Radiant Historia Review | 03 maart 2012 11:13 | Auteur: Tristan

In tijden die ver achter ons liggen was het alleen bij hogere uitzondering dat games uit het Role Playing Game (RPG) genre onze kusten bereikten. De fervente RPG fan had in die tijd geen andere keus dan zich te richten tot import uit Amerika van klassiekers als Final Fantasy VI en Chrono Trigger. Tegenwoordig zijn er vrijwel geen RPG's meer die ons landje passeren. Zo kregen we in Europa The Last Story en Xenoblade zelfs eerder dan de Amerikanen. Oude tijden herleefden echter weer toen Radiant Historia uitsluitend in Japan en Amerika uitgebracht werd. Ondanks de geringe aandacht die deze RPG bij de lancering kreeg, wist Radiant Historia al snel vele harten te veroveren. De mond-tot-mond reclame voor dit spel liep zelfs zo hard dat de game op eBay prijzen tot boven de $100 kreeg. Uitgever Atlus maakte twee weken geleden bekend om de game weer in herdruk te nemen, anderhalf jaar na de oorspronkelijke release in Amerika. Is al dit enthousiasme aan de overkant van de oceaan terecht en is Radiant Historia het waard om weer ouderwets te gaan importeren?

Radiant Historia draait om Stocke, een luitenant in het leger van Alistel. Op een dag wordt hij op een speciale missie gestuurd met onvoorziene gevolgen. Op je reis ontmoet je verschillende mensen die zich bij je aansluiten en al snel zal blijken dat niets is wat het lijkt. Je zult door de tijd reizen en in verschillende tijden de verhaallijnen van mensen beïnvloeden met als doel een groter gevaar te bezweren. Radiant Historia speelt constant met het perspectief waardoor vrienden vijanden worden en omgekeerd. Tot het eind is in mist gehuld welke krachten er spelen die de wereld in gevaar brengen. Dit maakt dat je constant door wil spelen om te ontdekken hoe het verhaal verder gaat, een gevoel dat bij veel RPG’s afwezig is door de hoge mate van voorspelbaarheid in de verhalen van die games.

th_radianthistoria_screenshots_41


Een reis door de tijd
Reizen door de tijd is een fascinerend onderwerp. Radiant Historia haalt voor zijn verhaal dit populaire thema uit de kast. Dit roept onmiddellijk associaties op met één van de beste RPG’s ooit gemaakt, Chrono Trigger. Helemaal terecht is die vergelijking niet, want Radiant Historia pakt het bekende thema en benadert het vanuit een nieuwe invalshoek. In deze game reis je door twee tijdlijnen van dezelfde geschiedenis gebaseerd op een beslissende keuze die je aan het begin van de game maakt. Hierdoor ontstaat een tijdlijn van de 'standaard' geschiedenis en de 'alternatieve' geschiedenis. Gedurende de game zul je constant tussen de twee verhaallijnen reizen en gebeurtenissen in de ene en de andere verhaallijn beïnvloeden: een insteek die we nog niet hadden meegemaakt en die verfrissend aanvoelt in het enigszins verstofte RPG genre.

Radiant Historia is zeer sterk verhaalgedreven. Het grootste deel van je tijd zul je besteden aan het uitvoeren van speciale missies, het praten met mensen en het reizen tussen de verschillende tijdlijnen. In een game waar de tijd zo door elkaar loopt, is er al snel kans dat je de chronologische volgorde volledig kwijt raakt. Radiant Historia heeft daar echter een prachtige methode voor gevonden: in een bijzonder boek wordt bijgehouden wat je tot nu toe hebt meegemaakt in het verhaal. In kleine blokjes wordt het verhaal zo langs twee tijdslijnen opgebouwd. Op ieder moment kun je het boek inzien en zo teruglezen wat er op een bepaald moment gebeurde en waar je je op dit moment in de tijd bevindt. De laatste opdracht of aanwijzing die je hebt gekregen staat ook genoemd in het hoofdmenu waardoor je ook na lange tijd het spel niet gespeeld te hebben meteen weer verder kunt. Er zijn vele brokjes verhaal die je niet per se gevonden hoeft te hebben om het spel uit te spelen, maar die wel het einde beïnvloeden. De grootste side-quest bestaat er dan ook uit om alle brokjes van het verhaal te vinden. Met dank aan je steeds verder groeiende boek blijft het overzichtelijk en voel je daarnaast voldoening bij elk stukje dat aan je verhaal wordt geschreven.

th_radianthistoria_screenshots_48


Tactisch vechten
Je houdt ervan of je haat het, een turn-based vechtsysteem. Om een zo’n breed mogelijk publiek aan te spreken, probeerden verschillende RPG’s al om het vechtsysteem dynamischer te maken. Dit leidde helaas vaak tot een onbegrijpelijke mix tussen actie en turn-based wat nog minder gamers kon bekoren. Games als Dragon Quest bleven juist rigide vasthouden aan het traditionele vechtsysteem wat in deze tijd traag en eentonig overkomt. Radiant Historia blijft dicht bij de basis van een turn-based systeem, maar voegt enkele krachtige elementen toe die voorkomen dat de gevechten vervallen tot hersenloos op “attack' duwen.

De basis van het vechten in Radiant Historia ligt in een veld van drie bij drie vlakken. Op ieder vlak kan één monster staan, waarbij sommige monsters meerdere vlakken tegelijk bezetten. Met speciale krachten kun je monsters naar andere vakken verplaatsen waardoor er zich meerdere monsters op één vlak bevinden. Elke opeenvolgende aanval op dat vlak zal alle monsters treffen die op dat vlak staan. Zodra er weer een monster aan de beurt is om aan te vallen, zullen alle monsters terugkeren naar hun oorspronkelijke positie. Het is hierdoor van belang om zoveel mogelijk aanvallen van je helden achter elkaar te plaatsen. Dit wordt extra versterkt doordat opeenvolgende aanvallen een combo bonus krijgen, resulterend in grotere schade. Door middel van het “change' commando kun je je helden van beurt laten wisselen, maar je kunt ook besluiten om van beurt te wisselen met een monster. Op die manier kun je meerdere aanvallen van je team achter elkaar plaatsen. Echter, niets komt voor niets: zodra je met iemand van beurt wisselt, zul je extra kwetsbaar zijn voor aanvallen.



Op het gebied van vechten geeft Radiant Historia een goed voorbeeld van hoe je vernieuwend kunt zijn zonder uit de bocht te vliegen. Het resultaat is een prachtig gestroomlijnd vechtsysteem dat blijft boeien. Zelden waren turn-based battles zo enerverend.

Flow
Sinds de introductie van de consoles met CD’s en later DVD’s hebben we te maken met het fenomeen “laadtijd'. Moderne RPG’s op de consoles hebben veel te lijden onder constante vertragingen waardoor het lang duurt om gevechten te laden of te switchen tussen verschillende gebieden. De ontwikkelaars van Radiant Historia hebben veel ervaring met eerdere RPG’s en dat blijkt ook duidelijk uit hoe deze game speelt. Alles is zo gemaakt dat de game een constante flow houdt. Gevechten staan in een knipoog op het scherm en er wordt geen tijd verspild met ellenlange animaties bij iedere kist of deur die je openmaakt. Monsters zijn gewoon zichtbaar op het scherm en je kunt ze eventueel ontwijken door langs ze af te rennen of je onzichtbaar te maken. Dit voorkomt dat, wanneer je even snel in een oude grot iets uit wil zoeken, je niet constant tegengehouden wordt door niets betekenende monsters, maar gewoon lekker door kunt spelen. RPG’s in het pré-CD tijdperk hadden deze flow ook en het is een verademing om dit weer terug te zien in een moderne RPG. De uren vliegen ouderwets voorbij als Radiant Historia je in haar verhaal zuigt en je constant uitdaagt om nog één hoekje verder te kijken.

th_radianthistoria_screenshots_47


Ouderwets mooie graphics en geluid
Radiant Historia straalt nostalgie uit. Op grafisch vlak wordt dit gevoel sterk doorgetrokken. Kleurige 2D-graphics met driedimensionale invalshoeken zetten de toon en doen sterk denken aan de vroegere klassiekers uit het Super Nintendo-tijdperk. Het is duidelijk te zien dat de ontwikkelaars met liefde aan dit spel hebben gewerkt. De omgevingen zijn voorzien van vele details en de afwisseling tussen de verschillende dorpen en steden die je bezoekt, is indrukwekkend. Radiant Historia laat daarmee zien hoe je ook zonder een blockbuster budget toch zeer verzorgd voor de dag kunt komen. Minpuntje is het design van de monsters waar de fantasie van de ontwerpers wel wat groter had mogen zijn dan reusachtige spinnen, beren, vogels etc.

De soundtrack is verzorgd door Yoko Shimomura. Zij was eerder verantwoordelijk voor de soundtrack van onder andere Legend of Mana, Kingdom Hearts en Xenoblade. Ze levert met de soundtrack van Radiant Historia wederom een hoogstandje. Krachtige melodieën komen overtuigend uit je Nintendo DS met dank aan de hoogwaardige synthesizers die gebruikt zijn. Het is echter erg jammer dat de soundtrack maar een beperkt aantal tracks heeft die je daarom vaker tegen zult komen in de game. Wat meer afwisseling was welkom geweest. Dit neemt echter niet weg dat het gevoel van avontuur en urgentie met iedere track goed tot zijn recht komt en de omgevingen des te sterker tot leven komen met elke track.



Het verhaal is niet snel voorbij
Waar vind je ze nog: de games waar je gerust meer dan 40 uur voor kunt gaan zitten? Radiant Historia is na ruim 40 uur voorbij en dan kun je je nog gaan uitleven om alle stukken van het verhaal te vinden die je gemist hebt en op die manier andere eindes vrijspelen. Bovendien kun je de volgende keer dat je het spel speelt andere keuzes maken en zo het spel in een andere volgorde spelen. Hierdoor is Radiant Historia een zeer compleet pakket voor de gamer die liever niet na vier uur al de credits over het scherm ziet rollen. Radiant Historia is als een reusachtig dik boek dat door de plotwisselingen en de snelle gameplay je uren kan opslokken. De grote kracht van deze game is dat hij je weet te boeien van begin tot eind zonder langdradig of eentonig te worden.

th_radianthistoria_screenshots_46


Conclusie
De Nintendo 3DS is al een jaar op de markt en toch wordt Radiant Historia, een Nintendo DS-game, deze maand opnieuw uitgebracht in Amerika. Een jaar nadat zijn opvolger op de markt kwam, blijkt de Nintendo DS nog steeds games op te leveren die het spelen meer dan waard zijn. Radiant Historia is de beste RPG-exclusive die de Nintendo DS heeft voortgebracht en één van de beste RPG’s van de afgelopen tien jaar. Het verhaal is vernieuwend met verrassende plotwisselingen en een origineel verhaal over twee tijdlijnen waartussen je kunt reizen. Het avontuur van Stocke en zijn vrienden weet van begin tot eind te boeien door de geweldige flow in de game. Het vechtsysteem zet een nieuwe standaard voor turn-based vechten en op grafisch gebied is het oog voor detail indrukwekkend. Het enige minpuntje op dit gebied is dat de monsters wel wat meer afwisseling mochten kennen. De muziek van gerenommeerd componist Yoko Shimomura weet de juiste snaar te raken. Helaas zijn er wat weinig tracks te bespeuren op de sountrack waardoor muziek vaker herhaald wordt. Met ruim 40 uur speeltijd kun je je echter ouderwets lang vermaken met deze prachtige RPG. Radiant Historia is een geweldige game die je, als je enigszins van RPG’s houdt, zeker niet mag missen. Een mooier afscheid had de Nintendo DS niet kunnen krijgen.

P.S.: De Nintendo 3DS heeft weliswaar een regio-lock voor Nintendo 3DS-games, maar dit geldt niet voor Nintendo DS-games. Dit betekent dat Amerikaanse Nintendo DS-games perfect werken op een Europese Nintendo 3DS, waardoor het importeren van Radiant Historia geen problemen met zich meebrengt voor Europese Nintendo 3DS-bezitters.
9,5
N1-score
  • + Prachtig verhaal dat blijft boeien
  • + Vechtsysteem is verfrissend en werkt goed
  • + De game heeft een heerlijke flow
  • + Indrukwekkende soundtrack
  • - Muziek veel hergebruikt
  • - Monsters met weinig fantasie gemaakt
Next articleNintendo gebruikt The Artist-hond 'Uggie' als mascotte voor... Previous articleJapanse verkoopcijfers 20/2 - 26/2 2012: Nintendo 3DS blijft...

Reacties van gebruikers

Avatar
Duncan | 03 maart 2012 17:18 | #206943
Lijkt me een prachtige game. Smile

Goede review ook! Ik ga binnenkort maar even langs de Futurezone in Rotterdam om te kijken of ze een Amerikaans exemplaar hebben.
Avatar
JayKwon | 04 maart 2012 06:06 | #206953
Importeren die hap!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Radiant Historia

Platform: Nintendo DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Atlus
Uitgever: Atlus
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: Onbekend

Screenshots