Het is nooit genoeg Column | 05 oktober 2011 21:16 | Auteur: Marcel

Dragon Quest, Metal Gear Solid, Super Mario, The Legend of Zelda, Mario Kart, Sonic the Hedgehog, Need for Speed, Driver, Professor Layton, Fire Emblem, Resident Evil, Dead or Alive, Street Fighter, Tekken, Ridge Racer… waarom vraagt iedereen zich af of 'dit' genoeg is?

De game-industrie is momenteel rap aan het veranderen. Terwijl we vroeger de keuze hadden tussen handhelds, consoles en PC’s heeft het gaming-landschap zich ondertussen uitgebreid naar smartphones, Facebook, tablets en meer. De tijd dat je de winkel binnenstapt om 40 í 50 euro of meer neer te leggen voor een nieuwe game is volgens industry-watchers en techbloggers voorbij. Een game is volgens hen niets meer dan een onderdeel van een service of een applicatie van $1. De mogelijkheden voor wat men noemt ‘hardcore-games’, beperken zich hierbij tot peperdure, bloedmooie of diepgaande high-definition producties, zoals Mass Effect en Uncharted 3 en de jaarlijks terugkomende series, zoals Call of Duty en Need for Speed. Alles wat daar tussen zit, belandt momenteel in een grijs gebied. Een game is al snel geen 50 euro waard door gebrekkige kwaliteit, slechte graphics of missende online features. Het is in toenemende mate moeilijk om deze critici ongelijk te geven in een wereld waar Puzzle Bobble 3D voor dezelfde prijs als The Legend of Zelda: Skyward Sword over de toonbank gaat.

columnp_1

Nintendo, die zich vanaf haar eerste spellen heer en meester heeft gemaakt van het ‘easy to learn – hard to master’ principe, ligt zwaar onder vuur. Nintendo-baas Iwata stond afgelopen zomer letterlijk met zijn rug tegen de muur en moest de pijnlijke beslissing nemen om de prijs van de Nintendo 3DS fors te verlagen. De kritiek op wat men 'Iwata's gimmicks' en Nintendo's 'gerecyclede games' noemt, neemt toe. De Japanse game-industrie heeft als geheel sinds de PlayStation 2-dagen weinig nieuwe franchises op de markt gebracht en Nintendo is hierin geen uitzondering. De Mario en Zelda-spellen blijven voorrang krijgen als het gaat om ontwikkeling en marketing. Een nog schadelijkere trend is echter het feit dat Nintendo, Konami, Sega, Capcom en andere Japanse uitgevers steeds meer en vaker terug in de tijd duiken om een oude game op te poetsen. Metal Gear Solid 3D: Snake Eater, Star Fox 64 3D, The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D...zelfs bij nieuwe games, zoals Sonic Generations, gebruikt men oude games als leidraad bij de ontwikkeling.

Stagneren of innoveren?
De Nintendo 3DS had echter een nog veel groter probleem, want buiten het uitblijven van geweldige, nieuwe games en ervaringen rond de lancering bleek Nintendo’s eigen huis niet zo sterk als gedacht. De media in Engeland schreef over schadelijke 3D-beelden terwijl men in de zakelijke kranten vooral schreef over het gevaar van de iPhone. Nintendo leek zich geen zorgen te maken en sprak over de Nintendo 3DS als hun meest geweldige platform tot nu toe. Uiteindelijk faalde de marketing behoorlijk, was de prijs te hoog voor het grote publiek en viel de launch line-up flink tegen. De innovatiestrategie heeft Nintendo’s schatkist de afgelopen jaren tot de nok toe gevuld, maar de klachten over 3D en het uitblijven van succes voor deze geleende innovatie zorgden voor een negatief beeld over de Nintendo 3DS.

columnp_2

Is het mogelijk om te blijven vernieuwen en te innoveren? De meningen daarover zijn sterk verdeeld, maar de westerse game-ontwikkelaars hebben een grote voorsprong op hun Japanse broeders. Het grootste verschil is dat men in Amerika en Europa een nieuwe groep van ontwikkelaars heeft aangeboord. Wie kijkt naar de meest succesvolle developers uit het verleden, zoals Rare, Factor 5, Midway, Acclaim, Bullfrog, Bizarre Creations, Origin, Silicon Knights, Westwood en meer, komt tot de schokkende conclusie dat ook deze softwarehuizen niet tot nauwelijks meer overeind staan. Ze zijn ingehaald door nieuwe helden in de vorm van Irrational Games, Epic Games, Blizzard Entertainment, Infinity Ward, DICE, Valve en andere van oorsprong PC-exclusive developers. Een grote groep jonge, ambitieuze ontwikkelaars dat zich vroeger vooral bezig hield met PC-gaming is in rap tempo games gaan maken voor de Xbox 360 en PlayStation 3. De grote namen van toen zijn daardoor ingehaald door de grote namen van nu en omdat bedrijven als Epic Games zowel geld verdienen met het verkopen van games, zoals Gears of War, als het verkopen van engines en technologie om games te maken, is het voor de Japanners onmogelijk om te concurreren op een globaal niveau, mits ze de oude successen van stal halen.

Less is more?
In de tijd dat Nintendo één console-Zelda maakt in de vorm van The Legend of Zelda: Skyward Sword heeft Ubisoft vier grote Assassins Creed-projecten afgerond. De eerste Mass Effect verscheen na The Legend of Zelda: Twilight Princess en deel drie ligt slechts vier maanden na de release van Skyward Sword in de winkel. Nintendo heeft met Skyward Sword voor het eerst in de Zelda-geschiedenis het overgrote deel van de soundtrack met een orkest gemaakt. Mass Effect heeft al drie delen lang voor ieder personage volledige voice-acting. Naar alle waarschijnlijkheid zal slechts een klein gedeelte van de Zelda-fans zich storen aan het gebrek aan gesproken teksten en Nintendo is nooit een voorstander geweest van voice-acting in Zelda-games. Aan de andere kant wordt de waarde van games steeds meer beoordeeld op de production-values en minder op de kwaliteit en kwantiteit van het spel zelf. Hierdoor zal men in reviews eerder opmerken dat het spel geen voice-acting heeft dan dat men spreekt over die ene geniale puzzel die je in geen enkel ander spel tegenkomt.

UE3Samitaran

Met het bovenstaande verhaal wordt duidelijk dat Nintendo’s huidige koers wederom tegendraads is. Men gaat HD-games maken voor de Wii U, maar dan wel op een eigen manier en in het eigen tempo. De handheldmarkt blijft een belangrijke hoeksteen en geen haar op het hoofd van Miyamoto of Iwata die er aan denkt om games te gaan maken voor de iPhone. Het ultieme bewijs dat Nintendo door wil gaan met de huidige koers was de afgelopen Nintendo 3DS Conferentie in september 2011, maar het maakt niet uit of Iwata 100 of 200 games aakondigt: de kritiek blijft. Nintendo heeft zich eerder verzet tegen marktontwikkelingen. Zo bleef men met de Nintendo 64 stug cartridges produceren terwijl Sony er met de CD's en winst van doorging. In het GameCube-tijdperk wilde men de roep voor online-systemen niet beantwoorden, waardoor Microsoft met de Xbox een steeds groter marktaandeel kreeg. Nintendo wil zich graag specialiseren, maar Microsoft en Sony zien daarentegen niet af van het direct aanvallen van Nintendo’s casual-markt met Move en Kinect.

Iwata’s Revolutie
Iwata heeft daarom voor een strijd gekozen die hij kan winnen en dat is de strijd in Japan. Met Monster Hunter, Dragon Quest, Resident Evil, Pokémon, Super Mario en meer is het succes van de Nintendo 3DS in Nintendo's thuisbasis verzekerd. Hij heeft daarnaast franchises toegevoegd die Nintendo nog niet eerder aan zich gebonden heeft, zoals Ace Combat, Tekken en Dead or Alive. Een flinke line-up die de Nintendo 3DS uit het slop moet trekken en de toon moet zetten voor wat de Wii U line-up in de toekomst moet gaan worden. De vraag blijft echter of het genoeg is, want ondanks dat de Nintendo 3DS straks geweldige games heeft, blijft de prijs van de software gelijk en zijn er tot nu toe nog geen plannen om een wereldwijd online Nintendo-netwerk te lanceren met alle toeters en bellen. Tegelijkertijd verlaten top-ontwikkelaars hun oude stek om creatief vrij en onafhankelijk games te gaan maken voor iPhone en Android-toestellen. Een trend waar een industrie die grotendeels gebouwd is op overuren en slapen op het toetsenbord geen antwoord op heeft.

gamedeveloper

It only does everything
Dit zijn kortweg de dilemma's waar de aandeelhouders en managers van Nintendo, Square Enix, Capcom en andere Japanse uitgevers momenteel wakker van liggen. De alles-in-één tablets tegenover gespecialiseerde handhelds. Een braindrain in Japan tegenover een creative-wave in de Verenigde Staten en Europa. Een enkele cult-hit uit Japan versus een zee aan nieuwe franchises uit het westen. Het behouden van oude fans of het aanboren van nieuwe markten. De stijgende ontwikkelingskosten beheersen of ongelimiteerd geld spenderen aan de nieuwste technologie. Welke strategie de trage dinosaurussen ook kiezen, de gevolgen zullen tot ver in de toekomst merkbaar blijven, maar er is niemand die het risico durft te nemen om een keuze te maken. Daardoor is de kans dat de Japanse meesters van weleer de markt ooit nog voorbij sprinten kleiner dan ooit en zonder duidelijke visie lopen 100 zo niet 1000 games het risico om tussen wal en schip te belanden.
Next articleJapan krijgt een nieuwe Nintendo 3DS-kleur: Ice White Previous articleNieuwe screenshots Fortune Street tonen Super Mario Galaxy elementen

Reacties van gebruikers

Avatar
Captain-Retardo | 05 oktober 2011 21:36 | #202737
collapse
Mooi artikel. Moet eerlijk zeggen dat ik jaarlijkse Zelda ook niet zie zitten. Nu is het nog speciaal als er een Zelda komt, als het jaarlijks komt is het speciale weg. Ik heb liever afwisseling en nieuwe franchises van de Nintendo kant om de andere jaren op te vullen.
Avatar
marcel2552 | 05 oktober 2011 21:56 | #202738
Reactie op post #202737 van Captain-Retardo
ja, maar ik vind het ook een beetje teveel van het goede om 5 jaar te wachten op een zelda op de wii, hoelang gaat dat dan wel niet duren met al die HD poespas. Tot nu toe kreeg elke console van nintendo zo'n beetje 2 zeldas, de wii kreeg er ook 2 door de port van twilight princess.

Maar ik wil gewoon dat er binnen een paar jaar een zelda op de console komt en niet tegen het einde van de life cycle waardoor iedereen zich afvraag: hoe zal dit er op de nieuwe console uitzien. Van mij part komen ze over 2 jaar met een Majoras mask remake op de wiiU en dan 2 a 3 jaar later een verse zelda.
Avatar
Masterswordish | 06 oktober 2011 13:35 | #202747
Reactie op post #202737 van Captain-Retardo
Ik ben het volledig met je eens dat er niet te vaak een Zelda uit moet komen. Wat je wel uit de vergelijkingen kan helen is dat men in de tussentijd gewoon aan andere games kan werken. Het feit dat hierin als voorbeeld Mass Effect wordt gekozen maakt het argument alleen maar sterker. Toch een van de beste 'moderne' spellenseries in mijn ogen. Gewoon tussen de Zelda's en Mario's door eens een nieuwe Franchise.
Avatar
Arno | 05 oktober 2011 22:25 | #202739
Goede column!
Avatar
JayKwon | 06 oktober 2011 03:37 | #202741
collapse
Nice stof voor na te denken. Wel een beetje eenzijdig belicht en ook apart dat Nintendo zo hard wordt afgekraakt terwijl het verleden zo'n succes is geweest.

Toch dat Japan wat meer mee mag gaan met de hedendaagse eisen vind ik wel een pro.
Avatar
skull kid | 06 oktober 2011 22:15 | #202820
Reactie op post #202741 van JayKwon
nee japan moet japan blijven, ik vind japan juist zo cool er uit zien zoals het nu is.
Avatar
NintendoJeroen | 06 oktober 2011 07:45 | #202743
''Het is in toenemende mate moeilijk om deze critici ongelijk te geven in een wereld waar Puzzle Bobble 3D voor dezelfde prijs als The Legend of Zelda: Skyward Sword over de toonbank gaat.''

Dit vind ik ook een gek verschijnsel inderdaad. Verschil moet er zijn.
Avatar
oxDylaylaxo | 06 oktober 2011 16:28 | #202773
Ik wilde dit weekend zelda gaan kopen...
Is het dan slim om te wachten? Hoe lang kan het duren tot het goedkoper gaat worden dan?? :O
Avatar
Ruben | 06 oktober 2011 18:31 | #202796
collapse
Ik vind dat men Facebook games en spelletjes voor iOS of Android niet mag vergelijken met games voor consoles... Ik vind dat de mensen die zeggen dat 'spelletjes voor nog geen euro even goed zijn als consolegames' echt niet verder kijken dan hun neus lang is. Leuk, dat is het wel.

Overigens vind ik ook dat de prijs voor spellen zeer slecht gekozen wordt tegenwoordig. De prijs van alle games laten zakken is geen ideaal idee, maar er moet wel beter nagedacht worden.

Zou het niet goed zijn dat alle game-ontwikkelaars en uitgevers een verbond maken, waarin ze afspraken kunnen maken over onder meer de prijszetting, maar dat ze nog altijd kunnen concurreren? Dat zou toch voordelig zijn voor zowel de producent en de consument!
Avatar
waliwal | 06 oktober 2011 18:43 | #202797
Reactie op post #202796 van Ruben
collapse
Dat dat spelletjes voor iOS of Android geen games genoemd mogen worden vind ik ook.

Zo vinden klasgenoten het belachelijk als ik in de pauze Inazuma Eleven aan het doen ben, maar zelf zitten ze Jetpack Joyride te spelen.
Dit is zo irritant, waar is die tijd gebleven.

Ik vind wel dat Ninty iets sneller mag zijn met spellen en spellen ook beter moet verdelen aangezien in dit najaar meer dan 3 Triple A titels komen (ZeldaSS SM3DL MK7)
Avatar
skull kid | 06 oktober 2011 20:36 | #202801
Reactie op post #202797 van waliwal
ik ben het er ook helemaal mee eens.
Avatar
Masterswordish | 07 oktober 2011 13:28 | #202826
Reactie op post #202796 van Ruben
Prijsafspraken onder bedrijven is illegaal en daar zal nooit iets goeds uit komen voor de consument.
Avatar
jochem | 06 oktober 2011 21:19 | #202811
Leest lekker weg.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.