Resident Evil: Revelations Review | 03 februari 2012 23:12 | Auteur: Marcel

Chris Redfield en Jill Valentine hebben hun strepen verdiend met het jagen op zombies in Raccoon City. Het optreden van de twee personages in diverse Resident Evil-games gaf hen de kracht en mogelijkheid om de machtige Umbrella Corporation te verslaan. Jill, Chris en de andere BSAA- en FBC-agenten richten zich nu op het bestrijden van andere vormen van bioterrorisme, want ondanks dat Umbrella verslagen is, worden de illegale biologische wapens nog steeds verhandeld. En dat zorgt meer dan eens voor dood en verderf in een nietsvermoedend oord.

Resident Evil: Revelations is het nieuwste deel in de Resident Evil-serie en de director van de game vraagt zich terecht af waarom hij het spel niet gewoon Resident Evil 6 heeft genoemd. Het is één van de eerste exclusieve third-party titels voor de Nintendo 3DS die ontwikkeld is voor de core-gamer. Resident Evil: Revelations kent een bundel inclusief de Circle Pad Pro, maar voor deze review is het accessoire niet gebruikt. We hebben het accessoire echter wel getest met de game en daaruit bleek dat de Circle Pad Pro een handige mogelijkheid toevoegt om de camera te bewegen met de tweede analoge stick. Echter, veel meer dan 'handig' wordt het niet, want de originele besturing in Resident Evil: Revelations is meer dan prima om enorm van het spel te kunnen genieten. De Circle Pad Pro maakt de Nintendo 3DS een stuk zwaarder en minder handzaam, waardoor Resident Evil: Revelations voor nu niet de grote reden is dat je het accessoire aan zou moeten schaffen.

terragrigia_00083333

Resident Evil 5.5
Resident Evil: Revelations lijkt veel op Resident Evil 4 en 5 en daar heeft men bewust voor gekozen. De titel speelt zich af tussen het verslaan van Saddler (Resident Evil 4) en de opkomst van TriCell (Resident Evil 5). Aangezien Umbrella opgeheven is, heeft Capcom een cult met de naam ‘Veltro’ in het leven geroepen om te fungeren als rivaal voor Jill en Chris. Veltro ontvoert Chris in de hoop dat Jill naar hem op zoek gaat en de geniepige tactiek blijkt te werken. Jill en haar nieuwe assistent Parker betreden een ogenschijnlijk verlaten cruiseschip dat in de oceaan dobbert. Na meerdere introductiescènes mag je in de huid kruipen van Jill Valentine en dat voelt vertrouwd aan voor de Resident Evil-veteraan.

Met de Circle Pad navigeer je de BSAA-agente door het verlaten schip en door de R-knop in te houden kun je je wapen in gereedheid brengen om te vuren. De third-person actie lijkt direct gelift uit Resident Evil 4, maar schijn bedriegt. In tegenstelling tot Resident Evil 4 en 5 is het in dit deel mogelijk om te strafen en te lopen terwijl je schiet. Na het openen van twee krakende deuren sta je direct oog in oog met de eerste exemplaren van een nieuw zombie-type. In Resident Evil: Revelations vecht je tegen een virus dat mensen muteert in de meest afgrijselijke vormen. Het 18+ embleem dat op de voorkant van de verpakking pronkt, is niet voor niets toegevoegd, want tijdens het doorzoeken van het schip ontdekken Jill en Parker allerlei lijken, afgehakte ledematen en meer dubieuze objecten. Resident Evil: Revelations kent het horror-element dat in Resident Evil 5 miste en met de gore, slijmerige en bloederige bende op de voorgrond is het smullen geblazen voor de fans van de serie. Figuurlijk gesproken natuurlijk.

capture_l_0085-00000

Previously on Resident Evil: Revelations
Het neerknallen van zombie-tuig is niet het enige gameplay-element dat om de hoek komt kijken. De game kent diverse puzzels en andere context-gevoelige acties. Zo zul je soms een electrisch slot moeten openen door via het touchscreen bekabeling te saboteren en op andere momenten is de weg onbegaanbaar en moet je letterlijk door het riool klimmen om op de plaats van bestemming te komen. Om alles overzichtelijk te houden, wordt op het onderste scherm een kaartje getoond van het schip. Al met al is Resident Evil: Revelations tot zekere hoogte voorspelbaar en het derde deel dat het Resident Evil 4 gameplay-principe kent. Capcom voorzag dit probleem echter en besloot om de structuur van Resident Evil compleet overhoop te gooien. Gedurende het leeuwendeel van de game ben je nog steeds aan het griezelen en schieten in het verlaten schip, maar omdat men voor inspiratie heeft gekeken naar moderne TV-series is dat niet het enige gebied dat je zult betreden.

Op gezette momenten in het spel krijg je de mogelijkheid om met andere personages te spelen. Als Jill en Parker bijvoorbeeld tijdelijk van elkaar gescheiden zijn, beleeft Parker een flashback naar een eerdere missie. De game geeft je op die manier tot wel vier verschillende speelbare duo’s die ieder een eigen taak vervullen om Veltro te bestrijden. Met het nieuwe team van Quint en Keith zul je bijvoorbeeld een vliegtuigcrash moeten onderzoeken in een sneeuwgebied. Men kan hierdoor het aantal horror-, puzzel- of actie-elementen per missie flink opvoeren om te voorkomen dat de game saai wordt. Daarnaast bezoek je als speler meerdere settings zonder dat Jill het schip hoeft te verlaten. Het verhaal dat de personagewisselingen aan elkaar reigt, is iets minder solide dan de gedachte erachter en de meeste plottwists zul je of zien aankomen of vallen onder de categorie 'aanfluiting'. Het blijft desalniettemin een toffe Metal Gear-achtige B-film ervaring en door de degelijke voice-acting en spannende tussenfilmpjes blijf je tot aan de laatste episode betrokken bij het verhaal.

capture_l_0045-00000

Het verhaal van Resident Evil: Revelations is terug te vinden in de gameplay. De vele donkere vertrekken van het schip zijn voorzien van documenten en computers die het één en ander duidelijk maken over het plot. De personages reageren vaak met discussies op gevonden bewijs en ander materiaal. De leden van de BSAA dragen bovendien een scan-apparaat bij zich om extra hints te vergaren. Zo kun je iedere vijand scannen en elke keer als een scan 100% voltooid is, krijg je een extra item om je gezondheid te herstellen. De scanner is bovendien in staat om verborgen munitie en andere items te ontdekken. Resident Evil: Revelations voelt door deze toevoeging soms aan als een horrorversie van Metroid Prime en draaft op sommige momenten te ver door met dit principe.

De perfecte handheld-ervaring
Resident Evil: Revelations weet de speler niet alleen te verrassen met extra personages. De spelopzet van korte episodes die maximaal 20 minuten duren, zorgt voor een goede spanningsboog. Zo zul je regelmatig met eindbazen moeten vechten die moves hebben om je in één klap van het leven te beroven. Een grote, vlezige blob met een kettingzaag, een geïnfecteerde spion en een tentakelmonster dat je vanaf een boot met miniguns te lijf gaat, zijn slechts enkele voorbeelden van de eindbazen die het spel rijk is. Afgezien van sterkere vijanden krijg je soms ook hulp van andere personages om je helse tocht goed te kunnen volbrengen. Je partner, die altijd in de buurt is, kan bovendien niet dood en daarmee heeft Capcom ook het grootste kritiekpunt van Resident Evil 5 afgehandeld. De game wordt echter niet te gemakkelijk, want ondanks dat alle Resident Evil-characters aardig kunnen schieten, blijf je altijd op jezelf aangewezen. In het schip vind je daarom buiten zombies en ander gespuis ook extra wapentuig. Zo zijn er custom-parts te verzamelen die wapen-upgrades verschaffen zoals meer vuurkracht of extra magazijnruimte. Resident Evil: Revelations heeft al deze elementen verwerkt in het spel in de vorm van items. Doordat je van wapens kunt wisselen met de D-pad en voor zowel je primaire als secundaire-wapen een vuurknop hebt, wordt de gameplay vrijwel nooit onderbroken door een menu.

water_capture_l_0125-00000

Graphics en geluid
De soepele gameplay is belangrijk, maar is alles behalve het enige element dat Resident Evil: Revelations tot een must-have maakt. De grafische kant van de game is subliem en Resident Evil: Revelations is zonder twijfel de meest imposante Nintendo 3DS-game tot op heden. Capcom is er in geslaagd om de MT Framework-engine die men gebruikte voor de Xbox 360, PC en PlayStation 3 over te zetten naar de Nintendo 3DS en het resultaat is verbluffend. Jill draagt een glimmend, leren pak met tal van accessories en ieder materiaal waarvan haar outfit gemaakt is, is duidelijk herkenbaar. De pistolen hebben het iconische laserlampje en voor iedere actie in de game zijn er aparte animaties aanwezig. De belichting is in een survival horror-game zeer belangrijk en in Resident Evil: Revelations haalt Capcom alles uit de Nintendo 3DS om de juiste setting te waarborgen. Of het nu gaat om de lichtinval door een gebroken raam of een rood zwaailicht ten tijde van gevaar: ieder licht is dynamisch en brengt bovendien schaduwen teweeg. Het technisch wonder dat Resident Evil: Revelations heet, draait bovendien ontzettend stabiel. De game kent een aantal pijnlijke framedrops, maar afgezien daarvan is de performance perfect. Met name de realistische bewegingen van het schip zorgen voor een overtuigende ervaring.

Het 3D-effect leunt vooral op het schrikeffect van zombies die ineens op je af springen en diepe donkere gangen om de spanning te verhogen. Het spel kent zelfs een optie om het 3D-effect nog intenser in te stellen dan de ingebouwde 3D Volume Slider van de Nintendo 3DS normaliter toelaat. Resident Evil: Revelations maakt daarnaast opvallend goed gebruik van het touchscreen. We noemden eerder een puzzelelement, maar je kunt bijvoorbeeld ook reloaden door het icoon van je gun aan te tikken, de camera bedienen of richten met je stylus. Je kunt als extra feature bovendien de gyrosensor van de Nintendo 3DS gebruiken om te richten. Je merkt aan alles dat Resident Evil: Revelations speciaal is ontworpen voor de Nintendo 3DS.

bhr_capture_02-1_005

Het geluid in de game is opvallend goed en opvallend slecht. Allereerst is er de muziek die de juiste snaar weet te raken om spanning op te bouwen. Men maakt vooral gebruikt van lange tonen en droevige pianoklanken om de horror kracht bij te zetten. Daarnaast is hier en daar een fijne beat te bespeuren bij de meer actievolle momenten uit de game. De voice-acting is eveneens goed uitgewerkt en het kreunen en steunen van de zombies passeert ook glorieus de test. Het is juist daardoor erg jammer dat Capcom voor de wapens wederom doffe geluiden heeft gebruikt. De pistoolschoten, shotgun shells en machine-geweren klinken weinig overtuigend. De gun-sounds lijken, afgaande op de kwaliteit, opgenomen in een blikje, want er zit weinig volume in.

Time is running out
Resident Evil: Revelations duurt op de minuut af 10 uur. Het spel is daarmee een stuk korter dan Resident Evil 4 en 5, maar behoorlijk lang vergeleken met andere handheld-titels. Je krijgt bovendien een aantal extra modes bij het uitspelen van de game. Zo kun je verkregen medailles gebruiken om extra wapen-upgrades te ontgrendelen. De singleplayer mode, die een casual en normal-mode kent, wordt bovendien aangevuld met een zogenoemde Hell Mode voor nog meer uitdaging.

De grootste beloning voor het uitspelen van de game is de Raid Mode. In de Raid Mode kun je de verschillende stages van de game nogmaals betreden met een personage naar keuze om op arcade-achtige wijze af te rekenen met de zombies. Je verdient punten met het uitmoorden van de zombies en andere monsters en stijgt hierdoor in level. Het stijgen in level is belangrijk, want het unlockt diverse extra's, zoals extra wapens. De zombies hebben op hun beurt in de Raid Mode extra eigenschappen. Zo zijn er kleine en snelle vijanden, maar ook vijanden die twee keer zo groot zijn dan normaal of een extra schild hebben. Het is een leuke afwisseling op het hoofdspel, zoals Resident Evil: The Mercenaries dat was voor eerdere delen uit de serie. De Raid Mode kent als klap op de vuurpijl bovendien een online-mode en de online-lobby is op het moment van schrijven behoorlijk goed gevuld met spelers om alles uit te kunnen spelen. Als laatste maakt Resident Evil: Revelations ook gebruik van de StreetPass: het spel telt het aantal StreetPass-uitwisselingen en zet deze om in credits waarmee je wapen-upgrades kunt kopen.

capture_l_0063-00000

Conclusie
Resident Evil: Revelations is een ware openbaring door uitmuntende visuals en een flinke dosis vernieuwing voor de Resident Evil-franchise. De game opdelen in Episodes en het speelbaar maken van meerdere characters was een gouden zet om te zorgen voor meer variatie. Het spel is daarbij de klassieke horror- en puzzelelementen niet vergeten en doet ook de vertrouwde B-film sfeer eer aan. Na de singleplayer-mode van 10 uur kun je bovendien veel tijd steken in de (online-) Raid Mode en het spel nog eens spelen met een hogere moeilijkheidsgaad. Capcom bewijst met Resident Evil: Revelations dat men nog steeds in staat is om uit te blinken op Nintendo-platforms.
9,2
N1-score
  • + Grafisch de meest imposante Nintendo 3DS-game tot op heden
  • + Opdeling in Episodes zorgt voor veel variatie in gebieden en gameplay
  • + Horror-elementen terug van weggeweest
  • + Maakt goed gebruik van unieke Nintendo 3DS features(touchscreen, StreetPass etc.)
  • + Online multiplayer-mode als extra
  • + Circle Pad Pro-ondersteuning
  • - Doffe gun-sounds
  • - Hier en daar een framedrop
  • - Scan-gameplay soms te geforceerd
  • - Sneller uitgespeeld dan Resident Evil 4 en 5
Next articleMetro: Last Light definitief geen launchtitel voor de Wii U Previous articleVijf nieuwe beelden van Mario Party 9 tonen een vijftal mini-games

Reacties van gebruikers

Avatar
NintendoJeroen | 04 februari 2012 10:36 | #206501
Ik dacht zelf aan een 9, een 9.2 is dan ook meer dan terecht. Geweldige game!
Avatar
offensive | 04 februari 2012 10:50 | #206502
Ben zelf bij Episode 3 tot nu toe vermaak ik me wel met de game, ben alleen nog niet helemaal gewend aan de CPP van de week wou in bed spelen maar was elke keer de positie van de knoppen kwijt in het donker.
Avatar
Martin56 | 04 februari 2012 14:18 | #206508
Verhaal slaat soms nergens op verder is het wel leuke game Smile
Avatar
DarkCaBo | 04 februari 2012 19:27 | #206510
Iemand mag mij wel vertellen hoe je kan richten met het touchscreen, want dat staat hierboven dat dat kan. Maar dat is mij nog niet gelukt.

Je kan alleen de camera draaien met het touchscreen en als je dan op R druk richt je met je gun naar de plek van de camera. Met echt richten met het touchscreen als je met je gun richt gaat niet.

In de recensie lijkt het wel zo beschreven dat dit wel mogelijk is, dit klopt volgensmij niet...

De game is trouwens wel geweldig! Ik hoop echt op een deel 2, want er is nog genoeg ruimte voor verbeteringen...
Avatar
offensive | 06 februari 2012 14:16 | #206523
18+ op de verpakking? Waar komt jou exemplaar vandaan? :-) Bij mij staat 16 op het doosje. Raid Mode komt al eerder beschikbaar zit nu op 5 uur in het hoofdverhaal en Raid Mode is toegevoegd aan mijn menu, wel is het zo dat ik nog maar kan kiezen uit een beperkt aantal levels in Raid Mode namelijk levels 1 tm 7.

Heb zelf de game hier op de site, recht's bij de beoordelingen een 8,5 gegeven.
Avatar
hsBoy1 | 06 februari 2012 16:08 | #206524
Het spel is inderdaad echt vet! Mooie graphics en een meeslepend verhaal met goede flashback levels.

Echter vind ik de besturing echt vele malen beter met gebruik van de Circle Pad PRO. De 3DS voelt idd wat zwaarder aan, maar dat ding ligt echt wel fijn in de hand vind ik. Door die nieuwe schouderknoppen kun je echt fijner schieten en met de tweede pad kun je dan veel beter richten. Ook is het super fijn dat je de camera kunt draaien, je kunt dan veel beter om je heen kijken en sneller dingen zien liggen etc.
Ook als je tegen veel vijanden aan het vechten bent, vind ik het echt wel fijn om die camera soms bij te draaien om te zien of er bijvoorbeeld niks achter je zit. Zonder is het ook wel redelijk speelbaar, maar ik vind de Circle Pad PRO wel degelijk een groot verschil maken qua gameplay.
Wel is het zo dat je 3DS er fucking lelijk en lomp uitziet met dat ding eronder Razz

Er zitten idd ook framedrops in het spel. Wanneer je bijvoorbeeld in een lift staat of een grote deur moet openen naar een nieuw gedeelte ofzo, dan hapert ie echt wel hard hoor. Het heeft gelukkig op dat moment geen invloed op je speelniveau, maar ik vind het wel slecht dat zoiets nog gebeurt in zo'n spel...

Verder super game! Smile ik geef het een 9.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Resident Evil Revelations

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Action
Ontwikkelaar: Capcom
Uitgever: Capcom
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2
Releasedatum: 27 januari 2012

Screenshots