Tales of the Abyss Review | 31 december 2011 20:19 | Auteur: Daan

In 2006 kwam op de PlayStation 2 het spel Tales of the Abyss uit van Namco Bandai. Het was een redelijke hit, al miste de game één cruciaal ding: een Europese release. Zes lange jaren hebben Japanse Role Playing Games (JRPG)-fans moeten wachten om een kopietje te verkrijgen in Europa. Het Tales-team en de Namco-kornuiten komen deze fans eindelijk tegemoet en brengen nog voor het einde van het jaar een port voor de nieuwste handheld van Nintendo, de Nintendo 3DS. Betreft het hier een waardige overzetting of voelt het spel zes jaar na dato verouderd aan?

toa_3ds-20


Een verhaal uit duizenden
Het verhaal in Tales of the Abyss draait om Luke fon Fabre, een jonge nobelman uit het Kimlasca koningrijk. Luke is enorm verwend en denkt alles zeer gemakkelijk te kunnen klaren. Hij heeft daarnaast geen idee hoe de buitenwereld eruit ziet en hoe hij mensen moet behandelen buiten zijn paleis om. Hij verwacht dat iedereen naar zijn pijpen danst en dat komt mede doordat hij niet beter weet dan dat: Luke werd gekidnapt op hele jonge leeftijd en het trauma wat hierop volgde wiste zijn geheugen compleet. Het koninklijk gezelschap besloot na deze gebeurtenissen Luke veilig binnen de poorten van het kasteel te houden totdat hij oud genoeg was om zelf de wereld te verkennen. De enige interacties die Luke heeft op dagelijkse basis zijn met zijn persoonlijke en bevriende slaaf Guy, zijn zwaardmeester Van en ieder ander die toevallig zijn pad kruist binnen het paleis.

Echter, op een dag verandert dit door het bezoek van een mysterieuze vrouw Tear, die Van probeert te vermoorden. Luke, verward door dit alles, valt Tear aan en tezamen worden zij door vreemde omstandigheden weg geteleporteerd. Dit brengt hen diep in het Malkuth Empire, een vijandig land welk noch in oorlog noch in vrede leeft met de mensen uit Kimlasca. Nu zal Luke zelf ten strijde moeten gaan en proberen terug te keren naar zijn thuisland. Zijn reis valt samen met een voorspelling, de Score genaamd, welke spreekt over een uitverkorene die de wereld zal leiden naar het geluk. Dit geluk wordt echter bedreigd door een oorlog en dit zullen Luke, Tear en toekomstige kornuiten kosten wat het kost moeten voorkomen.

TOA_ss7


Het verhaal klinkt wellicht cliché, maar dat is het niet. Tales of the Abyss stapt weg van de gebruikelijke valkuilen en brengt diverse twists met zich mee welke het verhaal verfrissend laten aanvoelen. Daarnaast is het verhaal gebouwd rondom bijzondere personages, zoals een jong meisje dat het leuk vindt om een knuffeldier als een wapen te gebruiken. De niet speelbare personages in het avontuur, je soortgenoten en je tegenstanders zorgen daarbij voor een overtuigende en levendige ervaring. Het meest bijzondere is echter Luke's perceptie op de wereld en zijn inwoners. In het begin is het lastig een band met hem op te bouwen: hij wil niets weten van zijn omgeving, hij haat zo goed als alles en kan het niet accepteren dat de wereld niet om hem draait. Echter, naargelang het avontuur vordert, leer je Luke te waarderen en begin je net zoveel te leren over de wereld als over hem.

Het verhaal wordt voornamelijk verteld door gesproken dialogen en geanimeerde cutscenes, welke alles een extra een stukje flair geven. Er zit aardig wat dynamiek in met personages die niet als stille etalagepoppen blijven staan. Het blijft altijd interessant om de interacties van de personages te bekijken en dit houdt de game vlot en aangenaam.

abyss-11


Een RPG zoals hij hoort te zijn
Tales of the Abyss is een RPG bij uitstek. Je beweegt Luke door een groot aantal omgevingen, je praat wat af met verschillende personages, vecht tegen diverse monsters om jou en je team sterker te maken en onderweg probeer je zoveel mogelijk te verkennen. Het is de typische RPG-fundering die ruimte over laat voor een eigen invulling, hetgeen Tales of the Abyss erg goed doet. De variatie in de omgevingen en steden is enorm, waardoor je de indruk krijgt dat er veel aandacht besteed is aan deze titel. De kerkers en andere gevechtsterreinen zijn daarnaast gevuld met uiteenlopende monsters om te bevechten en er zijn diverse paden om te nemen. Het verkennen van alternatieve routes wordt in Tales of the Abyss flink beloond. Zo zul je goud, wapens en items kunnen vinden, welke de route naar de overwinning zullen vermakkelijken. Mocht je ondanks het snelle tempo moe worden van het verhaal, dan zijn er talloze sidequests die je kunt ervaren, welke wederom flink uitbetalen.

Vechten
Het vechten in Tales of the Abyss gaat volgens het typerende Tales of-systeem. Wanneer je door diverse omgevingen slentert, zie je allerlei monsters om je heen bewegen die je aan zullen vallen wanneer je dichtbij komt. Je kunt van tevoren zien wat voor soort monster het is, waardoor je in kunt schatten of je het gevecht wel aan wil gaan of niet. Een positief punt is dat dit ook het geval is op de overworld: de paarse blobben uit bijvoorbeeld Tales of Symphonia maken plaats voor de daadwerkelijke monsters, wat een groot negatief punt wegneemt uit eerdere Tales of-delen.

Zodra je een monster benadert, schakelt het spel over naar een gevechtsarena waar de strijd zal plaatsvinden. De gevechten zijn real-time, wat inhoudt dat je zelf aan de slag moet met je personage en hard tegen hard zult moeten gaan. Voor de meeste vijanden is button bashen met de A-knop genoeg om ze succesvol naar de grond te nagelen, maar op latere punten kom je moeilijkere monsters tegen het lijf. Deze zul je moeten verslaan door combo's uit te voeren en speciale aanvallen genaamd Fonic Artes te gebruiken. Elk personage kan acht verschillende Fonic Artes klaar hebben staan, waarvan de ene helft wordt geactiveerd door een combinatie van de B-Knop met een richting op de Circle Pad en de andere helft via het touchscreen. Dit werkt uitstekend en mede dankzij de toevoeging van het touchscreen is Tales of the Abyss op de Nintendo 3DS leuker en gemakkelijker om te spelen dan het PS2-deel.

th_01_the-border-fortress-kaitzur01_s


Elke Fonic Artes aanval kost een aantal Technical Points. Heb je niet genoeg TP, dan kun je de aanvallen niet gebruiken, maar de meter kan snel weer aangevuld worden door normale aanvallen uit te voeren. Het bijzondere aan de Fonic Artes-aanvallen is dat ze sterker worden zodra iemand een elementale aanval gebruikt en een speciale cirkel van dit element achterlaat. Door in de elementale cirkel te stappen en vervolgens een Fonic Artes te gebruiken, krijgt de aanval meer kracht en wordt de uitwerking ervan sterker. Een andere manier om jezelf krachtiger te maken is via de Overlimit mode, welke geactiveerd kan worden door op rechts te drukken op het vierpuntstoets. Overlimit stelt je in staat een nieuwe aanval, de Mystic Artes, te gebruiken en maakt je personages offensief en defensief tijdelijk sterker. Wanneer je een Mystic Artes gebruikt, wordt iedere vijand in de omtrek van het speelveld getroffen met de meeste schade. Nu moet je niet denken dat je oppermachtig bent, want de verschillende bazen die je tegenkomt kunnen ook een Mystic Artes gebruiken en deze kunnen nare consequenties hebben voor jou en je teamgenoten.

De laatste strategie die tijdens gevechten gebruikt wordt, betreft de Capacity Cores, welke je vrij kunt veranderen in de menu's en je constant gebruikt via het touchscreen. De Capacity Cores bepalen hoe je personage zijn of haar skills zal ontwikkelen in de doorloop van Tales of the Abyss. Zodra je personage in level stijgt, zul je via de Capacity Core nieuwe Additional Skills verkrijgen, welke je tussen gevechten door in- en uit kunt schakelen. Daarbovenop zijn er nog Fon Slot Chambers te verdienen, welke nieuwe krachten geven aan de Arte. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om items van je tegenstanders te snaaien en ze dan voor eigen gewin in te zetten. De items die je in winkels, gevechten en in schatkisten kunt vinden, komen in allerlei formaten. Er zijn de welbekende herstelitems, maar er zijn ook interessantere items zoals de magic lens. Hiermee kun je de vijand zijn gezondheid in alle glorie aanschouwen. Bijna alle items kunnen zowel binnen als buiten gevechten gebruikt worden, wat in vele situaties erg handig kan zijn.

abyss-5


Het gevechtssysteem is in zijn totaliteit goed te begrijpen, vooral als je bekend bent met RPG's. Voor beginners is het even wennen hoe alles precies in zijn werk gaat, maar je krijgt het aardig snel onder de knie. Het spel legt niet alles lengtebreed uit, maar goed genoeg om het te snappen. Het is echter gemakkelijk om een strategie te vergeten en dan volledig onvoorbereid in de strijd te stappen. Gelukkig hebben de makers een optie verwerkt in het spel waardoor je het arsenaal zowel binnen als buiten de strijd kunt aanpassen. Zo kun je de speciale aanvallen en je Capacity Cores in alle rust op goede wijze instellen. Dit is iets wat we nauwelijks tegenkomen in RPG's en neemt hierdoor veel frustratie weg. Tales of the Abyss kent daarbij verschillende moeilijkheidsgraden: normal, hard, very hard en 'unknown', welke verschillen creëren in de gevechten. Op de normale moeilijkheidsgraad zijn de vijanden het zwakst en worden je fouten meer vergeven, waardoor experimenteren met het gevechtssysteem geen kwaad kan. De onervaren speler hoeft hierdoor niet te diep in alle opties te kijken om een overwinning te boeken. Als je slim over het gevechtsveld kunt bewegen en genoeg hulp krijgt van je AI-teamgenoten, kom je al een aardig eind. Dankzij de moeilijkheidsgraden kan het zo diep gaan als je zelf wil en dat is een hele verrijking.

Een hele mond vol
Zoals eerder gezegd, biedt Tales of the Abyss genoeg bonusmateriaal in de vorm van sidequests. De sidequests zitten soms goed verborgen en zijn niet altijd even duidelijk. De meeste dingen in Tales of the Abyss leer je naar mate het spel vordert zowel in de positieve als in de negatieve zin. Positief, omdat het spel niet constant je hand vasthoudt en je daardoor veel vrijheid hebt en negatief, omdat je hierdoor sommige opties en mogelijkheden wellicht te laat ontdekt. Om het spel volledig uit te spelen, ben je zo'n 40 uur kwijt, maar dan laat je de meeste sidequests links liggen. Door de mogelijkheid om drie verschillende savefiles te maken, is het mogelijk om in vorige saves alsnog de sidequests af te gaan. Je kunt ook na het uitspelen van de game verder gaan in de New Game+ optie die je opnieuw laat beginnen met de progressie uit je eerste avontuur, zodat je op iets gemakkelijkere wijze alle collectibles, wapens, materialen en gemiste dialogen op kunt sporen. Om het spel volledig uit te spelen inclusief alle sidequests zul je ongeveer 60 uur kwijt zijn: dit is buitengewoon veel voor een handheld-game. De game kent echter geen extra functionaliteiten zoals SpotPass, StreetPass of een multiplayer. Dit klinkt wellicht als een gemis, maar door de hoeveelheid content van de singleplayer zul je hier weinig behoefte aan hebben.

th_02_chesedonia00_s


Graphics en geluid
De graphics van Tales of the Abyss betreffen een mix tussen 3D-omgevingen en cell-shaded graphics, wat er erg mooi uitziet op de Nintendo 3DS mede dankzij de vloeiende animaties. De game is een ijzersterke port van het PlayStation 2-origineel en verbetert zelfs een aantal dingen. De kleurrijke omgevingen en art style komen beter tot hun recht op de handheld doordat ze over het algemeen een betere afwerking kennen. Het origineel kende daarbij verschrikkelijke laadtijden en technische mankementen, maar hier is op de Nintendo 3DS niets van te merken. Het 3D-effect voegt echter weinig toe en betreft daarom enkel een aardige extra.

De muziek in Tales of the Abyss wordt verzorgd door Motoi Sakuraba, die eerder de muziek verzorgde in bijna alle andere Tales of-games. Hij krijgt dit keer hulp van Shinji Tamura en Motoo Sakuraba, waarvan de laatste een frontman is van de populaire Japanse groep Bump of Chicken. Tezamen hebben ze puik werk afgeleverd, wat niet alleen lekker is om naar te luisteren tijdens het spelen, maar ook nadat je het spel even hebt weggelegd. Tales of the Abyss kent daarbij enkel de Amerikaanse voice-cast uit het PlayStation 2-origineel, hetgeen meer dan prima klinkt. Mocht je dit niets vinden, dan geeft het spel je de optie om de stemmen volledig uit te zetten. Het missen van een Japanse stemoptie is wellicht een gemis voor sommigen, maar door de hoge kwaliteit van de Amerikaanse voice-cast is dit een punt dat te vergeven is.

abyss-4


Conclusie
Tales of the Abyss voor de Nintendo 3DS is een zeer goede RPG en hoort in de collectie thuis van elke liefhebber van het genre. Het spel laat je zeer vrij in je doen en laten, wat voor veel vrijheid zorgt, maar soms ook voor verwarring kan zorgen. Het duurt daarbij eventjes voordat het verhaal goed op gang komt, maar wanneer dit eenmaal gebeurt, is het een zeer plezierig avontuur om te spelen. De game doet enorm veel goed en neemt zo goed als alle problemen weg van het PlayStation 2-origineel. Het ziet er bijzonder goed uit, kent een goede soundtrack en ijzersterke gameplay. Tales of the Abyss mag dan de enige RPG zijn die op dit moment verkrijgbaar is voor de Nintendo 3DS, het is mogelijkerwijs één van de beste die het systeem ooit zal kennen.
8,7
N1-score
  • + Interessant verhaal...
  • + Begrijpbaar gevechtssysteem...
  • + Verschillende moeilijkheidsgraden
  • + Vele verbeteringen ten opzichte van de PS2-versie
  • + Ongeveer 60 uur aan content
  • - ...al duurt het even voordat het op gang komt
  • - Zaken worden soms iets te karig uitgelegd
Next articleTerugblik op 2011 met wist-je-datjes Previous articleTop & Flop 10 van 2011 - Wii, Nintendo DS & Nintendo 3DS

Reacties van gebruikers

Avatar
hubert | 31 december 2011 22:21 | #205481
collapse
wtf is RPG??? maar wel nice review Very Happy
Avatar
Kirby | 31 december 2011 22:52 | #205483
Reactie op post #205481 van hubert
collapse
Role Playing Game. Oh, en gelukkig nieuw jaar! ;3
Avatar
hubert | 31 december 2011 23:11 | #205484
Reactie op post #205483 van Kirby
oh thnx en het zelfde he Very Happy
Avatar
Elm | 01 januari 2012 01:00 | #205491
wel vaak t woordje 'hetgeen'. leuke review verder, misschien als ik n keer geld teveel heb... :p
Avatar
NintendoJeroen | 01 januari 2012 22:59 | #205512
Iedereen met een 3DS die dit spel niet heeft moet zich eens achter de oren krabben. Wat een fantastisch spel is dit! Ik heb nu 40 uur op de teller staan, dus ik speel hem van de week nog wel uit.
Avatar
Svrr93 | 02 januari 2012 12:46 | #205516
collapse
Klinkt wel erg leuk. Denk toch dat ik hem maar een keer ga kopen. (Maar kan bij gevechten nu alleen Luke zijn of ook je teamgenoten?)
Avatar
skull kid | 04 januari 2012 17:24 | #205579
Reactie op post #205516 van Svrr93
je kunt elk teamgenoot dat kan vechten besturen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Tales of the Abyss

Platform: Nintendo 3DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Namco Tales Studio
Uitgever: Namco Bandai
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 25 november 2011

Screenshots