The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D Review | 02 juli 2011 23:09 | Auteur: Quint

The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D - Quint (Vierde OOT-speelsessie)
In 1998 stond de wereld op zijn kop. The Legend of Zelda: Ocarina of Time werd gelanceerd voor de Nintendo 64 en binnen enkele weken strooiden de grootste publicaties met zinnen als ‘de beste game ooit gemaakt’ en ‘absoluut onevenaarbaar’. Nu zijn we dertien jaar verder. In die dertien jaren zijn de gamers van toen wat ouder geworden, maar zijn er ook nieuwe gamers ontstaan. De kans bestaat dat deze nieuwe gamers niets afweten van de pracht en praal die Ocarina of Time in de jaren ’90 afleverde en juist voor die mensen is het spel in vernieuwde vorm uitgebracht voor de Nintendo 3DS. Of is de game juist bedoeld als een feest van herkenning voor de oudere gamers die Hyrule Field nu in 3D willen aanschouwen? In deze review wordt het spel van beide kanten belicht: die van Quint die het spel voor de vierde keer heeft gespeeld en die van Benjamin die het spel voor de eerste keer heeft beleefd. Hebben zij evenveel van het spel genoten en beoordelen ze hem op gelijke wijze? Je leest het hieronder (Quint’s gedeelte) en op de volgende pagina (Benjamin’s gedeelte).

ocarina_of_time_3d_logo


The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D review – Quint
Het land Hyrule is in rep en roer. Een kwade koning genaamd Ganondorf is op de ultieme macht uit en jij lijkt de enige te zijn die hem kan stoppen. Jij bent Link, een jongetje dat door het Kokiri-ras opgegroeid is in een bos. Je komt er al gauw achter dat jij de voorbestemde knaap bent om de wereld van het kwaad te ontdoen en prinses Zelda helpt je daarbij. Je voegt een zwaard en een schild toe aan je uitrusting en duikt de wijde wereld in. Een wereld vol avontuur, gepuzzel en gevechten. Het is aan jou de keus hoe en in welke volgorde je het spel aanpakt, waarbij je zelfs de mogelijkheid krijgt om – wanneer je wil – zeven jaar in de tijd te reizen. Een rode draad maakt je duidelijk dat je in totaal negen kerkers aan zult doen die ieder hun eigen hoofdbaas hebben. The Legend of Zelda: Ocarina of Time is van een epische omvang en is dat vandaag de dag, gelukkig, nog steeds.

NEW!
Het woordje gelukkig staat hier niet voor niets. Als speler die het spel voor de vierde keer doorloopt, is het denkbaar dat het niet allemaal even spannend is als een paar jaar geleden. Toch weet The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D zelfs de meest doorgewinterde kenner te vermaken. Het zijn niet alleen de toegevoegde 3D-beelden die voor een spectaculaire presentatie zorgen. Het zijn niet alleen de touchscreen-controls die de inventarisatie simpeler maakt dan ooit door alles met een tik van de vinger te selecteren. Het zijn ook niet alleen de opgepoetste graphics die ervoor zorgen dat het spel bijzonder goed oogt op de Nintendo 3DS. Het is niet alleen de toegevoegde, perfect werkende gyroscoop-besturing die je laat rondkijken en richten door je Nintendo 3DS 'echt' rond te bewegen. Het zijn ook niet alleen de toegevoegde spiegelversie van de Master Quest en de Boss Fight Mode (een modus waarin je alle verslagen hoofdbazen nog eens achter elkaar kunt verslaan) die het spel opnieuw de moeite waard maken. Het is de combinatie van dit alles die het geheel tot een prettigere ervaring maken, maar dat vooral dankzij de solide basis van het spel die hedendaags nog steeds staat als een huis.

3DS_ZeldaOT_2_scrn02_E3


Epische voldoeningen
The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D kan het beste worden beschreven als een episch en magisch avontuur. Je groeit met het personage en breidt je arsenaal aan wapens uit tot indrukwekkende proporties naargelang je lotgeval vordert. Een nieuw wapen wordt doorgaans gevonden in een kerker en biedt nieuwe mogelijkheden in de wereld van Hyrule. Opeens kun je dat ene pad wel bereiken en plotsklaps begrijp je hoe die ene vijand kan worden verslagen. Het is het zelf oplossen van puzzels dat zorgt voor een constante voldoening in de game en dat van een kaliber dat je vrijwel nergens anders tegenkomt. Soms betreft het echte breinbrekers, maar over het algemeen gezien is alles goed te doen. Mocht je er echt niet uitkomen, dan kun je een nieuwe hulplijn inschakelen: de Sheikah Stones. Indien je een Sheikah Stone betreedt, krijg je een filmpje te zien dat letterlijk de oplossing van de puzzel laat zien om zo progressie mogelijk te maken. Ik raad iedereen stellig af hier gebruik van te maken. De kracht van de game zit hem juist in het zelf uitzoeken van dingen zonder hulpmiddelen. Hetzelfde geldt voor de vele sidequests die het spel rijk is. Mocht je even geen zin hebben om je bezig te houden met de wereld redden, dan kun je op talrijke manieren afleiding vinden in de vorm van het helpen van andere mensen. The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D zit vol met interessante en mysterieuze personages, al dan niet binnen een bepaald ras, die zo nu en dan iets van je willen. Dit varieert van het racen tegen iemand op een paard tot aan het brengen van oogdruppeltjes binnen een bepaalde tijd. Alle sidequests zijn de moeite waard en bieden gigantisch veel replaywaarde. Daarnaast zijn de beloningen nooit mis, waardoor opnieuw een gevoel van voldoening komt opspelen.

3DS_ZeldaOT_4_scrn04_E3


Ook voor de zoveelste keer?
Maar is dit pareltje het waard om een vierde keer te bespelen? Suis je dan niet zo overal doorheen? Jawel, maar de vraag is of dat erg is. Wanneer je het spel inderdaad voor de zoveelste keer speelt en dat op de Nintendo 3DS, heb je niet alleen de beste ervaring die beschikbaar is voor het spel, maar leer je ook de kleine dingen in de immens grote wereld waarderen. Er is altijd wel iets wat je ooit hebt overgeslagen en nu is dit het perfecte moment om dat soort dingetjes nog eens op je gemak na te gaan. Het hoofdverhaal volgen is niet meer zo spectaculair: in minder dan 20 uur heb je als kenner van de game het einde bereikt. Dan heb je echter bij lange na niet alle Gold Skulltula’s en ik durf er ook mijn hand voor in het vuur te steken dat je dan niet beschikt over alle Pieces of Heart. Om nog maar te zwijgen over de grote masker-sidequest en de tientallen andere mogelijkheden om jezelf te vermaken zoals het vissen of het vinden van alle schatkistjes in alle kerkers. Daarnaast is de kans groot dat je jezelf sommige gebieden simpelweg niet zo goed herinnert als je dacht, hetgeen je opnieuw de vertrouwde magie van het spel laat omarmen. Verder bieden subtiele veranderingen zoals het toevoegen van kleuren aan de paden in de Water Temple een positieve verrassing voor de kenner. Mocht dit allemaal niet van toepassing zijn, dan is er nog de Master Quest die een vernieuwde uitdaging voorschotelt doordat alles gespiegeld is. Echter, helaas komt deze modus pas vrij na het uitspelen van het originele avontuur. Voor ervaren spelers is dit een flinke domper, omdat je nu verplicht wordt eerst het ‘gewone’ avontuur uit te spelen terwijl je daar wellicht helemaal niet op zit te wachten. Desondanks blijft het geheel de moeite waard, zeker wanneer je de verbeterde graphics, het 3D-effect, de gyroscoop-besturing en de touchscreen-besturing in acht neemt.

Klachten
Toch valt er nog meer te klagen. Zo is de kaart op het touchscreen handig, maar door het gemis van je eigen positie in een kamer op deze betreffende kaart is het geheel nog steeds vrij onoverzichtelijk. Het moeten wisselen tussen de kompaskaart op het bovenste scherm en de dungeon map op het onderste scherm werkt niet optimaal. Het komt hierdoor meer dan eens voor dat je per ongeluk de kamer uitloopt door dezelfde deur als waar je in kwam. Ook het gemis van StreetPass- en SpotPass-functionaliteiten voelt aan als een gemis. Nintendo had best wat moeite mogen steken in het toevoegen van leuke extra’s die een geheel nieuwe ervaring met zich mee zouden brengen. Een nieuwe kerker of een nieuwe sidequest was ook meer dan welkom geweest, maar helaas voor de doorgewinterde Ocarina of Time-speler heeft Nintendo ervoor gekozen om het origineel uit 1998 qua inhoud hetzelfde te laten.

3DS_ZeldaOT_8_scrn08_E3


Conclusie - Quint
Het is vrijwel onmogelijk om alle facetten van The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D te beschrijven zonder dat een stuk tekst uitloopt tot een waar boekwerk. Hopelijk voldoen dan ook de woorden ‘dit is de beste game ooit gemaakt en dat geldt zelfs in 2011 nog zo’. The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D biedt je de beste ervaring die er is voor het meest epische avontuur dat Link ooit gekend heeft. Dit in combinatie met de uit 1998 meer dan solide basis en epische omvang van het spel maakt het ook voor degenen die het spel voor de zoveelste keer doorlopen, de moeite waard. Helaas ontbreekt het aan volledig nieuwe content, maar toch lijkt het onvermijdelijk dat een ieder zich hiermee vermaakt. The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D is zonder moeite de beste game die beschikbaar is op een handheld geworden, maar het is sterk afhankelijk van je eigen gamehistorie of je jezelf veel of weinig aantrekt van deze uitspraak. De vraag is dan ook: wilst thou soar or wilst thou suck?
Next articleNederlandse software-verkopen 25/6 - 1/7 2011 Previous articleNintendo Downloads - week 26: Kirby, E3 Trailers en meer

Reacties van gebruikers

Avatar
Bas | 03 juli 2011 03:21 | #199848
Grappige manier van recenseren dit. Interessant om een reboot als deze van twee kanten te bekijken.
Avatar
wiijordends | 03 juli 2011 10:23 | #199849
collapse
Mooi verwoord maar toch ben ik het niet 100% met je eens over het gedeelte klachten.

Steet-en-spotpass word niet echt gemist. Wat zouden ze dan kunnen doen met dit? Zelda OOT is niet echt een spel om gegevens mee rond te delen.
Een nieuwe kerker? Dan zouden ze ook een nieuwe beloning moeten geven. Zowel een item als (piece of) heart container zouden niet passen in de game.
En over de kaart, er is ook een kaart voor navigatie (in een blauw kleur) op het bovenste scherm. Die op het bovenste is een algemeen overzicht van een tempel/ruimte.

Een klacht die ik zou heven is:
het dubbel zien van slingshot door de gyroscoop te gebruiken of het soms dubbel zien van Link in stilstaande beelden met 3D op maximum.
Avatar
skull kid | 03 juli 2011 11:15 | #199850
Reactie op post #199849 van wiijordends
ik heb helemaal geen last gehad van dubbel zien, misschien verschild dat per persoon.

mooie review trouwens
Avatar
Niek | 03 juli 2011 11:20 | #199851
Ik heb het spel nog niet gespeeld, omdat ik 222 euro nog steeds te duur vind voor een handheld systeem met maar 3-5 uur (op volledig 3D) batterij duur. Daarnaast is de spel keuze voor de 3DS nog vrij slecht.

Het spel heb ik alleen nog op een demo pod gespeeld en gezien. De graphics zijn zeker een verbetering, zelfs andere textures en models voor bepaalde dingen/huizen in Kokiri forest. De 3D is mooi. Jammer dat ze de gossip stones verandert hebben.

Ik ben er niet mee eens dat OOT de beste Zelda ooit is. Voor mij is dat nog steeds ALttP. Maar ik ben dan ook oud. Dat Benjamin het niet de beste Zelda ooit vind, kan ik ook goed begrijpen. Want in tegenstelling tot wat Quint zegt is OOT toch een beetje veroudert. Vooral als alleen de graphics en besturing geupdate zijn. Als het verhaal en de puzzels (gameplay) niet anders zijn, betekent het dat OOT toch veroudert is.

OOT's gameplay is in vele opzichten nog altijd 2D geörienteerd, de 3D puzzels en actie kwam pas echt opzetten bij MM en TWW. Ook de het verhaal in OOT is nog altijd opgezet zoals in ALttP. De NPC's geven hints naar welke dungeon of sidequest de speler moet gaan. Verhaal elementen worden vooral voor en na een dungeon verteld, door Keapora Geabora en Sheik (Navi functioneerde alleen als een target en hint systeem). Sinds OOT zijn de Zelda games zeer gegroeid van dungeon explorer tot uitbundige verhalen in een 3D wereld.

Nu ik hier lees dat er geen vernieuwingen en/of toevoegingen zijn tot het spel, behalve een hint systeem en een gespiegelde Master Quest. En ik neem aan dat het laatste een gespiegelde versie is van de Master Quest die bij de TWW Limited Edition zat. Ik denk zelf dat OOT misschien iets te vaak opnieuw is uitgebracht (3x voor de 3DS). Dus vraag ik mij ook af of het een cijfer hoger dan een 9 verdient. Het spel is goed daar niet van, maar wel enigzins veroudert en ge-re-released tot de dood. Ik denk dat het beter was als dit in combinatie met MM was uitgebracht. Of dat er een compleet nieuw gebied, met een nieuwe dungeon en nieuwe NPC's bij zat.

Nu lijkt het eigenlijk geld klopperij. Vooral omdat ik 3 andere versies ook al heb (N64, TWW LE en Collector's disk).

Voor de rest is de review erg goed, misschien dat Quint iets kritischer kan zijn, maar goed met OOT is een zeer hoog nostalgia factor in werking. Benjamin, als je je wil voorstellen hoe de kaart functioneerde in OOT dan hoef je alleen maar te denken aan hoe de kaart in TWW en TP werkte. Het is precies hetzelfde. Voor de rest alles wat in een menu zit lijkt erop dat dat naar het onderste scherm is verplaatst. Dus is er behalve een graphische update niet veel verandert. Ik ben het weel eens met QUint dat ze de kaart dan ook als kompas met je eigen positie hadden moeten gebruiken, alleen al om dat gedeelte uit de HUD op het bovenste scherm te halen.
Avatar
offensive | 03 juli 2011 12:04 | #199852
Ik vind het teveel geld voor een remake als ze een remake een 30 euro prijskaartje mee zouden geven dan zou ik misschien die game nog wel een keer kopen maar nu niet, inhoudelijk is de game gelijk aan het orgineel, zie liever een geheel nieuw avontuur op de 3ds verschijnen. En persoonlijk vind ik hem ook niet de beste game ooit (RE4 vind ik toch wel mijn beste game denk ik) en ook niet de beste Zelda game ooit, dat is voor mij toch wel de SNES Zelda, de nieuwe beste Zelda is nu hopelijk in de maak Zelda HD voor de Wii-U.
Avatar
jochem | 03 juli 2011 12:04 | #199853
9,5 voor een gaam die voor de 4e keer is uitgebracht is gewoon echt goed. Keep the good work up Nintendo
Avatar
Randy1 | 03 juli 2011 13:27 | #199854
Ik ben zelf ook van mening dat het één van de beste games ooit gemaakt is. Dat het spel vandaag de dag nog steeds als een huis staat zegt volgens mij genoeg over de kwaliteit ervan. De graphics zijn ook prachtig opgepoetst (al zien sommige omgevingen er beter uit dan andere) en de shortcuts voor items maakt de game's besturing stukken beter. Ik deel trouwens wel de kritiek van wiijordends. Gyroscoop-besturing werkt niet in combinatie met het 3D-effect.

Weinig te mopperen over het avontuur zelf dus. Ik ben echter wel van mening dat de game qua content naast de main quest een magere remake is. Ze hadden een gallery kunnen toevoegen met informatie over alle personages. In-game hadden ze meer zwaarden kunnen adden, desnoods met een Streetpass/Spotpass-uitwisselsysteem. Een multiplayer modus (battlen in een dungeon bijvoorbeeld) was ook een optie geweest. Toch jammer dat Nintendo zo makkelijk is in het uitbrengen van oude titels.
Avatar
Lucas | 03 juli 2011 14:18 | #199855
collapse
Leuke review, ben het alleen niet eens met de uitspraak dat het spel minder magisch is als andere Zelda spellen, maar das mijn mening en de uitspraak dat je locatie op de map mist. Ten eerste, dat staat links onder in je bovenste scherm en je hebt eerste een Compas nodig. (mocht je die niet hebben XD ) en de reden dat het niet op het onderste scherm zit is omdat het het dan beweegt en je wilt niet dat het onderste scherm iets laat bewegen als je naar het bovenste scherm moet kijken. Daar hebben de makers echt bij nagedacht. Wink

Is het trouwens opgevallen dat bij de review van Benjamin bij de eerste screenshot Link 29 Deku Sticks bij zich heeft. Het maximum is 10!
Avatar
skull kid | 03 juli 2011 17:59 | #199858
Reactie op post #199855 van Lucas
het maximum is 30. in de lost wood kun je 2 upgrades krijgen. ik zal maar niet vertellen waar Very Happy
Avatar
vitom10 | 03 juli 2011 14:54 | #199856
als ik op mijn bovenste scherm kijk zie ik wel gwn een kaartje waarin ik zie waar ik loop op de map
Avatar
Dry-Guy | 03 juli 2011 15:02 | #199857
Leuke review alles over Oot leest lekker weg en zoals Quint zegt je kan er boeken over vol schrijven, voor mij is dit ook 1 van de beste spellen. iedereen die het spel al kent van vroeger weet het, maar de nieuwelingen moeten natuurlijk niet vergeten dat het spel uit 1998 komt en met een beetje fantasie kan je je misschien indenken hoe het spel toen aanvoelde.
Zelfs de herbelevenis voelt voor mij persoonlijk nog steeds tijdloos


MAGISCH
Avatar
Zapp-x | 03 juli 2011 19:45 | #199859
collapse
Leuk om op deze manier de game te reviewen. Ik had de game wel eens een stukje gespeeld bij vrienden die hem hadden, maar heb hem zelf nooit gehad. Ik ben nu een aantal uur onderweg (forrest temple net gehaald) en moet zeggen dat het tot nu toe zeker de beste game is die ik ooit heb gespeeld. Erg mooi om met de 3D schuif op max door kokiri forrest te lopen. Kreeg af en toe echt het Avatar-gevoel.

Quint, je kunt op het bovenste scherm op de minimap zien wat je positie is en uit welke deur je het laatst bent gekomen. Dus het dubbel een deur ingaan heb je op deze manier niet.
Avatar
Quint | 03 juli 2011 20:12 | #199860
Reactie op post #199859 van Zapp-x
Dat begrijp ik en is ook verwerkt in het artikel (kennelijk niet duidelijk genoeg ;]). Het gaat erom dat dat in mijn ogen onnodig lastig is uitgevoerd. Het had veel beter verwerkt kunnen worden in het onderste scherm. Nu moet je wisselen tussen twee schermen terwijl je het ook in één oogopslag had kunnen zien.
Avatar
Wessel | 04 juli 2011 15:06 | #199865
Ik begrijp Benjamin wel goed. Ik heb Ocarina of Time voor het eerste gespeeld met de collectors edition van The Wind Waker en miste 'de magie' ook een beetje. Na het spelen van twee Zelda spellen in een driedimensionale wereld, sta je misschien ook niet meer zo te kijken van Ocarina of Time als mensen destijds.
Avatar
theadultstijn | 30 oktober 2011 01:06 | #203432
er zit trouwens wel iets geks in het spel als je bij de laatste eindbaar bent (ganondorf (dus niet GANON!)) gaat het spel ontiegelijk laggen ofzo je loopt helemaal in slowmotion (bijna stopmotion zelfs) en als je het goed doet krijg je helemaal zwart beeld XD nouja.. niet helemaal je ziet het beeld gedeeltelijk zwart worden en je kan niet meer verder vechten glitch of bug??
Avatar
Pikori | 13 april 2012 00:15 | #207673
Heb inmiddels het spel op aanraden van Quint. Vind het een erg mooi spel, dit is de eerste keer dat ik het speel. Het enige vervelend vind ik het 3d effect terwijl ik slingshot gebruik. Ben zelf vooral fan van A link tot he past maar vind deze versie ook erg geslaagd! Moet eerlijk zijn dat het spel nog knap lastig kan zijn! ;-)

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Grezzo Games
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 17 juni 2011

Screenshots