A Shadow's Tale Review | 30 augustus 2011 22:55 | Auteur: Marcel

Als er één genre is waarin de Wii uitblinkt dan is het wel het platform-genre. De liefhebbers van springen en rennen kunnen hun lol op met de multiplayer-actie van Donkey Kong Country: Returns en New Super Mario Bros. Wii en ook aan originaliteit is er dankzij games als A Boy and His Blob geen gebrek. A Shadow’s Tales is ironisch genoeg overschaduwd door de concurrentie en is dat terecht of schuilt er licht achter de duisternis?

A Shadows's Tale vertelt het verhaal van een jongen die gescheiden wordt van zijn schaduw. De schaduw valt van een gigantische toren en het enige doel van de schaduw is het terugvinden van zijn lichaam. Als speler kruip je in de huid van de schaduw en betreed je de reusachtige toren. Het is een pure 2D-platform ervaring met 3D-graphics. Het spel bevat geen multiplayer-mode en maakt buiten de pointer van de Wii Remote geen gebruik van de unieke Wii features. Al met al omvat A Shadow’s Tale tien uur platformen dat zich op allerlei manieren onderscheidt van de gebruikelijke formule.

2957-Lost-in-Shadow-Wii-7

De klim van je leven
De toren is opgedeeld in verdiepingen die de levels vormen. Het doel is in ieder level identiek: je moet drie magische ogen vinden om aan het einde van iedere verdieping een barrière te doorbreken zodat je het volgende gebied mag betreden. Het spel bevat hierdoor een sterk exploratie-element, want de benodigde items zijn zelden op een rechte lijn geplaatst. De Nunchuk en Wii Remote nemen de besturing van de Shadow voor hun rekening. Met de analoge stick kun je lopen en rennen terwijl achter de knoppen verschillende acties verscholen zitten, zoals vechten, bukken en het activeren van hendels.

In eerste instantie merk je weinig van het feit dat je een schaduw bent, maar al snel word je gedaante een belangrijk element van de gameplay. Het level bestaat altijd uit twee of meerdere lagen. De voorgrond lijkt op een standaard platformlevel met platforms, liften en meer, maar omdat je een schaduw bent, mag je al die elementen niet gebruiken. In plaats daarvan loop je op de achtergrond en dat kan soms voordelig zijn. Zo kun je net zo gemakkelijk de schaduw van een brug gebruiken als die van een millimeter dunne rand en met deze wetenschap kan een schaduwpersoon de toren veel gemakkelijker beklimmen.

2957-Lost-in-Shadow-Wii-12

Met de Wii Remote bestuur je een vlinder die mechanismen in werking kan stellen. Je kunt soms platformen laten draaien en op andere momenten liften in werking stellen. Bovendien kun je op gezette momenten de lichtval beïnvloeden en zo nieuwe gebieden bereiken. Door een lamp te laten zwaaien kun je bijvoorbeeld de schaduw van een platform vergroten en verkleinen. Het vergt gewenning, maar het onderscheidt A Shadow’s Tale wel degelijk van andere platformspellen. Het nadeel is echter dat niet al deze elementen even goed werken. Zo zorgen de bewegende platformen ervoor dat het timen van je sprongen erg lastig wordt. Met name omdat je eigen schaduw ook vervormt door het licht. Het zijn onnodige frustraties die de snelheid en soepelheid van de game teniet doen.

Afgezien van de platformuitdagingen zul je vaak strijd moeten leveren met monsters. Je vindt in het begin van het spel een zwaard waarmee je een combo-aanval kunt uitvoeren. Door monsters, zoals schaduwspinnen en andere insecten en wezens, te verslaan, stijg je levels en worden je aanvallen steeds sterker. Je kunt bovendien op RPG-achtige wijze je eigenschappen, zoals de levensbalk en aanvalskracht, upgraden. De experience points verkrijg je door vijanden te verslaan, maar hier en daar zijn extra voorraden verborgen. In de game zijn bovendien memories te vinden die meer prijsgeven over het verhaal en de achtergronden van de jongen, zijn schaduw en de monsters. Tenslotte zijn er extra uitdagingen verborgen in de vorm van portalen naar een alternatieve dimensie. In deze kamers kun je met speciale knoppen het complete level draaien en daarmee ook de schaduwen. Je zult op die manier de uitgang van de dimensie moeten vinden zodat je weer terugkeert naar de toren en je het avontuur kunt voortzetten.

2957-Lost-in-Shadow-Wii-10

An ICO’s Tale
De grafische stijl van de game leent elementen uit een onverwachte hoek. De grootste inspiratiebron blijkt ICO te zijn: een exclusieve PlayStation 2-titel die in de loop der jaren een cultstatus verkregen heeft. We zien daarom veel stenen muren, hoge torens, grote poorten en andere uitgestorven epische achtergronden terug in de game. Alles is voorzien van schaduwen, maar soms ogen deze wat onduidelijk en korrelig. Ondanks dat je een toren beklimt, is er genoeg variatie in de omgevingen. Zo is de toren opgedeeld in een woongedeelte, laboratoria en meerdere fabrieken. De tandwielen, buizen en andere elementen zijn netjes ontworpen en onderdelen van het level die je kunt beïnvloeden, zijn goed onderscheiden van de statische constructies. De luchtige, muzikale achtergrondmelodieën maken het geheel samen met enkele geluidseffecten af. Het wuiven van de wind op grote hoogtes is zonder twijfel het meest voorkomende geluidseffect in de game.

Het grootste minpunt van A Shadow’s Tale is de herhaling, want ondanks dat je hier en daar een groter monster moet verslaan of een ingenieuze puzzel moet oplossen, blijft het spel terugvallen op dezelfde gameplay-principes. Na een tijdje komen er geen nieuwe elementen meer bij en komen dezelfde uitdagingen en achtergronden te vaak voorbij. Daarnaast zitten er behoorlijk wat haken en ogen aan het checkpointsysteem. Zo moet je soms onnodig grote gedeeltes opnieuw spelen, omdat je ergens in een gat gevallen bent of omdat je vlak voor het einde van het level verslagen bent door een monster. De gevechten kunnen bovendien de nodige frustraties opwekken, omdat het niet altijd even duidelijk is wanneer je de andere schaduwbeesten raakt.

2957-Lost-in-Shadow-Wii-2

Conclusie
A Shadow’s Tale kent een origineel concept, een sfeervolle presentatie en scoort ook op het gebied van muziek een voldoende. De game bevat bovendien genoeg variatie op het gebied van gameplay en schiet qua speelduur niet te kort. Zo is de schaduwstijl niet alleen grafisch interessant, maar ook goed doorgevoerd in de gameplay. Het verhaal is mysterieus en meeslepend genoeg om door te spelen en daarom is het jammer dat de vermakelijke game te snel in herhaling valt en hier en daar steken laat vallen wat tot onnodige frustraties leidt. De game kan daarom niet over de schaduw van de populaire Wii-platformers heenstappen, maar is door de originaliteit wel een kijkje waard.
7
N1-score
  • + Origineel concept
  • + Sfeervolle presentatie
  • + Meeslepend verhaal
  • - Onnodige frustraties
  • - Valt snel in herhaling
Next article[UPD] Rhythm Thief & the Emperor's Treasure bevestigd voor Europa Previous articleExcitebots: Trick Racing naar Japanse Club Nintendo

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

A Shadow's Tale

Platform: Wii
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Hudson Soft
Uitgever: Konami
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 14 oktober 2010

Screenshots