Asphalt 3D Preview | 26 februari 2011 17:25 | Auteur: Quint

Bij de lancering van de Nintendo 3DS liggen er twee race-games in de winkels: Ridge Racer 3DS van Namco Bandai en Asphalt 3D van Ubisoft. In onze hands-on met Ridge Racer 3DS kon je lezen dat het een zeer aardige race-game lijkt te worden en mogelijk vele race-fans zal bekoren. Geldt dit ook voor Asphalt 3D?

3085-Asphalt-3D-3DS-4


Asphalt 3D verschilt op het eerste gezicht met Ridge Racer 3DS vrij radicaal op één gebied: je racet met gelicenseerde auto’s in plaats van ‘bedachte’ auto’s. Met 42 auto’s van 21 verschillende fabrikanten moet het voor de echte race-fans een troef zijn om meer interesse te tonen in Asphalt 3D. In wezen verschilt de game qua opzet verder niet: ook dit is een arcade-racer waarbij je racet door allerlei straten, steden en tunnels tegen andere auto’s.

Even leek alles goed…
Bij het opstarten van de Asphalt 3D-demo vielen net als bij de Ridge Racer-demo de laadtijden op. Je zult veel geduld moeten hebben om alles in te kunnen laden en dat is gelijk iets wat niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Eenmaal op de race-track valt op dat alles er goed uit ziet en dat het gevoel van snelheid goed wordt vertaald richting de speler. Dit gevoel wordt versterkt wanneer je boosts kunt uitvoeren na het vullen van een speciaal metertje. Tot dusver leek er niets mis met de demo, maar toen kwam de eerste bocht.



…maar dat was snel voorbij...
Het sturen in Asphalt 3D werkt voor geen meter. Je gaat ongetwijfeld te snel door de bocht, maar remmen zorgt ervoor dat je gelijk een paar plekken inlevert qua ranking. Helaas kon geen enkele wagen het stuurgevoel verbeteren en daarom leek er simpelweg iets mis te zijn in de basis van het spel. Daarbij lijkt het botsen tegen de zijkant van een level nergens op en valt er haast niet te spreken van een schade-model. Het ellendige gevoel wat hierdoor veroorzaakt werd, versterkte door ontzettend lelijke bugs en glitches. Je kon met je eigen auto door tegenliggend verkeer heen rijden, na een sprong over een brug stuiterde je auto zeer onnatuurlijk en bleef hij zelfs even in de lucht zweven en crash-animaties werden soms volledig willekeurig ingestart. Het leek hier om een tech-demo te gaan van een game die net in ontwikkeling is, maar het contrast is des te pijnlijker: het was een demo van een game die over een maand al in de winkel moet liggen!

...zelfs in 3D.
Het 3D-effect was lastig waar te nemen gezien de nitro-boosts je letterlijk om de oren vliegen. Hierdoor ben je bijna constant op behoorlijk hoge snelheden door de stad aan het racen, waarbij een prettig blur-effect wordt gebruikt. Het 3D-effect lijkt dan ook weinig toe te gaan voegen aan Asphalt 3D, al schijnt de Garage mode die in de uiteindelijke versie zal zitten dit helemaal goed te maken. In die modus kun je alle auto’s in rust op een podiumpje bekijken waarbij de gyrosensor van de Nintendo 3DS gebruikt kan worden om de auto’s in verschillende hoeken te bekijken. Het klinkt als een laatste redmiddel.

3085-Asphalt-3D-3DS-2


Voorlopige conclusie
Asphalt 3D lijkt op het eerste gezicht qua opzet geen slechte race-game te worden, maar de gespeelde demo gooide roet in het eten. Het sturen werkte niet goed en er zaten ontzettend veel glitches en bugs in. Het is nog maar de vraag of ontwikkelaar Gameloft deze grote fouten er uit kan halen voor de Nintendo 3DS-lancering op 25 maart. Ik houd mijn hart vast.
Next articleDe Japanse Nintendo 3DS-launch op video Previous articleNintendo 3DS gelanceerd in Japan

Reacties van gebruikers

Avatar
Zapp-x | 27 februari 2011 09:36 | #196092
collapse
Had ook niet verwacht dat dit wat zou worden. Asphalt is toch een beetje een budget-franchise.

Hoop dat jullie voor de launch nog de hand op de uiteindelijk versies weten te leggen, weet nog steeds niet wat voor game wel de moeite waard is.
Avatar
Volvagia | 27 februari 2011 19:28 | #196097
Reactie op post #196092 van Zapp-x
collapse
dan heb je volgens mij wel met een scheef oog zitten lezen niet? ik heb namelijk wel een erg goed beeld van wat de moeite waard is en ik heb enkel de previews hier gelezen. voor mij wordt het super street fighter iv en waarschijnlijk ook ridge racer 3ds bij launch Smile .

OT: bagger, dat wordt definitief ridge racer 3ds denk ik.
Avatar
Zapp-x | 27 februari 2011 22:02 | #196099
Reactie op post #196097 van Volvagia
Ik kies liever tussen volledige spellen. Ik draai al wat jaren mee in de gamewereld, en weet als geen ander hoe groot het verschil tussen een demo en de uiteindelijke versie kan zijn.

Ik twijfel tussen PES 2011 en Street Fighter.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Asphalt 3D

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Racer
Ontwikkelaar: Gameloft
Uitgever: Ubisoft
Aantal spelers lokaal: 6
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 25 maart 2011

Screenshots