Augmented Reality Games: Target Shooting Preview | 27 februari 2011 22:40 | Auteur: Benjamin

Eén van de stukjes software die standaard in de Nintendo 3DS zit ingebouwd, is de Augmented Reality games, afgekort AR games. Met behulp van de bijgeleverde kaartjes komt het spel tot leven in je eigen omgeving. Wij testten alvast één van deze zes spelletjes.

Bij de Nintendo 3DS worden zes verschillende AR-kaartjes geleverd: één met het bekende vraagtekenblok, een kaartje met Mario, een kaartje met Kirby, een kaartje met Pikmin, een kaartje met Samus Aran en een kaartje met Link. Voor de game die wij getest hebben, werd alleen het kaartje met het vraagtekenblok ter beschikking gesteld. Inmiddels is bekend dat door middel van de andere kaartjes de verschillende Nintendo-personages in je eigen omgeving tevoorschijn komen en je die allerlei verschillende poses aan kan laten nemen. Bovendien zijn er met het vraagtekenblokkaartje zes verschillende spelletjes te spelen: een visspelletje, een biljart-achtig spelletje, een graffiti-achtige minigame en nog enkele andere mini-games. Wij speelden echter de Target Shooting-game: een spelletje waarbij je op verschillende doelwitten moest schieten alvorens er een standbeeld tot leven komt.

3ds_d-12


Installatie
Voordat je aan de slag kan met deze AR-game zul je eerst aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Om te beginnen zul je het AR-kaartje in een goed verlichte ruimte moeten leggen. Daarna vraagt de Nintendo 3DS je om de 3D-camera goed op het kaartje te richten met een afstand van rond de 30 centimeter. Het fijne hierbij is dat de camera real-time uitrekent wat de afstand is tussen de camera en het AR-kaartje. Direct hierna is het schieten geblazen: je beweegt de cursor in beeld met de Circle Pad en draait met de gehele Nintendo 3DS om de objecten om ze te kunnen zien en bereiken. Vooral bij het schieten in het AR-kaartje (zodra er een enorme kuil op de plaats van het AR-kaartje ontstaat) werkt dit erg fijn en plezierig. Het echte werk begint pas wanneer het allemaal iets ingewikkelder wordt.

Draken standbeeld
Nadat je je eerste schoten afgevuurd hebt, verschijnen er meerdere doelschijven in beeld waar je allerlei bewegingen met je Nintendo 3DS voor uit moet voeren. Je draait letterlijk met je Nintendo 3DS om het kaartje om zo alle doelschijven te kunnen bereiken. Dit werkt allemaal erg prettig, maar het is wel noodzakelijk om met je hele lichaam mee te draaien in plaats van alleen de Nintendo 3DS. Dit heeft twee redenen. Ten eerste zul je op het scherm van je Nintendo 3DS moeten blijven kijken en ten tweede verdwijnt het 3D-effect wanneer je niet recht voor de Nintendo 3DS zit. Het feit dat je zelf helemaal mee moet draaien kan voor sommigen een nadeel zijn, maar in de praktijk werkt dit juist prettig en word je nog meer bij de game betrokken. Het 3D-effect komt overigens pas echt leuk naar voren bij het standbeeld dat tot leven komt. Deze draak komt echt op je af gestormd om jou schade toe te brengen. Dit ziet er met het 3D-effect dan ook erg leuk uit. Qua gameplay is dit deel ook het leukste van het hele spelletje. Je zult goed moeten mikken op bepaalde plekken van de draak om hem te verslaan, waardoor precisie vereist is wat prima werkt met het draaien rondom het AR-kaartje. Na het verslaan van de draak was de demo afgelopen en werd in beeld getoond hoe lang ik daar precies over deed. Het lijkt er dan ook voornamelijk om te gaan om een zo snel mogelijke tijd in te zetten. Qua geluid was het op het evenement lastig te horen, dus daar is op dit moment weinig over te zeggen.

3ds_d-11


Er is overigens een reden dat ik deze hands-on schrijf en niet Quint: bij Quint werkte de zojuist beschreven Target-game voor geen meter. Dit kwam met name door het gegeven dat de Nintendo 3DS zijn AR-kaartje niet meer registreerde bij de kleinste beweging. "AR-card can not be found" stond er dan op het scherm. Volgens de Nintendo-medewerker was hij de enige die er die dag last van had, vandaar dat Quint wegens de representatie nu niet aan het woord is. Desondanks is het toch een vermelding waard.

Voorlopige conclusie
De AR-games lijken een leuke toevoeging te zijn bij de aanschaf van je Nintendo 3DS. Veel functies van het apparaat, zoals de camera’s, gyroscensor en het 3D-effect, worden op een leuke manier gecombineerd en benut. De Target Shooting-game die wij gespeeld hebben lijkt vooral te draaien om het neerzetten van een zo snel mogelijke tijd, maar hoe vermakelijk de andere spelletjes zullen zijn is nog lastig te zeggen. Echt slecht kan het nooit zijn, want het gaat hier om gratis extra's.
Next articleTelevisiepresentator Valerio Zeno gezicht van Pokémon Black... Previous articleNieuwe Steel Diver beelden

Reacties van gebruikers

Avatar
christian | 28 februari 2011 13:47 | #196102
klinkt vet, dat is een van de redenen dat ik hem MOET hebben
Avatar
maaslander | 28 februari 2011 15:25 | #196103
collapse
"Na het verslaan van de draak was de demo afgelopen". Gaat het nog verder dan?
Avatar
robo | 28 juni 2012 18:02 | #210334
Reactie op post #196103 van maaslander
JA HET GAAT VERDER

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

AR Games: Toegevoegde realiteit

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Overige
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 25 maart 2011