Metal Gear Solid: Snake Eater 3D Review | 14 maart 2012 20:02 | Auteur: Marcel

Eind 2004 verscheen Metal Gear Solid 3: Snake Eater voor de PlayStation 2 en nu bijna acht jaar later is de game geport naar de Nintendo 3DS. De Nintendo 3DS-versie kent nieuwe besturingsmogelijkheden en diverse veranderingen, maar is het genoeg om deze Hideo Kojima klassieker te moderniseren?

De Metal Gear-games zijn console-ervaringen pur sang. Een zo groot mogelijke breedbeeld TV zorgde er in 2004 voor dat je jezelf werkelijk in een speelfilm waande. Konami nam destijds de cinematografische stijl van Metal Gear Solid en Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty en voegde daar een vleugje James Bond en andere Hollywood-producties aan toe. Het resultaat was een game die de oorsprong van de Metal Gear mechs en het verhaal van de illustere Big Boss op een unieke manier tot leven bracht. Metal Gear Solid 3: Snake Eater is volgens een aantal kenners zelfs beter dan het meest recente deel, Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots.

MGS3DR5

This is Snake
Metal Gear Solid: Snake Eater 3D is een port van Metal Gear Solid 3: Snake Eater. De spannende verhaallijn, gelikte filmpjes en interessante characters brengen de game ook op de Nintendo 3DS tot leven. In eerste instantie is het aan Snake om een wetenschapper te redden uit de handen van de Sovjet Unie, maar door het mislukken van zijn missie staan de verhoudingen tussen de Verenigde Staten en de Sovjet Unie op scherp en dient Snake in zijn eentje de rotzooi van zijn vorige missie op te ruimen. De enige hulp die Snake heeft komt van Major Zero, Sigint en Paramedic die hem bijstaan via de radio. Snake moet de wetenschapper bevrijden, een overgelopen agent uitschakelen en een nucleaire oorlog voorkomen. Het moge duidelijk zijn dat er veel rust op de schouders van de legendarische spion.

In de meeste gebieden van het spel draait het om het voltooien van bepaalde opdrachten. Zo moet je contact leggen met een mol of toegang krijgen tot een geheime raketbasis. Vrijwel iedere vierkante meter wordt bewaakt door KGB-agenten en andere Russische soldaten. Je kunt buiten schot blijven door slim gebruik te maken van de camouflage van Snake. Je valt bijvoorbeeld minder op door in het gras te gaan liggen met een groen uniform. Je hebt vaak grote gedeeltes van het moeras of de jungle tot je beschikking om ongezien langs de patroullies de manouvreren. Als je onverhoopt toch gespot wordt dan verschijnt er een groot uitroepteken in beeld met de bekende chime. Snake kan zijn vijanden te lijf gaan met verschillende wapens en hierdoor meer soldaten alarmeren of het hazenpad kiezen en een schuilplek zoeken. De bewakers in Metal Gear Solid: Snake Eater 3D kennen daardoor drie statussen. Alert, Caution en Evasion. In de eerste twee fases weten de soldaten dat je in de buurt bent en zijn ze extra alert. In de laatste fase zijn de troepen een stuk minder actief en kun je hen op allerlei manieren verrassen of ongezien uitschakelen. Snake doet vooral een beroep op zijn close quarters combat technieken, waarbij hij met een mes of een judoworp zijn vijanden het leven zuur maakt. Zo kun je een soldaat bewusteloos slaan of zijn keel doorsnijden. Een schot met een sniper of een pistool kan ook effectief zijn en de agressievelingen kunnen zich zelfs wenden tot machine-geweren. Het is aan de speler om de beslissing te nemen, maar hier kleeft uiteindelijk wel een gevolg aan.

MGS3DR1

Snake Eater
Snake heeft afgezien van de wapens die hij vindt en steelt, zoals pistolen, messen en granaten, een aantal extra items ter beschikking. Zo heb je een verrekijker en lange-afstandsmicrofoon tot je beschikking en zelfs een kartonnen doos, sigaar en porno-tijdschrift behoren tot het arsenaal van Snake. Om de gezondheid van Snake te herstellen, zul je bovendien moeten jagen in de jungle. Snake moet letterlijk slangen eten om in leven te blijven in de gevaarlijke jungle. De game kent bovendien een uitgebreid gameplay-systeem om de wonden van Snake te genezen. In een menu dien je de juiste medicijnen en andere medische middelen toe te passen om bijvoorbeeld een snee of een wond te verbinden. Als je in de jungle niet goed desinfecteert of Snake een verkeerd pilletje geeft dan kan het slecht aflopen met zijn gezondheid en conditie. Het op peil houden van de conditie en gezondheid van Snake is in Metal Gear Solid: Snake Eater 3D bijna een spel op zich en er zijn weinig andere games met dergelijke geavanceerde gameplay-systemen.

Besturing
Konami heeft alle elementen van Metal Gear Solid 3: Snake Eater één op één overgebracht naar de Nintendo 3DS. De besturing is daardoor met name zonder de Circle Pad Pro Expansion rommelig en onhandig. Een speler die geen extra Circle Pad tot zijn beschikking heeft, zal de camera moeten bedienen met de A, B, X en Y knoppen. Een minder toepasselijke en bovenal opmerkelijke oplossing. Immers heeft de Nintendo 3DS een touchscreen en het richten werkt met deze besturing verre van optimaal. Om dit euvel te verhelpen heeft men in het optiemenu een auto-aim functie verborgen: een oplossing die niet past bij een spel dat draait om precisie en uitdaging. De andere problemen die men tijdens het porten ondervond, zijn op dezelfde manier opgelost. In Metal Gear Solid-games op de consoles dien je de R1- en L1-knoppen in te houden om snel je wapens en items te kunnen kiezen. De Nintendo 3DS mist hiervoor twee schouderknoppen en daardoor moet je heel onhandig via secundaire menu’s wapens aan en uit zetten om vervolgens in-game via het touchscreen je bewapening te kiezen. De besturing is hierdoor in sommige opzichten complexer en onhandiger geworden. De Circle Pad Pro Expansion lost een hoop van deze problemen op, maar het is jammer dat men niet meer moeite gestopt heeft om de speelervaring te verbeteren voor de spelers die geen Circle Pad Pro hebben.

MGS3DR3

Presentatie
De game verdient veel lof voor de prachtige tussenfilmpjes die ook de PlayStation 2-versie van het spel sierde. Snake en de andere markante figuren halen de meest gedurfde capriolen uit. De voice-acting is zeer goed uitgewerkt en de effecten en animaties zijn zeker in combinatie met het 3D-effect van de Nintendo 3DS meeslepend te noemen. Helaas draaien niet alle filmpjes even soepel en heeft de game ook tussenstijds last van haperingen en lange laadtijden. Het zijn technische problemen die wellicht met wat extra aandacht en testen voorkomen hadden kunnen worden. De game oogt mooi, maar omdat het een PlayStation 2-port betreft, haalt het niet alles uit de Nintendo 3DS. De textures en 3D-modellen zijn volgens Konami hier en daar onder handen genomen, maar buiten andere lichttinten en wat vervangen special-effects is er weinig verschil op te merken tussen de PlayStation 2-versie en de Nintendo 3DS-port, behalve dat de PlayStation 2-versie door een hogere resolutie een stuk scherper oogt. Metal Gear Solid: Snake Eater 3D ziet er over het algemeen nogal wazig uit en dat is vervelend, want Snake dient zijn vijanden immers altijd een stap voor te zijn en hen te spotten voordat hij zelf gevonden wordt.

Gelukkig blijft Metal Gear Solid Snake Eater 3D ondanks de wat wazige visuals en frustrerende besturing een hele beleving. Er zijn weinig games die kunnen tippen aan de variatie van eindbazen en scenario’s. Het ene moment vecht je tegen een goed getrainde sniper in een rolstoel, het andere moment ontwijk je krokodillen in het moeras en ontkom je aan een helikopter. De game weet de geschiedenis en de vete van de Sovjet Unie en de Verenigde Staten op een goede manier over te brengen op de speler en door de anekdotes van je radiohulpjes tijdens de soms wat langdradige codec-gesprekken krijg je echt het gevoel dat je in de Cold War beland bent. De finishing touch is zonder meer de ontzettend goede soundtrack, want door gebruik te maken van allerlei instrumenten en niet alleen bombastische oorlogsmuziek in te zetten, is de game zeer sfeervol. De geluidseffecten zijn in Metal Gear-games altijd natuurgetrouw aan het oorlogstuig waar je mee aan het schieten bent en ook de geluiden die men heeft toegepast in de jungle zijn overtuigend.

MGS3DR2

Exclusieve extra's
De Nintendo 3DS kent tenslotte nog een aantal extra features die geen enkele andere versie van Metal Gear Solid 3 heeft. Zo kun je van een met de Nintendo 3DS genomen foto je eigen camouflagepatroon maken. De game maakt bovendien gebruik van de gyrosensor op de momenten waarop Snake zijn evenwicht moet bewaren. Daarnaast zijn er hier en daar diverse easter eggs verstopt die vooral voor de Nintendo-fan herkenbaar zijn. De extra's zijn leuk, maar het gemis van StreetPass of SpotPass-ondersteuning is jammer. Metal Gear Solid: Snake Eater 3D is desondanks een spannende spionage-thriller van meer dan zestien uur en door de grote hoeveelheid moves en strategieën die Snake kan uitvoeren, beschikt de game over een behoorlijk hoge replay-waarde.

MGS3DE3_ss3

Conclusie
Metal Gear Solid: Snake Eater 3D is een geslaagde port van Metal Gear Solid 3: Snake Eater, maar is helaas technisch niet helemaal goed afgewerkt. De besturing is in sommige opzichten gestroomlijnd, maar ook vaak te complex en zonder Circle Pad Pro behoorlijk onhandig. De framerate zakt bovendien op de meest cruciale momenten in en dat verpest enigszins te beleving. Ondanks deze problemen blijf het een steengoede en zeer spannende game. Snake kan zijn missies op allerlei manieren voltooien en door de toevoeging van cinematische cutscenes en een sterke soundtrack met goede voice-acting tovert men een overtuigende spionage-thriller op het 3D-scherm van de Nintendo 3DS.
7,8
N1-score
  • + Veel keuzemogelijkheden en moves
  • + Spannend verhaal met interessante characters en eindbazen
  • + Goed afgewerkte presentatie met tussenfilmpjes, voice-acting en een meeslepende soundtrack
  • + Uitdagende en complexe gameplay
  • - Frustrerende besturing zonder Circle Pad Pro Expansion
  • - Grafisch soms wat wazig door de lage resolutie van het Nintendo 3DS-scherm
  • - Maakt geen gebruik van StreetPass of SpotPass
  • - Oorspronkelijk bedoeld als console-game en daardoor ondanks diverse aanpassingen nog steeds minder geschikt voor een handheld
Next articleDemo van Rhythm Thief & the Emperor's Treasure nu beschikbaar Previous articleAnalisten verwachten uitstel en Wii U-versie van GTA V

Reacties van gebruikers

Avatar
skull kid | 14 maart 2012 20:29 | #207129
ik snap dus echt niet dat de besturing frustrerend is zonder cpp, maar goed ik heb dan ook alleen de demo gespeeld en daarop vond ik de besturing juist wel fijn.
Avatar
Bas | 14 maart 2012 23:18 | #207138
Ik ergerde me tijdens die demo zo verschrikkelijk aan die besturing dat ik uit frustratie de hele zooi er vanaf gegooid heb. Man, zonder circle pad pro is het echt Kilo Uniform Tango.
Avatar
Kizanko | 15 maart 2012 16:20 | #207143
Lage resolutie inderdaad. Ik begrijp ook niet waar Nintendo mee bezig is. Waarom kiezen ze voor 800x240?!!!!! Als het om z'n minst 800x480 was dan had de nintendo 3DS redelijk scherp beeld. Nu als ik kijk naar spellen zoals Kid Icarus of MGS, Super Mario, RE dan zie ik vaak korreligheid.

Ik hoop dat de nieuwe 3DS met de 2e circle pad ook een betere schermresolutie krijgt. 800x480 is zeker niet duur en wordt zelfs in budget telefoons zoals de ZTE Blade gebruikt.

Verder vond ik de controls ook vreselijk..

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Metal Gear Solid: Snake Eater 3D

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Stealth
Ontwikkelaar: Konami
Uitgever: Konami
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 08 maart 2012

Screenshots