Push it to the limit Column | 09 maart 2012 19:58 | Auteur: Marcel

De Wii U is in aantocht, terwijl in menig huishouden de Wii er maar wat bijstaat of is vervangen door een PlayStation 3 en een Xbox 360 met Kinect. De eeuwenoude discussie barst opnieuw los: zijn graphics belangrijk of is het investeren in nieuwe grafische chips nutteloos?

Walk along the razor's edge
Aan het begin van deze generatie ontdekte Nintendo dat het ontwikkelen van een Xbox 360-achtige console miljarden zou gaan kosten. Het was volgens kopstukken van het bedrijf, zoals Shigeru Miyamoto en Satoru Iwata, onmogelijk om een HD-console te bouwen die verkocht kon worden voor $300 of minder. In plaats van een kleinere grafische stap besloot Nintendo om over te gaan op stilstand. De GameCube-chips werden opnieuw onder handen genomen en met wat tweaks en hier en daar een update wist men de GameCube-architectuur tot het uiterste te pushen. Een gewaagde strategie die Nintendo met de Wii tot aan 2009 onafgebroken dominantie van de console-markt opleverde.

1742-Super-Mario-Galaxy-Wii-187


but don't look down, just keep your head and you'll be finished
Na een tijd van groot succes brokkelde de Wii-markt niet langzaam af, integendeel: de complete markt voor Wii-games, consoles en accessoires stortte in een ravijn. De daling van de wereldwijde verkopen kon in tientallen procenten gemeten worden. Het verschil tussen de cijfers van 2011 en 2012 spreekt boekdelen. Tegenover 2011 maakte de Wii afgelopen januari een daling in verkopen mee van 50%. De verkooplijsten die voorheen aangevoerd werden door Wii-games worden nu gedomineerd door de een na de andere ‘AAA’ third party titel. Call of Duty: Modern Warfare 3 voert de lijst samen met Battlefield 3 aan. Assassin's Creed en Skyrim staan vervolgens hoog genoteerd en de jaarlijkse grote releases van Rockstar en EA Sports sluiten de hekken. De performance van Nintendo’s laatste grote release, The Legend of Zelda: Skyward Sword, viel in het niet bij het succes van Super Smash Bros. Brawl en New Super Mario Bros. Wii. In Japan is de titel nog slechter ontvangen en bleven de verkoopcijfers zelfs achter op regelrechte flops, zoals Final Fantasy XIII-2.

Open up the limit
De hardcore-markt lijkt de Wii compleet te zijn vergeten en niet zonder reden. De grootste releases, zoals Assassin's Creed, zijn onmogelijk uitvoerbaar op de Wii. De console is simpelweg niet in staat om een fotorealistische, historische stad in beeld te brengen. Het argument dat vaak terugkomt is dat gameplay belangrijker is dan graphics, maar is dat wel zo? De hoogst beoordeelde Wii-games, zoals Super Mario Galaxy 2, zijn zonder twijfel de grafische hoogstandjes van de console. De ronduit ‘lelijke’ games scoren het slechtst. In het verleden zien we eigenlijk dezelfde trend. De meest imposante titels, zoals Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, Halo 2, Soul Calibur II en Resident Evil 4, bleken vaak het populairst. Als we de lijn verder naar het verleden doortrekken dan zien we dat ook games zoals Sonic the Hedgehog, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Half Life, Final Fantasy VII en Super Mario 64 op allerlei manieren vooral technologisch veel beter waren dan andere games.

wnKeB

past the point of no return
Het is door het succes van de Wii niet vreemd dat Nintendo zich met de Wii U vooral richt op de nieuwe, innovatieve tablet-controller. Aan de andere kant begint men vol goede moed aan een nieuwe generatie consoles en daar hoort een fatsoenlijke grafische stap die de Xbox 360 en PlayStation 3 overtreft ook bij. De vraag is echter of Nintendo in staat is om aan deze wens gehoor te geven, want geruchten suggereren dat de Wii U misschien twee tot drie keer krachtiger is dan de huidige consoles, terwijl Epic Games recentelijk liet weten dat een stap van zes tot tien keer de kracht van een Xbox 360 nodig is om tot echte ‘next-gen’ resultaten te komen. De meest recente berichten over de kracht van de Wii U tekenen een nog somberder beeld. Ubisoft’s Michel Ancel en andere developers beweren dat de Wii U gelijk is aan de Xbox 360 en geenszins krachtiger.

UE3Samitaran

You've reached the top but still you gotta learn how to keep it
Het hebben van de krachtigste console levert vaak geen directe winst op. Het hielp de eerste Xbox geen steek verder en ook de GameCube moest het ondanks modernere hardware afleggen tegen de PlayStation 2. Aan de andere kant was de PlayStation 2 wel in staat om de GameCube en Xbox bij te benen als het ging om third party releases en ports. Het verkrijgen van Xbox 360- en PlayStation 3-ports zal Nintendo met de Wii U weinig opleveren als het systeem niet in staat is om in de toekomst enigszins uitgeklede versies van Xbox 720 en PlayStation 4-games te draaien. Nintendo vecht een strijd op twee fronten: Sony en Microsoft schroeven in de toekomst de grafische mogelijkheden van consoles steeds verder op, terwijl in de achteruitkijkspiegel Samsung, Apple en andere fabrikanten zo snel mogelijk het niveau van Xbox 360-visuals proberen te halen. Een belangrijke fabrikant van mobile chips verwacht dat men volgend jaar al dit niveau bereikt. Nintendo heeft dan een console op de markt met een tablet-controller die hetzelfde kan als een ‘echte’ Android-tablet of een Smart-TV en minder dan de nieuwste Xbox die volgens de laatste geruchten ook een tablet-controller krijgt. Een situatie waarbij mogelijk zelfs de heldenkrachten van Super Mario tekort schieten. Het is daarom te hopen dat Nintendo de tijd tussen E3 2011 en E3 2012 niet alleen heeft gespendeerd aan gameplay, maar ook aan een ‘future-proof’ grafische chip.
Next article[UPDATE] Toki Tori 2 bevestigd voor Wii U en nieuwe screenshots Previous articleBewegende beelden van Toki Tori 2 gameplay

Reacties van gebruikers

Avatar
Jannie2 | 09 maart 2012 20:23 | #207024
Een interessante stelling die al jarenlang veel discussies vormen in Gamebladen en Gamesites. Ik neig nog steeds te zeggen dat gameplay belangrijker is, maar in combinatie met een mooie grafische stijl zou je toch verwachten dat het een topgame oplevert.
http://www.youtube.com/watch?v=iBdK87Pm3Bk
Stel dat je hiermee bijna een oneindige wereld kan creëren in The Legend of Zelda, dat is te mooi om waar te zijn. Ik heb begrepen dat je dan wel een heel krachtige processor nodig hebt, en of dat haalbaar is op korte termijn voor Nintendo betwijfel ik heel sterk. Maar ja, aan de andere kant heeft Ninty mij vaker op een positieve manier verrast, dus wie weet.
Avatar
ThanosReXXX | 09 maart 2012 20:30 | #207025
Dit bericht klinkt somber, maar ik vraag me af hoe het dan zit met het (vooralsnog niet officieel te bevestigen) bericht dat sowieso 3 van de zwaarste Game engines (Unreal, Frostbyte & CryEngine) zonder problemen zouden draaien op dev kits die al uitgedeeld waren voor of na de E3 van vorig jaar.

Daarbij ook nog rekening houdende met het gerucht dat destijds werd verspreid dat diezelfde dev kits al sterker waren dan de Wii U die Nintendo op de E3 liet zien en dat die dev kits inmiddels nog een keer (of twee?) zijn ge-upgrade met meer power en mogelijkheden.

De Wii U zou 3x de PS3 moeten zijn, en dat zou grofweg 5,4x Xbox360 moeten betekenen. In ieder geval alle games native 1080p met de extra functionaliteiten van de tablet.

Als niets klopt en alles zo negatief is als dit bericht doet vermoeden, dan lullen alle zo positieve third party developers uit hun nek en is dit Nintendo's laatste console. Mad

Als we het bericht of liever gezegd het hele gegeven volledig omdraaien, dan wordt het echter een veel interessanter scenario...

Eens kijken: we hebben een HD console die krachtiger is dan de huidige concurrenten en ook iets extra's biedt vanwege de Pad.
Alle game engines en middleware producten draaien er probleemloos op en/of komen beschikbaar.
De console draait alles in native 1080p, de standaard voor next gen, die ook volgens kenners niet gauw verhoogd zal worden, dus is optimalisatie het sleutelwoord en dat is gezien het enthousiasme van meerdere developers bij de Wii U klaarblijkelijk het geval.

Wat gaan multi-platform developers dan doen?

Het meest positieve scenario is dat Nintendo wederom, ondanks een 'zwakkere' console, succes gaat hebben, en deze keer zelfs nog veel meer omdat er meer hardcore titels op kunnen draaien en daar men ook in de game industrie voorzichtiger is geworden zal er niet zo gauw meer geld worden gestoken in 3 versies van 1 game, dus wordt de Wii U het leidende platform en zijn alle games op alle consoles gelijk in graphics en zullen alleen de specifieke eigenschappen van iedere console (de Pad, controllers en andere randapparatuur) naast de gun- of fan factor grotendeels bepalen welke versie we gaan kopen.

De PS3 is nu ook de meest krachtige console op papier, maar de Xbox 360 heeft naast grote verliezen ook meer terrein gewonnen op exclusieve titels en multi-platform titels die EERST op de Xbox werden gemaakt en dan pas naar de PS3 gingen. Zo'n scenario bedenk ik mij ook bij de Wii U, maar zeker weten doen we niets, dus blijft het afwachten.

Wat denken jullie?

P.S.

Uiteraard ga ik zelf voor het goede nieuws en dan verwacht ik MINSTENS graphics en effecten die net zo mooi of mooier zijn dan de helaas nooit gebruikte Project Offset game engine:
http://www.youtube.com/watch?v=FpdPWVfaBQs

Wat mij betreft onbegrijpelijk en onvergeeflijk tegelijk. Leve de game industrie, waar geld meer en meer leidend wordt en èchte creativiteit veel te vaak door de 'te hoge risico's' in de kiem wordt gesmoord...
(of door mensen met oogkleppen op die de engine niet willen gebruiken)

En als je gaat kijken, houdt het dan niet bij dit ene filmpje, want er is veel meer van te vinden... Smile
Avatar
NintendoJeroen | 10 maart 2012 07:53 | #207027
collapse
Als we keken naar de prachtige beelden van Zelda, inmiddels 9 maanden geleden, heb ik er goede moed in dat Nintendo echt inzet op graphics, waarom zouden ze anders een Zelda Tech-demo showen? Ik denk niet dat de Wii U grafisch beter wordt dan de PS4/Xbox720 maar ik denk wel dat het verschil deze generatie nagenoeg nul zal zijn.
Avatar
ThanosReXXX | 10 maart 2012 14:12 | #207032
Reactie op post #207027 van NintendoJeroen
Ik vind de Zelda tech demo ook nog steeds mooi om naar te kijken, maar Nintendo zelf heeft inmiddels ook al toegegeven dat deze snel in elkaar was gezet, dus eigenlijk verwacht ik aan de ene kant meer, maar gezien meer en meer sombere berichten ben ik er niet helemaal zeker van.

En zoals je wellicht in het filmpje van Project Offset in mijn eerste commentaar hebt kunnen zien, waren hele mooie graphics al jàren geleden mogelijk, dus moet het ècht beter, willen ze niet weer na een jaar of twee in een sales gat vallen en hopeloos achter raken. (met als gevolg allerlei rare versies van de console, zoals nu ook met de gekreupelde zwarte & blauwe versies van de Wii gebeurt)

Overigens vind ik persoonlijk de mogelijkheden en het idee achter de andere Wii U tech demo mooier:
http://www.youtube.com/watch?v=7074loO1lBA
Avatar
Notor!ousG | 10 maart 2012 08:48 | #207028
Brrrr.... Niet gewend om zo een sombere toekomstvisie op n1ntendo te lezen.

Ik hoop ook enorm dat Nintendo de Wii U krachtig genoeg zal maken. Ze hebben nu zelf meegemaakt dat als ze de hardware niet sterk genoeg maken, ze de prijs betalen op het einde van de generatie (zoals dat nu het geval is bij de Wii). Ik denk ook mochten de verkopen van de Wii niet in een enorm dalende lijn zijn, we de Wii U pas in 2013 zouden kunne kopen.

Maar helaas vrees ik dat Nintendo zoals de geruchten zeggen, de Wii U maar 2 of hoogstens 3 keer zo krachtig zullen maken dan de x360.
En in dat geval zullen ze sterk in hun eigen vlees snijden. De eerste 2 jaar kunnen ze nog mee, maar eens ps4 en x720 uitkomen (die tegen die tijd weer goedkoper veel sterkere hardware kunnen inbouwen) zullen ze weer niks van de 3rd party krijgen wegens voorbijgestreefde hardware.

Verras ons Nintendo op E3!!!
Avatar
Zapp-x | 10 maart 2012 11:26 | #207029
Nintendo's arrogantie is gewoon weer duidelijk zichtbaar met de Wii. De console verkoopt goed, dus we gaan nog niet een nieuwe uitbrengen. Nintendo weet niet wat stoppen op het hoogtepunt is. Ze hadden de WiiU vorig jaar moeten uitbrengen, en dan max 4 jaar later weer een nieuwe. Ik 'ververs' mijn PC zelfs elke 3 jaar.
Avatar
Markiewong | 10 maart 2012 13:56 | #207031
collapse
Maar Nintendo had destijds wel gelijk. Der lijkt echt een grens van ongeveer 300 euro te zijn die de meeste mensen willen betalen voor een consol. Ik denk ook zeker niet dat Nintendo de krachtigste consol op de markt gaan doen. Zou tenslotte ook een domme beslissing zijn. Maar als de Zelda tech demo er destijds al zo mooi uitzag. En Third parties alleen maar zeggen dat hij krachtiger is dan eerst dan heb ik goeie moed.

@Zapp-x
Elke 4 jaar is veel te kort voor een nieuwe consol. Elke 3 jaar een nieuwe pc vind ik helemaal overbodig. Tenzij je het geld er voor hebt maar dat is je eigen keuze. Minimaal 5 jaar moet een consol doorbrengen vind ik
Avatar
ThanosReXXX | 10 maart 2012 14:23 | #207034
Reactie op post #207031 van Markiewong
De Zelda Tech demo is, zoals ik ook al tegen NintendoJeroen heb gezegd, nog steeds mooi, maar de nieuwe Assassin's Creed en de Unreal tech demo gaan daar dik en dik over heen als we eerlijk zijn.
Assassin's Creed ziet er zelfs op stilstaande plaatjes al beter uit...

Gelukkig komt deze titel ook naar de Wii U, ik hoop alleen wel in volle glorie en niet gedowngrade. (waarschijnlijk niet aangezien hij ook naar de Xbox360 & PS3 komt)

P.S.

Project Offset al gecheckt?
(en houdt daarbij even rekening met het feit dat deze engine al vanaf 2005/2006 in ontwikkeling was. Het filmpje zelf is van 2007, dus voor zo oud ziet het er ècht heel goed uit.)
Avatar
Zapp-x | 10 maart 2012 16:55 | #207035
Reactie op post #207031 van Markiewong
collapse
Voor een state of the art console is het misschien net te kort, voor een console als de Wii en WiiU is het zeker niet te kort, dat bewijzen de verkoopcijfers ook. Je kan beter stoppen op het hoogtepunt, dan steeds weer opnieuw een goede start moeten maken.

Elke 3 jaar een nieuwe PC is bijna wel nodig als je bij wilt blijven met Direct X updates. Elke 4 jaar 400 euro voor een console is toch niet te duur? Ook al heb je nog geen werk, 100 euro per jaar sparen is prima te doen. Of anders niet meteen bij de launch kopen.

@TheRealThanos, die filmpjes zeggen mij niet zoveel. Daar kunnen ze nog zoveel aan veranderen. Mogelijk is dit gescript en uiteindelijk helemaal niet speelbaar.
Avatar
Markiewong | 11 maart 2012 11:32 | #207039
Reactie op post #207035 van Zapp-x
Elke 4 jaar geeft voor mij het gevoel dat er te weinig games op komen..Als ze over een normale zelda 2 jaar doen komen er maar 2 delen op. (nu is dat ook wel zo ongeveer per consol) Maar ik hoop toch wel dat ze er een keer 3 per consol kunnen doen...Echter hebben de meeste het er gewoon niet voor over om 100 euro per jaar te sparen en dan nog games te kopen.
Avatar
ThanosReXXX | 11 maart 2012 14:47 | #207040
Reactie op post #207035 van Zapp-x
Dat ligt eraan welk filmpje je bedoelde: de 2e Wii U tech demo of het Project Offset filmpje.

Beide overigens speelbaar geweest, dus zeker niet gescript.

Je hebt overigens helemaal gelijk als je zegt dat graphics alleen je niet zoveel zeggen, maar kijk als je wil maar even naar het geheel, want deze engine behandeld zowel graphics, geluid en physics en laat deze ook naadloos samenwerken.

Waar het mij bij Project Offset om ging is dat het al in 2005/2006 ontwikkeld is en nu nog steeds goed er uit ziet.
Kijk maar eens naar dit filmpje van diezelfde engine:

http://www.youtube.com/watch?hl=en&v=HX0jO3y02iI&gl=US

En deze... Smile

De (bijna) gehele verzameling van Project Offset filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=RcYJIhdszyA
En twee filmpjes die daar niet in zitten:
http://www.youtube.com/watch?v=JOPbyl7r8gk
http://www.youtube.com/watch?v=C0wklH5meHs

De draak is een realtime render, helaas niet in HD, maar nog steeds mooi, de andere drie clips kan je opschroeven naar respectievelijk 720p en 1080p en dan ziet het er voor zijn leeftijd nog steeds heel erg goed uit, naast de functionaliteiten van de engine zelf, want het gaat natuurlijk niet alléén om de graphics.

Stel je alleen eens voor wat men met een paar maanden tweaken aan deze zo goed als compleet zijnde engine op een Wii U zou kunnen doen.

Ik teken er voor...


Avatar
marcel2552 | 10 maart 2012 17:19 | #207036
één ding is iig zeker 90% van de grote engines van 3rd partys. Ik noem een UE3, Cry engine 3, MT framework, konden allemaal niet op de wii ivm power tekort. Maar de wiiU kan deze engines allemaal met gemak aan.

Bovendoen zijn 2 vd 3 die ik opnoem inhouse engines van capcom en crytek en zijn die scalable naar next gen maar ook naar een current gen console.

UE4 wordt volgens mark rein niet zo flexibel als UE3, dus dan is het nog maar de vraag of devs snel overstappen naar UE4. Of dat ze hun uitgebouwde UE3 engine nog verder uitbouwen tot de Samiritan demo (die draait op UE3 namelijk)

Dus als er al problemen komen dan is het maar met 1 engine, de UE4 engine. Maar ik verwacht dat deze in bare bone versie krijgt voor de wiiU.
Avatar
Jef001 | 11 maart 2012 10:26 | #207038
collapse
Ik ben het er zelf mee eens dat gameplay belangrijker is. Tuurlijk zijn betere graphics mooi, maar de manier van spelen maakt voor mij toch het verschil.
Avatar
Michiel | 11 maart 2012 15:04 | #207041
Reactie op post #207038 van Jef001
collapse
Agreed, maar sinds wanneer maken mooiere graphics goede gameplay onmogelijk? Het wordt door Nintendo-fans vaak als een tegenstelling gepresteerd: óf je hebt mooie graphics óf je hebt goede gameplay. Ik zeg, doe allebei en je hebt een topgame!
Avatar
Markiewong | 11 maart 2012 17:33 | #207052
Reactie op post #207041 van Michiel
collapse
Helaas zijn die games er amper. Ik zeg niet dat ze er totaal niet zijn maar ze zijn er heel weinig. Als Nintendo haar goeie gameplay zoals Zelda kan combineren met de pracht van HD kun je mischien wel 1 van de beste spellen ooit krijgen. Mischien een spel die Ocarina of time eigenlijk gaat ervaren? Ik vond Skyward sword dat al doen maar ik ken genoeg mensen die het daar niet mee eens waren.
Avatar
Michiel | 11 maart 2012 18:50 | #207055
Reactie op post #207052 van Markiewong
collapse
Ja, maar als je 15 bent, kan je nooit inschatten hoe goed die game wel niet was in 1998.
Avatar
Masterswordish | 12 maart 2012 13:23 | #207078
Reactie op post #207055 van Michiel
Inderdaad. In 1998 dacht ik dat er nooit meer een mooier(grafisch) spel uit zou komen dan SM64 of OoT. En geloof me, die graphics droegen zeer zeker bij aan de WOW-factor die het spel had(en nog steeds heeft).
Avatar
Captain-Retardo | 12 maart 2012 20:29 | #207089
collapse
Als dat bovenstaande verhaal van Wiiu = Xbox 360 kwa specs, hoop ik hartelijk dat Nintendo kapot gaat. Ik word schijtziek van die technische misbaksels die Nintendo ons al sinds de DS ons de strot in duwt. Geen een fan wilt deze shit, en de fans die het allemaal goed praten zijn gewoon zware fanboys die alles wat Nintendo doet de hemel in prijzen.

Zal je dalijk zien dat Nintendo de Wiiu voor 100 euro meer dan de concurrentie ( Xbox 360,PS3) verkoopt onder het mom van dat het die verouderde tablet controller zoveel kosten heeft. Nog geeneens multi-touch op dat ding, ga weg zeg.
Avatar
iemand | 01 januari 2013 17:33 | #215346
Reactie op post #207089 van Captain-Retardo
collapse
Altijd leuk, die reacties van een jaar gleden.
Avatar
Monokuma | 01 januari 2013 19:11 | #215347
Reactie op post #215346 van iemand
Je hebt helemaal gelijk Wink

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.