Kirby's Adventure Wii Review | 25 januari 2012 21:17 | Auteur: Quint

Kirby’s Adventure voor de Wii markeert de terugkeer van Kirby naar Dreamland. Het spel omarmt de klassieke gameplay uit Kirby’s Adventure voor de NES en Kirby’s Dream Land voor de Game Boy, maar voegt daar een essentiële vernieuwing aan toe: vier speler co-op. Weet het spel overeind te blijven in het Wii-arsenaal met andere platformtoppers als New Super Mario Bros. Wii, Donkey Kong Country Returns en Kirby’s Epic Yarn?

Op een dag in Dreamland
Terwijl Kirby wegrent met wat zoetigheden, King Dedede en Waddle Dee hem achtervolgen en Meta Knight een boek zit te lezen, wordt de orde in Dream Land verstoord door een groot luchtschip dat neerstort. Kirby en kornuiten gaan op onderzoek uit en ontmoeten in het neergestorte schip een wezentje uit een ander universum. Zijn schip is tijdens de crash flink beschadigd: er missen vijf onderdelen en 120 tandwielen. Als heldhaftige, roze blob besluit je het personage in nood te helpen en op zoek te gaan naar de verloren onderdelen. Als beloning staat een ritje naar het wezentje zijn thuisplaneet in het verschiet.

Typisch Kirby
Kirby’s Adventure voor de Wii is onderverdeeld in acht werelden die elk een eigen thema kennen zoals water, vuur, ijs, gras, techniek en lucht. Elke wereld heeft, op de laatste na, zo’n vier levels met als afsluiter een bossfight. De indeling hiervan is gelijk aan die van Kirby’s Adventure op de NES: je selecteert een wereld waarna je door middel van diverse deuren toegang hebt tot een level. Indien een level succesvol is voltooid, wordt de volgende deur geopend, enzovoorts. Het werkt overzichtelijk en geeft een nostalgisch gevoel voor de Kirby-kenners, hetgeen een win-win situatie oplevert.

Wii_KirbyWii_1_scrn01_e3


Kopiëren en tandwielen
Een level verloopt volgens het klassieke Kirby-principe. Je loopt op sidescrolling wijze grotendeels van links naar rechts, maar komt ook momenten tegen waarin je van beneden naar boven voortbeweegt of andersom. De Wii Remote wordt hierbij zijwaarts gehouden, hetgeen in vorige games zichzelf heeft bewezen als een prima besturing voor dit soort games en in Kirby’s Adventure is dat niet anders. Een level is opgedeeld in verschillende tussenstukken, waarbij elk tussenstuk iets unieks kent. Zo zijn er gedeeltes waar je veel moet platformen, zwemmen, vliegen of glijden. Tussendoor kom je diverse vijanden tegen die je op kunt zuigen, zodat je hun vaardigheden over kunt nemen. In totaal zijn er zo’n 25 verschillende vormen die Kirby kan aannemen, wat een behoorlijk groot aantal is. Zo verandert Kirby onder andere in een ninja, een vechter en een vogel en kan hij over vaardigheden beschikken zoals het schieten van vuur, water, ijs, stroom en meer. De kopie-mogelijkheden zorgen er dankzij de aangename afwisseling voor dat de levels een stuk leuker zijn om te doorlopen. Daarbij kent het spel context-gevoelige toepassingen: een vuurblok kun je doven met water of ijs en een bepaalde knop is opeens toegankelijk met je zweep of stroomschok. Negen van de tien keer leidt dit tot het bemachtigen van één van de 120 tandwielen, waarvan een aantal verstopt zit in elk level. Het verzamelen hiervan is optioneel, maar de kleine uitdaging die hier in te vinden is, is meer dan welkom in dit doorgaans erg gemakkelijke spel. Hetgeen echter jammer is, is dat je soms slechts één keer de kans krijgt om een bepaald tandwiel te bemachtigen. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een level een grote windvlaag kent waardoor je automatisch naar rechts beweegt. Het is dan noodzakelijk dat je tussendoor net een bepaalde sprong moet maken om dat ene tandwiel te bemachtigen. Is je dit niet gelukt en ben je aan de andere kant van dat onderdeel in het level gekomen, dan kun je niet meer terug. Je zult dan het gehele level over moeten doen om dat tandwiel te bemachtigen en checkpoints ontbreken. Dit werkt op den duur erg vervelend, want het komt meer dan eens voor.

Wii_KirbyWii_10_scrn10_e3


Items en speciale aanvallen
Nieuw in Kirby’s Adventure ten opzichte van vorige Kirby-games zijn de items en de speciale aanvallen. De items voelen een beetje overbodig aan gezien het grote aantal kopie-mogelijkheden, maar ze zijn desondanks een aangename toevoeging. Zo heb je een schoen die je laat stuiteren, een kaarsje dat je extra licht geeft in donkere omgevingen, een bom die na een bepaalde tijd ontploft, een automatisch schietende kanon, een regenboogparaplu die je beschermt tegen vallende dingen en een sleutel om deuren mee te openen. Alle items werken slechts voor een beperkte tijd, waardoor het verkregen plezier een exclusiever laagje krijgt. Dit geldt ook voor de speciale aanvallen, waarvan er in totaal een stuk of vijf zijn. Een speciale aanval is te verkrijgen door een glimmende vijand op te zuigen. Zo krijgt Kirby een gigantisch zwaard, een immens grote hamer, verandert hij in een reusachtige sneeuwbal of is hij in staat een draak door het level heen te sturen. De uitvoering van deze speciale aanvallen werkt zeer bevredigend, waarbij het schudden van de Wii Remote meer dan eens wordt ingezet. De motion control-besturing is echter in zijn geheel zeer beperkt gebleven: naast het gebruik bij een speciale aanval, gebruik je het schudden enkel wanneer je krachtiger wil zuigen of wanneer je jezelf vrij wil maken uit een vijandige greep. Dit is een positief gegeven, want de besturing blijft hierdoor simpel en niet geforceerd.

Wii_KirbyWii_11_scrn11_e3


Bossfights
Wanneer je speciale aanval qua tijdsduur is afgelopen en je alle contextgevoelige acties succesvol hebt uitgevoerd, verschijnt er een opening naar een parallel universum. Het levelgedeelte waar je dan terecht komt is een stuk uitdagender en kent een andere stijl. Je wordt hier achterna gezeten door een dodelijke, paarse vloeistof die bij aanraking resulteert in het einde van Kirby. Aan het einde van deze levels wacht je een tussenbaas, die gedurende het gehele spel hetzelfde uiterlijk kent, maar naargelang je avontuur steeds meer aanvalsmogelijkheden tot zijn beschikking heeft. Deze gevechten worden op een gegeven moment vrij pittig, maar echt moeilijk wordt het nooit. Dit geldt ook voor de andere tussenbazen, die vrij regelmatig verschijnen, en de grote bossfights aan het einde van een wereld. Deze zijn gelukkig wel uniek qua opzet, al zullen Kirby-fans vele bossfights herkennen uit vorige Kirby-delen. Deze herkenning komt niet alleen terug bij bossfights, maar ook bij de vijandjes, omgevingen en muziekjes. Kirby’s Adventure is daarmee één grote nostalgische beleving voor ervaren Kirby-spelers, maar dan in een moderner jasje met nieuwe levels.

Met zijn vieren
De grote troef van Kirby’s Adventure voor de Wii is dat het een hop on/hop off co-op systeem kent, wat inhoudt dat maximaal vier spelers ten alle tijden kunnen meedoen en weer kunnen stoppen. Dit werkt absoluut feilloos en kent daarmee een grote toevoegende waarde. Andere spelers kunnen qua speelbaar personage kiezen uit King Dedede, Waddle Dee, Meta Knight of een andere kleur Kirby. Enkel die laatste beschikt over de mogelijkheid om vaardigheden over te nemen; de andere drie beschikken respectievelijk over een hamer, een speer en een zwaard. Wanneer meerdere spelers meedoen aan het avontuur wordt het geheel een stuk gezelliger en daarmee leuker, maar het wordt er niet bepaald moeilijker op. Sterker nog: het spel is dan nog gemakkelijker dan wanneer je het alleen speelt. Tandwielen verzamelen gaat soepeler en hoofdbazen worden vele malen sneller verslagen. De co-op is daarmee perfect voor mensen die niet veel met games hebben, maar toch graag een potje mee willen doen.

Wii_KirbyWii_2_scrn02_e3


Geen uitblinker
Ondanks dat Kirby’s Adventure in de essentie niets fout doet, blinkt het nergens in uit. De game zit propvol content, maar het wordt zo vaak gerecycled, dat het spel al gauw in herhaling valt. Je hebt binnen no-time alle speciale aanvallen gezien en alle items al eens gebruikt, waardoor het in het vervolg een stuk minder boeiend is wanneer je het opnieuw tegenkomt. Gelukkig kent het spel qua kopie-mogelijkheden wel een heldere opbouw, waardoor je op dit gebied naar mate het avontuur vordert nog wel eens wordt verrast. Toch weet Kirby’s Adventure qua creativiteit niet te overtuigen: na een paar uur spelen komt alles op hetzelfde neer en is je aandachtsspanne flink ingekrompen. Dit zorgt er dan voor dat het spel enkel interessant is geworden voor korte speelsessies, wat zowel een positief als een negatief gegeven is. Positief, omdat je dan langer doet over een game die tien uur vergt om 100% uit te spelen en negatief, omdat het simpelweg niet leuk genoeg is om een paar uur achter elkaar te spelen. De zeer lage moeilijkheidsgraad helpt daar ook niet bij. Pas in de laatste twee werelden heb je het idee dat het spel weer de goede kant op gaat, maar dan is het avontuur helaas alweer afgelopen. Hetgeen je dan nog kunt doen, is jezelf vermaken met de vrijgespeelde Extra Mode, maar dit is niets anders dan hetzelfde spel met meer vijanden en een klein verschil in leveldetails. Ook de drie mini-games die aan het spel zijn toegevoegd, zijn niet interessant genoeg om de game vaker op te starten; ze zijn niet boeiender dan de gemiddelde Mario Party-minigame. Hetgeen wel de moeite waard is, is het spelen van de zeven uitdagingen die ieder centraal staan rondom één kopie-mogelijkheid. Ze zijn uitdagender dan het hoofdspel, bieden prima vertier en stellen je in staat vorige highscores te verbeteren. Echter, om overal gouden medailles te halen, doe je niet langer dan een uur. Het geeft het geheel een gevoel mee wat je eigenlijk gedurende het gehele spel hebt: het is het allemaal net niet.

Wii_KirbyWii_9_scrn09_e3


Graphics en geluid
Op het gebied van graphics doet Kirby’s Adventure niets speciaals, maar stelt het ook niet teleur. Alles is buitengewoon kleurrijk en de special effects zien er goed uit. De achtergronden kennen daarbij verrassend veel detail, wat het geheel een nette afwerking geeft. Wat echter enorm tegenvalt, is de grote hoeveelheid framedrops dat het spel kent. Het maakt niet uit of je in je eentje of met zijn vieren speelt: het is onoverkomelijk dat het spel zo nu en dan een flinke vertraging kent qua beeldverversing. De Wii kan de hectiek in het spel niet altijd even goed aan en dat zorgt voor frustratie. Het is jammer dat dit het geval is, want in games als New Super Mario Bros. Wii en Donkey Kong Country Returns was hier geen sprake van.

Qua geluid is Kirby’s Adventure net als de rest van het spel geen uitblinker. De speaker in de Wii Remote wordt onbenut gelaten en de muziek bestaat doorgaans uit remixte liedjes uit vorige Kirby-games. Het zorgt voor een prima sfeer die uitstekend bij het spel past, maar we hebben het allemaal al eens eerder gehoord.

Wii_KirbyWii_4_scrn04_e3


Conclusie
Kirby’s Adventure is een platformer als vanouds en biedt tien uur aan typisch Kirby-plezier. Met zo’n 25 kopie-mogelijkheden, diverse items en speciale aanvallen is er genoeg om je mee te vermaken in de verschillende werelden. Toch weet het spel niet te overtuigen qua creativiteit: de game valt al gauw in herhaling doordat je vrij snel alles hebt gezien. Het ontbreekt hierdoor aan verfrissingen, hetgeen de extra uitdagingen en mini-games niet goed maken. De moeilijkheidsgraad is daarbij erg laag, wat niet voor iedereen is weggelegd. De vier speler co-op modus zorgt er echter voor dat het spel perfect is om met mensen te spelen die niet zo ervaren zijn. Desondanks kent de game in het algemeen een groot ‘net niet’-gevoel en dat wordt enkel bevestigd wanneer je de zoveelste framedrop voor je kiezen krijgt. Kirby’s Adventure is daarmee een degelijk eindproduct, maar hij doet onder voor de andere opties in zijn genre op de Wii. Voor liefhebbers van het platformgenre met een voorliefde voor co-op is het echter alles behalve een miskoop.
7,2
N1-score
  • + Must-buy voor Kirby-liefhebbers
  • + Veel kopie-mogelijkheden
  • + Aardig wat content
  • + Vier speler co-op
  • - Regelmatig framedrops
  • - Valt gauw in herhaling
  • - Geen checkpoints
  • - Blinkt nergens in uit
  • - Weinig uitdaging
Next articleOno: "De Wii U van de afgelopen E3 is geen goede afspiegeling" Previous articleJapanse verkoopcijfers 16/1 - 22/1 2012

Reacties van gebruikers

Avatar
vitom10 | 25 januari 2012 21:19 | #206264
Mischien later 2e hands voor 15 euro kopen.
Het is meer een New super mario bros wii Kopie en Mario vervangen door kirby
Avatar
SMS | 25 januari 2012 21:27 | #206266
collapse
Ik heb het spel gespeeld en vind dit toch echt het Kirby spel waar ik al zo lang op heb gewacht, en vooral met multiplayer is dit spel geweldig leuk. De uitdaging hoeft er niet echt te zijn in een spel als dit, en voor wat het spel doet vind ik het vele keren leuker dan Kirby's Sleepy Yarn. Ik geef het spel zelf een 8,8.
Avatar
Volvagia | 25 januari 2012 21:35 | #206268
Reactie op post #206266 van SMS
collapse
hoe kun je de game in hemelsnaam een 8,8 geven als je hem 'een keer' hebt gespeeld? het probleem lijkt volgens de review juist te zijn dat hij snel in herhaling valt en dat merk je meestal niet na een keer spelen. dan moet je de game zelf hebben en er serieus voor gaan zitten.

spel lijkt me niks. ik houd het wel bij New Super Mario Bros. Wii.
Avatar
jochem | 25 januari 2012 22:05 | #206269
Reactie op post #206268 van Volvagia
collapse
Ik zie nergens 'een keer' in zijn post staan. Lezen heet dat.

Ik heb het spel gespeeld en vind dit toch echt het Kirby spel waar ik al zo lang op heb gewacht,

Dit klinkt meer alsof hij het spel al heeft uitgespeeld, of meer dan 1 keer...
Avatar
Volvagia | 25 januari 2012 23:24 | #206271
Reactie op post #206269 van jochem
collapse
erm, sorry hoor, maar het is duidelijk te merken aan de context dat hij de game niet heeft uitgespeeld. anders had hij dat wel gezegd. het klinkt nu meer alsof hij het spel zo eens wat gespeeld heeft in plaats van meerdere keren of simpelweg vaak.

moet ik je nu een bijles begrijpend lezen geven? wacht anders gewoon SMS zijn antwoord af voordat je probeert de wijsneus uit te hangen.
Avatar
SMS | 26 januari 2012 08:31 | #206277
Reactie op post #206271 van Volvagia
Ik heb de game 100% uitgespeeld, zowel de main als extra mode, dus daarbij eigenlijk twee keer. Het spel is inderdaad redelijk makkelijk om 100% uit te halen als je er op concentreert, maar ik heb het spel dan natuurlijk wel uitgespeeld met 2 spelers. En het spel wordt er inderdaad makkelijker op als er meerdere spelers bij komen.

Maar hey, het wordt nooit makkelijker dan Kirby's Epic Yarn. XD
Dat zou onmogelijk zijn.
Avatar
Coldman | 25 januari 2012 23:33 | #206272
collapse
Checkpoints ontbreken? Per level heb je toch deuren waar je doorheen gaat. Dat zijn de checkpoints.

Ik vind de game erg vermakelijk. Zeker om met vrienden te spelen. Heerlijk die multiplayer optie Smile
Avatar
Quint | 25 januari 2012 23:38 | #206273
Reactie op post #206272 van Coldman
collapse
Volgens mij verwar je de ingang van een level met een checkpoint. De deuren zijn niets anders dan een manier om te beginnen aan een level binnen een thema-wereld. Er zijn geen checkpoints binnen een level, hetgeen ook de definitie en doel is van een checkpoint. Dit zou je in staat moeten stellen vanaf een bepaald deel in een level verder te spelen. Dat zou vooral handig zijn geweest in het geval van de tandwielen. Dit ontbreekt echter.
Avatar
NintendoJeroen | 26 januari 2012 07:48 | #206274
Reactie op post #206273 van Quint
collapse
Waarom is het erg dat het ontbreekt? De ruimte tussen 2 deuren binnen één level (nee ik zie 1 stage als 1 level en niet de deuren erin) is niet zo heel groot dat je een checkpoint zou verwachten.
Avatar
Quint | 26 januari 2012 14:55 | #206284
Reactie op post #206274 van NintendoJeroen
Dat heb ik uitgelegd in de review, lijkt me een beetje onnodig om mezelf te herhalen...
Avatar
azkirby | 26 januari 2012 11:37 | #206279
collapse
het is gewoon voor mij een vermakelijk spel!
Avatar
Martin56 | 26 januari 2012 11:41 | #206280
Reactie op post #206279 van azkirby
Dat is het belangrijkste toch, who cares wat voor cijfer het spel krijgt. Het is vaak toch subjectief wanneer een spel leuk is of niet.
Avatar
wiijordends | 27 januari 2012 18:18 | #206377
Het is een erg leuk spel.
Ik heb er geen klachten over. Alleen had het spel wat langer gemogen.

Ohw, de levels zijn te klein voor een check point in mijn ogen.
Eerlijk gezegt komen de checkpoints langs mijn oren uit op ieder spel. Op Sonic Heroes en Super Mario Galaxy 2 vind ik dit goed maar bv. op super mario 3D land vind ik dit onnodig omdat de levels zelf zo kort zijn.
Avatar
(Prince) Shadow | 30 januari 2012 23:15 | #206437
Misschien hadden ze dit beter op de 3ds kunnen uitbrengen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Kirby's Adventure Wii

Platform: Wii
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: HAL laboratory
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 25 november 2011

Screenshots