"The Legend of Zelda: Skyward Sword is de moeilijkste Zelda tot nu toe" Nieuws | 30 september 2011 00:52 | Auteur: Quint | Bron: NGamer

Het Engelse blad NGamer doet een gewaagde uitspraak in haar uitgebreide hands-on.

Een negatief aspect van de The Legend of Zelda-reeks dat sinds de laatste delen in de serie herhaaldelijk wordt genoemd, is de moeilijkheidsgraad. Dezelfde puzzels worden in een ietwat ander jasje herhaald en de creativiteit in de uitdaging lijkt niet meer zo aanwezig te zijn als in eerdere delen. Hierdoor worden titels als The Legend of Zelda: Phantom Hourglass, The Legend of Zelda: Spirit Tracks en The Legend of Zelda: Twilight Princess al gauw bestempeld als 'te gemakkelijk'. Ook de aanwezigheid van de Super Guide in The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D baarde fans zorgen over de toekomst van de franchise. De hoop dat de moeilijkheidsgraad opgekrikt zal worden in The Legend of Zelda: Skyward Sword is daardoor voor vele fans groot.

Het Engelse blad NGamer heeft de game uitgebreid gespeeld en zegt in een hands-on in het blad dat dit zonder meer de moeilijkste The Legend of Zelda-game tot nu toe is. Men noemt bijvoorbeeld het gegeven dat Stalfos, de bekende skelet-vijand, dit keer in groepen van vier kan aanvallen, waar dat eerder altijd maximaal twee Stalfos betrof. Verder zou de game, ook qua puzzels, meer uitdaging bieden dan ooit tevoren.

Of dit uiteindelijk ook zo zal blijken, zal te lezen zijn in onze review die rond de Europese release van 18 november online zal verschijnen.
Next articleShinobi sluipt rond in nieuwe screenshots Previous articleOkamiden

Reacties van gebruikers

Avatar
Captain-Retardo | 30 september 2011 02:34 | #202606
Ik snap nooit dat gezeur om dat te gemakkelijk. Ocarina of Time is net zo moeilijk als een Wind Waker of Twilight Princess.
Avatar
(Prince) Shadow | 30 september 2011 09:29 | #202609
moeilijker dan de eerste zelda op de NES? :O
Avatar
Martin56 | 30 september 2011 10:31 | #202610
Ik snap het ook niet zo, bijv bij phantom hourglass en twillight princess zat ik een paar keer wel vast. Dus te makkelijk geld voor mij persoonlijk niet. De superguide van Oot vind ik juist een goede toevoeging, als je net een keer wat mist, is het wel fijn om te zien waar je heen moet. Ipv uren rond te lopen en zoeken waar je heen moet. Je bent ook niet verplicht om de superguide te gebruiken..
Avatar
Rookworst88 | 30 september 2011 13:34 | #202614
Ik ben totaal geen fan van het vechten met de Wiimote, maar ik word wel steeds benieuwder naar deze game! Ga hem toch maar kopen!
Avatar
wiijordends | 30 september 2011 13:35 | #202615
Prachtig!

Ik hou van een lang spel en uitdagingen.
Dus 50 uur gameplay + moeilijke puzzels is een super game. Deze titel wordt het echt helemaal.
Avatar
Notor!ousG | 30 september 2011 13:41 | #202618
"Men noemt bijvoorbeeld het gegeven dat Stalfos, de bekende skelet-vijand, dit keer in groepen van vier kan aanvallen, waar dat eerder altijd maximaal twee Stalfos betrof."

OK.... Maar ik lees wel nergens dat deze alle 4 tegelijk kunnen aanvallen. Of het er nu 2 of 4 zijn, is toch altijd zo al geweest dat er maar 1 tegelijk aanvalt?

Ik neem dit toch met een ferme zout korrel. Ik weet dat ik elke minuut van het spel ga genieten maar ben er 95% van overtuigd dat deze game in de categorie makkelijk zal behoren (net zoals TP en PH en ST...)
Avatar
SMS | 30 september 2011 13:44 | #202619
collapse
Ik vind Link er vreselijk uitzien in het spel en het concept van het spel zelf vind ik ook minder. Maar tot zo ver heeft geen console Zelda me teleurgesteld(Ik was niet into Zelda in de NES dagen), dus ik geef het een kans.

"Keep the faith!"
Avatar
Martijn | 30 september 2011 15:54 | #202621
Reactie op post #202619 van SMS
Link ziet er vrijwel hetzelfde uit als in "Twilight Princess", alleen met een ander kleureneffect eroverheen. Intussen is "Skyward Sword" overal al op afgerekend, denk ik, dus dat kan er ook nog wel bij. Er blijft een rare negatieve houding tegenover dit spel aanwezig, hoe groots en geweldig het spel ook wordt. Ik hoop dat "Skyward Sword", net als "WindWaker" destijds, mensen hun mening meteen laat veranderen zodra het spel uitkomt. Ik weet zeker dat het een geweldig avontuur wordt weer. Het concept met de motion controls zou in dit geval origineel werken, volgens Nintendo, dus ik ben wel benieuwd. Daarnaast ben ik wel blij dat in "Skyward Sword" een aantal dingen worden veranderd, die we vaak terugzagen in eerdere games. De toevoeging van de vogels om op te vliegen is bijvoorbeeld zo'n punt.

Moeilijkheidsgraad, tja... Na "Ocarina of Time" zijn de Zelda-games steeds makkelijker geworden. Ik snap niet goed waarom dat zo is. Het zou eigenlijk de bedoeling moeten zijn dat het spel moeilijker wordt naarmate je verder komt. Bijvoorbeeld bij "Twilight Princess" was deze curve volledig om zeep geholpen. Het spel heeft een enorme lengte, maar blijft wat betreft uitdaging steeds op hetzelfde pitje door flankeren. Dat zorgt ervoor dat, zeker op het einde als het alleen nog van dungeon naar dungeon gaan is, er een beetje een sleur in het spel komt. Een gebrek aan uitdaging. Ik hoop dat ze dat in ieder geval kunnen verbeteren in "Skyward Sword". Het hoeft niet meteen compleet onmogelijk te worden, maar wat gezonde uitdaging zou leuk zijn.

De reden dat ik "Twilight Princess" nog niet 100% heb uitgespeeld, is alleen omdat ik op het einde van het spel echt even genoeg had ervan. Natuurlijk maak ik het nog ooit af. Ik hoop echt op een betere moeilijkheidsgraad, want verveling is geen uitdaging, ook al is "Twilight Princess" een geweldig spel! " Hopelijk zet "Skyward Sword" dit recht.
Avatar
Beterdanjij | 30 september 2011 13:53 | #202620
Twighlight Princess is te makkelijk, niet eens vergelijkbaar met OOT. Als deze moeilijker is dan the adventure of Link op de nes is t bij voorbaat onmogelijk Razz Goed nieuws dit.
Avatar
Coldman | 30 september 2011 15:59 | #202622
collapse
yesssssssssss, lekker moeilijk maken. Zorg dat ik vast kom te zitten voor 3+ weken bij een puzzel. Zorg dat ik uren bij een bossfight vastzit omdat ik hem niet kan verslaan.

Goed nieuws Smile
Avatar
Captain-Retardo | 30 september 2011 16:25 | #202623
Reactie op post #202622 van Coldman
collapse
Zo erg moeilijk gaat het echt niet worden. Dan is er voor veel mensen gelijk het plezier weg.

Twighlight Princess is te makkelijk, niet eens vergelijkbaar met OOT. Als deze moeilijker is dan the adventure of Link op de nes is t bij voorbaat onmogelijk Goed nieuws dit.


Leg uit wat er moeilijker aan is ? Als het om puzzels gaat en dergelijk ligt het er waarschijnlijk aan dat je gewend bent aan de oude Zelda games.
Avatar
Tocks | 30 september 2011 17:50 | #202626
Reactie op post #202623 van Captain-Retardo
Voor veel mensen misschien, maar voor degenen die vroeger plezier beleefden aan de "oldschool" Nintendo games is er weinig aan. Blijkbaar is dat tegenwoordig veranderd en wil de meerderheid totaal geen moeite steken in games, en zien ze het als een soort film waarbij je zelf een soort van invloed hebt, dit heb ik duidelijk gezien in World of Warcraft. Zelf heb ik het liefste wat afwisseling, maar dat je soms ook ergens gruwelijk vast kan zitten, hetzij door een enorm moeilijke boss fight (je weet wat je moet doen, maar het uitvoeren lukt nog niet), hetzij doordat je niet weet wat je moet doen ergens, of gewoon totaal geen idee hebt waar je heen moet. Het voelt dan geweldig als het uiteindelijk toch lukt. Wellicht is het ook zo dat ik gewoon jonger was (ik was 10 toen ik OoT speelde) en veel slechter was in games. De laatste keer dat ik een dergelijk gevoel heb gehad was in Super Smash Bros Brawl, Boss Battles op Intense. Ben er toen dagen mee bezig geweest, om uiteindelijk een keer 4 uur aaneen te blijven proberen. Het idee dat je alles perfect moet uitvoeren, dat een klein foutje betekent dat je opnieuw moet beginnen, geweldig.
Maarja er schijnen maar zeer weinig mensen die mening te delen (het "ik heb een leven" argument wordt hierin vaak gebruikt, als excuus dat moeilijke content niet leuk is).
Avatar
Beterdanjij | 30 september 2011 17:00 | #202624
collapse
De oude zelda's waren niet moeilijk vanwege de puzzels maar vanwege de gameplay. Ik denk dat ik in TP niet één keer dood ben gegaan, als dat niet genoeg zegt. Ook worden de games steeds rechtlijniger en spelen de dungeons tegenwoordig meer als hack n slash games, geen backtracken meer nodig. Dat was vroeger wel anders kijk bijvoorbeeld naar hoe frustrerend vaak je het water niveau aan moest passen in de water temple in OOT. Ook was TP een lange game maar tegelijkertijd kort omdat je er zo doorheen fietsten. Moeilijkere enemies zullen deze game goed doen.
Avatar
Captain-Retardo | 01 oktober 2011 02:45 | #202632
Reactie op post #202624 van Beterdanjij
Backtracken kan echt niet meer in 2011. Dat is zoiets verschrikkelijks en totaal niet plezierig.

Ik blijf erbij, Zelda is moet niet moeilijk zijn. Tuurlijk moet er wel wat uitdaging in zitten, maar niet dat het frustrerend wordt. Daardoor haken veel mensen af. Ben ik positief over Nintendo, zijn alle andere posters weer negatief haha.

En ik blijf er ook bij dat OoT even moeilijk was als TP. Misschien dat de bazen in TP eerder doodgaan, ik zou het echt niet meer weten, maar voor de rest vind ik het toch gelijk niveau. Toen ik OoT laatst op de 3DS speelde had ik er echt geen moeite mee. Dan kan je wel zeggen dat ik het al een keer eerder heb gespeeld, maar een moeilijke game blijft een moeilijke game, ookal heb je het spel al 4 keer eerder uitgespeeld. Ik denk dat het voor veel mensen toch de nostalgie is waardoor ze denken dat het moeilijker was.
Avatar
Ruben | 30 september 2011 17:27 | #202625
Ik keek er al zo naar uit, en als het dan nog eens moeilijk wordt... Very Happy Dit wordt hem helemaal! Misschien is dit spel wel de reden om nu nog vlug een Wii te kopen! Call Of Duty en Battliefield zijn allemaal erg leuk, maar niets kan tippen aan de magie van Zelda Smile

Ik vond Twilight Princess eerlijk gezegd een van de betere Zelda games... Misschien een beetje gemakkelijk, zelfs op het einde, maar qua belevenis en actie moet het zeker niet onder doen voor andere spellen uit de Zelda reeks!
Avatar
Niek | 30 september 2011 19:48 | #202627
Het probleem dat Zelda games tegenwoordig zo makkelijk zijn heeft te maken met de hardware, de game en de spelers.

Vele Zelda spelers zijn al ouder en hebben de eerdere Zelda games mee gemaakt. Ze kennen de puzzels en weten waar ze op moeten letten bij het verslaan van vijanden. Ze weten dat een cursor een special iets in de buurt aangeeft. Ze weten van kristalschakelaars en dat standbeelden op switches gezet moeten worden. Ze weten dat ze naar afwijkende muziek en geluidjes moeten luistern. Nieuwkomers tot de franchise hebben dit nog niet door, dus voor hen zal het nog wel moeilijker zijn.

De hardware maakt het ook gemakkelijker. De physics zijn beter en het target lock systeem dat geïntroduceert is bij de 3D Zelda's maakt het makkelijker om een zwakke plek te raken.

Daarnaast heb ik het idee dat het meesterzwaard van Link steeds langer is geworden iedere nieuwe game. De lengte van het zwaard was de grootste moeilijkheid in Zelda II. Ook heb ik het idee dat de tijdsduur steeds langer is waarop een zwakke plek bereikbaar. En de vijanden doen ook niet eens meer zoveel schade. Hartjes en ruppees zijn makkelijker aan te vullen. Je gaat niet zo makkelijk meer dood.
Avatar
baron | 30 september 2011 23:01 | #202630
collapse
ik vond vooral de eindbazen in twilight princess veel te makkelijk.
de gevechten duurden nu misschien wat langer maar je hoefde de bazen minder vaak te raken.
ik herinner me nog die spin baas van de temple of time, 3 keer raken en hij was verslagen en dat bij een van de latere dungeons.
Avatar
Martijn | 30 september 2011 23:27 | #202631
Reactie op post #202630 van baron
collapse
Dat ook inderdaad. Heeft ook te maken met mijn bovenstaande verhaal: er is geen uitdaging. De ergste vond ik Morpheel, niet de eerste maar derde eindbaas. Ik moest bij deze baas gewoon zelf mijn best gaan doen om geraakt te worden. Zeker toen hij rondzwom was hij gewoon niet in staat mij te raken. Een hele zwakke eindbaas, ook al zag hij er indrukwekkend en gevaarlijk uit.
Avatar
SMS | 01 oktober 2011 04:19 | #202633
Reactie op post #202631 van Martijn
Ik herinner me ondertussen ook weer de post waar "Twilight Princess wordt de meest hardcore Zelda tot nu toe". Twilight Princess was eigenlijk ontzettend makkelijk, maar zo was Ocarina of Time dat ook. Twilight Princess had vooral het probleem dat het herhaaldelijk werd en vermoeiend, en dan waren er ook redelijk veel mensen die vonden dat "de Twilight" het spel niet tegoed kwam.

Als ze in dit spel nou gewoon aggresieve vijanden stoppen die net als Link constant aanvallen, dan zouden het aantal hartjes ook geen probleem meer zijn. En mischien wat gebruik van dingen zoals de rol om onder de aanval van een tentakel te rollen, of om je zijwaardse sprong te gebruiken om over iets heen te springen mid-battle. Het gebruik van snelle truukjes zoals dit en snellere aggresieve vijanden zou het moeilijkheidsgraad erg tegoed komen.
Avatar
wiijordends | 01 oktober 2011 10:49 | #202636
Zo negatief over voorgaande Zelda's?!

Wat de moeilijkheidsgraad beterft ligt grotendeels aan jezelf.
Zo las ik dat na OOT de Zelda games makkelijker werd. Personelijk vond ik MM moeilijker dan OOT. En dan nog de spanning van die aftellende klok.

WW was leuk wegens zijn verhaal en niet perse wegens de puzzels. In het begin, je zus redden. GEEN Zelda toch. Maar dan zie je dat Ganondorf er achter zit en Tetra in Zelda veranderde. Zelf het master sword wachtte op je. Dan begon de Zelda pas. Zeker een WW 2 waar. Hourglass en Spirit tracks was een hopelose poging een WW 2 te maken maar bijde bevatten weinig a geen Zelda elementen.

TP was makkelijk maar bevatte ook een paar moeilijke elementen dat je misschien vergeten was. Zo heb ik VROEGER een half uur vastgezeten om de draaitrap in de water temple goed te krijgen en om al die walgelijke insecten te verzamelen.

De 2 Zelda's voor de NES die waren echt pittig. Vooral Zelda II: the adventure of Link. Als jou Zelda game te makkelijk is raad ik je aan deze eens te proberen.

Nu SS wordt DE Zelda dat van alle games iets heeft. Een zij verhaal dat dan uitgroeit tot een Zelda game met geluids effecten als je vijanden raakt. De stijl van TP. En gemixte puzzels van voorgaande titels + nieuwe.


De Link mag volgens sommigen wel lelijk zijn maar als je Zelda HD herinerd dan hoef je je geen zorgen te maken voor de volgende Zelda('s)

Conclusie:
-Iedere Zelda game heeft wel iets en valt SOMS niet te vergelijken met anderen.

- Zelda Skyward Sword is een nieuwe Zelda die genoeg elementen bevat van vorige Zelda's + nieuwe dat zowel Zelda fans als nieuwelingen voldoende zal entertainen en een tijdje zoet zal houden.
Zelda Skyward Sword is naast 1 van de beste Zelda's ook de beste aankoop voor de Wii. Denk maar eens denken hoeveel korte fludgames je aan dezelfde prijs kan vinden.
Avatar
NAGILUM | 02 oktober 2011 16:51 | #202649
collapse
wiijordends je zei het eidenlijk al, volgens mij heeft het gros van de mensen die TTP te makkelijk vonden simpelweg last van ouder worden. Ik spreek vanuit eigen ervaring, want TTP vond ik zelf te makkelijk omdat ik een heel sterk deja vu gevoel had ten opzicht van OOT, vooral bij puzzels als eindbazen. En laten dat nou de gedeelten zijn die je je wil herinneren omdat je je uitgedaagt hebt gevoeld.

Ik moet hierbij opeens denken aan die recente South Park aflevering waar Stan last krijgt van cynisme. Die aflevering slaat de spijker op de kop van heel, heel veel mensen denk ik.

Misschien was mijn teleurstelling met TTP -naast de suffe casualgamer-marketing van de Wii- 1 van de redenen dat ik geen Wii heb gekocht, terwijl ik jarenlang Nintendo-fanboy ben geweest. Maar toch...als ik zo'n trailer zie van deze nieuwe Zelda krijg ik een licht schaamtegevoel dat ik nog geen Wii heb. Want volgens mij word deze game alleen al qua sfeer onvergetelijk. En last but not least..mis ik dit soort games op mijn 360.

Dat was mijn korte lamentatie. Smile
Avatar
wasp | 03 oktober 2011 00:00 | #202655
Reactie op post #202649 van NAGILUM
lol, nee, jullie denken dat het daarmee te maken heeft, maar Nintedno is gewoon meer gefocussed op het totale publiek en heeft daarom gekozen voor een makkelijker te spelen zelda. Is het je wel eens opgevallen hoe simpel de battles zijn in twilight Princess???

Ik ben serieus nooit afgegaan door enemies (oké af en toe maar dat kwam omdat ik gewoon liep te kutten...) je life bar werd nooit echt meer gedowned dar één hartje - soms zelfs een halfje of een kwart - en je kreeg van enemies na het verslaan vaak twee of soms drie hartjes ervoor terug... effe wat plantjes omhakken en je leeft weer voor de volle 100 %

De water temple boss valt niet eens aan!!! Ik vond dit gewoon verschrikkelijk triest. De bossbattles zagen er allemaal supergelikt uit en de stijl was echt helemaal mijn ding... Maar... dan blijkt dat het toegankelijk is gemaakt voor kleuters en oma's. dat verziekte voor mij toch grotendeels de spelervaring... het verhaal, de sfeer en de setting waren voor mij uitstekend verder...

Ik hoop dus dat we op de Wii U ook daadwerkelijk iets mogen verwachten wat op die wii U demo leek waarin Link tegen Gohma ging vechten... En dan met wat meer uitdaging welteverstaan.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Platform: Wii
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 18 november 2011

Screenshots