gespeelt. Is dit een vervolg van iets? aangezien het anders wel behoorlijk gejat is.

Weet zo niet meer wat de game was, maar ooit is gespeelt.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

PANG: Magical Michael

Platform: Nintendo DS
Genre: Puzzle
Ontwikkelaar: Mitchell
Uitgever: Rising Star Games
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: n.v.t.
Releasedatum: 17 september 2010

Screenshots