Super Mario 3D Land Review | 24 november 2011 23:50 | Auteur: Marcel

De bladeren vallen van de bomen en met het gure weer wordt de warme kleding van zolder gehaald. Het is geen schets van het huidige seizoen, maar van de introductie van Mario’s nieuwste avontuur. In Super Mario 3D Land beleeft Mario opnieuw een avontuur om prinses Peach uit de klauwen van Bowser te redden, maar dit keer zijn ook alle bladeren die hem zijn Tanooki-kracht geven, vermist.

Super Mario 3D Land is één van de eerste echt nieuwe Nintendo-titels voor de Nintendo 3DS. Men hield de fanbase lang zoet met remakes zoals Star Fox 64 3D en The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, maar Mario’s avontuur is gloednieuw en speciaal ontworpen voor de hardware. De game borduurt voort op het Super Mario Bros. 3-principe van korte, maar krachtige platformlevels die aan elkaar geregen zijn met een level-selectie scherm en verdeeld zijn in werelden. Het zal de Mario-fan allemaal bekend in de oren klinken en ook op de Nintendo 3DS bewijst ‘s werelds populairste loodgieter wederom heer en meester te zijn in zijn genre.

SM3DL_80

Zoals vanouds
Super Mario 3D Land speelt heerlijk weg. Met de Circle Pad van de Nintendo 3DS navigeer je Mario moeiteloos door de 3D-wereld. Met de B of A-knop laat je hem springen, terwijl de X en Y-knoppen het rennen voor hun rekening nemen. Super Mario 3D Land leent hier een principe van New Super Mario Bros. en de 2D-spellen die Nintendo tot aan Super Mario 64 ontwikkelde. In plaats van analoge besturing met de Circle Pad dien je een knop in te houden om te rennen. Voor de nodige acrobatische trucs kan Mario bukken met de L-knop. We missen in Mario’s moveset helaas het gooien en oppakken van schilden, bommen en andere objecten. Super Mario 3D Land verraadt ook hier de inspiratiebronnen, want terwijl men in Super Mario Galaxy en het vervolg vooral probeerde om nieuwe elementen te introduceren, en met New Super Mario Bros. Wii het klassieke gevoel wilde benadrukken, daar valt Super Mario 3D Land precies tussen deze twee standaarden in. Nintendo heeft voor inspiratie gegraven in 25-jaar Mario-historie en al het gevonden materiaal op een frisse manier toegepast.

In Super Mario 3D Land heeft Nintendo er niet voor gekozen om de werelden thema’s te geven. Je krijgt in deze game per level een ander thema voor je kiezen en dat maakt het spel behoorlijk gevarieerd. Zo rent Mario door omgevingen die doen denken aan het Mushroom Kingdom van weleer, maar ook meer fantasierijke levels, zoals een level bestaande uit koekjes of het uurwerk van een klok. De levels zijn aangekleed met boompjes, muurtjes, hekjes, vraagtekenblokken en meer. Het gros van dit materiaal is direct gekopieerd uit Super Mario Galaxy 2. Het is een mooie, kleurrijke en goed afgewerkte stijl, maar aan de andere kant bekruipt toch het gevoel dat Super Mario 3D Land op dit gebied weinig nieuwe elementen te bieden heeft. Het is wat dat betreft een hele stap vooruit dat Nintendo in plaats van een port een compleet nieuwe 3D-Mario op een handheld uitbrengt, maar aangezien de Nintendo 3DS qua grafische trucs net iets meer in huis heeft dan de Wii is het enigszins een teleurstelling dat er zoveel gerecycled is. De special effects daarentegen, zoals het opspattende water, vuur en de reflecties op de muren en lichtinvallen, zijn wel allemaal nieuw en laten zien waar de Nintendo 3DS toe in staat is. Aangezien de game nooit hapert, is het duidelijk dat er nog veel verborgen power te vinden is in de handheld.

SM3DL_83

De muziek sluit naadloos aan op de visuals met klassieke en nieuwe Super Mario-deuntjes. De vrolijke muziek heeft een goed tempo en door de aanwezigheid van verschillende remixes zul je niet al te vaak achter elkaar hetzelfde nummer horen. De geluidseffecten zijn direct afkomstig uit de Super Mario Galaxy-games en dat is zeker geen verkeerde eigenschap. Mario’s kreetjes klinken ook op de Nintendo 3DS-zuiver en de ‘pwap’, ‘brioep’ en andere sound-effects die zich moeilijk vertalen naar woorden, zijn zowel herkenbaar als fris uitgevoerd. Al met al zit de presentatie goed in elkaar. Met grappige animaties voor de introductie van nieuwe werelden die je belonen met een artwork en korte filmpjes om nieuwe elementen te introduceren. Super Mario 3D Land kent geen Super Guide zoals een aantal andere moderne Nintendo-games, maar in plaats daarvan krijg je na vijf keer gefaald te hebben de mogelijkheid om een speciale zilveren Tanooki power-up te gebruiken die Mario oneindig laat zweven en onsterfelijk maakt gedurende één level.

Een nieuwe 3D-beleving
Super Mario 3D Land onderscheidt zich met name van andere Mario-games door de 3D-effecten. Het is in Nintendo 3DS-recensies haast een cliché geworden, maar de 3D-features van Super Mario 3D Land zijn van een speciale klasse. Met de D-Pad kun je onder het spelen kiezen tussen twee 3D-standen. Super Mario 3D Land biedt ten eerste een stand waarbij bepaalde elementen naar voren komen: de zogenaamde ‘pop-up’ stand. In de tweede stand vinden we de werkelijke 3D-magie terug. De ‘diepte’ stand lijkt van je Nintendo 3DS-scherm een soort van kijkdoos te maken, waarbij het gevoel van diepte als je van een hoog platform springt, onbeschrijfelijk is. Om dit gevoel te versterken heeft men bijvoorbeeld het helikopterblok uit New Super Mario Bros. Wii geleend en vlieg je de door de wolken terwijl de munten onder je steeds kleiner worden. Het 3D-effect werkt ook goed om gevaren te zien aankomen. Zo zijn de zwiepende ijzeren staven of vliegende vuurballen geen probleem voor een speler die perfect de diepte kan inschatten. Het meest sublieme van al dit 3D-geweld zijn zonder meer de onderwater werelden, waarbij je soms achter je Nintendo 3DS kijkt om uit te zoeken waar het water van het virtuele-aquarium gebleven is. In mijn ervaring was de ‘diepte’ stand bovendien een stuk rustgevender voor de ogen dan de ‘pop-up’ stand. Als je tot nu toe nog niet overtuigd bent van de 3D-feature van de Nintendo 3DS dan brengt Super Mario 3D Land je wellicht op andere gedachten.

SM3DL_94

Als je geen 3D kunt zien, hoef je je geen zorgen te maken, want ook bij Super Mario 3D Land is het geen must om gebruik te maken van de 3D-stand. Men heeft bovendien op andere manieren het 3D-thema in het spel verwerkt. Zo zijn er kamers die gebruik maken van gezichtsbedrog en hierbij worden bekende Escher tekeningen geïmiteerd; een waar kunstzinnig element in een Super Mario-game. In de levels zijn daarnaast verborgen grote sterrenmunten te vinden en je hebt er een groot aantal nodig om bepaalde werelden te openen. Qua bonussen kan Mario bovendien hoog in de wolken munten verzamelen of buizen in kruipen om hetzelfde doel te bereiken. Met muziekblokjes en meer krijg je als Mario-kenner al snel het Super Mario Bros. 3-gevoel en dit wordt extra versterkt door de power-ups. In Super Mario 3D Land maakt Mario’s Tanooki gedaante een welkome terugkeer. Met de staart van zijn Tanooki pakje kan Mario in de lucht zweven. De tweede power-up, afgezien van paddestoelen, vuurbloemen en sterren, is de boemerang. Met slechts twee nieuwe speciale power-ups is Mario’s arsenaal in Super Mario 3D Land vrij karig. Men maakt dit enigszins goed met de introductie van veel interactieve level-elementen, zoals touwtjes, afbrokkelende stenen en schroeven die je allerlei kanten op kunt draaien. In een aantal levels zijn bovendien de kanonnen uit Super Mario 64 en verrekijkers te vinden. Je kunt deze gadgets besturen met zowel de Circle Pad als de gyrosensor van de Nintendo 3DS. Mario is ondanks al deze toevoegingen net iets minder ‘Super’ dan in Super Mario Galaxy 2.

Twee voor de prijs van één
Een element dat in Super Mario 3D Land teleurstelt, zijn de eindbaasgevechten. In totaal zijn er slechts twee tot drie verschillende eindbazen ontworpen en om alle acht de werelden te vullen, herhaalt men deze diverse keren met een twist. Zo dien je in eerste instantie een Koopakid te verslaan in een standaard kamer en is de enige toevoeging bij een later gevecht een aantal vuurtegels. Het principe van de gevechten blijft hetzelfde: je dient op de kop van je belager te springen die je vervolgens met zijn of haar schild, of een aanval, probeert te verslaan. Het gebrek aan creativiteit bij dit onderdeel van de game wordt pas echt duidelijk wanneer men de twee verschillende eindbazen tegelijk op je afstuurt. Mario staat gelukkig ook een aantal keren oog in oog met zijn rivaal Bowser en deze gevechten vergen slim denkwerk en zitten een stuk beter in elkaar.

SM3DL_104

Wie alle eindbazen van Super Mario 3D Land na 5 uur rennen, zwemmen, springen en vliegen verslagen heeft en Peach weer veilig naar huis heeft gebracht, kan aan de tweede quest beginnen. Als je in ieder level van een wereld de drie sterrenmunten gevonden hebt en je op de top van iedere vlag bent gesprongen, dan mag je de zogenaamde Special Worlds betreden. De speciale werelden zijn min of meer een remix van het originele spel, voorzien van extra platformen, vijanden en zelfs een aantal nieuwe items. Je kunt in de alternatieve levels bovendien wederom drie sterrenmunten verzamelen en eindbazen te lijf gaan. Super Mario 3D Land zet daarmee wederom een Super Mario-traditie voort: twee spellen voor de prijs van één. Een andere manier om de spelduur te verlengen zijn de zogenaamde Mystery Boxes. Super Mario 3D Land maakt gebruik van Nintendo 3DS StreetPass en als je je gegevens uitwisselt met een andere Nintendo 3DS-gamer dan krijg je een nieuwe Mystery Box. De Mystery Box is niets meer dan een uitdaging van tien seconden tegen één of meerdere vijandjes, waarna je wordt beloond met munten of een item. Je kunt afgezien van de Mystery Boxes ook items uitwisselen via de StreetPass. Een leuke toevoeging, maar aan de andere kant bevat de game zoveel Toad-huisjes om gratis items te verkrijgen dat je vrijwel nooit de moeite neemt om hiervan gebruik te maken. Alle voortgang wordt netjes per level opgeslagen en aan de sterretjes naast je save-file en in het level-selectie scherm kun je per level zien of je alles gevonden hebt. Als je alle levels wilt voltooien en alle munten aan je collectie wilt toevoegen dan kun je meer dan veertien uur spenderen in het wonderlijke Super Mario 3D Land.

SM3DL_90

Conclusie
Super Mario 3D Land is door de frisse presentatie, vrolijke muziek en steengoede gameplay een ware must-have voor de Nintendo 3DS. Het 3D-effect is op meerdere manieren verrassend toegepast en door de toevoeging van gadgets in de levels en de StreetPass-features maakt de game gebruik van vrijwel iedere unieke Nintendo 3DS eigenschap. Het spel biedt voor een handheld-titel veel inhoud en is een feest van herkenning voor de Mario-fan. Mede door dit feest van herkenning heb je zo nu en dan het gevoel dat je het allemaal al eens eerder gezien hebt en dat is afgezien van de teleurstellende eindbaasgevechten de grootste valkuil van Super Mario 3D Land. Desondanks is dit de game waar je als (potentiële) Nintendo 3DS-bezitter op hebt gewacht.
9,2
N1-score
  • + Avontuurlijke platformer op zakformaat
  • + Grafisch kleurrijk en fris met goed uitgewerkte 3D-features
  • + Soepele controls en gevarieerde gameplay
  • + Een groot aantal levels met veel verborgen bonussen
  • + Een tweede quest na het uitspelen van de game
  • + Maakt van diverse unieke Nintendo 3DS-eigenschappen gebruik, zoals StreetPass en de gyrosensor
  • - De eindbaasgevechten vallen in herhaling en zijn teleurstellend
  • - Bestaat voornamelijk uit elementen van 25-jaar Mario-historie die op een verrassende manier toegepast zijn en kent daardoor weinig eigen nieuw materiaal
Next article25 jaar rassen en romance in 25th Anniversary The Legend of... Previous article25 jaar kracht en wijsheid in 25th Anniversary The Legend of...

Reacties van gebruikers

Avatar
Gatygun | 25 november 2011 00:44 | #204164
collapse
De rede waarom mario er zo visueel uit zien en een goede framerate heeft is omdat er maar stukjes wereld berekent worden. het is gewoon 1 grote lege box met een wat platformen erin en wat models. Er hoeft een stuk minder gepusht te worden.

Echter als ze een volledige wereld gaan maken zoals met sunshine dan zal de qualiteit een stuk dalen om de framerate ook maar op enige manier stabiel te houden. Er is een rede waarom ze specifiek hiervoor zijn gegaan. Aangezien de 3DS gewoon de performance mist daarvoor.

Leuke oplossing, maar voor de tijd waar we nu in leven gewoon weg niet meer acceptabel.

Ik heb mario doorgelopen en gespeelt en tot zekere maten alles verzamelt. het spel duur duurde niet langer dan 10 uur op zijn max ( en dan was ik al traag ). Je springt werkelijk waar echt door een level heen. Ik deed het dan nog rustig aan in de hoop er meer uit te halen.

Het recycle van wereldjes aan het einde is een manier om meer "gameplay toe te voegen". Het is beter dan een archievement system die zegt doe alles maar lollig 2x over maar nu met deze limitatie.

Ik vindt het onacceptable dat dit soort handelingen nog uitgevoerd moeten worden puur omdat de developers te weinig tijd aan het product besteden of gewoon weg geen budget ervoor hebben.

Er had veel meer content in moeten zitten die het spel echt naar console kwaliteit zou zetten.

Het is duidelijk te zien dat zelfs nintendo hun handheld niet serieus nemen met dit soort spellen, en de 3DS gewoon zien als een melkkoe.

het excuus dat spelletjes voor handheld snel en kort moeten zijn met kleine leveltjes omdat je niet te lang achter een handheld "op wat voor wazige manier"kan spelen is in deze tijd niet meer van toepassing, en nintendo valt direct dan ook met dit product door de mand.

Hun grootste blockbuster IP dat ze maar konden lanceren is helaas een teleurstellend collectie aan minigame wereldjes waar weinig voldoening uit te halen valt dan eventjes snel doorheen springen.

Visueel - 6 ( net voldoende, de halve gerenderde gebied voegt geen charme toe maar meer limitaties )
Muziek - 7 ( niks meer dan normaal voor een mario spel, meer van dezelfde muziek maar toch een beetje anders, wat ik toch aardig waardeer )
gameplay - 6 ( het speelt goed, echter de camera view is gewoon te slecht voor woorden, en moet echt aangepast worden. Drop anders het 3D helemaal in het spel. Verder weinig interesants net voldoende ).

Het geen online segment voegt ook nog is weinig toe, aangezien mario ds wel degelijk een multiplayer segment had, zou ik toch graag willen zien dat hier wat meer op ingespeeld werd. Jammer een bemiste kans.

Al met al vindt ik het een mager 6je waard.

Ik snap waarom de site het een hoog cijfer geeft aangezien, het een nintendo site is en mario is. Maar een meer neutrale view op dit gebied, vindt ik mario teleurstellend eigenlijk.

Ik hoop dat de 3DS nog is een fatsoenlijke 3D mario tegemoet zal zien komen ( denk het eigenlijk niet ). Maar om een 3DS aan te schaffen voor mario is waarschijnlijk niet een heel strak plan voor de meeste.
Avatar
marcel2552 | 25 november 2011 01:10 | #204170
Reactie op post #204164 van Gatygun
jouw review voegt niks toe. En een mager 6je is het zeker niet waard. Camera standpunten zijn gewoon goed en de half gerenderde gebieden en de game daardoor afstraffen is flauwekul.

Met jouw logica zou dus geen enkele 2d platformen een cijfer hoger dan een 6 krijgen omdat het maar een klein beetje van de wereld renderd, zelfde geld voor fighting games waar alleen een achtergrondje wordt getoond.
Avatar
Dennix | 25 november 2011 01:22 | #204172
Reactie op post #204164 van Gatygun
Je haalt natuurlijk het meeste uit het spel als je écht alles hebt verzameld.
Maar mocht je het spel willen verkopen, ik heb interesse. Wink
Avatar
SMS | 25 november 2011 04:45 | #204173
Reactie op post #204164 van Gatygun
collapse
Je bent niet de enige die ziet dat Nintendo nogal lui is laatste tijd met leveldesign.

Mario Galaxy en dit spel voelen erg aan als een groot zooitje platforms met objecten en vijanden erop. Vaak komt dit er leuk uit dankzij het Nintendo jasje en sfeertje, maar het blijft lui.

Ik verwacht dat veel Mario fanboys gelijk denken dat ik het spel gelijk als slecht bestempel, maar deze luiheid heeft niet direct invloed op de gameplay. Het is laatste tijd een feit dat Nintendo alleen het broodnodige neemt en het daar gewoon bij houdt met Mario games.

Dus voordat je mij en Gatygun bombardeert, neem dit voorbeeld. Herinner Mario Galaxy 1's intro stage, Peach's castle? Dat was prachtig, en ik denk dat veel mensen liever hadden gehad dat het hele spel er zo mooi en uitgebreid uitzag, in plaats van zwevende blokjes met een ruimte of lucht-achtergrond.

Er zijn een paar uitzonderingen hierop, vooral in Mario Galaxy eerst nog, maar Nintendo wordt steeds luier met de omgeving-design. Liever heb ik weer dat net als in Mario Sunshine ze gaan voor vernieuwing en 1 grote wereld die aansluit op elkaar. Toch raar dat Mario Sunshine's 1 klein eilandje groter aanvoelde dan de hele ruimte gewoon hierdoor.
Avatar
Markiewong | 25 november 2011 13:32 | #204177
Reactie op post #204173 van SMS
Dacht je echt dat mario galaxy makelijk was? Een mario galaxy engine maken is mischien nog wel het moeilijkste wat er is. Geen 1 andere ontwikelaar heeft zo een spel kunnen maken met ronde werelden. Als jij geen creativiteit ziet in mario galaxy dan weet ik het ook niet.

En over die "3ds kan het niet aan" bull shit. Een ds kon zelfs super mario 64 aan...Laat staan dat de 3ds ocarina of time aankan. De 3ds kan zelfs heel mario galaxy streamen x.o Dus ik zie niet het punt...
Camera fail? Dit is de beste 3d mario camera ooit eigenlijk...Die van super mario 64 kon wel eens niet mee werken...Dit is gewoon de beste mario voor een handheld ooit. Vooral de graphics vind ik verbazend

Ik heb alles in super mario 3d land en deed er 25 uur over. En ik was nog wel snel.....
Avatar
NintendoJeroen | 25 november 2011 07:43 | #204174
Reactie op post #204164 van Gatygun
1. Zeker een leuke oplossing, maar waarom past het niet in de tijd waarin we leven? Het gaat erom dat het spel gewoon normaal en goed te spelen is en dat is zeker het geval. Dat je dan soms, van boven naar beneden vallend, de wereld onderin minder goed ziet, is van ondergeschikt belang. Het is toch logisch dat ze zo'n oplossing zoeken, het spel wordt er alleen beter op.

2. 10 uur op zijn max? Waarschijnlijk hol je er nog steeds doorheen want ik heb nu 10 uur gespeeld en ben bij wereld S1.

3. Te weinig tijd? Geen budget? Ken jij veel handheldgames die 50 uur aan gameplay hebben? Wat mij betreft is er genoeg content met de S werelden erbij, die wel degelijk anders zijn dan de normale werelden, en ook veel moeilijker. Tevens is dit juist 'oldskool' Nintendo, door een tijdlimiet op een wereld te stellen. Ik vind het prachtig.

Visueel - 10
Muziek - 8
Gameplay - 10
Als het aan mij lag een 9,3 dus.

4. Wat wil je online maken aan dit spel? Ik vind het verschrikkelijk dat er op allerlei spellen nutteloze online-opties worden ingepropt die helemaal niks toevoegen, ik vind het al knap dat ze Streetpass hebben geïntegreerd in dit spel.

5. Je stukje slaat helemaal nergens op.
Avatar
offensive | 25 november 2011 07:48 | #204175
Ik vind het een terecht cijfer. Na mijn eerste 2 uurtjes met de game had ik ook mijn twijfels het was voor mij gevoel te makkelijk. Het spel begon ik pas echt leuk te vinden nadat ik de special levels had bereikt daar zitten echt wel uitdagende levels tussen. Ik vind het level design juist heel leuk gedaan er zitten zoveel verschillende soort gameplay elementen in de game. Deze game voelde voor mij juist ouderwetsNIEUW aan.

vind dan ook dat Gatygun de plank volledig mis slaat. :-)
Avatar
Rookworst88 | 25 november 2011 10:48 | #204176
Ik heb het spel helemaal uitgespeeld, alle munten, alle flagpoles en 5 sterren bij mn savegame. Ik heb er zeker 20+ uur over gedaan. Het was soms wat makkelijk, en ik had ook liever een grote wereld a la mario 64, maar ik heb elke minuut genoten van het spel en dat is uiteindelijk waar het om gaat. Bovendien weet ik zeker dat ik dit spel nog eens ga uitspelen. De "time-attack" met andere savegames werkt verslavend! Goed replay gehalte dus naar mijn mening. Deze game verdient niet minder dan een 9.
Avatar
Dinalfos | 25 november 2011 16:55 | #204184
De eindbaasgevechten vallen in herhaling en zijn teleurstellend


Dat is echt typisch Mario. Het lijkt wel alsof Nintendo het ziet als een belangrijke staple van de serie en dus niet aangepast mag worden.

Wat is er in godsnaam mis met originele en gevarieerde boss battles?
Avatar
christian | 25 november 2011 17:55 | #204189
de eindbaasgevechten zijn nooit bijzonder geweest, en zijn dus altijd al herhalingen geweest. kijk naar super mario bros 1, alles wat je hoeft te doen is een bijl aanraken en bowser is weg, en vaak zitten er ook ritmes in. je raakt de baas 3 keer, hij wordt nijdig. je raakt de baas nog 3 keer, hij is dood of hij vlucht. maar ik kijk wel uit naar de game ondanks de eindbazen.
Avatar
Ruben | 25 november 2011 18:36 | #204192
Als ik binnenkort een 3DS heb dan koop ik dit spel sowieso Smile

Ik koop eerlijk gezegd geen Mario-game voor de eindbaasgevechten, maar dat wil niet zeggen dat ze niet beter moeten.

De formule blijft leuk, maar in tijden waarin er enorme vooruitgangen worden geboekt op vlak van games, moeten ze ook wel mee met de tijd. Hopelijk hebben ze dat door bij Nintendo!
Avatar
hubert | 25 november 2011 18:39 | #204193
ik heb het spel zelf ook en ik vind't echt super cool!
Avatar
Kiekerjan | 26 november 2011 11:15 | #204212
Een beetje laat deze review. En waar blijft de nieuwe Zelda? Als Nintendosite moet dit toch wel veel eerder hoor...
Avatar
Randy1 | 26 november 2011 14:53 | #204216
Toffe review. Ben het wel eens met het cijfer. Het is een geslaagde combinatie van elementen uit oude en nieuwe Mario-games. Met afstand de beste 3DS-titel tot nu toe imo.
Avatar
Christiaan | 07 januari 2012 20:25 | #205713
En terecht. Een erg leuk spel dat een aankoop waard is.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Mario 3D Land

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 18 november 2011

Screenshots