Asphalt 3D Review | 01 april 2011 09:13 | Auteur: Marcel

Als je je gloednieuwe Nintendo 3DS uit frustratie kapot wil gooien, koop dan vooral Asphalt 3D. De meest krakkemikkige, bedorven en belabberde racegame van dit moment. Althans, dat hoop ik. Duik mee in een hersendodende drie-dementie-onale wereld vol glitches, bugs, errors, framedrops en meer!

De kwaliteit van launchgames is wel vaker niet al te best, maar Asphalt 3D spant de kroon als het gaat om mislukkingen op Nintendo 3DS-gebied. De game begint met een mooi filmpje dat toont hoe snelle auto’s het tegen elkaar opnemen. Het eerste dat opvalt is dat het filmpje dat op het bovenste scherm getoond wordt geen 3D-effecten bevat. Het eerste element dat je ooit van Asphalt 3D zult zien, is niet in 3D weergegeven en dat is opmerkelijk aangezien de term ‘3D’ onderdeel is van de titel van het spel. Je bereikt een karig en onduidelijk menu dat op het onderste scherm wordt weergegeven. De letters zijn schuin geplaatst en men probeerde waarschijnlijk een 3D-effect na te bootsen, maar aangezien het onderste scherm niet 3D is, levert het slechts ergenissen op. Na enig gepuzzel bereik je de Grand Prix mode en kan de ‘pret’ beginnen.

Asphalt_3D_Screen1_dis

Need for Ridge PGR Speed Blur Turismo Motorsport Club
Aanvankelijk wist ik dat Asphalt 3D waarschijnlijk niet al mijn verwachtingen waar ging maken. Ik ging er vanuit dat de game een kloon was van de bekende Need for Speed-serie. De Asphalt-serie hobbelt al een tijdje achter populaire trends aan en heeft zelf geen unieke features. Asphalt 3D, zo blijkt later, is een port van één van de Asphalt-games die Ubisoft en Gameloft hebben gebouwd voor de Android- en iPhone App-store. Je ziet de game vaak voorbij komen in reclames van bekende telecombedrijven die hun online netwerk aanprijzen. Het is geen Need for Speed-kloon, maar een mix van Need for Speed, PGR, Ridge Racer, Blur en meer. Gameloft heeft alle racing-games op een hoop gegooid in de hoop dat tenminste één element zou lukken, maar we kunnen concluderen dat geen enkel element van Asphalt 3D geslaagd is.

Als je een wagen gekozen hebt in de garage dan mag je gaan racen op het eerste straatcircuit van de game en de graphics vallen positief op. Asphalt 3D oogt helder en kleurrijk met gedetailleerde gebouwen en bomen langs de weg. De zon schittert in de ramen van je mooie bolide en al met al krijg je er een goed gevoel bij. Na nog geen drie seconden te hebben genoten, kakt de framerate in. Je rijdt in een Nissan 370Z met een slakkengangetje over de weg. Een snelheidsmeter is er niet en dat terwijl je in het optie menu kunt kiezen of je de snelheid wil aflezen in kilometers per uur of miles per hour. De auto tuft in een 3D-diavoorstelling over het bovenste scherm en door de zeer slechte performance merk je nauwelijks iets van het 3D-effect. Je gaat door de bocht en *crash* je auto stuitert over de weg en wordt drie meter verderop opnieuw op de weg geplaatst. De tegenstanders die al lang voorbij gereden waren, schieten langs en nu valt op hoe traag de auto op gang komt. Als je eindelijk weer een beetje op gang bent gekomen en je de boost button eens probeert dan *crash* knalt je auto opnieuw tegen een tegenligger. Het verkeer is een belemmering en ondanks dat de game gebruik maakt van 3D zie je de zondagsrijders vanuit het niets op je af rijden.

Asphalt3D_Screen3_dis

Shitty framerate all the way from Athens to LA
Tijdens de frustrerende rit probeer je alles in de strijd te gooien om de race te vinden. De boost is er in drie soorten en in theorie zou dit in je voordeel moeten werken. Je boostmeter wordt gevuld door driften, bumperkleven, ontwijken en meer. Als je meter een tikkeltje gevuld is, kun je de blauwe boost inzetten die je snelheid verhoogt en de framerate verlaagt. De tweede boost activeer je door nogmaals op de boostknop te drukken. De gele vlammen brengen de Nintendo 3DS-hardware nagenoeg naar de afgrond en als je boostmeter helemaal vol is dan kun je de wereld blauw en rood kleuren en met een superboost je rivalen inhalen. Telkens rij je ver voor je tegenstanders en crash je door onbekende redenen. Een schans die je de verkeerde kant op stuurt *crash*, een tegenligger die expres tegen je aanrijdt *crash* of een politieauto die je van de weg beukt *crash*. Geheel op Need for Speed-achtige wijze ontstaan er spannende achtervolgingen. Een achtervolging tussen de processor van de Nintendo 3DS en de rommelige programmatuur van Gameloft wel te verstaan. Het is een race tegen bugs, glitches en oneffenheden en als je uiteindelijk geraakt wordt door een politiewagen, vliegt de agent in kwestie de berm in, rij jij in slow-motion verder en kun je even niet sturen...Je raadt het al: *crash*. Als je bekomen bent van de schrik en de framerate van de game is gehalveerd in plaats van gevierendeeld, knalt de volgende gare auto *crash* tegen je dure sportwagen. Zo nu en dan geeft de Nintendo 3DS het schijnbaar op en verschijnt er een error op de schermen. Ik heb de game gelukkig niet lang genoeg gespeeld om dat mee te maken.

Het grote nadeel van Asphalt 3D is dat het spel niet alleen in de praktijk niet werkt, maar zelfs niet in theorie. Het haaks driften van Ridge Racer gaat niet samen met de tegenliggers van Need for Speed. De stedelijke setting van Project Gotham Racing is niet zomaar in één spel te proppen met willekeurige bergen en schansen. De HUD in 3D voor het scherm laten zweven en voorzien van een extra wazige rand is geen goed idee. De weg voorzien van gigantische emblemen voor reparaties en boosts belemmeren het zicht op de bochten en eventueel verkeer. Een politieachtervolging die buiten het betalen van een boete van 3000 credits geen verdere gevolgen heeft, is niet spannend en volkomen zinloos. De grafische motor zodanig verpesten dat de game op een framerate van niks loopt en daardoor alle stuuracties seconden later pas plaatsvinden, is zonder twijfel de grootste fout uit het rijtje. Tijdens de helse tochten hoor je constant dezelfde club muziek. “Play my game tonight… take my hand tonight'...nee, liever niet. Je vraagt je af wat iemand bezielt om een spel als dit te ontwerpen. Zelfs de geluidseffecten zijn niet gelukt, want het geluid lijkt het net als ik af en toe op te geven.

Ik had natuurlijk de game nogmaals kunnen opstarten, alle modes kunnen bekijken en vervolgens de bagger kunnen beschrijven na de zoveelste *crash*. Ik kan de game daarentegen ook nooit meer opstarten en schrappen uit mijn geheugen door betere spellen te spelen. Dat laatste lijkt me een beter idee, want ik verwacht niet dat motoren, extra banen, quick races, time trials, tuning-opties, lokale multiplayer, StreetPass-functies en het totale gebrek van enige online-multiplayer het spel kunnen redden. Daarnaast wil ik mijn Nintendo 3DS liever heel houden en Ridge Racer 3D of Ghost Recon spelen.

Asphalt3D_Screen2_dis

Conclusie
Een trage racegame met een slechte framerate, onduidelijke menu’s en mislukte gameplay. Ubisoft probeert een app van vijf dollar door je neus te boren voor 40 euro, dus wees slim en koop Asphalt 3D niet. Je kunt het geld beter besteden aan een betere game of het in je zak steken. Immers is het de frustratie niet waard. Het leven is al kort en stressvol genoeg om hier je tijd aan te verdoen. De onderstaande score is symbolisch: er had net zo goed een groot rood kruis kunnen staan.
3
N1-score
  • + Graphics zien er goed uit
  • - Onduidelijke menu`s
  • - Belabberde framerate
  • - Geen online-ondersteuning
  • - Risico op errors
  • - 3D-effecten vallen nauwelijks op
  • - Haperende beelden en geluiden
  • - Power-up emblemen belemmeren het zicht op de weg
Next articleCombat of Giants: Dinosaurs 3D launch trailer Previous articleDungeon-RPG Class of Heroes 3D aangekondigd

Reacties van gebruikers

Avatar
Vikmanius | 01 april 2011 10:37 | #197014
Dus, zal ik Asphalt of Ridge Racer aanschaffen/sarcasm.
Leuke review, is altijd leuk om te zien dat ontwikkelaars het lef hebben dit soort troep uit te geven
Avatar
vitom10 | 01 april 2011 11:15 | #197016
collapse
Haha zeker een 1april grap ;P
Avatar
Michiel | 01 april 2011 11:45 | #197017
Reactie op post #197016 van vitom10
Dacht ik ook even aan, maar dan had er een voldoende gestaan. Smile
Avatar
Gatygun | 01 april 2011 15:18 | #197026
troep dus, duidelijk

mooie review.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Asphalt 3D

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Racer
Ontwikkelaar: Gameloft
Uitgever: Ubisoft
Aantal spelers lokaal: 6
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 25 maart 2011

Screenshots