Crush3D Preview | 22 oktober 2011 20:58 | Auteur: Daan

Crush3D is de remake van de PSP-breinbreker uit 2007. De game scoorde hoge cijfers, maar het grote publiek liet de titel helemaal links liggen. Gelukkig zijn developer Zoe Mode en SEGA niet voor één gat te vangen en proberen ze het met Crush3D nog een keer. Wij speelden de demo.

Dimensies
Crush is in essentie een puzzel-platformer. Je klimt, springt en loopt door de diverse stages met altijd een vast einde en doel. Onderweg pak je knikkers op die uiteindelijk jou de uitgang moeten verschaffen en voor een hogere score scoren. Klinkt wellicht simpel, ware het niet dat er nog een element mee speelt: dimensies. In een vergelijkbare stijl als Super Paper Mario zul je tussen een 2D- en 3D-perspectief moeten wisselen om alle knikkers te vinden, verder te komen in een stage en allerlei bonus content te vinden. Crush voegt hier echter elementen aan toe door ook de camera-perspectieven deel uit te laten maken van het spel. Wanneer je bijvoorbeeld de camera rondom Danny, het hoofdpersonage, tijdens het 3D-prespectief boven het hoofd laten zweven en dan wisselt, verandert het beeld in een top-down view, welke lichtelijk iets weg heeft van de oude The Legend of Zelda-games. Tijdens de reis zul je ook monsters tegenkomen, welke verslagen moeten worden door een pad in een ander perspectief te maken en hiermee het creatuur te verpletteren.

crush-3d-4


Hintsysteem
Tijdens onze speelsessie was al gauw duidelijk wat het doel was. Het concept was eenvoudig, maar de elementen die er langzamerhand in werden verweeft werden verraderlijk waardoor er goed over de vervolgstappen nagedacht moest worden. Gelukkig kwam hier de eerste, nieuwe feature van Crush3D om de hoek kijken: het hulpsysteem. In de originele PSP-titel kreeg je bij problemen geen hulp toegereikt, waardoor sommige spelers snel gefrustreerd raakten. In de Nintendo 3DS-versie kun je de keuze maken tussen een indirecte of een directe hint. Kies indirect en je krijgt een vage omschrijving van waar je zoeken moet. Kies direct en je krijgt de directe vervolgstap voor ogen, maar dan ga je de puzzel-essentie van het spel voorbij. Een handjevol puzzels bleek erg lastig, maar dan waren de indirecte hinten een goede uitkomst.

Verhaal
Het verhaal van Crush3D is ten opzichte van het PSP-origineel ook wat aangepast. Danny heeft nog steeds last van slaapproblemen en hij moet er onder hypnose achter zien te komen waarom dit het geval is. Door de knikkers te verzamelen en monsters te verslaan krijg je nu een beter idee van het hoe en waarom, hetgeen in het PSP-versie aanzienlijk minder aandacht kreeg. Volgens de mensen van SEGA zijn ook bepaalde elementen zoals het einde, welke op de PSP niet zo vrolijk was, helemaal aangepast. De Nintendo 3DS-versie leek dan ook grappiger en aangenamer van toon, met vele knipogen naar films en andere games. De dialogen in Crush3D maakten zelfs grappen over de problemen in de eerste game, hetgeen een leuke bijkomstigheid is voor de kenners.

crush-3d-3


Graphics
Visueel gezien zag de game er zeer goed uit, met zeer duidelijke verbeteringen tegenover zijn voorganger. De blokken, droomomgevingen en monsters hadden ieder een duidelijk kleurpalet welke niet in elkaar overliepen. Op de PSP was dit wel het geval door de limitaties van de Sony-handheld en het is duidelijk dat hier aandacht en liefde in is gestoken om het beter op de Nintendo 3DS te laten functioneren. Dankzij de 3D-effecten van het systeem kregen we ook een betere grip op de afstanden tussen de verschillende platformen en konden we op belangrijke momenten betere keuzes maken. Het was één van de meer indrukwekkende effecten die we hebben ervaren op de Nintendo 3DS.

Uiteindelijk
In de volledige versie van Crush3D zullen er nieuwe uitdagingen te vinden zijn voor puzzel-experts en gamers die het origineel gespeeld hebben. Helaas kregen we geen extra informatie over deze beloftes, waardoor het een kwestie van afwachten is. Wat we wel weten is dat er een StreetPass-optie is toegevoegd waarin je in bestaande levels van het spel cadeaus kunt droppen. Je verzamelt een aantal knikkers, kiest een locatie uit en dan creëer je de uitdaging. Zodra deze wordt gevonden via StreetPass en de uitdaging wordt voltooid, krijgt die persoon een nieuwe skin of een andere kleinigheid voor zijn/haar kopie van het spel. Mocht StreetPass niet je ding zijn, dan kun je ook Play Coins gebruiken om deze goodies te scoren. Een goede toevoeging, gezien je niet altijd mensen met het spel zult kunnen vinden.

crush-3d-1


Voorlopige Conclusie
Crush3D lijkt een beter spel te worden dan zijn voorganger op de PSP. De puzzel-platform gameplay is nog steeds aanwezig, maar is verbeterd dankzij het 3D-effect, het hulpsysteem en een reeks aan unlockables die via StreetPass en Play Coins verdiend kunnen worden. Het is echter nog de vraag of de game qua gameplay en uitdagingen genoeg te bieden zal hebben voor degenen die het PSP-origineel gespeeld hebben. Voor nieuwkomers is het in ieder geval sowieso een titel om in de gaten te houden: op 17 februari 2012 ligt hij in de Europese winkels.
Next articleNintendo Downloads - week 42: Pyramids en Dammen Previous articleLink speelt harp, en meer, in The Legend of Zelda: Skyward Sword-beelden

Reacties van gebruikers

Avatar
NintendoJeroen | 23 oktober 2011 09:45 | #203232
collapse
ziet er lelijk uit, of zijn het PSP screenshots?
Avatar
Markiewong | 23 oktober 2011 13:57 | #203236
Reactie op post #203232 van NintendoJeroen
ze zijn uitvergroot Razz . of de screenshot is niet van goede kwaliteit. Dat eerste zowiezo
Avatar
Pink Rabbit | 23 oktober 2011 10:02 | #203234
Denk dat het er in beweging beter uitziet.
Maar ik ben erg benieuwd naar de game.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

CRUSH3D

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Zoë Mode
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 13 januari 2012

Screenshots