Shinobi Preview | 17 oktober 2011 19:57 | Auteur: Daan

Naast Alex Kidd en Sonic the Hedgehog had SEGA tijdens hun betere jaren ook nog een andere franchise genaamd Shinobi. De klassieke sidescrolling Ninja-series draaiden om het personage Joe Musashi, een ninja van de Oboro-clan. In eerdere delen in de serie bestreed hij Neo Zeed, een criminele organisatie die het specifiek op hun clan had voorzien. De series werd gekenmerkt door acrobatische actie, een vertrouwd arsenaal aan wapens zoals de shuriken en vloeiende gameplay. Door de jaren heen heeft de series spin-offs en iteraties gekend. Degene die waarschijnlijk bij Nintendo-gamers het meest in geheugen gegrift staat is The Revenge of Shinobi, welke in 2003 voor de Game Boy Advance is uitgekomen. De game was echter niet optimaal voor het systeem en kreeg zeer lage scores in recensies destijds. Het grootste minpunt van het spel was toch wel dat er geen uitdaging in het spel te vinden was en dat het arsenaal nooit vol tot zijn recht kwam. Nu wordt er in 2011 een nieuwe poging gewaagd op een Nintendo-platform, ditmaal op de Nintendo 3DS. Wat voor een titel wordt dit? Wij speelden de demo.

Shinobi 3D, simpelweg bekend als Shinobi, ligt in de handen van Griptonite Games, bekend van licentie-titels zoals Assasin's Creed II: Discovery en Marvel Super Hero Squad. Het lijkt hiermee bij voorbaat een gedoemd project, maar dat is absoluut niet het geval. De studio heeft in dit spel de volle vrijheid gekregen om te doen en laten wat ze zelf het beste vonden en het resultaat mag er zeker zijn.

Er was eens...
In Shinobi 3D speel je Jiro Musashi, de vader van hoofdpersonage Joe Mushashi uit de vorige delen en leider van de Oboro-clan. Er is niet heel veel bekend over het verhaal, maar van de eerste beelden kunnen we concluderen dat we weer met een duivelse organisatie aan de haal gaan en het zou gek zijn als dat Neo Zeed niet zou zijn. Het verhaal zal onder andere onthullen waar Joe eigenlijk vandaan komt en waar het ooit allemaal begon. Ons demo-avontuur begon met een aanval op het dorp waar Jiro is opgegroeid. De vijand heeft het dorp in lichterlaaie gezet voor ons nog onbekende redenen. Het is aan Jiro om te achterhalen wat er precies aan de hand is en dat kan op slechts één manier: de tegenstand aanvallen met je arsenaal om zodoende het einde van het level te bereiken. Dit is echter simpeler gezegd dan gedaan, want de game bleek zoals vanouds moeilijk.

shinobi_3d-6


Katana
Op het gebied van gameplay voelt Shinobi als een verfrissing. In tegenstelling tot de GBA-titel hoort deze game thuis onder de betere games in de langlopende franchise. Zo hadden we in de demo de beschikking over een katana welke zeer handig ingezet werd op zowel aanvallende als defensieve fronten. Met de A-knop kon je de katana inzetten om de vijand effectief naar de grond te nagelen. Het voelde echter lichtelijk anders dan de originele games. In plaats van een simpele zwiep richting de tegenstander moest je hier meerdere keren goed en gericht de vijand raken, wat het geheel veel bevredigender maakte. Op defensieve fronten kon de katana gebruikt worden om op de juiste momenten een parry uit te voeren. Dit vereiste wat geduld, maar dit kregen we boven verwachting snel onder de knie. Parry's kunnen echter enkel kort gebruikt worden, waardoor het slim was om alvast over de volgende stap na te denken.

Magie
Magische Ninjutsu-aanvallen maken een goede ninja en het lijkt erop dat Griptonite Games op dit gebied hoog zal scoren. Met een simpele druk op de L-knop kon je een overweldigende, visuele aanval uitvoeren. Switchen tussen de vier Ninjutsu-opties kon gemakkelijk door op het touchscreen de aanval naar keuze aan te raken. De effecten van de Ninjutsu-aanvallen waren verschillend, welke het switchen ook de moeite waard maakten. Zo kon je met de Vuur Ninjutsu alle vijanden op het scherm tegelijkertijd aanvallen. Dit was wellicht een gemakkelijke uitweg, maar het was handig voor het geval je flink in de problemen zat. De Aarde Ninjutsu stelde je in staat om onzichtbaar rond te lopen over het scherm, maar gebruikte je deze te lang en raakte de Ninjutsu bar op, dan verloor je de mogelijkheid om werpsterren te gooien en bleef je achter met 1HP. Bliksem Ninjutsu zorgde ervoor dat de volgende drie aanvallen van de vijand geen schade zouden geven en tenslotte was er de Water Ninjutsu, welke je sprongen meer effect gaven en er voor zorgde dat je meer werpsterren tot je beschikking had. Stuk voor stuk leuke toevoegingen die de gameplay positief afwisselde.

shinobi_3d-8


Klauteren
Acrobatiek was ook weer volop te vinden in Shinobi voor de Nintendo 3DS. Zo klom Jiro op muren, hing hij eraan, deed hij muursprongen en diverse flips en salto's tijdens zijn avonturen in de demo. Deze moves waren hard nodig, want de platform-elementen in de game waren alles behalve gemakkelijk en geduld was een vereiste om de o zo moeilijke baasninja's te bereiken. Ieder van deze ninja’s had een eigen set aanvallen met een grote focus op magie en zwaarder geschut. De eerste paar keer eindigde in verlies, maar na het bestuderen van de patronen werden we langzamerhand beter en wonnen we.

Verschillende aanzichten
Tussen de normale 2D sidescrolling levels door hadden we 3D-secties waarop we onder andere op een paard reden. Hierin kon je steeds gebruik maken van de standaard knoppen om te springen en aan te vallen, maar moest je ook met het paard nieuwe elementen overbruggen om de horizon en daarmee het einde te bereiken. Het vormde een aangename afwisseling en was een waardevolle aanvulling tot het totaalplaatje. Wij zijn benieuwd welke 3D-afwisselingen we zoal meer kunnen verwachten in het eindproduct.

shinobi_3d-5


Graphics en geluid
Visueel ziet Shinobi voor de Nintendo 3DS er prachtig uit. Niet iedereen zal zich welkom voelen bij de richting, maar de kleurtinten die gebruikt werden in de demo waren perfect en gaven het spel een zeer overtuigende Japanse look. Met het 3D-effect aan zul je tijdens de sidescrolling secties heel weinig van het effect merken, maar in de speciale 3D-levels was het effect in duidelijke mate aanwezig en het maakte de ervaring rijker dan hij al was. De muziek zette ook aardig de toon door een groot aantal Japans getinte liederen in de game te verwerken. Het was nog maar een demo, maar het voelde al heel compleet.

Uiteindelijk
In het eindproduct belooft Griptonite heel wat content. Zo zullen er 60 in-game achievements te behalen zijn en zal de titel gebruik maken van de StreetPass-functie. Hiermee zul je challenge levels, wapens en een bonus character mee kunnen verdienen, welke de functie zeer aantrekkelijk maakt in onze ogen. Ook zul je level replays naar de SD-kaart op kunnen slaan, maar het is onbekend hoe dit precies in zijn werk gaat. Daarnaast zijn er genoeg geheimen in het normale spel te ontdekken, zoals verborgen items en ruimtes, en unlockables in de vorm van muziek, artwork en heel wat meer.

shinobi_3d_s-2


Voorlopige conclusie
Shinobi voor de Nintendo 3DS lijkt een heel interessant spel te worden voor iedere sidescrolling fan. De actie was vloeiend en de aanwezige opties waren indrukwekkend. Shinobi 3D lijkt het beste te nemen van de Shinobi-spellen van vroeger met nieuwe, sterke elementen daar aan toegevoegd. Moeilijk is daarbij het sleutelwoord en dat maakt deze Nintendo 3DS-game niet geschikt voor iedereen. Mocht je daar juist zin in hebben, dan is Shinobi een topper in spe en moet je ervoor zorgen dat je de Europese releasedatum van 11 november 2011 in de gaten houdt.
Next articleDrie minuten The Legend of Zelda: Skyward Sword gameplay toont... Previous articleLink valt, klimt en vliegt in 36 nieuwe TLoZ: Skyward Sword-prentjes

Reacties van gebruikers

Avatar
Duncan | 17 oktober 2011 23:33 | #203008
Ik vond dit vroeger op de Sega echt zo tof.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Shinobi

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Action
Ontwikkelaar: Griptonite Games
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 11 november 2011

Screenshots